Spring naar bijdragen

Oproep tot verbranden Iphone


Aanbevolen berichten

vandaag in de les nog aangedacht: iphones en apple is echt een hebbeding in onze maatschappij geworden.

en voor dat geld kan je zoveel meer: reizen, heel wat spullen kopen, mensen gelukkig maken.

hebben de mensen geen besef meer van waarde?

ik denk dat Apple profiteert van het feit dat mensen het 'normaal' vinden dan de nieuwste Iphone 750 kost, en het dus ook aan die prijs op de markt brengen, want " de mensen kopen het toch aan die prijs". en de productiekost zal misschien de helft zijn (dit laatste is een speculatie)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is dan ook een vrij normale prijsstrategie, die door heel veel fabrikanten wordt gebruikt. Men kan de mensheid in verschillende soorten verdelen: zij die het nieuwste product metéén willen hebben, zij die nog even afwachten, zij die pas kopen als het product zich al bewezen heeft, zij die nóg langer afwachten, zij die pas het product aanschaffen als ze het écht nodig hebben en zij die überhaupt nooit zo'n product zullen aanschaffen. Deze verdeling geldt vaak ook bij nieuwe ontwikkelingen of veranderingen.

Men kan zo de prijs dus bewust eerst heel hoog opschroeven. De eerste groep zal namelijk het product toch wel kopen, omdat het dus het nieuwste van het nieuwste is, ook bij een hogere prijs. Daarna zal men geleidelijk de prijs verlagen, zodat ook de andere groepen stukje bij beetje het product zullen aanschaffen. Zou men de prijs meteen lager houden, dan zouden zowel zij die het nieuwste willen als de afwachters het kopen, maar verdient men dus minder geld. Zo zijn er verschillende prijsstrategieën, afhankelijk van de doelgroep(en) die men wil aanspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
vandaag in de les nog aangedacht: iphones en apple is echt een hebbeding in onze maatschappij geworden.

en voor dat geld kan je zoveel meer: reizen, heel wat spullen kopen,

Klopt. Je kunt er heel veel meer mee. Nu ben ik 1 van die personen die geen

behoefte heeft aan verre reizen. Ik ga 1 keer per jaar met de auto naar Oostenrijk en dat vind ik vooralsnog voldoende. Ik begrijp de stelling 'je kunt zoveel meer' ook niet zo. Niet ieder mens is toch hetzelfde? Iedereen heeft toch andere interesses en daarmee andere prioriteiten?

mensen gelukkig maken.

Hoe maak je mensen gelukkig met geld en waar ligt die grens? Mag je als mens dan niets meer voor jezelf doen omdat je altijd aan anderen moet denken? Moet ik dan ook m'n auto verkopen? En m'n tv? En m'n computer? Moet ik goedkoper boodschappen doen zodat ik meer aan anderen kan geven? Ben ik nu een slecht mens omdat ik een iPhone heb gekocht terwijl ik dat geld ook had kunnen doneren aan *insert goed doel here*?

hebben de mensen geen besef meer van waarde?

Vast wel. Maar zoals ik hierboven schetste: mensen hebben ook verschillende interesses.

Anderen kopen een dure auto, ik heb een iPhone gekocht.

ik denk dat Apple profiteert van het feit dat mensen het 'normaal' vinden dan de nieuwste Iphone 750 kost, en het dus ook aan die prijs op de markt brengen, want " de mensen kopen het toch aan die prijs". en de productiekost zal misschien de helft zijn (dit laatste is een speculatie)

Zoals elk commercieel bedrijf.

Overigens kostte een beetje Nokia of Sony Ericsson 'vroeger' ook rond de 1000 euro, dus zo heel extreem duur is de iPhone niet eens (in verhouding met vergelijkbare telefoons).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe maak je mensen gelukkig met geld en waar ligt die grens? Mag je als mens dan niets meer voor jezelf doen omdat je altijd aan anderen moet denken? Moet ik dan ook m'n auto verkopen? En m'n tv? En m'n computer? Moet ik goedkoper boodschappen doen zodat ik meer aan anderen kan geven? Ben ik nu een slecht mens omdat ik een iPhone heb gekocht terwijl ik dat geld ook had kunnen doneren aan *insert goed doel here*?
Niet slecht, alleen nog niet helemaal heilig. :) Want de vragen die je stelt kunt je heel eenvoudig zonder omwegen met "ja" beantwoorden. Want uiteindelijk wil Christus je zover brengen dat je inderdaad altijd aan anderen denkt en nauwelijks tot nooit aan jezelf, dat je zo sober en gematigd mogelijk leeft, van alles onthecht raakt behalve van de liefde voor Christus en je naasten en dus geen enkele interesse hebt in spullen als je ze niet strikt nodig hebt. Maar maak je geen zorgen, je mag daar in alle rust naar toegroeien, in kleine voor jou te behappen stappen. Wat je nu doet is niet per se verkeerd. Maar het dient dus niet hierbij te blijven.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een kat uit het asiel. Hebben hem een jaartje geleden opgehaald en verzorgd. Zijn hele nek lag open door een ingegroeid touw. Na een maandje kreeg hij ontstekingen in zijn hoofd, dat koste het nodige aan antibiotica enz enz. Later bleek hij niet meer te kunnen plassen door blaasgruis. Dat toen laten oplossen met medicijnen en een tijdelijke katheter. Dat was ook al flink aan de kosten en nu deed het probleem zich weer voor ondanks speciaal voer. Opereren was nu eigenlijk nog de enige optie. En opereren is nu eenmaal erg duur. Hij heeft nu geen plasser meer zodat zich daar geen gruis meer kan ophopen.

Is in laten slapen niet oneindig veel humaner? Ik kan het mis hebben, maar ik krijg toch het gevoel dat de kat inleven gehouden wordt omwille van het baasje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is in laten slapen niet oneindig veel humaner? Ik kan het mis hebben, maar ik krijg toch het gevoel dat de kat inleven gehouden wordt omwille van het baasje.

Want bij elke operatie laten we mensen of dieren maar inslapen? Indien je er als baasje voor kiest de ingreep niet te laten uitvoeren dan rest je enkel nog om er afstand van te doen. Dan vindt de operatie alsnog plaats en wordt er een nieuw baasje gezocht. Geen weldenkende dierenarts zal hiervoor een hond/kat laten inslapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geen weldenkende dierenarts zal hiervoor een hond/kat laten inslapen.

Nee, dat begrijp ik, kassa!! denkt die.

Wat schiet hij ermee op als hij op eigen kosten het dier opereert en vervolgens een nieuw baasje zoekt?

Ik vind het dierenmishandeling.

Dat mag je vinden. Vind je het ook mishandeling als mensen bestraald worden tegen kanker of als een been geamputeerd wordt van een gewonde soldaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

als een dier ondraaglijk lijdt zal een arts dat dier heus wel laten inslapen op verzoek.

ik heb een kat gehad, die een blaastumor had - zo groot als een tennisbal.

ze is geopereerd en na 3 maanden werd ze weer ziek.

het was niet om aan te zien. ;(

de dierenarts is toen zelfs bij mij thuis gekomen om haar in te laten slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
als een dier ondraaglijk lijdt zal een arts dat dier heus wel laten inslapen op verzoek.

ik heb een kat gehad, die een blaastumor had - zo groot als een tennisbal.

ze is geopereerd en na 3 maanden werd ze weer ziek.

het was niet om aan te zien. ;(

de dierenarts is toen zelfs bij mij thuis gekomen om haar in te laten slapen.

Dit lijkt mij ondraaglijk lijden:

Zijn hele nek lag open door een ingegroeid touw. Na een maandje kreeg hij ontstekingen in zijn hoofd, dat koste het nodige aan antibiotica enz enz. Later bleek hij niet meer te kunnen plassen door blaasgruis. Dat toen laten oplossen met medicijnen en een tijdelijke katheter. Dat was ook al flink aan de kosten en nu deed het probleem zich weer voor ondanks speciaal voer. Opereren was nu eigenlijk nog de enige optie.
Link naar bericht
Deel via andere websites
als een dier ondraaglijk lijdt zal een arts dat dier heus wel laten inslapen op verzoek.

ik heb een kat gehad, die een blaastumor had - zo groot als een tennisbal.

ze is geopereerd en na 3 maanden werd ze weer ziek.

het was niet om aan te zien. ;(

de dierenarts is toen zelfs bij mij thuis gekomen om haar in te laten slapen.

Dit lijkt mij ondraaglijk lijden:

Zijn hele nek lag open door een ingegroeid touw. Na een maandje kreeg hij ontstekingen in zijn hoofd, dat koste het nodige aan antibiotica enz enz. Later bleek hij niet meer te kunnen plassen door blaasgruis. Dat toen laten oplossen met medicijnen en een tijdelijke katheter. Dat was ook al flink aan de kosten en nu deed het probleem zich weer voor ondanks speciaal voer. Opereren was nu eigenlijk nog de enige optie.

klinkt inderdaad zeer heftig. :(

misschien kan Thorgrem ons laten weten of zijn kat nu genezen is...of de operatie geslaagd is.

edit: heeft natuurlijk niets meer te maken met de Iphone.... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kat zijn nek is helemaal genezen. De ontsteking in het hoofd is ook helemaal weg maar hij heeft er wel wat aan overgehouden. Kan niet meer zo hoog en ver springen als andere katten. De operatie is ook geslaagd en maandag moet hij voor controle terug.

hee, dank voor je snelle antwoord - gefeliciteerd.

ik had net het dierentopic opgespeurd i.v.m. off-topic.

viewtopic.php?f=12&t=27003&p=1054743&hilit=dieren+topic#p1054743

ik heb ooit een kat gehad die onder de landbouwmachine van de boer was gekomen en ik vond hem met één bungelende achterpoot. - alles lag open...onder het bloed... ;(

hij is geopereerd en hij heeft nog jaren geleefd met 3 poten - kon ook niet alles meer, alhoewel hij zich snel aangepast heeft-- maar oogde toch zeer tevreden....

succes verder....

Link naar bericht
Deel via andere websites
en dat terwijl apple toch vooroploopt bij het niet gebruiken van conflictmineralen, waar telefoon grondstoffen écht zorgen voor de dood van mensen... kunnen ze beter nintendo-spul verbranden....

Inclusief zo'n beetje de helft van je inboedel. Die hele hetze tegen Nintendo is weer typisch zo'n hype puntje van een zichzelf heel interessant vindend actieclubje en veelal zo hypocriet als de pest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

is er een hetze ja? ik woon niet meer in nld, heb geen idee. heb m'n scriptie geschreven over de handel in conflictmineralen, en weet dat nintendo niet zo heel erg z'n best doet. Samen met wat anderen trouwens, zoals LG, samsung en sony. Ik heb wel apparaten van die merken, maar sinds ik een redelijke kennis heb opgedaan, zoek ik wel dingen uit over bedrijven, voor ik koop, en koop ik dus niets meer bewust van merken waarvan ik weet dat ze niet geinteresseerd zijn in ethische handel. Waarom is dat hyprocriet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat je als consument je best wil doen om het minder slecht te doen, daar kan ik wel inkomen. Zelf koop ik bijvoorbeeld enkel nog 'eerlijke chocola'. Maar datgene wat wij in het westen allemaal consumeren in onze maatschappij gaat bijna per definitie ten koste van anderen in minder gelukkige gebieden op deze aarde. Mensen kunnen daar schijnbaar maar moeilijk mee omgaan en gaan zich dan richten op 1 fabrikant. Dat is een tijdje Apple geweest ivm slechte werkomstandigheden (maar evengoed wordt bijna alle andere elektronica daar ook (deels) gemaakt en nu is het Nintendo. Nintendo is zelf geen hardwarefabrikant, heeft geen eigen productielijnen en huurt die gewoon in bij een ander bedrijf.

Alles is gewoon een kostenafweging en willen we alles 'eerlijk' doen dan kunnen we beter van onze consumptiemaatschappij afstappen. Maar daar wil niemand aan, inclusief mijzelf overigens.

Waarom het hypocriet is, omdat het vaak zeer selectief is en de bedrijven die het aankaarten vaak niet zonder belangen zijn in het een of ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid