Spring naar bijdragen

Licenties op bijbelvertalingen


Aanbevolen berichten

Hallo. Ik ben bezig om een Android applicatie te maken. Ik wil er nog niet teveel over kwijt, maar in het kort zal ik bijbelteksten distribueren met deze applicatie. De app zal meerdere talen ondersteunen. Nu zit ik met het probleem dat bepaalde vertalingen een copyright hebben, zoals de in mijn kerk populaire NBG1951. Zelf ben ik niet een held op het gebied van recht.

Daarom zou ik willen vragen of mensen mij meer zouden kunnen vertellen over in ieder geval licenties op vertalingen uit meer gangbare talen (hierbij doel ik vooral op Nederlands, Frans, Duits en Engels, als iemand zelfs over traditioneel/vereenvoudigd Chinees kennis had zou het helemaal schitterend zijn). Uiteraard is alle kennis welkom, zelfs als het Japans of zo is (iets wat ik in combinatie met de bijbel niet echt als gangbaar reken, gezien de geschiedenis en huidige situatie in Japan wat betreft Christendom).

Welke bijbels kan ik veilig gebruiken en teksten uit hergebruiken in mijn applicatie, zonder een aanklacht te riskeren of licenties te moeten aanschaffen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik geen expert op gebied van licenties. Wellicht dat je je vraag bij het Nederlands Bijbelgenootschap (http://www.bijbelgenootschap.nl/) neer kunt leggen?

Btw, waarom zijn Japanse vertalingen dan plots minder nodig? Als het werkelijk zo slecht is gesteld daar dan moet het Woord toch juist verspreid worden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had me misschien was beter kunnen verwoorden :$

Met minder gangbaar bedoelde ik ook zeker niet minder nodig, of iets in die zin. Als ik een Japanse vertaling kan maken ben ik niet van plan dat te laten. Ik bedoelde meer of er kennis aanwezig was op dit forum over licenties op specifieke edities. En met dat in het hoofd verwachtte ik meer kennis van Nederlandse en Engelse bijbels dan van Japanse of Chineze.

Misschien was directe kennis over het onderwerp op dit forum enigszins veel gevraagd, maar alsnog bedankt. Die bijbelgenootschap-link zal me niet minder tot hulp zijn en is zeer gewaardeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is echter mogelijk dat YouVersion de licenties hiervoor heeft aangekocht. Gezien de grote populariteit van advocaten in de informatica-wereld ben ik bijzonder schuw dergelijke aannames te maken. Niet dat jouw aanname onlogisch is of zo, en waarschijnlijk is die gewoon correct, maar ik wil het liever zwart-op-wit zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Contact opnemen met YourVersion is net weer een van die simpele ideeën waar ik om de een of andere reden gewoon niet op kom. Misschien dat ik de neiging heb te moeilijk te denken of zo. Eigenlijk is het een best goed idee ook. Valt me alleen op dat ze geen NBV1951 hebben, heb ik daarvoor maar naar het bijbelgenootschap een mail gestuurd. Als ik in een keer informatie heb over de rechten op alle bijbels in YouVersion zou dat ook veel schelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh en als het je lukt om de vertaling van 51 online te krijgen, kun je er dan niet ook meteen een app voor de iphone van maken? Ik was gisteren de bijbel aan het downloaden, en het is zwaar frustrerend dat alleen de Statenvertaling en 'Het Boek' gratis is... de NBV betaal je bijna 20 euro voor, en die van 51 ben ik nog nergens tegengekomen... :(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas gaat hem dat niet worden. Ten eerste was ik niet direct een Bijbel Reader van plan te maken, en al was ik dat van plan, het is voor mij heel lastig iOS dingen te maken. In principe moet je hiervoor Mac OS X voor hebben (of met hele rare programmeersystemen die ik echt eerst uitgebreid zou moeten bestuderen werken). Het punt is dat Android voornamelijk een taal gebruikt die ik relatief goed ken, en erg open is. Apple is wat dit betreft een drama.

Als je me een PM stuurt heb ik misschien nog een ander idee wat wel zou kunnen werken (ik heb zelf nog niet genoeg gepost om dit te kunnen). Anders raken we te veel hier offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid