Spring naar bijdragen

Hildegard van Bingen heilig verklaard


Aanbevolen berichten

De middeleeuwse kloosterzuster, schrijfster en componiste Hildegard van Bingen is sinds donderdag heilig. Dat liet een woordvoerder van de Duitse bisschoppenconferentie in Bonn weten.

Hildegard is op voorspraak van de uit Duitsland afkomstige paus Benedictus XVI in de heiligenkalender van de Rooms-Katholieke Kerk opgenomen. Dat maakt haar officieel een heilige, maar een traditionele heiligverklaring is het niet, want die geschiedt normaal tijdens een mis in de Sint Pieter in het Vaticaan.

De Duitse Hildegard van Bingen (rond 1098 - 1179) geldt als een van de belangrijkste vrouwen in de middeleeuwen. Ze componeerde muziek en schreef boeken en gedichten. Vanwege haar vermeende goddelijke visioenen raakte zij zeer bekend. In 1150 richtte ze ondanks grote weerstand een eigen vrouwenklooster op in Bingen aan de Rijn. De afgelopen jaren zijn verscheidene cd's met composities van haar uitgekomen.

Bron: Kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant persoon trouwens. Ze was een middeleeuwse abdes (hoofd van een klooster). Daarnaast heeft ze verschillende boeken geschreven en hield zich met de wetenschap bezig. Tevens was ze mystica. Bovendien was ze componist; haar werk is nog steeds beschikbaar.

Wat het interessant maakt, is dat ze een invloedrijke middeleeuwse vrouw is. Het is een leuk voorbeeld dat ook vrouwen invloedrijk geweest zijn, zich met wetenschap bezig hielden en ook van betekenis geweest is voor het geloof van de Katholieke Kerk. Ze zou dit jaar zelfs door paus Benedictus XVI de titel 'kerklerares' krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat is een mooi gebaar, hopelijk komt er meer ruimte voor vrouwen binnen de rooms-katholieke kerk en mogen ze meer kerkelijke ambten bekleden.

Wat ik me afvraag: is er weleens iemand bij leven heilig verklaard of is het altijd na dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ze zou dit jaar zelfs door paus Benedictus XVI de titel 'kerklerares' krijgen.

Beetje hypocriet als je het mij vraagt, de rol van de vrouw als lerares voor de rooms-katholieke kerk is zeer beperkt. Vrouwen kunnen nog steeds geen paus worden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is een mooi gebaar, hopelijk komt er meer ruimte voor vrouwen binnen de rooms-katholieke kerk en mogen ze meer kerkelijke ambten bekleden.

Wat ik me afvraag: is er weleens iemand bij leven heilig verklaard of is het altijd na dood?

Mensen worden pas heilig verklaard na hun dood. Een heilige is namelijk iemand die in de Hemel is. Slechts enkelen worden ook officieel heilig verklaard. Dit zijn mensen die een bijzonder leven hebben geleid en een voorbeeld zijn voor anderen. Deze heiligen worden toegevoegd aan de heiligenkalender en op hun sterfdag herdacht. Maar ook alle andere heiligen, die niet heilig verklaard zijn, worden eens per jaar herdacht: op 1 november wanneer de kerk Allerheiligen viert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze zou dit jaar zelfs door paus Benedictus XVI de titel 'kerklerares' krijgen.

Beetje hypocriet als je het mij vraagt, de rol van de vrouw als lerares voor de rooms-katholieke kerk is zeer beperkt. Vrouwen kunnen nog steeds geen paus worden...

De twee dingen die je hier aanhaalt hebben werkelijk niets met elkaar te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is een mooi gebaar, hopelijk komt er meer ruimte voor vrouwen binnen de rooms-katholieke kerk en mogen ze meer kerkelijke ambten bekleden.

Is gelukkig al gaande. In de meeste missen doen vervullen ook vrouwen bepaalde rollen (zoals lector). Alleen hoge wijding staat niet open. Maar dat is niet een discussie over onwil, maar over of dat theologisch gezien wel kan.

Wat ik me afvraag: is er weleens iemand bij leven heilig verklaard of is het altijd na dood?

Zie antwoord van Josephina. :)

'Heilig' in deze betekenis van het woord slaat op dat je in de hemel bent.

En wat dat hypocriete betreft: zie eveneens reactie Josephina: Het heeft er werkelijk niks mee te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Slechts enkelen worden ook officieel heilig verklaard. Dit zijn mensen die een bijzonder leven hebben geleid en een voorbeeld zijn voor anderen. Deze heiligen worden toegevoegd aan de heiligenkalender en op hun sterfdag herdacht.

Ter aanvulling: het gaat dan vooral om mensen die bij leven al populair en beroemd waren en waarvoor daarom een aanvraag tot heiligverklaring wordt ingediend bij de plaatselijke bisschop. Elke heilige heeft een bijzonder leven geleidt tot voorbeeld voor anderen, maar niet elke heilige is even bekend bij iedereen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dat is een mooi gebaar, hopelijk komt er meer ruimte voor vrouwen binnen de rooms-katholieke kerk en mogen ze meer kerkelijke ambten bekleden.

Wat ik me afvraag: is er weleens iemand bij leven heilig verklaard of is het altijd na dood?

Mensen worden pas heilig verklaard na hun dood. Een heilige is namelijk iemand die in de Hemel is.

Slechts enkelen worden ook officieel heilig verklaard. Dit zijn mensen die een bijzonder leven hebben geleid en een voorbeeld zijn voor anderen. Deze heiligen worden toegevoegd aan de heiligenkalender en op hun sterfdag herdacht. Maar ook alle andere heiligen, die niet heilig verklaard zijn, worden eens per jaar herdacht: op 1 november wanneer de kerk Allerheiligen viert.

Bedankt voor de verduidelijking, de heiligverklaring gebeurt dus na de dood. Jouw antwoord roept bij mij wel meteen de vraag op: hoe kan men weten of een heilige daadwerkelijk in de hemel is?

Een bijzonder leven en een voorbeeld zijn van anderen is dus in ieder geval een voorwaarde.

Wie zijn die heiligen die niet heilig verklaard zijn precies? Wel mooi overigens om een bepaalde dag te wijden aan de grote inspirators voor de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de verduidelijking, de heiligverklaring gebeurt dus na de dood. Jouw antwoord roept bij mij wel meteen de vraag op: hoe kan men weten of een heilige daadwerkelijk in de hemel is?

Op grond van aanwijzingen. Bijvoorbeeld omdat ze gestorven zijn voor het geloof, de martelaren dus. Of bijvoorbeeld dat op grond van de bijbel en mondelinge overlevering wordt verteld dat iemand in de hemel is (Maria bijvoorbeeld). Of omdat er op voorspraak van een heilige verschillende wonderen zijn geweest (indicatie dat iemand dus in de hemel is).

Wie zijn die heiligen die niet heilig verklaard zijn precies?

Iedereen die in de hemel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dat is een mooi gebaar, hopelijk komt er meer ruimte voor vrouwen binnen de rooms-katholieke kerk en mogen ze meer kerkelijke ambten bekleden.

Is gelukkig al gaande. In de meeste missen doen vervullen ook vrouwen bepaalde rollen (zoals lector). Alleen hoge wijding staat niet open. Maar dat is niet een discussie over onwil, maar over of dat theologisch gezien wel kan.

Dat is goed om te horen, mijn excuses voor het feit dat mijn beeldvorming van de rooms-katholieke kerk wat betreft de positie van de vrouw vertekend was.

Wat ik me afvraag: is er weleens iemand bij leven heilig verklaard of is het altijd na dood?
Zie antwoord van Josephina. :)

'Heilig' in deze betekenis van het woord slaat op dat je in de hemel bent.

En wat dat hypocriete betreft: zie eveneens reactie Josephina: Het heeft er werkelijk niks mee te maken.

Goed om te weten, ik lees op Wikipedia inderdaad dat "kerkleraar" een bepaalde eretitel binnen de kerk is en dat het verder niets met het pausdom te maken heeft.

Ook lees ik dat er al eerder vrouwen waren die deze titel kregen: De heilige Theresia van Ãvila (1970), De heilige Catharina van Siëna (1970) en De heilige Theresia van Lisieux (1997)

Mijn eerste gedachte bij het woord "kerklerares" was: dé grote leraar van de kerk, dus de paus. Maar het blijkt dus niet zomaar een woord te zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid