Spring naar bijdragen

Protestantse kerkdienst en laagdrempeligheid


Aanbevolen berichten

Vanaf mijn geboorte tot aan mijn 24ste levensjaar heb ik in een hervormde gemeente vertoefd.

Toen ik getrouwd ben met een meisje uit een pinkstergemeente hebben we samen gekozen voor een wat behoudende evangelische gemeente. Ondanks dat deze gemeente behoorlijk behoudend is, is ze toch heel anders dan mijn vorige hervormde gemeente.

Na een tijdje kwamen we in een soort van sleur terecht doordat de diensten ons eigenlijk helemaal niet meer aanspreken. Waarom niet? Er zit niks van radicaliteit/fundamentalisme/(geef het een naam).. in. Alles wordt heel laagdrempelig gehouden en iedereen wordt te vriend gehouden. Aan het begin vond ik dit heerlijk maar nu mis ik toch echt het fundamentalistische uit mijn traditionele gemeente. Ik mis het om opgebouwd te worden.

Oke tot zo ver de basis voor dit topic, nu de stelling.

Een kerkdienst moet alleen voor gelovigen zijn. Er zitten natuurlijk altijd "onbekeerden" in een kerk dus daarom moet het evangelie verkondigt worden, maar de dienst moet voornamelijk zijn gericht op het opbouwen van de gelovigen. Een laagdrempelige dienst (ter evangelisatie) staat gelijk aan het niet durven evangeliseren buiten de kerk. Je hoopt dus dat God het werk doet van het naar de kerk brengen van ongelovigen.

Ben je het hier mee eens? Waarom wel/niet? Hoe denk je er zelf over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel het waar is dat er vaak ongelovigen in de kerk zitten die komen om het evangelie te horen is het niet nodig om dan altijd laagdrempelig te blijven. Je hebt namelijk na de melk vast voedsel nodig. Het is namelijk wel nodig dat de kerkgangers die al langer gaan moeten worden onderwezen in dingen die ze nog niet weten.

Zelf gaan wij naar een evangelische gemeente waar ook moeilijke punten aan bod komen. Het zou wel fijn zijn als elke voorganger/dominee laagdrempelig preekte want daar houd je een hoop mensen mee in de kerk. Maar je moet ook scherp blijven en weten in wat voor tijd we leven. We moeten als christen wakker worden geschud door een preek en niet iets horen wat we altijd maar horen.

En als je denkt; ik kom niet verder met deze kerk, hier kan ik niet groeien in geloof. Dan is het wijs om een een andere gemeente te zoeken waar je dat wel hebt. Stilstaan is achteruitgaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met laagdrempeligheid moet je geen ongelovigen bereiken.

Was Jezus laagdrempelig? Was Paulus laagdrempelig? Deden zij water bij de wijn? (Nee, Jezus veranderde water in wijn ;) Aan gelovigen is het dus taak om waterigheid/compromissen om te vormen naar wijn.)

Jezus reinigde de tempel en zei zulke heftige dingen, dat veel van Zijn volgelingen Hem verlieten.

Paulus was voor de Jood een Jood en een Griek voor de Griek en was alles voor iedereen om maar mensen tot behoud te brengen en hij ging in op het begrip 'onbekende god' om zielen te winnen, maar zondigde niet in zijn pogingen om mensen te redden.

Zo is het ook zaak voor gelovigen om creatief te zijn en zich te laten leiden door de Geest om ongelovigen te bereiken, maar ik zou zeggen: Ga weg bij een laagdrempelige, wereldgelijkvormige kerk en sluit je aan bij een gemeente die geen compromis sluit over de goede boodschap van redding, genezing, voorspoed, bescherming, vrijheid, rust, vrede, blijdschap, charismata, wonderen, tekenen enz. door Jezus Christus.

Ga naar een gemeente waar je elke samenkomst uit je sokken wordt geblazen door de heftigheid van het evangelie. Volgens het NT veroorzaakte het evangelie overal opschudding en het is belangrijk dat een gelovige elke samenkomst wordt opgeschud door het evangelie.

Het evangelie in een kerk moet je telkens uitdagen om veel verder door te gaan in Gods plan. God gaat niet akkoord met zoetsappigheid en wereldgelijkvormigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kerkdienst moet alleen voor gelovigen zijn. Er zitten natuurlijk altijd "onbekeerden" in een kerk dus daarom moet het evangelie verkondigt worden, maar de dienst moet voornamelijk zijn gericht op het opbouwen van de gelovigen. Een laagdrempelige dienst (ter evangelisatie) staat gelijk aan het niet durven evangeliseren buiten de kerk. Je hoopt dus dat God het werk doet van het naar de kerk brengen van ongelovigen.

Opzich wel redelijk. Een kerkdienst is primair voor de gemeenschap bedoeld, maar ik vind het wel goed als een gemeenschap wel rekening houdt met bezoekers, nieuwelingen en gastvrij is.

In het vroege christendom, in de oudheid, was het zelfs zo dat delen van de kerkdienst alleen toegankelijk waren voor mensen die volledig lid waren geworden van de kerk, dat hoeft voor mij niet.

Het gevaar voor het organiseren van laagdrempelige diensten ter evangelisatie is trouwens wel dat je kans hebt dat nieuwelingen een verkeerd beeld krijgen van de kerkdienst en de wekelijkse werkelijkheid dan opeens enorm tegenvalt. Daar bedoel ik niet mee dat je het niet moet organiseren natuurlijk.

Een ander punt is wat laagdrempelig eigenlijk is. Ik heb sterk het idee dat niet voor iedereen dat het zelfde is. Of dat het door de laagdrempeligheid ontbreekt aan bepaalde aspecten van het geloof waar iemand nu net naar op zoek was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid