Spring naar bijdragen

Christendom en de Natuur stelling Drie


Aanbevolen berichten

Beste bezoeker,

Graag wil ik je de komende weken een aantal stellingen voorleggen over het christendom en de natuur. Jouw reactie zal gebruikt worden voor mijn afstudeeronderzoek. Mocht je dus wel willen reageren maar niet willen dat de onderzoeksresultaten gebruikt worden, vermeld dit dan bij je reactie. Ik hoop dat mijn stellingen prikkelend genoeg zijn voor veel reacties.

De stelling voor deze week luidt als volgt:

Christenen zouden op een meer verantwoorde manier om moeten gaan met de schepping dan niet christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We wonen hier allemaal, of je nou gelooft dat het door God gemaakt is of niet, dus we moeten allemaal ervoor zorgen dat we deze plek in een betere staat achter laten voor onze kinderen.

Inderdaad iedereen heeft een verantwoordelijkheid voor de natuur en hoe daarmee wordt omgegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me bij de vorige aan.

Iedereen zou verantwoordelijk moeten omgaan met het milieu.

Een extra drijfveer voor christenen zou wel inderdaad moeten zijn dat het door God geschapen is en dat je er respect moet voor tonen. Het is een maaksel van Hem, dan ga je daar respectvol mee om. Maar velen zien het niet zo denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We wonen hier allemaal, of je nou gelooft dat het door God gemaakt is of niet, dus we moeten allemaal ervoor zorgen dat we deze plek in een betere staat achter laten voor onze kinderen.

Ik ben het ermee eens, maar ik vind wel dat het milieu meer aandacht zou mogen krijgen. Bij ons in de kerk wordt daar niet heel vaak voor gebeden of over gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mens is verantwoordelijk voor het milieu en dan maakt m.i. geloof niet uit. Natuurlijk moet er dan wel meer worden gedaan dan bidden of erover spreken.

Natuurlijk kunnen we het niet alleen doen, daarom zijn er de diverse goede doelen waar we aan kunnen doneren, of waar we kunnen vrijwilligeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat Christenen WEL meer aan het milieu moeten werken dat niet-Christenen, om obvious reasons. De waarheid is helaas echter andersom. Om not so obvious reasons.

Zou dat zijn omdat christenen denken dat ze na dit leven naar het paradijs gaan? Dat ze ergens wel denken van, tja, we moeten wel goed voor de Aarde zorgen, maar als Jezus terugkomt maakt dat toch allemaal niet meer uit..?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat Christenen WEL meer aan het milieu moeten werken dat niet-Christenen, om obvious reasons. De waarheid is helaas echter andersom. Om not so obvious reasons.

Deze mag je me even uitleggen.

Zelf vind ik dat we de 'lasten' zo veel als mogelijk eerlijk moeten verdelen. We wonen allemaal op deze aarde, dus moeten we allemaal er (als het kan) even veel voor zorgen.

Waarom is het helaas? Wees blij dat niet-christenen hun steentje bijdragen in goede samenwerking met Christenen. Ik denk dat geloof niet samen mag hangen met zaken als natuur e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen God de aarde had geschapen, gaf hij de mens de opdracht om voor de aarde te zorgen. De opdracht om verantwoord met de aarde om te gaan, geldt dus voor iedereen. En het vooruitzicht van een nieuwe aarde (Openbaring 21:4,5), mag ons niet onverschillig laten als het om het milieu gaat, vind ik. Als we nu bijvoorbeeld netjes afval scheiden, zuinig zijn met energie, goed opletten wat we kopen en eten, laten we zien dat we God respecteren en waardering hebben voor onze taak om zorg te dragen voor de aarde. En hoever we hierin gaan, dat moet iedereen volgens zijn eigen geweten doen. - Galaten 6:5.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat ik vind dat als volgeling van Jezus zijnde, de lat hoger zou moeten liggen. Ik zeg niet dat wij beter dan anderen zijn, maar onze idealen zouden wel op een hoger niveau moeten liggen. Niet per se tov anderen, maar tov onszelf nu.

Duidelijk :) Dan kan ik me je antwoord voorstellen.

Toen God de aarde had geschapen, gaf hij de mens de opdracht om voor de aarde te zorgen. De opdracht om verantwoord met de aarde om te gaan, geldt dus voor iedereen. En het vooruitzicht van een nieuwe aarde (Openbaring 21:4,5), mag ons niet onverschillig laten als het om het milieu gaat, vind ik. Als we nu bijvoorbeeld netjes afval scheiden, zuinig zijn met energie, goed opletten wat we kopen en eten, laten we zien dat we God respecteren en waardering hebben voor onze taak om zorg te dragen voor de aarde. En hoever we hierin gaan, dat moet iedereen volgens zijn eigen geweten doen. - Galaten 6:5.

Hier kan ik het me volledig in vinden. Dit zou eigelijk voor iedereen moeten gelden, ongeacht het geloof wat men heeft. Want voorlopig moeten we het doen met deze aarde en deze doorgeven aan het nageslacht.

Tenslotte een laatste quote:

Leave this world a little better than you found it.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid