Spring naar bijdragen

Waarom denken mensen nog steeds dat God gebeden beantwoord?


Aanbevolen berichten

Ik vind dat altijd zo'n vreemde redenatie.

Als iemand geneest dankzij dokter X en behandelmethode Y en zorgstelsel van land Z is dat toch prachtig voor diegene en is dat toch geen klap in het gezicht van iemand die niet geneest?

Ik zeg ook niet dat iemand geneest omdat die heeft gebeden, maar dankzij de genade van God. En die genade van God is voor iedereen beschikbaar. Genezing komt ook niet alleen maar door gebed, maar ook door een gelovig gebed. En er zijn meer Bijbelse factoren die bepalen waardoor iemand kan genezen.

In de reguliere gezondheidszorg zijn er ook veel meer factoren die bepalen of iemand gezond wordt. Ik schreef al over de dokter, de behandelmethode en het zorgstelsel, maar een genezing kan ook afhankelijk zijn van de vraag of een medicijn wel aanslaat bij een patiënt, of de patiënt de medicijnen wel inneemt volgens de voorschriften, of de patiënt niet juist een ziekenhuisbacterie oploopt, of er geen medische missers worden gemaakt enz. enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Interessant topic :)

Lijkt het niet misschien op hoe ouders met hun kinderen omgaan? Als een kind 5 minuten voor etenstijd vraagt of hij een snoepje mag, dan zegt de ouder nee. Hij negeert de wens dan niet, hij wijst hem enkel af. Er is een verschil tussen een gebed negeren (ik denk niet dat God dat doet) en een gebed niet verhoren of afwijzen (ik denk dat God dat wel doet).

Onze wil is niet altijd wat goed voor ons is. Dan verhoort God een gebed niet, omdat hij Zijn wil voor ons wil laten geschieden. Echter, we weten niet wanneer hij onze wil laat geschieden, terwijl deze niet goed voor ons is, om daar een les uit te kunnen trekken. Misschien verhoort God soms wel gebeden die niet zijn plan zijn, maar waarvan Hij denkt dat we er een les uit kunnen leren?

Bidden is niet alleen je wensen kenbaar maken, maar ook proberen te luisteren. Misschien bid je voor iets wat niet uitkomt, maar maakt God jou wel duidelijk waarom het niet uitkomt. Zodat je daar weer van kunt leren.

Maar het blijft een ingewikkeld vraagstuk :)

God geeft inderdaad soms iets niet aan een gelovige als Hij van mening is dat het niet goed is voor die persoon. Zo geeft Hij geen rijkdom aan iemand die daar niet mee om kan gaan en erdoor in zonde zou komen te vallen en/of het geloof zou verliezen. Genezing wil Hij echter altijd geven. Wat dat betreft klopt je voorbeeld met ouders, aangezien ouders hun kinderen altijd gezond willen hebben en hen niet ziek laten blijven om hen iets te leren. Ouders kunnen hun kinderen iets leren door hen juist iets niet te geven of hen te straffen, maar ze zullen nooit hun kinderen proberen ziek te maken om hen daarmee iets te leren. Ze zullen alles doen om hun kind te genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat altijd zo'n vreemde redenatie.

Als iemand geneest dankzij dokter X en behandelmethode Y en zorgstelsel van land Z is dat toch prachtig voor diegene en is dat toch geen klap in het gezicht van iemand die niet geneest?

Dat is ook niet mijn redenatie. Mijn redenatie is dat als je zegt dat God jou heeft geholpen omdat je hebt gebeden, en je zegt dat tegen een terminale patiënt die zelf ook enorm veel heeft gebeden, dan kan je hem net zo goed in zijn gezicht slaan. "God heeft mij geholpen omdat ik heb gebeden, maar jou niet, ook al bid je nog zo veel."

Dat is het punt dat ik probeer over te brengen. Christenen zeggen vaak "Ik was ziek, maar ik heb gebeden, en daardoor ben ik nu beter!", maar dat is niet zo. En ik probeer mensen die hier ook zo over denken op een andere gedachte te brengen. Dat je voortaan niet zegt "Je moet bidden als je wilt dat God je geneest!", maar dat je zegt "Laten we bidden en misschien kunnen we zien wat God's plan voor jou is". En dat je voortaan niet zegt tegen iemand "Ik ben genezen omdat ik heb gebeden!", maar dat je zegt "Gelukkig was mijn genezing een onderdeel van God's plan!". Het lijkt geen groot verschil, maar dat is het wel; vooral voor de mensen die het nu juist zo moeilijk hebben.

Waardoor iemand geneest en factoren die daarbij meespelen staan allemaal buiten mijn vraag en hebben niks met deze discussie te maken ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessant topic :)

Lijkt het niet misschien op hoe ouders met hun kinderen omgaan? Als een kind 5 minuten voor etenstijd vraagt of hij een snoepje mag, dan zegt de ouder nee. Hij negeert de wens dan niet, hij wijst hem enkel af. Er is een verschil tussen een gebed negeren (ik denk niet dat God dat doet) en een gebed niet verhoren of afwijzen (ik denk dat God dat wel doet).

Onze wil is niet altijd wat goed voor ons is. Dan verhoort God een gebed niet, omdat hij Zijn wil voor ons wil laten geschieden. Echter, we weten niet wanneer hij onze wil laat geschieden, terwijl deze niet goed voor ons is, om daar een les uit te kunnen trekken. Misschien verhoort God soms wel gebeden die niet zijn plan zijn, maar waarvan Hij denkt dat we er een les uit kunnen leren?

Bidden is niet alleen je wensen kenbaar maken, maar ook proberen te luisteren. Misschien bid je voor iets wat niet uitkomt, maar maakt God jou wel duidelijk waarom het niet uitkomt. Zodat je daar weer van kunt leren.

Maar het blijft een ingewikkeld vraagstuk :)

God geeft inderdaad soms iets niet aan een gelovige als Hij van mening is dat het niet goed is voor die persoon. Zo geeft Hij geen rijkdom aan iemand die daar niet mee om kan gaan en erdoor in zonde zou komen te vallen en/of het geloof zou verliezen. Genezing wil Hij echter altijd geven. Wat dat betreft klopt je voorbeeld met ouders, aangezien ouders hun kinderen altijd gezond willen hebben en hen niet ziek laten blijven om hen iets te leren. Ouders kunnen hun kinderen iets leren door hen juist iets niet te geven of hen te straffen, maar ze zullen nooit hun kinderen proberen ziek te maken om hen daarmee iets te leren. Ze zullen alles doen om hun kind te genezen.

Niet alle ouders ;) Ik had een ouder die het geen punt vond om, wanneer ik eigenwijs was en veel snoepte, me zoveel liet snoepen als ik wilde zodat ik daar kotsmisselijk van werd en het afleerde. Of me een keer laat op liet blijven zodat ik de volgende dag en zombie was en begreep dat slapen goed voor je is.

Er is natuurlijk een verschil met je kind infecteren met een virus/in gevaar brengen en het bovenstaande. Een ouder laat zijn kind niet de A4 oversteken om te leren dat je goed uit moet kijken in het verkeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ook niet mijn redenatie. Mijn redenatie is dat als je zegt dat God jou heeft geholpen omdat je hebt gebeden, en je zegt dat tegen een terminale patiënt die zelf ook enorm veel heeft gebeden, dan kan je hem net zo goed in zijn gezicht slaan. "God heeft mij geholpen omdat ik heb gebeden, maar jou niet, ook al bid je nog zo veel."

Dat is het punt dat ik probeer over te brengen. Christenen zeggen vaak "Ik was ziek, maar ik heb gebeden, en daardoor ben ik nu beter!", maar dat is niet zo. En ik probeer mensen die hier ook zo over denken op een andere gedachte te brengen. Dat je voortaan niet zegt "Je moet bidden als je wilt dat God je geneest!", maar dat je zegt "Laten we bidden en misschien kunnen we zien wat God's plan voor jou is". En dat je voortaan niet zegt tegen iemand "Ik ben genezen omdat ik heb gebeden!", maar dat je zegt "Gelukkig was mijn genezing een onderdeel van God's plan!". Het lijkt geen groot verschil, maar dat is het wel; vooral voor de mensen die het nu juist zo moeilijk hebben.

Waardoor iemand geneest en factoren die daarbij meespelen staan allemaal buiten mijn vraag en hebben niks met deze discussie te maken ;)

Ik ben het met je eens, maar heb nog 1 kleine nuance. Ik denk dat je best kunt zeggen dat je geneest omdat je gebeden hebt, je kunt alleen niet zeggen dat je alléén bent genezen omdat je ervoor gebeden hebt. Het gebeurt niet alleen omdat je bidt, maar ook omdat God het kennelijk voor jou in petto had. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten denk ik en het kan best een samenspel zijn :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat altijd zo'n vreemde redenatie.

Als iemand geneest dankzij dokter X en behandelmethode Y en zorgstelsel van land Z is dat toch prachtig voor diegene en is dat toch geen klap in het gezicht van iemand die niet geneest?

Dat is ook niet mijn redenatie. Mijn redenatie is dat als je zegt dat God jou heeft geholpen omdat je hebt gebeden, en je zegt dat tegen een terminale patiënt die zelf ook enorm veel heeft gebeden, dan kan je hem net zo goed in zijn gezicht slaan. "God heeft mij geholpen omdat ik heb gebeden, maar jou niet, ook al bid je nog zo veel."

Dat is het punt dat ik probeer over te brengen. Christenen zeggen vaak "Ik was ziek, maar ik heb gebeden, en daardoor ben ik nu beter!", maar dat is niet zo. En ik probeer mensen die hier ook zo over denken op een andere gedachte te brengen. Dat je voortaan niet zegt "Je moet bidden als je wilt dat God je geneest!", maar dat je zegt "Laten we bidden en misschien kunnen we zien wat God's plan voor jou is". En dat je voortaan niet zegt tegen iemand "Ik ben genezen omdat ik heb gebeden!", maar dat je zegt "Gelukkig was mijn genezing een onderdeel van God's plan!". Het lijkt geen groot verschil, maar dat is het wel; vooral voor de mensen die het nu juist zo moeilijk hebben.

Waardoor iemand geneest en factoren die daarbij meespelen staan allemaal buiten mijn vraag en hebben niks met deze discussie te maken ;)

Ik zal ook niet tegen een terminale patiënt zeggen dat God mij heeft genezen, omdat ik heb gebeden.

"God heeft mij geholpen omdat ik heb gebeden, maar jou niet, ook al bid je nog zo veel." Zoiets zou ik niet zeggen.

Mensen hoeven niet af te wachten wat Gods plan met iemand is. In de Bijbel staat Gods plan. Mensen kunnen echter afwijken van dat plan. God wilde dat Jona direct naar Ninaveh ging, maar Jona wilde niet en besloot pas te gaan toen het fout ging in zijn leven. Jona had ook kunnen kiezen om nooit naar Ninaveh te gaan. Dan had God een andere profeet moeten uitkiezen. Het plan van God ligt wel vast, namelijk dat Hij Ninaveh wilde redden, maar zo'n plan kan vertraging oplopen door de ongehoorzaamheid van een mens of het plan kan veranderen dat God ondertussen een andere profeet moet uitkiezen als de eerste profeet ongehoorzaam is. Mensen denken vaak dat God alles tot in detail bepaalt, maar mensen kunnen door ongehoorzaamheid roet in het eten gooien en een hoop ellende veroorzaken. (Die ellende verwijten andere mensen dan weer vaak aan God, terwijl God juist eerder voor zegen wilde zorgen.) Mensen hebben een veel grotere invloed op het wereldgebeuren, dan ze vaak beseffen. God heeft de absolute heerschappij, maar mensen kunnen door hun keuzes zorgen voor heel veel zegen of heel veel ellende. Het plan van God blijft doorgaan, soms wat sneller, soms wat langzamer (afhankelijk van de gehoorzaamheid van mensen), maar uiteindelijk komt God tot Zijn doel. Als mensen veel gehoorzamer waren geweest, had Jezus al bijvoorbeeld in het jaar 824 kunnen terugkeren. Als de oudtestamentische gelovigen gehoorzamer waren geweest, had Jezus bijvoorbeeld al de eerste keer op aarde kunnen komen in het jaar 4137 vóór het begin van onze jaartelling. (Dan was de jaartelling uiteraard heel anders geworden ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessant topic :)

Lijkt het niet misschien op hoe ouders met hun kinderen omgaan? Als een kind 5 minuten voor etenstijd vraagt of hij een snoepje mag, dan zegt de ouder nee. Hij negeert de wens dan niet, hij wijst hem enkel af. Er is een verschil tussen een gebed negeren (ik denk niet dat God dat doet) en een gebed niet verhoren of afwijzen (ik denk dat God dat wel doet).

Onze wil is niet altijd wat goed voor ons is. Dan verhoort God een gebed niet, omdat hij Zijn wil voor ons wil laten geschieden. Echter, we weten niet wanneer hij onze wil laat geschieden, terwijl deze niet goed voor ons is, om daar een les uit te kunnen trekken. Misschien verhoort God soms wel gebeden die niet zijn plan zijn, maar waarvan Hij denkt dat we er een les uit kunnen leren?

Bidden is niet alleen je wensen kenbaar maken, maar ook proberen te luisteren. Misschien bid je voor iets wat niet uitkomt, maar maakt God jou wel duidelijk waarom het niet uitkomt. Zodat je daar weer van kunt leren.

Maar het blijft een ingewikkeld vraagstuk :)

God geeft inderdaad soms iets niet aan een gelovige als Hij van mening is dat het niet goed is voor die persoon. Zo geeft Hij geen rijkdom aan iemand die daar niet mee om kan gaan en erdoor in zonde zou komen te vallen en/of het geloof zou verliezen. Genezing wil Hij echter altijd geven. Wat dat betreft klopt je voorbeeld met ouders, aangezien ouders hun kinderen altijd gezond willen hebben en hen niet ziek laten blijven om hen iets te leren. Ouders kunnen hun kinderen iets leren door hen juist iets niet te geven of hen te straffen, maar ze zullen nooit hun kinderen proberen ziek te maken om hen daarmee iets te leren. Ze zullen alles doen om hun kind te genezen.

Niet alle ouders ;) Ik had een ouder die het geen punt vond om, wanneer ik eigenwijs was en veel snoepte, me zoveel liet snoepen als ik wilde zodat ik daar kotsmisselijk van werd en het afleerde. Of me een keer laat op liet blijven zodat ik de volgende dag en zombie was en begreep dat slapen goed voor je is.

Er is natuurlijk een verschil met je kind infecteren met een virus/in gevaar brengen en het bovenstaande. Een ouder laat zijn kind niet de A4 oversteken om te leren dat je goed uit moet kijken in het verkeer.

Mee eens. Zo kan God het ook wel toelaten dat iemand zich beroerd gaat voelen als gevolg van eigen domme fouten, maar inderdaad zal Hij zelf niet iemand echt ziek maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is het punt dat ik probeer over te brengen. Christenen zeggen vaak "Ik was ziek, maar ik heb gebeden, en daardoor ben ik nu beter!", maar dat is niet zo. En ik probeer mensen die hier ook zo over denken op een andere gedachte te brengen. Dat je voortaan niet zegt "Je moet bidden als je wilt dat God je geneest!", maar dat je zegt "Laten we bidden en misschien kunnen we zien wat God's plan voor jou is". En dat je voortaan niet zegt tegen iemand "Ik ben genezen omdat ik heb gebeden!", maar dat je zegt "Gelukkig was mijn genezing een onderdeel van God's plan!". Het lijkt geen groot verschil, maar dat is het wel; vooral voor de mensen die het nu juist zo moeilijk hebben.

En wat Gods plan wel of niet zou zijn is ook enkel maar achteraf gepraat. Het "plan van God" is niet meer dan een raamwerk waarin we alle gebeurtenissen en eigen keuzes in het leven in Gods voordeel verklaren. Dat heet dan Gods voorzienigheid of Gods plan. Zo kan alles onderdeel zijn van Gods plan. Genees je, dan wil God dat je geneest. Genees je niet, dan wil God dat niet of geneest Hij je door je de ziekte te laten dragen of je van een vervelende eigenschap te helpen. Zo proberen we de volstrekte willekeur van het leven, die zowel gelovigen als niet-gelovigen treft, toch maar enige samenhang te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal ook niet tegen een terminale patiënt zeggen dat God mij heeft genezen, omdat ik heb gebeden.

"God heeft mij geholpen omdat ik heb gebeden, maar jou niet, ook al bid je nog zo veel." Zoiets zou ik niet zeggen.

Inderdaad, zoiets zou niemand letterlijk zeggen. Maar als je zegt "God heeft mij geholpen omdat ik heb gebeden", dan komt het wel op die manier over.

Vandaar dit topic om te vragen of mensen willen stoppen met die uitspraken, en om voortaan hun woorden wat voorzichtiger uit te kiezen ;)

In de Bijbel staat Gods plan. Mensen kunnen echter afwijken van dat plan. God wilde dat Jona direct naar Ninaveh ging, maar Jona wilde niet en besloot pas te gaan toen het fout ging in zijn leven.

Inderdaad, maar dat was een deel God's plan. God wist al dat Jona niet meteen naar Hem zou luisteren. God wist dat Jona zou proberen om weg te komen. God wist dat er een storm zou komen, God wist dat er een vis zou komen die Jona zou redden, en God wist dat Jona uiteindelijk toch naar Nineve zou gaan. Dat was God's plan voor Jona.

En zo weet God al alles van ons en weet hij al alles over onze toekomst. Als Jona had gebeden voor redding op het moment dat hij in het water viel, dan had God die vis ook gestuurd. Als hij er niet voor had gebeden, dan zou dat ook zo zijn gegaan. Dat was allemaal gewoon deel van zijn plan. En zo is ALLES dat gebeurt deel van zijn plan, of wij er nu voor bidden of niet. Het beste wat wij kunnen doen is bidden om te vragen of hij zijn plan voor ons kenbaar wil maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, maar dat was een deel God's plan. God wist al dat Jona niet meteen naar Hem zou luisteren. God wist dat Jona zou proberen om weg te komen. God wist dat er een storm zou komen, God wist dat er een vis zou komen die Jona zou redden, en God wist dat Jona uiteindelijk toch naar Nineve zou gaan. Dat was God's plan voor Jona.

En zo weet God al alles van ons en weet hij al alles over onze toekomst. Als Jona had gebeden voor redding op het moment dat hij in het water viel, dan had God die vis ook gestuurd. Als hij er niet voor had gebeden, dan zou dat ook zo zijn gegaan. Dat was allemaal gewoon deel van zijn plan. En zo is ALLES dat gebeurt deel van zijn plan, of wij er nu voor bidden of niet. Het beste wat wij kunnen doen is bidden om te vragen of hij zijn plan voor ons kenbaar wil maken.

Ik ben van mening dat je met deze redenatie een enigszins beperkte kijk op de werkelijkheid hebt en op hoe God is.

God kan alles weten wat gaat gebeuren, maar Hij weet het niet allemaal. Hij kan het weten, maar wil het niet weten. Hij laat Zich graag verrassen. Hij is benieuwd hoe jij vandaag je dag gaat vervolgen en afronden. Hij is benieuwd of je nog lang op Credible blijft discussiëren, of dat je de Bijbel gaat lezen, of tv gaat kijken, of Hem gaat aanbidden enz. .

God wist niet dat Jona niet zou luisteren. Hij wilde graag dat Jona zou luisteren, want Hij wilde graag Ninaveh redden. Hij wil niets liever dan mensen redden. Jona verstoorde Gods plan. God was niet van plan een vis te sturen, want Hij wilde dat Jona direct ging. Toen Jona ongehoorzaam was geweest, besloot God in Zijn goedheid een vis te sturen, zodat uiteindelijk Ninaveh toch gered zou worden. Als Jona zou zijn verdronken, had God meteen een andere profeet moeten uitzoeken. God wist ook niet dat Jona uiteindelijk naar Ninaveh zou gaan.

We hoeven niet te vragen aan God of Hij Zijn plan aan ons kenbaar zal maken. Gods plan is al bekend en dat is dat gelovigen in vrede, rust, blijdschap, gezondheid, voorspoed, enz. zullen leven. Verder is Zijn plan dat we ongelovigen bereiken met deze blijde boodschap. Tot slot zal de een dienen in de gemeente, de ander zal musiceren in de gemeente, weer een ander zal preken enz. . Maar God heeft voor sommigen bedoeld dat ze apostel worden, maar ze weigeren naar God te luisteren en gaan het bedrijfsleven in en worden soms succesvol en soms gaat hun leven kapot. Gods wil is dat ze apostel worden, maar mensen kunnen zelf beslissen of ze naar God willen luisteren. Sommige ongehoorzamen worden nog op het nippertje gered, anderen gaan verloren en weer anderen komen tot inkeer en worden uiteindelijk toch apostel. Als iemand weigert apostel te worden, moet God een ander uitkiezen die het apostelschap kan vervullen.

Zo heeft God verschillende functies en gaven bedoeld voor mensen, maar het is aan de mensen zelf in hoeverre ze in Gods plan gaan lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia schreef:

God kan alles weten wat gaat gebeuren, maar Hij weet het niet allemaal.
God wist niet dat Jona niet zou luisteren.
God wist ook niet dat Jona uiteindelijk naar Ninaveh zou gaan.

zijn dat uitspraken die verwijzen naar een Almachtige, Alwetende God? :?

en hoe weet jij dit allemaal zo zeker, Eulogia?

ben jij wellicht Alwetend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar Hij weet het niet allemaal.

Jawel...God is Alwetend...

Ik vind het eerlijk gezegd erg lastig om met jou hierover te praten omdat je mijn punt niet lijkt te begrijpen...maar ik zie nu dat dat komt omdat jij hele andere definities op woorden aanhoudt :P Mijn hele argument is gebaseerd op het feit (zoals het in de Bijbel staat) dat God alwetend is. Maar jij zegt dus dat hij het niet allemaal weet. Blijkbaar interpreteer jij de Bijbel dus op een andere manier dan ik, dus ik zal ik m'n discussie met jou hier maar bij laten.. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eulogia schreef:
God kan alles weten wat gaat gebeuren, maar Hij weet het niet allemaal.
God wist niet dat Jona niet zou luisteren.
God wist ook niet dat Jona uiteindelijk naar Ninaveh zou gaan.

zijn dat uitspraken die verwijzen naar een Almachtige, Alwetende God? :?

en hoe weet jij dit allemaal zo zeker, Eulogia?

ben jij wellicht Alwetend?

Dat zijn inderdaad uitspraken die verwijzen naar een Almachtige, Alwetende God. God kan alles weten, maar -zoals ik schreef-, Hij wil niet alles weten. Hij wil graag een relatie met mensen en het hoort bij een relatie dat je ageert en reageert. Mensen zijn benieuwd hoe God reageert en God is benieuwd hoe mensen zullen reageren.

Ik ben inderdaad alwetend, in de zin dat ik door God alles weet wat ik nodig heb om te weten. Hij heeft alle kennis, wijsheid en inzicht en deelt al Zijn kennis, wijsheid en inzicht met mij, voor zover ik die nodig heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zijn inderdaad uitspraken die verwijzen naar een Almachtige, Alwetende God. God kan alles weten, maar -zoals ik schreef-, Hij wil niet alles weten. Hij wil graag een relatie met mensen en het hoort bij een relatie dat je ageert en reageert. Mensen zijn benieuwd hoe God reageert en God is benieuwd hoe mensen zullen reageren.

Ik ben inderdaad alwetend, in de zin dat ik door God alles weet wat ik nodig heb om te weten. Hij heeft alle kennis, wijsheid en inzicht en deelt al Zijn kennis, wijsheid en inzicht met mij, voor zover ik die nodig heb.

Wederom, de term "Alwetend" vat jij dus heel anders op dan andere mensen. Als ik in de Bijbel lees kom ik regelmatig een passage tegen waarin staat dat God Alwetend is. Ik ben nog nooit een passage tegengekomen waarin staat dat "God alles kan weten, maar niet alles wil weten".

God word beschreven als Alwetend, omdat hij alles weet. Maar jij kan die term blijkbaar zo interpreteren dat het zelfs op jou van toepassing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er niet een verschil tussen alwetend en 'alles controlerend'? Hij heeft ons een vrije wil gegeven en controleert/beheerst dus niet alles wat wij doen. God weet alles, ook van tevoren. Maar dat wil toch niet zeggen dat alles ook volgens Zijn plan is? Wellicht weet God van te voren dat je iets gaat doen wat niet zijn plan is, maar kiest Hij ervoor om het niet te voorkomen. (Waarom Hij dat doet kunnen wij nooit begrijpen of beredeneren. Maar ik denk niet dat alles uitgestippelt is en wij geen keuze hebben hoe we leven omdat alles al vast ligt. We kunnen wel degelijk roet in het eten gooien, wij kunnen tegen Zijn wil ingaan.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zijn inderdaad uitspraken die verwijzen naar een Almachtige, Alwetende God. God kan alles weten, maar -zoals ik schreef-, Hij wil niet alles weten. Hij wil graag een relatie met mensen en het hoort bij een relatie dat je ageert en reageert. Mensen zijn benieuwd hoe God reageert en God is benieuwd hoe mensen zullen reageren.

Ik ben inderdaad alwetend, in de zin dat ik door God alles weet wat ik nodig heb om te weten. Hij heeft alle kennis, wijsheid en inzicht en deelt al Zijn kennis, wijsheid en inzicht met mij, voor zover ik die nodig heb.

Wederom, de term "Alwetend" vat jij dus heel anders op dan andere mensen. Als ik in de Bijbel lees kom ik regelmatig een passage tegen waarin staat dat God Alwetend is. Ik ben nog nooit een passage tegengekomen waarin staat dat "God alles kan weten, maar niet alles wil weten".

God word beschreven als Alwetend, omdat hij alles weet. Maar jij kan die term blijkbaar zo interpreteren dat het zelfs op jou van toepassing is.

Jezus wist regelmatig wat in de harten van de mensen omging. Hij wist wanneer mensen aan Hem twijfelden en Hij wist wanneer ze valse plannen tegen Hem hadden. Dat wil niet zeggen dat Hij alles op elk moment wist. Hij wist de dingen die Hij op dat moment nodig had en Hij wist het wanneer Hij voorbereid moest zijn op valse plannen vanuit Zijn omgeving.

Ik heb ook de indruk dat het begrip 'alwetend' een begrip is dat meer in Nederlandse Bijbelvertalingen voorkomt, dan in anderstalige vertalingen. Als ik sommige (andere) vertalingen bekijk waar in de Nederlandse Bijbel 'alwetend' staat, zie ik bijvoorbeeld het volgende in 1 Sam. 2:3.

Statenvertaling (Jongbloed-editie)

Maakt het niet te veel, dat gij hoog, hoog zoudt spreken, dat iets hards uit uw mond zou gaan; want de HEERE is een God der wetenschappen, en Zijn daden zijn recht gedaan.

(Leuvense bijbel 1548)

En wilt niet veel spreken hooghe dinghen v beroemende, laet die oude dinghen van uwen mont ghaen Want die Heere is die God der wetenheyt, ende hem worden die ghedachten bereydt.

(King James Version, 1611)

Talk no more so exceeding proudly; let not arrogancy come out of your mouth: for the LORD is a God of knowledge, and by him actions are weighed.

Luthervertaling, 1545

LAsst ewr gros rhümen und trotzen Lasst aus ewrem munde das Alte Denn der HERR ist ein Gott der es merckt Und lesst solch furnemen nicht gelingen.

God weet van bepaalde dingen, maar zoals eerder op dit forum werd aangegeven, laat Hij Zich graag 'verbidden'. Mozes zei iets als 'Laat mij maar sterven en laat Uw toorn tegen het volk op mij komen, maar laat dit volk in leven'. Ik geloof dat dit God verbaasde en dat Hij Mozes erom eerde. Mozes was op dat moment een voorafbeelding van Jezus. Abraham pleitte ook voor het behoud van een stad. 'Als er maar X-aantal rechtvaardige mensen in de stad zijn, laat het oordeel over de stad dan niet doorgaan'. God reageerde op deze daden. Hij wist nog niet dat Mozes en Abraham zo zouden reageren, maar liet zich graag door deze daden in positieve zin verrassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is er niet een verschil tussen alwetend en 'alles controlerend'? Hij heeft ons een vrije wil gegeven en controleert/beheerst dus niet alles wat wij doen. God weet alles, ook van tevoren. Maar dat wil toch niet zeggen dat alles ook volgens Zijn plan is? Wellicht weet God van te voren dat je iets gaat doen wat niet zijn plan is, maar kiest Hij ervoor om het niet te voorkomen.

Inderdaad, maar hij weet het dus wel. Hij weet ook of je gaat bidden voor iets of niet. En ik kan mij dus moeilijk voorstellen dat God pas bepaalde dingen gaat doen als je daarvoor gaat bidden. Want dat betekent ook dat God achterover gaat zitten en gaat toekijken als je niet gaat bidden.

@Eulogia

Je draait met een enorme bocht om mijn standpunt heen... Je kan kiezen tussen de volgende 2 situaties:

-> God laat zich soms verbidden; God beantwoord sommige gebeden; God wijzigt soms zijn originele plan voor jou als je daarom vraagt door gebed.

-> God laat zich vaak dus ook niet verbidden; God laat veel gebeden onbeantwoord; God wijzigt zijn plan voor enorm veel mensen niet, ook al bidden ze daarvoor.

-> God's plan voor ons staat dus niet vast. Hij was iets van plan met je, maar door jouw gebed verandert hij dat plan voor je. Dit voorrecht wordt dus aan heel veel andere mensen niet gegeven.

of

->God's plan voor ons staat vast. Hij weet alles, hij weet wat wij hebben gedaan, hij weet wat wij nu doen, en hij weet wat wij ooit gaan doen.

->Als een gebed uitkomt was dat dus al een deel van God's plan. God's plan voor jou blijft onveranderd want dat wat was gebeurd was al een deel van zijn plan.

->Als een gebed niet uitkomt was dat dus geen deel van God's plan. God heeft naar je geluisterd, God negeert je niet, maar dat waar jij om vroeg was simpelweg geen deel van zijn plan.

Er is hier geen ruimte voor een middenweg. Je kan niet én geloven dat God actief gebeden beantwoord/zich laat verbidden/zijn plan veranderd, én geloven dat God's plan vast staat. Je kan niet én geloven dat God zich laat verbidden, én niet inzien dat God dit dus niet doet voor enorm veel mensen die zijn hulp ook nodig hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eulogia

Je draait met een enorme bocht om mijn standpunt heen... Je kan kiezen tussen de volgende 2 situaties:

-> God laat zich soms verbidden; God beantwoord sommige gebeden; God wijzigt soms zijn originele plan voor jou als je daarom vraagt door gebed.

-> God laat zich vaak dus ook niet verbidden; God laat veel gebeden onbeantwoord; God wijzigt zijn plan voor enorm veel mensen niet, ook al bidden ze daarvoor.

-> God's plan voor ons staat dus niet vast. Hij was iets van plan met je, maar door jouw gebed verandert hij dat plan voor je. Dit voorrecht wordt dus aan heel veel andere mensen niet gegeven.

of

->God's plan voor ons staat vast. Hij weet alles, hij weet wat wij hebben gedaan, hij weet wat wij nu doen, en hij weet wat wij ooit gaan doen.

->Als een gebed uitkomt was dat dus al een deel van God's plan. God's plan voor jou blijft onveranderd want dat wat was gebeurd was al een deel van zijn plan.

->Als een gebed niet uitkomt was dat dus geen deel van God's plan. God heeft naar je geluisterd, God negeert je niet, maar dat waar jij om vroeg was simpelweg geen deel van zijn plan.

Er is hier geen ruimte voor een middenweg. Je kan niet én geloven dat God actief gebeden beantwoord/zich laat verbidden/zijn plan veranderd, én geloven dat God's plan vast staat. Je kan niet én geloven dat God zich laat verbidden, én niet inzien dat God dit dus niet doet voor enorm veel mensen die zijn hulp ook nodig hebben.

Ik draai nooit ergens om heen.

Je geeft maar twee opties, maar de werkelijkheid is anders. God heeft een vaststaand plan, maar dat plan gaat pas in werking als de mens dat plan ingaat. Als de mens dat plan deels ingaat, gaat dat plan deels in werking. Als de mens dat plan volledig ingaat, gaat dat plan volledig in werking. Als de mens volledig in het plan van de duivel gaat, gaat het plan van de duivel voor die mens volledig in werking.

God weet nog niet welk plan een mens ingaat. Een mens heeft volkomen keuzevrijheid en kan zelf kiezen welke toekomst hij/zij tegemoet gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft maar twee opties, maar de werkelijkheid is anders. God heeft een vaststaand plan, maar dat plan gaat pas in werking als de mens dat plan ingaat.

...waar haal je dat nou weer vandaan...? Hoe kan iemand in hemels naam nou weten wanneer God's plan voor hem of haar nou in werking gaat? En alsof iemand die "god's plan ingaat" niet ineens kan afwijken van dat plan..? Stel dat God's plan voor mij was om weeskinderen in Sudan op te vangen, en "ik ga God's plan in". Dan is het toch alsnog mogelijk dat ik het opvangen van de weeskinderen aan iemand anders overlaat en me aansluit bij het leger om de rebellen daar uit te roeien? Dat is dan weer geen deel van God's plan? Je zegt het zelf, er is keuzevrijheid.

Je kan niet geloven in een vast plan voor ons, en geloven in wat jij zegt: dat het vaste plan pas in werking treed als wij dat plan ingaan...Dat is een volledig slecht onderbouwd argument dat puur is gebaseerd op jouw subjectieve gedachten hierover..

Dus ja, die 2 opties die ik stelde staan vast; de werkelijkheid is dat als je christen bent, je kan kiezen tussen die 2 opties.

Je kan woorden en bijbelpassages op zo een manier interpreteren dat ze voldoen aan jouw gedachten en jouw mening, maar probeer dat niet over te brengen als waarheid ;)

En ja, je draait er wel omheen. Ik vraag of jij gelooft dat God zijn plan voor jou zal wijzigen als je daarom vraagt in gebed. Dan zijn er verschillende antwoorden:

1) Ja, dat geloof ik. Ik geloof dat God voor mij uitzonderingen maakt die hij niet maakt voor veel andere mensen.

2) Nee, dat geloof ik niet. Ik geloof dat God's plan voor ons vaststaat en dat hij daarvan niet wijkt. Wij kunnen door gebed wel laten zien wat wij graag zouden willen, maar zullen ons uiteindelijk moeten neerleggen bij Zijn wil.

En jij antwoord met bijbelversen waarin staat dat men moet bidden als ze iets willen, en je interpreteert woorden als "alwetend" op zo'n manier dat zelfs jij daaraan voldoet, en je hebt het nu weer over een plan van God dat pas in werking treed als wij dat plan ingaan, wat dat ook moge betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft maar twee opties, maar de werkelijkheid is anders. God heeft een vaststaand plan, maar dat plan gaat pas in werking als de mens dat plan ingaat.

...waar haal je dat nou weer vandaan...? Hoe kan iemand in hemels naam nou weten wanneer God's plan voor hem of haar nou in werking gaat? En alsof iemand die "god's plan ingaat" niet ineens kan afwijken van dat plan..? Stel dat God's plan voor mij was om weeskinderen in Sudan op te vangen, en "ik ga God's plan in". Dan is het toch alsnog mogelijk dat ik het opvangen van de weeskinderen aan iemand anders overlaat en me aansluit bij het leger om de rebellen daar uit te roeien? Dat is dan weer geen deel van God's plan? Je zegt het zelf, er is keuzevrijheid.

Je kan niet geloven in een vast plan voor ons, en geloven in wat jij zegt: dat het vaste plan pas in werking treed als wij dat plan ingaan...Dat is een volledig slecht onderbouwd argument dat puur is gebaseerd op jouw subjectieve gedachten hierover..

Dus ja, die 2 opties die ik stelde staan vast; de werkelijkheid is dat als je christen bent, je kan kiezen tussen die 2 opties.

Je kan woorden en bijbelpassages op zo een manier interpreteren dat ze voldoen aan jouw gedachten en jouw mening, maar probeer dat niet over te brengen als waarheid ;)

En ja, je draait er wel omheen. Ik vraag of jij gelooft dat God zijn plan voor jou zal wijzigen als je daarom vraagt in gebed. Dan zijn er verschillende antwoorden:

1) Ja, dat geloof ik. Ik geloof dat God voor mij uitzonderingen maakt die hij niet maakt voor veel andere mensen.

2) Nee, dat geloof ik niet. Ik geloof dat God's plan voor ons vaststaat en dat hij daarvan niet wijkt. Wij kunnen door gebed wel laten zien wat wij graag zouden willen, maar zullen ons uiteindelijk moeten neerleggen bij Zijn wil.

En jij antwoord met bijbelversen waarin staat dat men moet bidden als ze iets willen, en je interpreteert woorden als "alwetend" op zo'n manier dat zelfs jij daaraan voldoet, en je hebt het nu weer over een plan van God dat pas in werking treed als wij dat plan ingaan, wat dat ook moge betekenen.

Inderdaad kan iemand afwijken van Gods plan. Als het Gods plan is dat je weeskinderen in Sudan opvangt, dan is het mogelijk dat je het opvangen van de weeskinderen aan iemand anders overlaat en je je aansluit bij het leger om de rebellen uit te roeien. Dat is dan geen deel van Gods plan. Er is inderdaad keuzevrijheid. Je denkt dat alles al vastligt, maar de mens heeft zelf verantwoordelijkheden. Je kan het plan van God uitvoeren, of rebelleren. Het was Gods plan dat satan vóór zijn val een belangrijke positie in Gods rijk zou innemen, maar satan rebelleerde, waardoor hij op de aarde werd geworpen. Het was Gods plan dat Adam en Eva in heerlijkheid voor eeuwig zouden leven met hun nakomelingen, maar ze rebelleerden, waardoor ellende kwam onder de mensheid.

Het was Gods plan dat Saul een geweldige koning zou zijn over Israël, maar Saul ging tweemaal ernstig in de fout, waardoor God gedwongen was om Saul aan de kant te zetten en David als koning aan te stellen.

Nogmaals, stop met beschuldigingen alsof iemand ergens omheen zou draaien. Je bent optie 3 (tot en met 7) vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je namelijk zegt dat God jou wel beter heeft gemaakt, dan betekent dat dus dat God heel veel andere mensen hun gebeden heeft genegeerd. Ik loop stage in een ziekenhuis en zie bijna elke dag wel iemand sterven, van wie ik heb gezien dat hij of zij gebeden had voor genezing. Negeert God deze mensen? Als je zegt dat God jou beter had gemaakt, of iemand anders, waarom zou hij deze andere mensen dan niet beter maken?

Hoe kijken jullie ertegen aan?

God negeert niemand. Veel mensen negeren Hem. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom God iets beslist. Daarbij zijn wij momenteel op de aarde, en ook in de macht van alles wat op aarde speelt. Alles loopt zeker niet zoals God het gewild had. Deze wereld is nog onvolmaakt.

Mijn biologisch vader is gestorven aan leukemie, 60 jaar oud. Waarom ? Wilde God hem dood ?

Geen idee; misschien heeft God hem wel behoed voor andere pijnlijke dingen ? Of anderen ervoor behoed ?

Misschien is door zijn overlijden iemand anders gaan nadenken over God ?

In elk geval, God zal de negatieve dingen ten goede leiden uiteindelijk. Wat niet wil zeggen dat daarom iemand geen genezing krijgt o.i.d.

1. God beantwoord wel gebeden.

zoekt en gij zult vinden, klopt en er zal open gedaan worden.

2. Heel veel andere gebeden worden dus niet beantwoord.

ik zoek even de bijbeltekst voor je

3. God negeert deze gebeden.

onjuist.

en waarom zou je daarin willen geloven?

vertrouwen op een goede God.

1. God heeft een plan voor ons allemaal dat al vast staat.

God weet wat er zal gebeuren, wij niet; voor ons dus de vrije keuze.

2. Als dat gebeurt wat je in je gebed had gevraagd, dan had je geluk dat je hetzelfde wilde als God voor jou wilde.

het gaat om Gods wil, niet om mijn wil. Daar draait het in geloof ook om. Je bid te vragen naar Zijn wil, wat IS zijn wil..Zijn wil is immers het beste. Beter dan wij soms zelf denken

3. Als datgene waar je om gebeden hebt niet gebeurt, dan was dat gewoonweg geen deel van God's plan.

dat kan, maar het is niet altijd zo zwart wit.

Ik kan hier dus alleen maar uit op maken dat God geen gebeden beantwoord, maar dat beantwoorde gebeden toevallig deel waren van zijn plan. Ik kan hierom dus ook erg boos worden op mensen als ik ze vraag om een donatie voor een goed doel, en ze me vertellen dat ze al helpen door te bidden (ik vertel ze dat niet want ik ga liever door met collecteren dan dat ik mijn tijd verdoe om dat met ze te discussieren). Je gebed gaat die kinderen in Afrika niet helpen. Je gebed zorgt ervoor dat jij je beter gaat voelen. Die kinderen in Afrika hebben daar niets aan. God weet al wat er gaat gebeuren met de kinderen in Afrika. Hij gaat niet wachten op een gebed van mensen als jij en ik. Als hij wel daarop zou wachten dan zou de situatie daar al lang zijn verbeterd, maar we weten allemaal dat dat niet het geval is. We kunnen dus alleen maar hopen dat het in God's plan staat dat ze op een dag een betere toekomst tegemoet zullen zien.

Gebed kan in mijn opzicht mensen wel helpen. Wat niet betekend dat mensen zich eronder moeten verschuilen en zelf niets meer gaan doen. God is geen tovenaar of iets dat JOU aandeel in het helpen van anderen wegneemt. God weet alles al, ook als het ergens slecht gaat of als er iemand ziek is. Maar ik denk dat het gebed daarin wel helpt; omdat je het vertrouwen dan bij God neerlegt.

Je kan op God vertrouwen, maar het is niet zo dat je ineens niet meer je auto op slot doet als hem op de parkeerplaats staat ofzo ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was Gods plan dat Saul een geweldige koning zou zijn over Israël, maar Saul ging tweemaal ernstig in de fout, waardoor God gedwongen was om Saul aan de kant te zetten en David als koning aan te stellen.

Was het dan niet God's plan voor Saul dat hij uiteindelijk zou aftreden? Was het dan niet God's plan voor David dat hij uiteindelijk koning zou worden?

Mijn interpretatie van "God's plan":

Alles wat wij doen is deel van God's plan voor ons. Dit plan staat vast en God wijkt er niet vanaf. Als God er in sommige gevallen van zou afwijken zou Hij dat dus niet doen voor mensen die dat ook nodig hebben.

Jouw interpretatie van "God's plan" lijkt te zijn:

God's plan voor ons allemaal is dat we in de hemel komen. Hoe we daar komen laat hij aan ons over, en Hij weet nog niet welke keuzes wij gaan maken die daar uiteindelijk wel of niet naartoe zullen leiden. Hij weet nog niet of wij zullen bidden voor bepaalde dingen, en die dingen zijn beinvloedbaar als wij daar wel voor bidden. God zou die dingen niet laten gebeuren als er nooit voor werd gebeden.

Maar dat is geen 'plan', dat is een 'doel'. God's doel is om ons allemaal te redden. God's plan is hoe wij tot die redding gaan komen. Jij gelooft dus duidelijk niet in een vast plan, want jij refereert steeds naar wat God uiteindelijk wil voor ons, oftewel, zijn doel voor de mensheid. Maar goed, God is in mijn ogen dus Alwetend. Alwetend in de zin van "God weet alles. God weet wat er is gebeurd en wat komen zal." En als je daarin gelooft, dan is de enige logische conclusie dat God zijn plan niet laat beïnvloeden door gebed.

Maar het is duidelijk dat jij hier heel anders tegenaan kijkt en deze dingen dus anders interpreteert dan ik, en als de interpretaties van de woorden waarmee we elkaar proberen te overtuigen al verschillen, dan heeft een discussie al helemaal geen nut ;) Ik zal mijn discussie met jou hier dan ook echt bij laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn interpretatie van "God's plan":

Alles wat wij doen is deel van God's plan voor ons. Dit plan staat vast en God wijkt er niet vanaf. Als God er in sommige gevallen van zou afwijken zou Hij dat dus niet doen voor mensen die dat ook nodig hebben.

Niet mee eens :) God's plan voor ons kan wel vast staan, maar wij mensen zondigen. Ik denk niet dat het God's plan is dat wij zondingen. Misschien weet Hij wel dat we zondigen, maar dat is niet het plan dat hij met ons heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk kunnen we dus helemaal niets zeggen over Gods plan. We weten van tevoren niet wat Hij doet en achteraf kunnen we enkel maar interpreteren. Bidden tot God doe je omdat je ook met je vriend of je geliefde regelmatig samen bent om het samenzijn en simpelweg ook omdat God je daartoe uitnodigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God negeert niemand. Veel mensen negeren Hem.

Ik heb het niet over atheïsten. Ik heb het over terminaal zieke christenen die dag in en dag uit bidden voor genezing. Als ik iemand hoor beweren dat God hem heeft genezen "OMDAT" hij ervoor had gebeden, dan kan ik daar niks anders uit opmaken dat God deze zieken niet geneest "ONDANKS" dat ze ervoor bidden. Dus waarom die ene wel, en al die anderen niet? Dat is niet rechtvaardig. Mijn conclusie die ik daaruit trek is dus dat God gebeden wel aanhoort, en dat hij het fijn vind dat je met hem praat, maar dat hij zijn wil niet laat beïnvloeden door jouw wil. Je kan vragen om genezing, maar of je daadwerkelijk geneest ligt uiteindelijk in zijn handen, of je daar nou voor bid of niet.

1. God beantwoord wel gebeden.

zoekt en gij zult vinden, klopt en er zal open gedaan worden.

2. Heel veel andere gebeden worden dus niet beantwoord.

ik zoek even de bijbeltekst voor je

3. God negeert deze gebeden.

onjuist.

Hoe beschrijf je die onbeantwoorde gebeden dan? Waarschijnlijk toch met "Het was geen deel van God's plan", of niet? Dus waarom zouden beantwoorde gebeden dan anders behandeld worden? In die gevallen waren de gebeden toch wel een deel van zijn plan? En waarom zou God in die gevallen dan hebben gewacht op een gebed? Waarschijnlijk zouden al die dingen ook gebeurd zijn als er niet voor was gebeden.

1. God heeft een plan voor ons allemaal dat al vast staat.

God weet wat er zal gebeuren, wij niet; voor ons dus de vrije keuze.

2. Als dat gebeurt wat je in je gebed had gevraagd, dan had je geluk dat je hetzelfde wilde als God voor jou wilde.

het gaat om Gods wil, niet om mijn wil. Daar draait het in geloof ook om. Je bid te vragen naar Zijn wil, wat IS zijn wil..Zijn wil is immers het beste. Beter dan wij soms zelf denken

Inderdaad, dat is precies wat ik hier probeer duidelijk te maken. Het gaat niet om onze wil. God's Plan, God's Wil, dat staat vast. Wij kunnen onze wil niet aan Hem opdringen door gebed. En steeds als ik iemand hoor zeggen dat God hem heeft geholpen OMDAT hij ervoor bad, dan vind ik dat een enorm arrogante instelling.

3. Als datgene waar je om gebeden hebt niet gebeurt, dan was dat gewoonweg geen deel van God's plan.

dat kan, maar het is niet altijd zo zwart wit.

In tegenstelling, dat is 1 van de weinige dingen binnen religie dat wel met zwart/wit valt uit te drukken. God's plan/God's wil staat immers vast. Als je dus bid om iets dat uiteindelijk niet gebeurt, dan was dat geen deel van God's plan/God's wil/

Gebed kan in mijn opzicht mensen wel helpen. Wat niet betekend dat mensen zich eronder moeten verschuilen en zelf niets meer gaan doen. God is geen tovenaar of iets dat JOU aandeel in het helpen van anderen wegneemt. God weet alles al, ook als het ergens slecht gaat of als er iemand ziek is. Maar ik denk dat het gebed daarin wel helpt; omdat je het vertrouwen dan bij God neerlegt.

Dat zei ik ook in het begin van dit topic. Ik zeg niet dat bidden nutteloos is. Ik zeg dat bidden wel degelijk kan helpen op een emotioneel en mentaal niveau. Als je in vertrouwen je problemen bij God neerlegt, dan werkt dat enorm therapeutisch en kan dat je wel degelijk helpen. Maar daar heb ik het hier niet over. Ik heb het hier over mensen die beweren dat God hun heeft geholpen DANKZIJ hun gebed. Dat God zijn wil/plan heeft gewijzigd voor deze mensen, en dat dus niet heeft gedaan voor zoveel anderen.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat mensen voortaan zeggen: "Bedankt dat mijn wil op 1 lijn zat met die van u. Bedankt dat mijn genezing onderdeel uitmaakte van uw plan!", in plaats van dat ze zeggen tegen mensen "God heeft mij geholpen omdat ik daarvoor heb gebeden." Kan je voorstellen hoe dat overkomt op al die zieke christenen die zo vaak hebben gebeden tot God maar tot op de dag van vandaag nog steeds niks hebben gehoord? Ik vind dat erg ongevoelig om dat zo uit te drukken. Het lijkt geen groot verschil, maar dat is het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid