Spring naar bijdragen

Ontspanning: hoe doe jij dat?


Aanbevolen berichten

Met ontspanning bedoel ik hetgeen wat je doet nadat je hard ergens aan gewerkt (studie, werk of iets anders wat niet per se zo leuk is dat je het eeuwig vol kunt houden) en dus een pauze nodig hebt, om eventueel een poosje later weer verder te werken.

Hoe kom jij tot rust? Wat werkt voor jou 'ontspannend'? Ik ben dit bij mezelf de laatste tijd aan het onderzoeken, omdat de dingen die ik uit mezelf ging doen in mijn pauze mij vaak helemaal geen rust gaven en ook geen nieuwe energie (bijvoorbeeld Facebook checken), met als resultaat dat ik moeilijk na mijn pauze weer verder kon werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een boek lezen, dat vooral. Of muziek luisteren.

Eigenlijk, merk ik elke keer weer, word ik vooral rustig van bijbel lezen, genieten van de natuur en de wereld om me heen. Kijken, in me opnemen en me verwonderen. Heerlijk!

Of van de zon genieten in de zomer, van de wind in de herfst, van de sneeuw in de winter (hoop, hoop) en van nieuwe bloemen en kleuren in de lente.

Wat ik merk is dat het vaak nog een drempel kan zijn om ook daadwerkelijk iets te gaan doen waar je rustig van wordt, en iets te laten wat je gespannen maakt. Heel raar, misschien. Daarom kan het voor iedereen lang duren datgeen te vinden wat tot rust brengt. Het stimuleert namelijk misschien niet, geeft niet genoeg prikkels. Het lijkt meer moeite te kosten om al die prikkels te vermijden, dan er maar aan toe te geven. Helaas :(.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lezen en in het bos / de tuin wandelen. Dat laatste kan ik gelukkig ook tijdens het werk doen, want ik werk op een zorginstelling die tussen bossen, weilanden en ander natuurschoon ligt, dus ik maak regelmatig een ommetje na de lunch. En we hebben ook nog een tuin op het terrein waar zelfs nu nog volop frambozen (van die herfstrassen) groeien. Wat heb ik het toch goed daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kom jij tot rust? Wat werkt voor jou 'ontspannend'? Ik ben dit bij mezelf de laatste tijd aan het onderzoeken, omdat de dingen die ik uit mezelf ging doen in mijn pauze mij vaak helemaal geen rust gaven en ook geen nieuwe energie (bijvoorbeeld Facebook checken), met als resultaat dat ik moeilijk na mijn pauze weer verder kon werken.

Escapisme? :#

Echt rust geven me pauzes niet, want ik ben dan weer bezig met de tijd erna. Rust heb ik wanneer ik die dag niks meer hoef te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties.

@fee

Ik denk dat het heel leerzaam voor mij is wat je schrijft. Ik denk dat ik nog veel kan leren over het genieten van alles om me heen en de natuur. En inderdaad, je bent meestal niet geneigd om iets te doen wat rust geeft, terwijl je wel rust wilt. Een beetje minder naar je gevoel luisteren op dat moment en meer naar je verstand is dan denk ik belangrijk.

@Dubito

Klinkt heerlijk!

@Olorin

Lukt het je dan wel om een hele werkdag productief te zijn, als de pauzes je geen echte rust geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid