Spring naar bijdragen

Een gewaagd voorstel


Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd Evert. Link het topic hier maar anders, als jullie beginnen. Ik hoop dat je 'm iig kunt duidelijk maken dat hij niet 'een paar stappen verder is op dezelfde weg'. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Inderdaad Finland is ver weg, wie weet nodigd Rereformed je nog een keertje uit in dat bijzondere land. Waar volgens Rereformed het soms beangstigend stil is.

Rereformed heeft die stilte niet voor niets opgezocht vermoed ik.

in de stilte vind je jezelf, kun je nadenken over alle levensvragen en geloofsproblemen bv. en ben je één met de natuur. etc. enz... denk ik maar zo.

Min de stilte in uw wezen,

Zoek de stilte die bezielt,

Zij die alle stilte vreezen

Hebben nooit hun hart gelezen,

Hebben nooit geknield.

Draag uw kleinen levenszegen

Naar het droomenlooze land,

Lijk de golve' heur oogst bewegen -

Tot zij zachtjes breken tegen

Het doodstille strand.

Zie den boom de paden tooien

Rondom zijnen stillen voet,

Laat uw ziel zich zoo ontplooien

En haar bloemen om zich strooien

Uit een vroom gemoed.

Leer u aan de stilte laven:

Waar het leven u geleidt -

Zij is uwe veil'ge haven,

Want zij is de groote gave

Van de Eeuwigheid.

Sluit de stilte in uw gaarde,

Wees in haar gelukkig kind:

Al wie ze aan haar schoot vergaarde -

Alle zaligen op aarde

Hebben haar bemind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evert,

Ik ken je alleen van je blog en van vrijzinnig evangelisch. Maar vragen rondom geloven onder ogen durven zien, een denker zijn dat hebben jullie wel gemeen.

Je bent geen type van: het staat in de Bijbel dus het is zo. Je durft je eigen geloof en geloofsomgeving kritisch te bekijken en bedekt niet alles met de mantel der liefde.

Rereformed werd atheist dat wil niet zeggen dat dat bij jou gebeurd, het is ook bij mij niet gebeurd. Allister McGrath werd niet weer atheist ook niet na de discussies met Richard Dawkins.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lobke

We gaan het zien. Mijn inschatting: We gaan elkaar niet overtuigen. Hij mij niet, ik hem niet. Dus kan ik maar beter een beetje aardig zijn in de hoop dat hij dat naar mij is :D Ik ben dan een denker, en kritisch ook, maar ik kan ook heel erg pragmatisch zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat jullie in gesprek gaan.

Ik denk dat commentaar van 3den onvermijdelijk is maar ik sta daar een beetje ambivalent tegenover. Het is prima dat anderen hun mening geven, maar Evert en Albert (Rereformed) kiezen juist voor deze vorm omdat aangegeven is door één (of beide) partijen dat men geen zin heeft in het hele circus dat kan ontstaan op een openbaar forum rond zo'n debat. Ik hoop dus dat ze de gelegenheid krijgen om in alle rust hun zegje te doen en dat wij, de meelezers er ons niet teveel mee bemoeien.

Wat ik eigenlijk ideaal zou vinden is dat de twee sprekers de hele zaak op een afgesloten plek afronden en als ze klaar zijn (en beiden publicatie goedkeuren) dat het dan ineens in een draad geplakt wordt. Maar goed, daar kleven ook weer nadelen aan.

In elk geval zal ik dit met belangstelling volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dubito

Waar we gaan discussiëren is afgesloten. Alleen Rereformed en ik discussiëren daar. Ik ben niet verplicht om op alle plaatsen waar er ook nog over gediscussieerd wordt te kijken. Terwijl anderen daar rustig kunnen discussiëren. Geen probleem dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaat de discussie niet teveel over vrijdenken en te weinig over "De (on)redelijkheid van het christelijk geloof"?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65&t=10955

tot nog toe wel, maar er komt al gaande weg verandering is mijn indruk.

misschien moet eerst goed begrepen worden wat vrijdenken inhoudt - als basis om de discussie verder aan te gaan.

ik zit met interesse de discussie te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid