Spring naar bijdragen

Christendom de snelst groeiende godsdienst


Aanbevolen berichten

Met 83.000 nieuwe christenen per dag is het christendom wereldwijd de snelst groeiende godsdienst. Dat blijkt uit een rapport van de International Bulletin of Missionary Research (IBMR), zo schrijft het Reformatorisch Dagblad vandaag.

De islam staat qua groei met 79.000 nieuwe aanhangers per dag op de tweede plaats. Het aantal moslims wereldwijd komt dan op 1,8 miljard. 2,3 miljard aardbewoners noemen zichzelf christen.

Het jodendom groeit ook gestaag. Dagelijks komen er 250 nieuwe joden bij. Er zijn nu zo’n 15 miljoen joden op de wereld en daarmee heeft de godsdienst na meer dan 70 jaar weer bijna het niveau bereikt van voor de Holocaust.

Het toenemende aantal mensen dat een religie aanhangt heeft volgens de studie niets met bekeringen te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten.

Bron: cip.nl

Waarom denken jullie dat het in de wereld nog steeds zo hard groeit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In NRC Next heeft hier twee weken geleden volgens mij een pagina 3 aan besteed. De claim van het Reformatorisch Dagblad was niet juist. Ik zal kijken of ik het artikel/onderzoek nog heb. Volgens mij kwam het er op neer dat de Islam de snelst groeiende godsdienst was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In NRC Next heeft hier twee weken geleden volgens mij een pagina 3 aan besteed. De claim van het Reformatorisch Dagblad was niet juist. Ik zal kijken of ik het artikel/onderzoek nog heb. Volgens mij kwam het er op neer dat de Islam de snelst groeiende godsdienst was.

Kijk hier maar eens:

http://ingetv.weblog.nl/author/ingetv/ (de post op 29-12-2011)

(NB: een verschil van 4000 mensen (83000 "nieuwe christenen", 79000 "nieuwe moslims") meer of minder op een totaal aantal van 1,5 of 2 miljard mensen... gaat dit nog ergens over????)

NB: het verschil interpretatie zit hem (volgens de artikelen) dus vooral in het verschil tussen relatieve groei (dan is de Islam de "winnaar") en groei in absolute cijfers (dan "wint" het Christendom)...

Ieder zijn/haar eigen "feestje", zou ik zeggen!!! |P|P

(Maar het absolute verschil in groei blijft 4000 op een 1,5/2 met een heleboel nullen meer... Volgens mij is het een beetje een "komkommeronderwerp"!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Statistieken verkrachting.

En gaat het nu over het aantal gelovigen, die geloven wat er in de Bijbel staat, of gaat het om het aantal leden van een kerk?

Ik vermoed het laatste.

En waarom? Omdat men steeds minder moet hebben van wat er in de Bijbel staat (als geheel, want quote mining wordt door iedereen gedaan als het ze uit komt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaa! Ja, zo puur als ik... lol

Inderdaad niet al te handig verwoord..

Evengoed wel duidelijk wat ik bedoel, denk ik.

Ik bedoel, als ik mijn nieuwe kindje aanmeld en inschrijf bij een kerk, telt ie in de statistieken wel mee als christen.

Verder zijn er ook kerken die er een nogal afwijkende leer op na houden.

Die zullen ze ook wel hebben meegeteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de groei van het Christendom niet enkel te maken heeft met bevolkingsgroei.

Als je kijkt naar een land als China bijvoorbeeld,waar in de steden en bepaalde plattelandsgebieden de 1 kind-policy geldt,dan zie je dat het Christendom daar toch explosief groeit.Dit is een proces dat al langer aan de gang is.Het communisme zal afnemen en het Christendom zal groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De groei komt voornamelijk (voor zo'n 90% door de geboorte); zie onderstaande cijfers uit de World Christian Encyclopaedia (weet ff niet uit welk jaar en hoe actueel eea is):

Religion annual growth birth conversions rate

Christianity 25,210,195 22,708,799 2,501,396 1.36%

Islam 22,588,676 21,723,118 865,558 2.13%

Dat het Christendom sneller groeit komt dus absoluut gezien door zowel geboorte als conversies, maar relatief gezien wint Islam het qua conversies. Al met al is het dus nog steeds voornamelijk de geboortecijfers die de 'groei winst' bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid