Spring naar bijdragen

Iets kopen op zondag?


Aanbevolen berichten

Laatst was ik op een zondag in de stad en het was markt. Ik liep langs de kraampjes waar zoals altijd niets van mijn gading tussen was te ontwaren, tot ik eenzaam en alleen een vinyl zag die ik al jaren zoek. Uitgerekend op de markt dus, waardoor de volgende dag terugkomen ook geen optie was. Natuurlijk zou ik de verkoper om zijn nummer hebben kunnen vragen met het verzoek de plaat achteruit te houden, maar zou dat dan geen handeldrijven zijn alleen omdat ik hem een dag later afhaal? Lijkt mij wel, want als ik reeds concrete plannen maak op zondag om een aankoop te doen, dan is de rest slechts een formaliteit geworden.

Vervolgens ging ik enigszins terneergeslagen op weg naar huis en kwam nota bene ook nog zonder benzine te staan. Aangezien elke vorm van werk op zondag verboden is en 15 km geen peulenschil, was de auto naar huis duwen sowieso geen optie. Benzine kopen is handel drijven en was derhalve eveneens uitgesloten. Ik onderdrukte ternauwernood een vloek toen er plotsklaps een bekende stopte. Kennelijk had hij me zien zwaaien met handen en voeten, waardoor hij vervuld werd met barmhartigheid. Toevallig wist ik dat hij niet gelovig is en dus op zondag niet rust.

Had ik hem mogen vragen om mijn auto naar huis te slepen? Immers, technisch gezien zou de auto het werk doen en het aankoppelen heb ik toch geen verstand van. Best lastig soms om de zondagsrust in ere te houden. Ben jij wel eens in een netelige situatie geweest waar je noodgedwongen de zondagrust moest breken? Hoe loste je dat op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk fictief verhaaltje. Hoe je dat aanpakt? Praktisch.

Een plaat kun je kopen of niet, dat ligt er maar net aan hoe uniek het item is en of je het dan waard vind om je eigen principes daarom te breken. Wat de auto betreft, dat is gewoon dom. Elke auto heeft tegenwoordig een meter die aangeeft hoeveel brandstof er nog inzit. Die van mij geeft zelfs aan hoeveel kilometer ik er nog mee kan rijden en wat het gebruik gemiddeld en real-time is. Met een lege tank aan de kant staan is in bijvoorbeeld Duitsland zelfs strafbaar (op de snelweg iig). Kortom op tijd tanken en als het je dan niet lukt omdat de meter bijvoorbeeld niet betrouwbaar is dan gewoon even 15 kilometer lopen of met het mobieltje een vriend/kennis bellen die even langskomt met een kannetje brandstof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat de auto betreft, dat is gewoon dom.

Geldt de zondagrust alleen voor intellectuelen wil je zeggen? ;)

Elke auto heeft tegenwoordig een meter die aangeeft hoeveel brandstof er nog inzit. Die van mij geeft zelfs aan hoeveel kilometer ik er nog mee kan rijden en wat het gebruik gemiddeld en real-time is. Met een lege tank aan de kant staan is in bijvoorbeeld Duitsland zelfs strafbaar (op de snelweg iig). Kortom op tijd tanken en als het je dan niet lukt omdat de meter bijvoorbeeld niet betrouwbaar is dan gewoon even 15 kilometer lopen of met het mobieltje een vriend/kennis bellen die even langskomt met een kannetje brandstof.

Geloof het of niet, maar ik rijd in een lelijke eend! Bovendien kan je tank ook lek zijn en we wonen niet in Duitsland. Hoe zou die vriend die je wilt dat ik bel dan aan benzine moeten komen zonder de zondagsrust te breken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat de auto betreft, dat is gewoon dom.

Geldt de zondagrust alleen voor intellectuelen wil je zeggen? ;)

Elke auto heeft tegenwoordig een meter die aangeeft hoeveel brandstof er nog inzit. Die van mij geeft zelfs aan hoeveel kilometer ik er nog mee kan rijden en wat het gebruik gemiddeld en real-time is. Met een lege tank aan de kant staan is in bijvoorbeeld Duitsland zelfs strafbaar (op de snelweg iig). Kortom op tijd tanken en als het je dan niet lukt omdat de meter bijvoorbeeld niet betrouwbaar is dan gewoon even 15 kilometer lopen of met het mobieltje een vriend/kennis bellen die even langskomt met een kannetje brandstof.

Geloof het of niet, maar ik rijd in een lelijke eend! Bovendien kan je tank ook lek zijn en we wonen niet in Duitsland. Hoe zou die vriend die je wilt dat ik bel dan aan benzine moeten komen zonder de zondagsrust te breken?

Als je in een lelijke eend rijd dan neem ik aan dat je op zijn minst een jerrycan benzine achterin hebt liggen inclusief een heleboel reserveonderdelen en ook nog eens lid bent van de ANWB of soortgelijke organisatie. De kans dat een brandstoftank van een auto lek raakt is overigens bijzonder klein tenzij bij een zware aanrijding.

Het is een afweging die jezelf moet maken. Indien jij de zondagsrust dermate belangrijk vind dat het logisch en praktisch nadeken stokt dan zou ik als ik jou was gewoon gaan slapen in de auto en klokslag 12 uur iemand laten komen. Ikzelf zou er geen probleem mee hebben om zelf benzine te halen of om iemand langs te laten komen. Zo had ik er ook geen enkele moeite mee om afgelopen zondag naar de dierentuin te gaan en ook nog eens te tanken onderweg (wel onbemand, maar dat was toeval).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laatst was ik op een zondag in de stad en het was markt. Ik liep langs de kraampjes waar zoals altijd niets van mijn gading tussen was te ontwaren, tot ik eenzaam en alleen een vinyl zag die ik al jaren zoek. Uitgerekend op de markt dus, waardoor de volgende dag terugkomen ook geen optie was. Natuurlijk zou ik de verkoper om zijn nummer hebben kunnen vragen met het verzoek de plaat achteruit te houden, maar zou dat dan geen handeldrijven zijn alleen omdat ik hem een dag later afhaal? Lijkt mij wel, want als ik reeds concrete plannen maak op zondag om een aankoop te doen, dan is de rest slechts een formaliteit geworden.

Vervolgens ging ik enigszins terneergeslagen op weg naar huis en kwam nota bene ook nog zonder benzine te staan. Aangezien elke vorm van werk op zondag verboden is en 15 km geen peulenschil, was de auto naar huis duwen sowieso geen optie. Benzine kopen is handel drijven en was derhalve eveneens uitgesloten. Ik onderdrukte ternauwernood een vloek toen er plotsklaps een bekende stopte. Kennelijk had hij me zien zwaaien met handen en voeten, waardoor hij vervuld werd met barmhartigheid. Toevallig wist ik dat hij niet gelovig is en dus op zondag niet rust.

Had ik hem mogen vragen om mijn auto naar huis te slepen? Immers, technisch gezien zou de auto het werk doen en het aankoppelen heb ik toch geen verstand van. Best lastig soms om de zondagsrust in ere te houden. Ben jij wel eens in een netelige situatie geweest waar je noodgedwongen de zondagrust moest breken? Hoe loste je dat op?

Hoe u dat oplost?

Wel voor een volgeling van Christus, een Christen gelovige, is dit geen enkel probleem; want de eerste dag van de week is een (werk) dag zoals de andere zes.

Koop dus gerust plaatjes en benzine op deze dag want in Gods woord is er, althans wat de zondag betreft,geen enkel werkverbod te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laatst was ik op een zondag in de stad en het was markt. Ik liep langs de kraampjes waar zoals altijd niets van mijn gading tussen was te ontwaren, tot ik eenzaam en alleen een vinyl zag die ik al jaren zoek. Uitgerekend op de markt dus, waardoor de volgende dag terugkomen ook geen optie was. Natuurlijk zou ik de verkoper om zijn nummer hebben kunnen vragen met het verzoek de plaat achteruit te houden, maar zou dat dan geen handeldrijven zijn alleen omdat ik hem een dag later afhaal? Lijkt mij wel, want als ik reeds concrete plannen maak op zondag om een aankoop te doen, dan is de rest slechts een formaliteit geworden.

Vervolgens ging ik enigszins terneergeslagen op weg naar huis en kwam nota bene ook nog zonder benzine te staan. Aangezien elke vorm van werk op zondag verboden is en 15 km geen peulenschil, was de auto naar huis duwen sowieso geen optie. Benzine kopen is handel drijven en was derhalve eveneens uitgesloten. Ik onderdrukte ternauwernood een vloek toen er plotsklaps een bekende stopte. Kennelijk had hij me zien zwaaien met handen en voeten, waardoor hij vervuld werd met barmhartigheid. Toevallig wist ik dat hij niet gelovig is en dus op zondag niet rust.

Had ik hem mogen vragen om mijn auto naar huis te slepen? Immers, technisch gezien zou de auto het werk doen en het aankoppelen heb ik toch geen verstand van. Best lastig soms om de zondagsrust in ere te houden. Ben jij wel eens in een netelige situatie geweest waar je noodgedwongen de zondagrust moest breken? Hoe loste je dat op?

Hoe u dat oplost?

Wel voor een volgeling van Christus, een Christen gelovige, is dit geen enkel probleem; want de eerste dag van de week is een (werk) dag zoals de andere zes.

Koop dus gerust plaatjes en benzine op deze dag want in Gods woord is er, althans wat de zondag betreft,geen enkel werkverbod te vinden.

Geloof het of niet, maar toevallig deed exact dezelfde situatie zich afgelopen zaterdag voor. Hoe had ik het moeten oplossen vindt u?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo had ik er ook geen enkele moeite mee om afgelopen zondag naar de dierentuin te gaan en ook nog eens te tanken onderweg (wel onbemand, maar dat was toeval).

Een onbemand tankstation mag wel zonder de zondagsrust te breken? Die logica ontgaat mij geheel.

Waarschijnlijk is het je geheel ontgaan hoe ik omga met de zondag omdat je je eigen projecties veel liever hooghoud. Geeft niet, maar excuseer me dan dat ik deze draad verlaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Te dien tijde ging Jezus op de sabbat door de korenvelden en zijn discipelen kregen honger en begonnen aren te plukken en te eten. 2 Maar toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot Hem: Zie, uw discipelen doen wat men op sabbat niet mag doen. 3 En Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? 4 Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden hebben gegeten, waarvan hij noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? 5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat op de sabbat de priesters in de tempel de sabbat schenden zonder schuldig te zijn? 6 Maar Ik zeg u: Meer dan de tempel is hier. 7 Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat. 9 En Hij vertrok van die plaats en ging in hun synagoge. 10 En zie, daar was een mens met een verschrompelde hand. En zij legden Hem de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat te genezen, om Hem te kunnen aanklagen. 11 Maar Hij zeide tot hen: Wie zou er onder u zijn, die één schaap heeft en die, als dit op een sabbat in een put valt, het niet grijpen zal en eruit trekken? 12 Hoeveel gaat niet een mens een schaap te boven? Derhalve is het geoorloofd op de sabbat wèl te doen. 13 Toen zeide Hij tot die mens: Strek uw hand uit. En hij strekte haar uit en zij werd weder gezond gelijk de andere.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

Het is goed om goede dingen te doen op de sabbat. Over de zondag zie ik in de Bijbel niet zo veel bijzonders staan.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me een relevante vraag, of je zelf een werkgever zou willen hebben, die van je eist* dat je de hele zondag werkt (en dus niet naar een kerkdienst kan gaan, etc).

Ik leef liever niet in een land waarin m'n werkgever me kan verplichten om op zondag werk te doen, zodat ik niet naar een dienst kan. Maar dan moet ik ook consequent zijn, en niet zelf andere mensen allerlei triviaal werk laten doen (zoals in een restaurant koken of bedienen). Want als we er als christenen, waar het anderen betreft, ons niet zo druk over maken, moeten we niet gek opkijken als over een aantal jaar je amper een baan meer kunt vinden waar de werkgever niet eist dat je op zondag beschikbaar bent om de god genaamd Geld te dienen, ipv de enige echte God. Want door op zondag iets te kopen/naar een restaurant te gaan, doe je mee aan het populair/geaccepteerd maken ervan.

---

*) 'eisen' is een groot woord. Maar als jij niet op zondag wilt werken, en 10 andere kandidaten wel, dan is de keuze snel gemaakt (of het nu 'discriminatie' is of niet).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me een relevante vraag, of je zelf een werkgever zou willen hebben, die van je eist* dat je de hele zondag werkt (en dus niet naar een kerkdienst kan gaan, etc).

Ik leef liever niet in een land waarin m'n werkgever me kan verplichten om op zondag werk te doen, zodat ik niet naar een dienst kan. Maar dan moet ik ook consequent zijn, en niet zelf andere mensen allerlei triviaal werk laten doen (zoals in een restaurant koken of bedienen). Want als we er als christenen, waar het anderen betreft, ons niet zo druk over maken, moeten we niet gek opkijken als over een aantal jaar je amper een baan meer kunt vinden waar de werkgever niet eist dat je op zondag beschikbaar bent om de god genaamd Geld te dienen, ipv de enige echte God. Want door op zondag iets te kopen/naar een restaurant te gaan, doe je mee aan het populair/geaccepteerd maken ervan.

Ik begrijp je goed en het is ook iets wat bij mij knaagt, maar wat nou als iemand niet christen is? Waarom zou die zich aan de zondagsrust moeten houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me een relevante vraag, of je zelf een werkgever zou willen hebben, die van je eist* dat je de hele zondag werkt (en dus niet naar een kerkdienst kan gaan, etc).

Ik leef liever niet in een land waarin m'n werkgever me kan verplichten om op zondag werk te doen, zodat ik niet naar een dienst kan. Maar dan moet ik ook consequent zijn, en niet zelf andere mensen allerlei triviaal werk laten doen (zoals in een restaurant koken of bedienen). Want als we er als christenen, waar het anderen betreft, ons niet zo druk over maken, moeten we niet gek opkijken als over een aantal jaar je amper een baan meer kunt vinden waar de werkgever niet eist dat je op zondag beschikbaar bent om de god genaamd Geld te dienen, ipv de enige echte God. Want door op zondag iets te kopen/naar een restaurant te gaan, doe je mee aan het populair/geaccepteerd maken ervan.

Ik begrijp je goed en het is ook iets wat bij mij knaagt, maar wat nou als iemand niet christen is? Waarom zou die zich aan de zondagsrust moeten houden?

oh, maar dat hoeft die persoon helemaal niet. Het staat hem/haar natuurlijk vrij om van alles te doen op de rustdag.

Maar als we dat als christen ook gaan doen, dan doet 'iedereen' het. Want als je als christen op zondag van allerlei diensten (restaurant, dierentuin, markt, etc) gebruik wilt maken, moet je ook niet gek opkijken als je werkgever wil dat jij dan ook op die dag werkt. En als christen ga je wellicht buiten "kerktijden" naar een restaurant, maar de rest van de klanten doet dat niet. Dus kleine kans dat je baas ook wel tevreden is als je even tussen twee kerkdiensten door langs wilt komen. Maar aan zo'n situatie wil ik in ieder geval niet meewerken.

Vergelijk het maar met milieu bewust leven. Dat probeer ik ook te doen, ondanks dat ik weet dat bijna al m'n buren en veel van m'n vrienden en sowieso heel veel mensen dat niet doen. Helpt mijn 'bewust leven' dan? Geen idee, het is maar zo'n klein beetje. Maar ik ga niet met als excuus: 'maar anderen vervuilen ook, en mijn bijdrage telt toch niet' dan toch maar weer vervuilender leven. Ik hoef geen rekenschap af te leggen voor wat de samenleving als geheel doet, maar wel voor de keuzes die ik maak (ongeacht of ze op het grote wereldtoneel nog niet eens een druppeltje op een gloeiende plaat zijn).

n.b. dat betekent niet dat het makkelijk is. Een enkele keer reis ik op zondag ook met het OV (want: geen auto, net als wel meer mensen). En ik gebruik ook elektriciteit en water op zondag. En je kunt er over twisten, of het ene of het andere nu wel of niet onder 'noodzakelijk' valt. Denk bv. ook aan tv kijken. Hoeveel mensen zet je daarmee aan het werk? Of een groot sportevenement op zondag (gelukkig houd ik niet van sport) of een groot popfestival (Pinkpop ofzo) op zondag (jammer genoeg houd ik wel van alternatieve muziek). Ik ben er dan ook nog niet helemaal uit.

----

Los daarvan, denk ik dat het gezond is voor een samenleving om niet altijd maar met geld bezig te zijn 24x7 uur per week. Ik denk dat het heilzaam is voor een samenleving om rustmomenten te hebben, dus ik zal op dat soort gronden bv. in een referendum dan ook tegen 'winkels op zondag open' stemmen. Ik wil mensen niet e.o.a. ethisch/godsdienstig principe opdringen, maar ik denk gewoon dat het psychologisch/economisch het gezondste is.

Psychologisch spreekt denk ik voor zich. Mensen hebben rust nodig.

Economisch is wellicht wat minder duidelijk. Stel dat in een stad alle winkels 6 dagen in de week 10 uur per dag open zijn. Vergelijk dat met een andere stad waar de winkels 7 dagen 10 uur open zijn. Dat is 7/6 = 117 %, dus 17% meer dan 6 dagen. Maar... gaan mensen meer kopen? Nee, want ze hebben nog steeds evenveel geld te besteden. Ze verspreiden het wel over meer dagen. In de 7-dagen-open-stad moeten winkeliers dus wel 17% meer personeelskosten betalen, maar halen niet 17% meer inkomsten binnen. Ze moeten wel 17% meer gas/electra (voor verwarming en verlichting) betalen, maar halen niet 17% meer inkomsten om dat te dekken. (En de berekening wordt nog vervelender, als zondagswerk overuren zijn. Dan kost het de winkelier wel 30% oid extra).

Wie gaat daarvoor opdraaien?

1.) de winkelier: hij wil zo graag open zijn, dat hij 17% minder winst accepteert (yeah, right, in your dreams)

2.) het personeel: krijgt gewoon minder salaris, of ze moeten meer werk doen omdat er collega's ontslagen worden.

3.) de klant: die wil zo graag op alle dagen winkelen, dat hij 17% meer kosten accepteert voor een product (yeah, right, in your dreams)

4.) de toeleverancier, ergens in Verweggistan. een arme koffieboer of een fabrikant van electronica-product X.

5.) de werknemers van de toeleverancier.

Als het puntje bij paaltje komt, wordt het optie 4 of (nog waarschijnlijker) optie 5. Wij willen niet meer betalen, de winkelier wil evenveel (of meer) verdienen, en de man helemaal aan het einde v/d keten is de pineut. Hij moet harder gaan concureren omdat de hele keten boven hem (vanwege onze keuze) op allerlei punten gaat bezuinigen, en met name op de inkoop. Er is altijd wel een sukkel te vinden in een arm land, die het voor minder geld wil werken (want voor hem is het de keuze: niet betaald worden, of een heel klein beetje - en er zijn meer dan genoeg concurenten want grote werkeloosheid die het werk voor minder willen doen, als ze de keuze tussen iets en niets hebben).

---

Het enige moment dat 7 dagen open een voordeel is, en je er meer winst uit kunt halen, is als jij de enige (of een van de weinigen) bent. Als mensen uit de 6-dagen-open stad naar jouw 7-dagen-open-stad komen. Er wordt nog steeds evenveel uitgegeven, maar op een andere plek. In dat geval komt de schade alweer bij de winkelier (in de 6-dagen-stad) in de problemen en onder hem de hele keten tot aan de toeleverancier en producent. Ironisch is, dat de winkeliers in de 6-dagen-open stad dus meer moeten gaan betalen (personeel, verlichting, etc) om een stukje van hun oude winst terug te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aangezien elke vorm van werk op zondag verboden is en 15 km geen peulenschil, was de auto naar huis duwen sowieso geen optie. Benzine kopen is handel drijven en was derhalve eveneens uitgesloten. Ik onderdrukte ternauwernood een vloek toen er plotsklaps een bekende stopte. Kennelijk had hij me zien zwaaien met handen en voeten, waardoor hij vervuld werd met barmhartigheid. Toevallig wist ik dat hij niet gelovig is en dus op zondag niet rust.

Had ik hem mogen vragen om mijn auto naar huis te slepen? Immers, technisch gezien zou de auto het werk doen en het aankoppelen heb ik toch geen verstand van. Best lastig soms om de zondagsrust in ere te houden. Ben jij wel eens in een netelige situatie geweest waar je noodgedwongen de zondagrust moest breken? Hoe loste je dat op?

Op grond waarvan stel je eigenlijk dat "elke vorm van werk op zondag verboden is"?? Je hebt het over "aangezien" (=redengevend), en gebruikt deze gedachte dus als uitgangspunt voor het "geworstel" met het begrip "zondagsrust"...

NB: wat de rust is welke we ("vandaag") mogen binnengaan en welke gekoppeld is aan de "dag van de Opstanding" lees ik zelf in Hebreeën hfst 3-4... En ik denk niet dat het ons verboden is om "vandaag" enige vorm van arbeid te verrichten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laatst was ik op een zondag in de stad en het was markt. Ik liep langs de kraampjes waar zoals altijd niets van mijn gading tussen was te ontwaren, tot ik eenzaam en alleen een vinyl zag die ik al jaren zoek. Uitgerekend op de markt dus, waardoor de volgende dag terugkomen ook geen optie was. Natuurlijk zou ik de verkoper om zijn nummer hebben kunnen vragen met het verzoek de plaat achteruit te houden, maar zou dat dan geen handeldrijven zijn alleen omdat ik hem een dag later afhaal? Lijkt mij wel, want als ik reeds concrete plannen maak op zondag om een aankoop te doen, dan is de rest slechts een formaliteit geworden.

Vervolgens ging ik enigszins terneergeslagen op weg naar huis en kwam nota bene ook nog zonder benzine te staan. Aangezien elke vorm van werk op zondag verboden is en 15 km geen peulenschil, was de auto naar huis duwen sowieso geen optie. Benzine kopen is handel drijven en was derhalve eveneens uitgesloten. Ik onderdrukte ternauwernood een vloek toen er plotsklaps een bekende stopte. Kennelijk had hij me zien zwaaien met handen en voeten, waardoor hij vervuld werd met barmhartigheid. Toevallig wist ik dat hij niet gelovig is en dus op zondag niet rust.

Had ik hem mogen vragen om mijn auto naar huis te slepen? Immers, technisch gezien zou de auto het werk doen en het aankoppelen heb ik toch geen verstand van. Best lastig soms om de zondagsrust in ere te houden. Ben jij wel eens in een netelige situatie geweest waar je noodgedwongen de zondagrust moest breken? Hoe loste je dat op?

Hoe u dat oplost?

Wel voor een volgeling van Christus, een Christen gelovige, is dit geen enkel probleem; want de eerste dag van de week is een (werk) dag zoals de andere zes.

Koop dus gerust plaatjes en benzine op deze dag want in Gods woord is er, althans wat de zondag betreft,geen enkel werkverbod te vinden.

Geloof het of niet, maar toevallig deed exact dezelfde situatie zich afgelopen zaterdag voor. Hoe had ik het moeten oplossen vindt u?

Misschien en met wat goede wil kan je iets leren uit volgende Bijbelse fragmenten

25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beerven?

26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?

27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.

28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.

(Lucas 10:25)

dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar,1 Johannes 5:3

Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft;en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.

Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft. Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb( johannes14:21-25)

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.

Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die.(exodus20:8-11)

Als men inziet wat Christus voor ons gedaan en geleden heeft en diezelfde persoon raadt ons vervolgens aan, om ons eigen bestwil of om zoals Hij het uitdrukt "opdat het u wel ga", een dag te wijden aan het overdenken en te genieten van Zijn werk; wat doet u dan in hemelsnaam op een markt!?

En val je dan per toeval of uit achteloosheid zonder "drinken" voor uw wagen dan zijn daar ook in Gods woord oplossingen voor te vinden, op voorwaarde dat men eerlijk een antwoord zoekt en niet een verontschuldiging of manoeuvre om toch maar zijn eigen zin te kunnen doen.

Maar de Here antwoordde hem en zeide: Huichelaars, maakt ieder van u niet op de sabbat zijn os of zijn ezel van de kribbe los en leidt hem weg om hem te laten drinken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dacht u dat God met zijn geboden in acht nemen op de sabbat doelde? Mijn hemel, heeft u niet gelezen welk gebod hij het grote gebod noemt? Ik ga hier verder ook niet meer op in trouwens, u moet maar geloven wat u wilt, want de Zoon des mensen is een Heere (Mat 12,8; Mar 2,28; Luk 6,5.) ook van de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dacht u dat God met zijn geboden in acht nemen op de sabbat doelde? Mijn hemel, heeft u niet gelezen welk gebod hij het grote gebod noemt? Ik ga hier verder ook niet meer op in trouwens, u moet maar geloven wat u wilt, want de Zoon des mensen is een Heere (Mat 12,8; Mar 2,28; Luk 6,5.) ook van de sabbat.

Interessant zeg; met een paar zinnetjes of versjes, geheel uit hun context getrokken, bewijst u hier dat het onderhouden van de sabbat is afgeschaft.Een prachtige redenering voorwaar te meer daar in de context van de door u aangehaalde bijbelverzen Christus nu juist de Farizeeën wijst op de verkeerde (wettische) TOEPASSING van het Sabbatsgebod door de invoering van eigen wetten en verordeningen

Maar om dit te doorzien moet men wel meer dan één zinnetje lezen alsook even Deuteronomium 23:25 er eens op nalezen.

En ja, ik heb gelezen wat er geschreven staat wat Jezus Christus het grote gebod noemt, maar ook hier heb ik méér dan één zinnetje gelezen!

Eventjes opfrissen misschien!

een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken:

36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?

37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.

38 Dit is het grote en eerste gebod.

39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

De ganse wet en hetgeen de profeten onderwezen hebben met betrekking tot het onderhouden ervan is er bij Christus dus niet "afgevallen ", maar zijn een essentieel onderdeel van het grote gebod om God lief te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste meneer Bernard, u onderhoudt wat u onderhoudt om uw eigen vlees te verzadigen, maar u moet vooral doen wat u niet laten kan en laten wat u niet doen kan. Ten laatste citeer ik Paulus voor u en daarmee is voor mij de kous af.

Galaten 4

9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer door God gekend zijt, hoe keert gij u weer tot de zwakke en arme eerste beginselen, welke gij weer van voren aan wilt dienen?

10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.

11 Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste meneer Bernard, u onderhoudt wat u onderhoudt om uw eigen vlees te verzadigen, maar u moet vooral doen wat u niet laten kan en laten wat u niet doen kan. Ten laatste citeer ik Paulus voor u en daarmee is voor mij de kous af.

Galaten 4

9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer door God gekend zijt, hoe keert gij u weer tot de zwakke en arme eerste beginselen, welke gij weer van voren aan wilt dienen?

10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.

11 Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Beste Ken

Uw kous is af maar toch haalt u weer een paar zinnen aan, volledig uit hun context gerukt, die hier in feite met het onderwerp niets te maken hebben.

Want Paulus richt zich in zijn brief aan de Galaten vooral naar de gelovigen uit de heidenen.

Omdat zij zich hadden besneden ( Gal 6:12) en waren begonnen" dagen, maanden ;tijden en jaren te vieren Gal 4:10)

Hij benoemd het aannemen door hen van deze praktijken "een terugkeer naar de slavernij der wereldgeesten"(4:8-9)

Hierbij stelt hij de "valse leraren aan de kaak, en vervloekt ze zelfs (1:8-9) omdat ze een "ander evangelie" brachten. Een evangelie dat leerde dat de viering van dagen en tijden (inclusief de sabbat) noodzakelijk waren voor de rechtvaardiging en verlossing, wat een verdraaiing was van het hart van het evangelie (5:4)

Door het stellen van voorwaarden aan rechtvaardiging en acceptatie door God door middel van zaken als besnijdenis en viering van dagen en tijden, maakten de Galaten de verlossing afhankelijk van menselijke prestaties.

Voor Paulus is dit een verraad van het evangelie en daarom zegt hij dan ook " Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij ( Gal 5:4)

Bij het lezen van GANS zijn brief aan de Galaten blijkt dat Paulus niet het principe van het sabbatsgebod weerstaat , maar wel het verkeerd gebruik van godsdienstige vieringen, die de bedoeld waren de verlossing niet door goddelijke genade maar door menselijke prestaties te promoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even buiten deze disucssie om mijn mening te geven:

Ik denk niet dat God mij veroordeeld als ik op zondag iets koop/een rondje rij o.i.d.. Ik denk wél dat het goed is om één dag in de week alle aandacht op God te richten, indien mogelijk. Dan ligt de zondag voor de hand, je gaat dan immers al naar de kerk.

Situaties als hierboven omschreven zijn te vermijden als je voor zondagsrust bent. Dan ga je niet door de stad lopen als er markt is, om niet in de verleiding te komen om iets te kopen, en dan ga je geen hele afstanden met de auto rijden en daarmee het risico lopen om zonder benzine te staan.

Werk is dan een ander verhaal, denk ik. Mensen moeten altijd verzorgd worden bijvoorbeeld, en er zijn vaker zaken die niet stopgezet kunnen worden. God heeft deze wereld zo geschapen, en zal ook niet willen dat we mensen op zondag dood laten gaan (dat zal dan ook niet ter Zijner Eer zijn, denk ik). En in die gevallen zijn er altijd andere manieren te vinden om naar God te kunnen gaan, als het moet op een andere dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fee schreef:

Ik denk niet dat God mij veroordeeld als ik op zondag iets koop/een rondje rij o.i.d.. Ik denk wél dat het goed is om één dag in de week alle aandacht op God te richten, indien mogelijk. Dan ligt de zondag voor de hand, je gaat dan immers al naar de kerk.

God zal zich daar inderdaad niet mee bezighouden denk ik. :D

verder ben ik van mening dat één of twee dagen rust in de week vooral goed is voor jezelf en niet om je specifiek op God te richten - en dat je dat ook op je eigen manier kunt invullen .

als je je maar één dag in de week op God richt zit er ook iets niet goed, maar goed fout i.m.o.

en natuurlijk zijn er mensen die op zondag wel moeten werken, en ook willen werken [zoals je schrijft] - zeker als je in de verzorgende sector werkt.

maar ja, dat is ook ten gunste van je medemens-- van je naaste-- naastenliefde dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante discussie.

Van mijn vader, mocht ik vroeger nooit wat op zondag kopen.

Maar wat ik ook heb gehoord van diverse mensen, is dat de sabbat van vrijdagavond t/m zaterdagavond is.

Ik weet niet of dit klopt, dus is het anders, zou ik het graag willen weten.

Maar om terug te komen op de vraag:

Ik zou het gewoon doen.

Dit vanwege de bovenstaande zinnen, en zou je je toch "slecht" of "onzeker" voelen over het kopen van iets op zondag, bid dan om vergiffenis.

Zo zou ik het aanpakken.

Groetjes, Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid