Spring naar bijdragen

Ik geef de Vrijheid door


Aanbevolen berichten

De afgelopen weken hebben we onze porties oranje, saamhorigheid en historisch besef weer mogen ontvangen. Koninginnedag is voor veel mensen een moment waarop ze zich ‘echt Nederlander’ voelen en rond 4 en 5 mei staan velen vervolgens stil bij de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog en bij de vrijheid die we nu mogen genieten.

Op Bevrijdingsdag was daar dan ook het ‘5 voor 5 moment’; om vijf minuten voor vijf werden op 5 mei alle veertien bevrijdingsfestivals met elkaar verbonden om samen, tegelijk, stil te staan bij vrijheid. Dit jaar was de eer aan Nick en Simon om tijdens dit landelijke moment op alle schermen van de bevrijdingsfestivals te verschijnen met een boodschap, die haast als mantra door de publieken werd herhaald: “Ik geef de vrijheid door, ik geef de vrijheid door,†zo klonk het herhaaldelijk op alle pleinen.

Leuk idee en een mooi concept, zo’n 5 voor 5 moment, maar bij mij roept het toch ook scepsis op. Na het scanderen van de leus dat we met z’n allen de vrijheid doorgeven, bleef er namelijk een prangende vraag in de lucht hangen: "ok, en nu?" Het antwoord op deze vraag liet niet lang op zich wachten, want het verloop van het programma zei genoeg: Nick & Simon verdwenen van het scherm, het “ik geef de vrijheid door†verstomde onmiddellijk, de volgende artiest bestormde het podium en de biertappen draaiden weer overuren.

Wat mij betreft is er niets mis mee om eens per jaar de vrijheid te vieren, maar vaak bekruipt me wel de twijfel of het bij de grote festiviteiten nou echt om die vrijheid gaat. Het “ik geef de vrijheid door†zou misschien toch van een iets duidelijkere inhoud of van een iets concreter vervolg voorzien kunnen worden, zo vermoed ik.

Als het om vrijheid gaat, dan is de Bijbel wat mij betreft de inspiratiebron bij uitstek. Jezus wil ons namelijk werkelijk vrij maken: “… U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden. … Waarachtig, ik verzeker u: iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde. Nu blijft een slaaf niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft wel voor eeuwig. Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.†(Joh. 8:32-36) En ook Paulus wijst op de vrijheid: “Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’†(Gal. 5:13-14)

“Ik geef de vrijheid door, ik geef de vrijheid door.†Opeens is het niet meer zo gemakkelijk om dit gedachteloos mee te scanderen met al die andere mensen op de pleinen van de bevrijdingsfestivals. Geef ik wel echt de vrijheid door? Misschien is het inderdaad meer een soort mantra, een leus om jezelf moed in te spreken en om jezelf te herinneren aan die opdracht van Paulus: dien elkaar in liefde, heb je naaste lief als jezelf. Dan geef je pas echt de Vrijheid door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het zo vreselijk irritant.

Zit ik gezellig naar een optreden van Normaal te kijken, onderbreekt een gladde manager met een onecht praatje het optreden, zodat we op een scherm naar Nick&Simon kunnen gaan kijken, die op een zweverige manier 'de vrijheid' doorgeven. Om me heen zag ik ook weinig enthousiasme (hoewel de selectie van camerabeelden ongetwijfeld wat anders tonen). Vreemd hoor. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vond het zo vreselijk irritant.

Zit ik gezellig naar een optreden van Normaal te kijken, onderbreekt een gladde manager met een onecht praatje het optreden, zodat we op een scherm naar Nick&Simon kunnen gaan kijken, die op een zweverige manier 'de vrijheid' doorgeven. Om me heen zag ik ook weinig enthousiasme (hoewel de selectie van camerabeelden ongetwijfeld wat anders tonen). Vreemd hoor. ;)

Haha, op de plaats waar ik was daar was ook niet iedereen even enthousiast hoor. Ik vond het op een soort halfslachtige poging lijken om de bevrijdingsfestivals van iets meer inhoud te voorzien dan alleen gratis optredens en veel drank. Vraag me alleen af of dit nou ook echt wat toevoegde. De vrijheid 'doorgeven' (of delen, goede toevoeging van WonderfulStar :)) is volgens mij toch iets anders dan zo'n zinnetje een paar keer opzeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid