Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Bedenk de dingen die boven zijn.


Bij ons in de kerk is het de gewoonte op de eerste zondag van het jaar een bijbeltekst te trekken uit een mand vol met bijbelteksten. die tekst wordt dan eigenlijk je tekst voor het jaar. De mijne is die uit Kolossenzen.
Ik vraag me al lang af wat die zou mogen betekenen voor me. iemand een idee hoe ik dat moet interpreteren, hoe als leiddraad zien?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Context kan erg helpen. :)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.

5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.

Dat je je beter kunt richten op het hemelse ipv het wereldlijke. Stel Jezus als hoogste prioriteit in je leven, stel geen aardse zaken boven God. Zet in plaats van Jezus niet jezelf en je eigen belangen bovenaan: zondig niet maar richt je op Gods wil.

(Overigens zeg ik niet dat dit dan op jou als persoonlijke boodschap slaat natuurlijk. Het is volgens mij de algemene strekking van die Bijbeltekst.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is, zoals Olorin al aangeeft, wel belangrijk om de context van een Schriftplaats mee te nemen. Daarnaast heb je nog maar de halve tekst te pakken ook. :#

Richt je op het Hemelse en niet op het Aardse is de kern van de tekst. Veel meer kan je daar ook niet uithalen. Dat toepassen in je leven als leidraad is er een, waarbij je geen aardse rijkdommen wil nastreven, maar de hemelse rijkdom. Je kan daarbij denken aan de rijke jongeling die Jezus vraagt wat hij moet doen en bedroeft wegloopt, omdat Jezus hem aangeeft alles weg te geven en hij daar te sterk aan gehecht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt in die tekst vooral een om levenshouding te gaan. Zeker als je naar de verzen erna kijkt: geen ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij - [...] woede en drift, vloeken en schelden. Bedrieg elkaar niet [...]

Mij schiet bij deze dingen te binnen: als dit aardse dingen zijn, welke hemelse dingen staan daar tegenover? De vruchten van de Geest denk ik (liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing). Richt je / bedenk je deze dingen :)

Hoe dat persoonlijk kan worden ligt aan de situaties die je tegenkomt denk ik. Misschien kun je er iets mee rondom de problemen tussen jou, je ouders & vriend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de context natuurlijk gelezen, maar ik werd er niet wijzer uit.

Zoals Jalikaatje zegt, probeer ik het te linken met de problemen die ik heb. maar ik weet niet goed hoe, bedenk de dingen die boven zijn, dus op God kijken. Maar moet ik dan Gods stem volgen, of doen zoals in Bijbel staat en ouders gehoorzamen?

Ik wil hier niet opnieuw mijn problemen bovenhalen, daar heb ik dat ene topic voor. Maar voor mij lijkt het dat God me zegt dat ik goedzit met mijn relatie, anderzijds zegt de bijbel "gehoorzaam je ouders" en die vinden het niet goed. Snap je mijn tweestrijd? daarom dat ik het vroeg, misschien kan/kon iemand me meer vertellen met wat het precies wilt zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn het werkelijk random teksten, of zijn het een aantal die bepaald zijn door iemand? En probeert iedereen de tekst zo persoonlijk in te vullen? 'Streef naar de dingen die boven zijn' is een advies dat in principe iedere christen aangaat. Moet je er dan per se iets persoonlijks uit halen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb de context natuurlijk gelezen, maar ik werd er niet wijzer uit.

Zoals Jalikaatje zegt, probeer ik het te linken met de problemen die ik heb. maar ik weet niet goed hoe, bedenk de dingen die boven zijn, dus op God kijken. Maar moet ik dan Gods stem volgen, of doen zoals in Bijbel staat en ouders gehoorzamen?

Ik wil hier niet opnieuw mijn problemen bovenhalen, daar heb ik dat ene topic voor. Maar voor mij lijkt het dat God me zegt dat ik goedzit met mijn relatie, anderzijds zegt de bijbel "gehoorzaam je ouders" en die vinden het niet goed. Snap je mijn tweestrijd? daarom dat ik het vroeg, misschien kan/kon iemand me meer vertellen met wat het precies wilt zeggen.

Een tekst kan heel veel betekenissen en lagen hebben. In algemene zin kan je zeggen dat de tekst bijvoorbeeld zegt: 'Het is jammer dat Nederland geen Europees kampioen is geworden, maar als we op de nieuwe aarde en in de nieuwe hemel leven, maakt dat niets meer uit. Die gebeurtenis heeft geen eeuwigheidswaarde.' De tekst roept op je te richten op dingen die eeuwigheidswaarde hebben.

Voor je persoonlijk kan het bijvoorbeeld het volgende betekenen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8a Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen.

Oftewel, in mijn woorden: richt je op God, bid, lees de Bijbel enz. en je zal antwoorden krijgen en de situatie zal worden opgelost.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid