Spring naar bijdragen

Evangeliclame


Aanbevolen berichten

Een aantal christenen besloten van de week om de verkiezingsborden vol te plakken met een heel andere boodschap: kies voor Jezus. Op verschillende posters nodigen ze mensen uit Jezus te leren kennen en zo dus voor Hem te kiezen. Puntje is echter wel dat ze naar websites verwijzen, die niets met deze aktie te maken hebben. Dat is niet zo netjes, maar verder vind ik het wel een ludieke actie. Christelijk vandalisme, het bestaat nog.

Natuurlijk zijn er altijd weer mensen die dit opdringerig vinden en zelfs een schending van de scheiding tussen kerk en staat. Die scheiding wordt er te pas en te onpas bijgehaald om gelovigen de mond te willen snoeren in de politiek of überhaupt in het openbare leven. En natuurlijk zijn die verkiezingsborden daar niet voor bedoeld. Maar wat mij betreft hoeft niemand te zwijgen over wat hij gelooft of niet gelooft. Integendeel, als zoiets een schending van de scheiding tussen kerk en staat is, laat er dan maar vele schendingen komen.

Sommigen menen dat een samenleving enkel volwassen is als iedereen zijn levensbeschouwing vooral binnenskamer houdt en men zo “neutraal†mogelijk politiek bedrijft. Neutraal betekent dan: zoals zij het willen. Ik stel echter dat een samenleving pas écht volwassen is als iedereen zich vrijelijk mag uiten, zowel in de politiek als op straat, en niemand daar problemen mee heeft. Dat iedereen dat zelfs eigenlijk best wel interessant vindt.

Nee, laat de straten, televisies en kranten maar ontploffen van christelijke uitnodigingen, atheïstische vermaningen, islamitische oproepen en boeddhistische spreuken. Waarom zouden alleen commerciële bedrijven hun oppervlakkige boodschappen mogen uitzenden? Terwijl het enige doel van hun “overtuigingen†meer geld aan ons verdienen is? Ik wil discussies, processies, demonstraties, rituelen, kortom, echte vrijheid voor iedereen.

Als je mensen de vrijheid ontneemt om voluit vanuit hun overtuiging politiek te bedrijven of discussies te voeren, dan zullen ze alleen maar sneller radicaliseren en gefrustreerd raken. Nee, laat ze maar spreken, laat ze hun geloof maar verdedigen en in het openbaar vieren als ze dat willen. Laat het maar eens echt ergens over gaan. Zoveel vurige, gepassioneerde mensen die moeten zwijgen vanwege een secularistische ideologie? Alsjeblieft niet.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is een plaag, die wildplakkers en veel gemeentes zijn het dan ook [terecht] spuugzat.

er zijn al dwangsommen opgelegd van ca.100 Euro per poster.

dwarsligger van Ooijen snapt er-- zoals eerder met zijn versierde dak--natuurlijk weergeen bal van.. :#

ook niet dat hij en al die anderen zichzelf [en het geloof] belachelijk maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, laat de straten, televisies en kranten maar ontploffen van christelijke uitnodigingen, atheïstische vermaningen, islamitische oproepen en boeddhistische spreuken. Waarom zouden alleen commerciële bedrijven hun oppervlakkige boodschappen mogen uitzenden? Terwijl het enige doel van hun “overtuigingen†meer geld aan ons verdienen is? Ik wil discussies, processies, demonstraties, rituelen, kortom, echte vrijheid voor iedereen.Als je mensen de vrijheid ontneemt om voluit vanuit hun overtuiging politiek te bedrijven of discussies te voeren, dan zullen ze alleen maar sneller radicaliseren en gefrustreerd raken. Nee, laat ze maar spreken, laat ze hun geloof maar verdedigen en in het openbaar vieren als ze dat willen. Laat het maar eens echt ergens over gaan. Zoveel vurige, gepassioneerde mensen die moeten zwijgen vanwege een secularistische ideologie? Alsjeblieft niet.RobertTerug naar frontpage

Ik moet wel denken aan een campagne uit 2011.

eriswaarschijnlijkgeengod.jpg?w=604&h=351

atheist-bus.jpg?w=500

Raad is van uit welke hoek er enorm veel kritiek kwam..... Heel veel mensen die religieus zijn gaven veel kritiek op deze campagne omdat ze gekwetst waren. Sommige vonden ook dat een debat over religie niet in het openbaar zou moeten worden gevoerd. De SGP stelde er zelfs Kamervragen over.

http://www.youtube.com/watch?v=wTQeYqRIRgo&feature=plcp

Als je bent voor een vrije maatschappij waar overal iedereen zijn mening mag geven dan moet dat ook voor atheïsten gelden! Persoonlijk vind ik het alleen maar goed, ons maar met elkaar in debat gaan, niks mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat bedoelde ik ook te zeggen inderdaad. Zo'n bus zag ik zelf niet als een kwetsend gebeuren, maar vooral als een uitnodiging tot verdere discussie of dialoog. Het zou mooi zijn als we niet alleen onszelf, maar ook de ander de vrijheid geven om volop in het openbaar diens levensovertuiging te promoten. En dus ook vrijelijk vanuit diens levensovertuiging politiek te bedrijven, ook als wij het niet met die overtuiging eens zijn. Dan zullen wij er maar voor moeten zorgen dat steeds meer mensen overtuigt raken van onze ideeën en dus onze politiek zullen willen omarmen. Beledigen en kwetsen, dat is mijns inziens natuurlijk niet de bedoeling, en je moet je wel aan enkele fatsoensnormen houden, maar dergelijke uitingen zouden wel gewoon geuit moeten kunnnen worden in het openbare leven. Ze horen gewoon net zo bij de mens als de nieuwste I-Phone.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel ludiek, maar ik vraag me af hoeveel ongelovigen je ermee bereikt.

Als ik ongelovig was zou ik die platen alleen maar uitlachen en denken: heb je die christenen weer met hun bekeer gedoe. Dat zou me dan niet overhalen om me te interesseren voor Jezus.

Maar ik kan me voorstellen dat je als je wel gelovig was maar het wat bent kwijt geraakt dat je door zo'n bord weer even aan je geloof herinnerd wordt.

Maar ongelovigen krijgen allergische reacties denk ik.

Ik denk dat gelovigen daar erg voorzichtig mee om moeten springen, zij hebben tenslotte de taak om ongelovigen niet van het geloof weg te jagen maar ze er juist kennis mee te laten maken, dit werkt averechts.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tegen het overplakken van politieke boodschappen.

Het is wel prettig als een gemeente in vastliggende regels aangeeft waarvoor de borden zijn bedoeld.

Stel dat iemand op de borden reclame maakt voor feesten/popconcerten, dan hebben christenen net zoveel recht om mensen te wijzen op hun bestemming en op manieren hoe ze hun bestemming kunnen wijzigen.

Als gemeenten echter aangeven dat de borden alleen zijn bedoeld voor politieke doeleinden, horen feestpromoters hun posters er niet aan te plakken en moeten christenen ook andere methoden bedenken om de boodschap tot redding te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was niet echt sprake van overplakken, toch? Het is meer dat die borden er een poosje staan voordat er verkiezingsposters op komen. En dat men dan in die tussentijd er evangeliserende posters heeft opgehangen.

Verder 100% eensch met RobertF. De gemakzucht heerst, mensen willen niet geconfronteerd worden met een gedachtegoed dat hen niet aanstaat/anders is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid