Ursa 1 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 Ik ben benieuwd Evert. Link het topic hier maar anders, als jullie beginnen. Ik hoop dat je 'm iig kunt duidelijk maken dat hij niet 'een paar stappen verder is op dezelfde weg'. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 4 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Ursa Zodra ik een link heb post ik m. En ik denk dat we best op dezelfde weg zitten, alleen ga ik een andere kant op. Een half jaar geleden was ik atheïstischer dan nu Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Evert, Ja ik las het op Freethinker, jullie zijn beiden mensen die elkaar niet onderuit zullen halen vermoed ik. Hopelijk wordt het een eerlijke discussie. M.i zijn er geen winnaars of verliezers. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 4 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Lobke Zolang we niet irl met dolken, bijlen en zwaarden gaan rondlopen valt het allemaal reuze mee, toch? Daarnaast, Finland is ook een beetje ver weg Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 Inderdaad Finland is ver weg, wie weet nodigd Rereformed je nog een keertje uit in dat bijzondere land. Waar volgens Rereformed het soms beangstigend stil is. Link naar bericht Deel via andere websites
maran 0 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 Inderdaad Finland is ver weg, wie weet nodigd Rereformed je nog een keertje uit in dat bijzondere land. Waar volgens Rereformed het soms beangstigend stil is. Rereformed heeft die stilte niet voor niets opgezocht vermoed ik. in de stilte vind je jezelf, kun je nadenken over alle levensvragen en geloofsproblemen bv. en ben je één met de natuur. etc. enz... denk ik maar zo. Min de stilte in uw wezen, Zoek de stilte die bezielt, Zij die alle stilte vreezen Hebben nooit hun hart gelezen, Hebben nooit geknield. Draag uw kleinen levenszegen Naar het droomenlooze land, Lijk de golve' heur oogst bewegen - Tot zij zachtjes breken tegen Het doodstille strand. Zie den boom de paden tooien Rondom zijnen stillen voet, Laat uw ziel zich zoo ontplooien En haar bloemen om zich strooien Uit een vroom gemoed. Leer u aan de stilte laven: Waar het leven u geleidt - Zij is uwe veil'ge haven, Want zij is de groote gave Van de Eeuwigheid. Sluit de stilte in uw gaarde, Wees in haar gelukkig kind: Al wie ze aan haar schoot vergaarde - Alle zaligen op aarde Hebben haar bemind. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 4 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Lobke Dat is wel erg enthousiast. Laat ik eerst kijken of ik er in slaag een beetje aardig voor hem te zijn als ik in debat met hem ga. Is al lastig zat Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 haha. Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 haha. Hij weet dat hij eens zo;n jongeman was als jij. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 4 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Lobke Maar hoe ben ik dan? Waarin ben ik zoals hij ooit was. Ik ben christelijk, net zoals hij ooit was. Maar wat zegt dat? Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 Evert, tof dat je het debat aan wilt gaan! Ik zal met interesse meelezen! Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 4 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Evert, Ik ken je alleen van je blog en van vrijzinnig evangelisch. Maar vragen rondom geloven onder ogen durven zien, een denker zijn dat hebben jullie wel gemeen. Je bent geen type van: het staat in de Bijbel dus het is zo. Je durft je eigen geloof en geloofsomgeving kritisch te bekijken en bedekt niet alles met de mantel der liefde. Rereformed werd atheist dat wil niet zeggen dat dat bij jou gebeurd, het is ook bij mij niet gebeurd. Allister McGrath werd niet weer atheist ook niet na de discussies met Richard Dawkins. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 4 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 juni 2012 @Lobke We gaan het zien. Mijn inschatting: We gaan elkaar niet overtuigen. Hij mij niet, ik hem niet. Dus kan ik maar beter een beetje aardig zijn in de hoop dat hij dat naar mij is Ik ben dan een denker, en kritisch ook, maar ik kan ook heel erg pragmatisch zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 5 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 En ik heb een link: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65&t=10955 Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 5 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 Flinke pil meteen. Mogen wij ook commentaar leveren vanaf de zijlijn? Of is dat ongepast. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 5 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 @Ursa Ik denk dat dit op Freethinker ook zal gebeuren. Maar ik ga me daar en hier niet verantwoorden voor wat ik in dat gesloten forum (niet) zeg. Link naar bericht Deel via andere websites
Dubito 0 Geplaatst 5 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 Leuk dat jullie in gesprek gaan. Ik denk dat commentaar van 3den onvermijdelijk is maar ik sta daar een beetje ambivalent tegenover. Het is prima dat anderen hun mening geven, maar Evert en Albert (Rereformed) kiezen juist voor deze vorm omdat aangegeven is door één (of beide) partijen dat men geen zin heeft in het hele circus dat kan ontstaan op een openbaar forum rond zo'n debat. Ik hoop dus dat ze de gelegenheid krijgen om in alle rust hun zegje te doen en dat wij, de meelezers er ons niet teveel mee bemoeien. Wat ik eigenlijk ideaal zou vinden is dat de twee sprekers de hele zaak op een afgesloten plek afronden en als ze klaar zijn (en beiden publicatie goedkeuren) dat het dan ineens in een draad geplakt wordt. Maar goed, daar kleven ook weer nadelen aan. In elk geval zal ik dit met belangstelling volgen. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 5 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 @Dubito Waar we gaan discussiëren is afgesloten. Alleen Rereformed en ik discussiëren daar. Ik ben niet verplicht om op alle plaatsen waar er ook nog over gediscussieerd wordt te kijken. Terwijl anderen daar rustig kunnen discussiëren. Geen probleem dus. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 5 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 Als het goed is, is op FT het eerste topic dat de aanleiding tot dit alles was tijdelijk gesloten om ervoor te zorgen dat er niet teveel commentaar aan de zijkant geleverd wordt. Link naar bericht Deel via andere websites
EvertteWinkel 0 Geplaatst 5 juni 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 juni 2012 @Zwarte wiskundige () Lijkt me dan ook gepast om hier in ieder geval terughoudend te zijn qua commentaar. Vind ik een goede en faire stap van Freethinker. Link naar bericht Deel via andere websites
Jacobus 10 Geplaatst 11 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2012 Gaat de discussie niet teveel over vrijdenken en te weinig over "De (on)redelijkheid van het christelijk geloof"? http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65&t=10955 Link naar bericht Deel via andere websites
maran 0 Geplaatst 11 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2012 Gaat de discussie niet teveel over vrijdenken en te weinig over "De (on)redelijkheid van het christelijk geloof"?http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65&t=10955 tot nog toe wel, maar er komt al gaande weg verandering is mijn indruk. misschien moet eerst goed begrepen worden wat vrijdenken inhoudt - als basis om de discussie verder aan te gaan. ik zit met interesse de discussie te lezen. Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 11 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2012 @Maran, Ik ook. Link naar bericht Deel via andere websites
maran 0 Geplaatst 11 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2012 @Maran,Ik ook. aaaah.. mooi. ben benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die meelezen. Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 11 juni 2012 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2012 Ze proberen elkaar lekker te prikkelen zie ik. * is zojuist bijgelezen Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten