Spring naar bijdragen

Eucharistische aanbidding


Aanbevolen berichten

Ik heb het geluk dat er in mijn parochie bijna dagelijks meerdere momenten van eucharistische aanbidding zijn. Iets waar ik dankbaar gebruik van maak. Ik vind het heerlijk om tussen alle dagelijkse dingen door steeds bewust de tijd te kunnen nemen om een moment bij de Heer te zijn. Ook vind ik het heel mooi om steeds stil te staan bij de bijzondere manier waarop Christus bij ons aanwezig wil zijn.

Laatst vroeg ik me af waar dit gebruik nu eigenlijk vandaan komt? Want ondanks dat het erg mooi is wanneer het Allerheiligste uitgesteld wordt, is Christus natuurlijk bijna altijd op deze manier aanwezig in de Tabernakel. Weet iemand hier misschien iets meer over de achtergronden van dit gebruik te vertellen?

Dit topic is niet bedoeld om in discussie te gaan over de Eucharistie, daarover zijn al voldoende topics te vinden. Wat mij betreft mag dit topic wel gebruikt worden voor andere vragen of het delen van ervaringen rondom Aanbidding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laatst vroeg ik me af waar dit gebruik nu eigenlijk vandaan komt?

In ieder geval heeft het haar historische oorsprong in dat men hosties bewaarde om ze oa. aan de zieken te verstrekken. Daardoor waren er dus gewijde hosties in de kerk aanwezig.

Ik vermoed dat daaruit vervolgens de aanbidding is ontstaan, vanuit de aanwezigheid van het lichaam van Jezus in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik snap dat het zijn oorsprong heeft in de katholieke kerk. Maar ik vraag me gewoon af wanneer deze traditie ontstaan is en waarom precies. Ik ben graag bij de Aanbidding, maar soms heb ik wel het idee dat het ver af staat van hetgeen dat de eerste christenen deden. Jezus heeft ons aangespoord het brood te breken tot zijn gedachtenis en niet om dit brood te aanbidden. Toch vind ik het heel mooi! Het is voor mij o.a. een manier om mijn dankbaarheid te tonen voor deze nederige manier waarop God onder ons wil zijn en ook gewoon om een moment bij Hem te zijn.

Dat is vraag naar de achtergrond is dus echt uit interesse naar de geschiedenis achter deze traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die indruk heb ik ook, dat bij de instelling van het brood men des tijds niet in gedachten zullen hebben gehad dat ook bepaalde dagen in de week het brood uitgestald zou worden voor aanbidding.

Zoals ik eerder al opmerkte (ik meen dat hoogleraar liturgie Keith F Pecklers dat beschreef, maar kan het ff niet terug vinden):

Men ging hosties bewaren voor oa. verstrekking aan de zieken. Het bewaren van het brood is een ouder gebruik aan de eucharistische aanbidding in de vorm waar je het over hebt.

Ik denk zelf dat het een geleidelijke evolutie is:

Het geloof dat Jezus werkelijk tegenwoordig is en het bewaren van het brood. Dat vervolgens geleidelijk in de middeleeuwen de eucharistische aanbidding zich ontwikkelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid