Spring naar bijdragen

Elf-jarige wordt voorganger


Aanbevolen berichten

De elfjarige jongen Ezekiel Stoddard is vorige maand benoemd als voorganger van de Volheid van de Tijdkerk. De pinksterkerk in Capital Heights, in Maryland, wordt geleid door zijn ouders. Op zijn achtste levensjaar kreeg Ezekiel naar eigen zeggen een droom. God riep hem daarin om de zieken de handen op te leggen en te preken tot de armen.

Ezekiel maakt sinds zijn achtste jaar preken. Hoewel hij zich soms miskend voelt door volwassenen en leeftijdsgenoten, gaat hij door. „Ze moeten zich realiseren: het gaat niet om mij, om roem en al het andere te verkrijgen. Het gaat me om het brengen van het Evangelie. Dat is het wat God me ingaf om te doenâ€, zo tekende The Washington Post onlangs op.

De jonge predikant maakt de tongen los in Amerika. Hij krijgt lof toegezwaaid maar er is ook kritiek op zijn benoeming. Sommigen vinden dat de ouders hun zoon min of meer hebben gedwongen om te gaan preken. Anderen vragen zich af of een jongen van elf jaar wel de Bijbel voldoende kan begrijpen en uitleggen. Bovendien vraagt het predikantschap vaardigheden die niet zomaar aangeboren zijn.

De Verenigde Staten kennen overigens een traditie van kindvoorgangers, al dan niet officieel beroepen. Al Sharpton werd op vierjarige leeftijd voorganger, Terry Durham toen hij zes jaar was. Vorig jaar was een filmpje op YouTube razend populair waarin de vierjarige Kanon Tipton een ‘preek’ houdt. En al in 1922 hield de toen vijfjarige Richard Headrick meditaties voor de radio.

Bron: Refdag

Link naar bericht
Deel via andere websites
heel eng.... :|

ik zie het als indoctrinatie door de ouders, die beiden voorganger zijn,

of anders misschien kopieergedrag

Helemaal mee eens.

Ik zou zo'n kind in ieder geval niet serieus kunnen nemen. En die zogenaamd droom van God lijkt me eerder een levendige fantasie. Toevallig had ik het gister nog over dit onderwerp en mijn mening is: laat kinderen kinderen zijn. Dit hoort gewoon niet en is inderdaad eng.

Hetzelfde geldt voor dat kind van vijf, die weet geeneens wat die doet.

Maar het gebeurd in de VS. Dan is het al wat minder gek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt vaker voor, dat volwassenen in kinderen een toekomst als (spiritueel)leider zien, ingegeven door voorspellers en waarzeggers, en die dan helemaal als zodanig opvoeden.

Het gebeurt vaker in verschillende soorten culturen.

Soms is het gegrondvest in hun religie.

Sommige van de kinderen hebben daarna zelfs ook hun leven gewijd aan datgene, waar zij als kind in werden gepusht.

Van degenen, die er zich aan hebben weten te onttrekken hoor je meestal niets meer.

Dalai Lama

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dalai_lama

De dalai lama is sinds 1578 de belangrijkste spiritueel leider in het Tibetaans boeddhisme. Vanaf de regering van de grote vijfde dalai lama, Ngawang Lobsang Gyatso, in 1642 tot aan de Tibetaanse diaspora in 1959 was de dalai lama ook de hoogste politieke leider van Tibet.

.....

Na de dood van een dalai lama is het de verantwoordelijkheid van de hoge lama's van de gelugpa en de regering van Tibet om zijn reïncarnatie te vinden. De dalai lama geeft tijdens zijn leven aanwijzingen over zijn toekomstige familie, geboorteplaats en geboortehuis. De veertiende dalai lama werd aldus door meerdere monniken gevonden, die families met kleine kinderen in het land bezochten waar er sprake was van een bijzonder teken.

Krishnamurti

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

Geb. 1895

Na kennismaking met de kinderen van Naraniah (1909)maakte de jonge Krishnaji zoveel indruk op hen, dat zij probeerden het voogdijschap over Krishnamurti en zijn broer Nitya te verwerven. Nog in hetzelfde jaar werden de beide kinderen toegewezen aan Annie Besant. Hierna werd Krishnamurti door de theosofische beweging De Orde van de Ster in het Oosten wereldwijd gepromoot als nieuwe wereldleraar, waarbij men beweerde in hem een incarnatie van de Maitreya Bodhisattva te hebben herkend.

Krishnamurti nam zelf afstand van de beweging.

....

Reeds in 1925 begon Krishnamurti zijn volgelingen duidelijk te maken dat hij die een ander volgt ophoudt de waarheid te volgen, waarmee hij stelselmatig afstand nam van zijn wereldleraarschap. Op 3 augustus 1929 ontbond hij te Ommen de Orde van de Ster in het Oosten, die op dat moment over de hele wereld zo‘n 40.000 leden telde. Krishnamurti brak formeel met de Theosofische Vereniging in 1930,

Soms heeft een mens een lange weg te gaan om zichzelf te hervinden.

Laten we hopen, dat deze jongen, als hij tot de jaren des onderscheids is gekomen, zich aan kan de invloed van zijn opvoeders kan onttrekken en zijn eigen weg kan leren gaan.

Wil hij blijven prediken, oké.

Als hij zich maar niet verplicht blijft voelen, omdat hij zogenaamd voorbestemd zou zijn, omdat zijn ouders zijn droom zo hebben uitgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
in Amerika is alles mogelijk; in Nederland komt dit fenomeen niet voor zover mij bekend.

kijk hier naar de 4-jarige Kanon Tipton, waarnaar verwezen wordt in dit artikel. ;(

let op de reacties van de volwassenen.... :?

Wat een fantastisch acteur!!

Maar wat wordt dit kind misbruikt!

1.23 uur

"He wants the money you give him."

:Y:Y

Ik weet niet welk kind dit zegt, het lijkt het meisje.

2.11

"I love the preach here tonight."

Ja, het was een prachtig spektakel.

:+:+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als een kind predikt, bijvoorbeeld op straat, naar onbekeerden en ze komen tot geloof, zie ik dat niet als een probleem. Ik zie het wel als een gevaar als een kind een officieel ambt in de kerk bekleedt. Ik geloof best dat God een kind een droom kan geven om later ooit prediker van een gemeente te worden, maar het is goed als een gelovige eerst geestelijk volwassen is en beproeft en stormen heeft doorstaan, voordat deze prediker wordt van een gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit doet me ook een beetje denken aan dat kind in 'Jesus bootcamp'. Daar had je ook zo'n joch dat predikte. Ik vond het vooral een preek-trucje wat hij deed waarvan ik sterk de indruk kreeg dat hij zelf niet snapte wat hij vertelde.

juist, zoals hij z'n hoofd terloops afveegt tijdens zijn 'hevige' betoog met een tissue....puur aangeleerd.

Jesus bootcamp is inderdaad een vreselijk filmpje - ;(

angstaanjagend..

die kinderen zijn volledig gehersenspoeld [ze lijken wel onder hypnose] en ik schaar dat dan ook onder kindermishandeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog wat Bijbelse 'bagage':

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;

en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,

en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden

zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten

en zij zullen profeteren.

Ik geloof dus zeker dat jonge mensen machtige daden zullen doen in Jezus' naam.

Ik moet ook denken aan Samuël.

1 Sam. 2:26

Maar de jonge Samuël nam toe in aanzien en in gunst, zowel bij de HERE als bij de mensen.

1 Sam. 3:1

De jonge Samuël was in de dienst des HEREN onder toezicht van Eli. Nu was in die dagen het woord des HEREN schaars; gezichten waren niet talrijk.

1 Sam. 3:7

Samuël nu kende de HERE nog niet; nog nooit was hem een woord des HEREN geopenbaard.

1 Sam. 3:15-20

Samuël nu bleef liggen tot de morgen; toen opende hij de deuren van het huis des HEREN. Samuël zag ertegen op Eli het gezicht mee te delen. Doch Eli riep Samuël en zeide: Samuël, mijn zoon. Deze zeide: Hier ben ik. En hij zeide: Wat is het woord, dat Hij tot u gesproken heeft? Verberg het toch niet voor mij. Zo moge God u doen, ja nog erger, indien gij iets voor mij verbergt van het gehele woord, dat Hij tot u gesproken heeft. Toen deelde Samuël hem alles mee zonder iets voor hem te verzwijgen. En hij zeide: Hij is de HERE, Hij doe wat goed is in zijn ogen. Samuël nu groeide op, en de HERE was met hem en liet geen van zijn woorden ter aarde vallen. En geheel Israël van Dan tot Berseba kwam tot de erkenning, dat aan Samuël door de HERE het ambt van profeet was toevertrouwd.

Samuel had een zekere taak en zijn taak werd ook erkend in heel het land. Hij vermaande zelfs namens God een oudere man, Eli. In 1 Sam. 3:1 is ook te zien dat hij eerst onder toezicht was van Eli. Hij werd niet gelijk in het diepe gegooid, maar diende eerst iemand en eerde God daarmee, in mijn ogen. Volgens 1 Sam. 3:7 moest hij ook eerst beter God leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
in Amerika is alles mogelijk; in Nederland komt dit fenomeen niet voor zover mij bekend.

kijk hier naar de 4-jarige Kanon Tipton, waarnaar verwezen wordt in dit artikel. ;(

let op de reacties van de volwassenen.... :?

Wat een fantastisch acteur!!

Maar wat wordt dit kind misbruikt!

1.23 uur

"He wants the money you give him."

:Y:Y

Ik weet niet welk kind dit zegt, het lijkt het meisje.

2.11

"I love the preach here tonight."

Ja, het was een prachtig spektakel.

:+:+

Tja... Hier wordt "ons" een heel duidelijke spiegel voorgehouden (al zullen ouders en omstanders dit niet zo snel doorhebben, vrees ik):

Wiltu weten heymelichede

Der dinghen, kindre ende sotte mede

Ende dronckaerts, elc so hijt peinst,

Werpt huut zijn woort ongheveinst.

Ofwel: "Kinderen en dronken menschen zeggen de waarheid"...

Tijd voor een "nieuwe verpakking" van de boodschap, zou ik zeggen... Want de "oude" is wat potsierlijk geworden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De meeste christenen geloven wel dat Jezus als twaalfjarige drie dagen lang de joodse rabbi's in de tempel versteld deed staan met zijn kennis en inzicht ( zie Luc 2: 41-52). Waarschijnlijk geloven ze ook wel in de door Eulogia aangehaalde tekst, waarin staat dat Samuël op jonge leeftijd werd geroepen tot God.

Waarom zou God anno 2012 ook niet andere kinderen kunnen inspireren om zijn woord te verkondigen?

Waarom zou het voor christenen geloofwaardiger zijn dat zoiets ruim 2000 jaar geleden gebeurt is ergens in Israël, met alleen een mondelinge/schriftelijke overlevering van het gebeuren en minder geloofwaardig als het in 2012 gebeurt met volop audiovisuele beelden in de VS?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was in vroeger dagen de gewoonte dat mensen pas zelfstandig naar buiten gingen treden, als ze 30 jaar waren, zo ook Jezus, staat er geschreven.

Willen leren en intelligente gesprekken houden met anderen is niet aan leeftijd gebonden.

Kinderen zijn niet minder intelligent als ouderen.

Salomo was jong staat er geschreven.

Hoe moet je dat zien?

Pas naar buiten tredend, dus ca. 30 jaar, of had hij die leeftijd nog niet bereikt en was hij misschien pas 25, dat het als bijzonderheid werd vermeld.

Of was hij ook 4 of 12 jaar?

Wat we zagen in deze filmpjes waren heel knappe imitaties, zoals een kind het ook prachtig vindt en vaak heel knap doet als hij zijn pop-idool van TV imiteert.

en nog prachtiger, als zoveel volwassenen hem helemaal bijna letterlijk de hemel in prijzen.

Op 4 en 12 jarige leeftijd oudere voorgangers naäpen heeft weinig met goddelijke inspiratie van doen, dat mag duidelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is natuurlijk een verschil tussen een kind dat wijze woorden spreekt en goede vragen stelt en een kind dat als voorganger meteen een gemeente of parochie onder zich krijgt. Samuël sprak enkel een profetie uit en Jezus begon pas op zijn dertigste met het verkondigen en het verrichten van wonderen. Daarbij weten we ook niet hóé jong Samuël was toen God zich aan hem openbaarde. In elk geval oud genoeg om dienst te verrichten in de tempel, dus mee te werken bij de offers en riten.

Binnen de katholieke Kerk moet je in elk geval van volwassen leeftijd zijn om priester te worden, hoewel je wel als jong kind met een roeping al vanaf ik dacht het twaalfde levensjaar daartoe opgeleid kunt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Er is natuurlijk een verschil tussen een kind dat wijze woorden spreekt en goede vragen stelt en een kind dat als voorganger meteen een gemeente of parochie onder zich krijgt. Samuël sprak enkel een profetie uit en Jezus begon pas op zijn dertigste met het verkondigen en het verrichten van wonderen. Daarbij weten we ook niet hóé jong Samuël was toen God zich aan hem openbaarde. In elk geval oud genoeg om dienst te verrichten in de tempel, dus mee te werken bij de offers en riten.

Dat is een terechte nuancering RobertF. Desondanks valt het mij wel op dat Bijbelse gebeurtenissen die +/- 2000 jaar geleden zijn gebeurd, zoals dat God tot iemand spreekt, vaak wel gelooft worden, terwijl als iets soortgelijks 21e eeuw gebeurt men degene voor bijna voor gek verklaard. Maar dat is wellicht voer voor een ander topic...

Binnen de katholieke Kerk moet je in elk geval van volwassen leeftijd zijn om priester te worden, hoewel je wel als jong kind met een roeping al vanaf ik dacht het twaalfde levensjaar daartoe opgeleid kunt worden.

Ik vind het wel mooi aan het katholicisme dat men zoiets als een roeping serieus neemt.

De kerk geeft hier dus blijkbaar ook ondersteuning bij, hoe werkt zoiets? Iemand kan zich op elf-jarige leeftijd wel geroepen voelen, maar bij het ouder worden kan dat wegebben. Hoe beoordeelt men in de katholieke kerk of een roeping terecht is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar wordt vrij grondig onderzoek naar gedaan. Gesprekken met de rector van de opleiding, met een psychiater of psycholoog, met de bisschop, perioden van onderzoek en reflectie, etc. Waarbij de roeping pas redelijk definitief (honderd procent zeker weten doe je natuurlijk nooit) is vastgesteld als de priesterkandidaat gewijd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is natuurlijk een verschil tussen een kind dat wijze woorden spreekt en goede vragen stelt en een kind dat als voorganger meteen een gemeente of parochie onder zich krijgt. Samuël sprak enkel een profetie uit en Jezus begon pas op zijn dertigste met het verkondigen en het verrichten van wonderen. Daarbij weten we ook niet hóé jong Samuël was toen God zich aan hem openbaarde. In elk geval oud genoeg om dienst te verrichten in de tempel, dus mee te werken bij de offers en riten.

Binnen de katholieke Kerk moet je in elk geval van volwassen leeftijd zijn om priester te worden, hoewel je wel als jong kind met een roeping al vanaf ik dacht het twaalfde levensjaar daartoe opgeleid kunt worden.

Dat is ongeveer wat ik zei, in andere woorden. Het leek misschien alsof ik pleitte voor zware geestelijke taken voor een jong kind, maar in een eerdere post gaf ik aan welke bezwaren ik daartegen zie en welke gevaren ik daarin zie. Samuel had op jonge leeftijd maar een beperkt geestelijk mandaat (hoewel het toch nog vrij heftig was dat hij namens God zijn leermeester mocht/moest vermanen). Ook Jezus' taak op jonge leeftijd was beperkt. Er zijn volgens Koningen en Kronieken wel zeer jonge koningen over Israël en Judea geweest, maar het is maar de vraag in hoeverre dat goed was. De zonde was na Saul, David en Salomo al ver doorgedrongen in het verscheurde oorspronkelijke rijk en de twee rijken vormden geen afspiegeling meer van een heilige theocratie. Nu eens kwam er weer een koning die het volk naar heiliging leidde, dan kwam er weer eens een koning die het volk in verderf stortte.

Soms worden mensen jong geroepen en zien ze zichzelf als te jong en te gering, maar God ziet hen niet als te min. Denk bijvoorbeeld aan iemand als Gideon. Het is echter wel vrij heftig om als jonge jongen voor een gemeente te staan. David werd wel jong geroepen, maar hij ging eerst nog een hele zware weg voordat hij daadwerkelijk koning was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid