Spring naar bijdragen

Christendom & Bankenkeuze?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Onlangs was er weer een interessante gast bij Andries Radio: Jan Boersema. Hij is hoogleraar Religie & Milieu aan de Vrije Universiteit. In het interview met Knevel raadde hij iedereen aan om voor één van de twee ethische, duurzame banken te kiezen.

Het betreft hier de ASN Bank (voor meer informatie hierover: http://financieel.infonu.nl/diversen/84 ... denis.html ) en de Triodos Bank (voor meer informatie hierover: http://financieel.infonu.nl/diversen/85 ... denis.html )

Ik vind dat wel een interessant stellingname. Ik vraag me ook vaak af in hoeverre het geloof het privéleven moet bepalen. Gaat bijvoorbeeld de term rentmeesterschap zo ver dat ik ook bij de keuze voor een bank mijn beslissing moet laten afhangen van het ethische beleid van de diverse banken? Ik neig er naar om die vraag met 'ja' te beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laatst las ik daar inderdaad iets over en ik overweeg nu naar één van die twee banken over te stappen. Mijn zorgverzekering heb ik bijvoorbeeld bij Pro Life afgesloten vanwege de ethische aspecten en ik wil ook bewust en ethisch omgaan met mijn keuze voor een bank.

Edit: check ook link.

Nogmaals edit: Kan iemand mij adviseren naar welke van deze twee banken ik het best kan overstappen? Beide banken lijken goede papieren te hebben en daarom ben ik op zoek naar onderscheid, zodat ik de beste bank kan kiezen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie absoluut niet in waarom rentmeesterschap NIET ook in het privéleven moet gelden. Ik zit ook bij een van de duurzame banken.

@ Eulogia

Ik heb me dat ook afgevraagd toen ik ging overstappen, maar uiteindelijk zijn de verschillen volgens mij heel klein.

Een paar verschillen:

- Ik weet dat de rente van de spaarrekening van ASN op dit moment iets hoger is dan die van Triodos.

- ASN hoort bij SNS Reaal. ASN is wel zelfstandig, dus je spaargeld gaat niet naar SNS. Maar het is wel een nadeel dat ASN deel uitmaakt van een bedrijf dat niet altijd duurzaam is.

- Triodos is voor zover ik weet opgericht door mensen met een antroposofische levensbeschouwing, en ondersteunt ook o.a. organisaties op humaninistische grondslag. Maar de bank is zelf gewoon neutraal, en de achtergrond van ASN ken ik weer minder goed.

- Voor studenten: ASN heeft een gratis studentenrekening, Triodos volgens mij niet.

In mijn ogen zijn deze verschillen niet heel belangrijk, dus maakt het ook weinig uit welke bank je kiest. Het belangrijkste is dat ze allebei ongeveer even goed scoren op duurzaamheid en zo. Op Eerlijke Bankwijzer scoort soms Triodos ietsje beter, soms ASN, maar de verschillen zijn minimaal. En ook belangrijk: allebei vallen ze onder de Depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank (maw: als de bank omvalt hoef je niet bang te zijn dat je je geld kwijt bent).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rentmeesterschap is zeker belangrijk. Daarom heb ik samen met mijn financieel adviseur een behoorlijk lage rente weten los te krijgen bij de staatsbank ABN-AMRO. Mocht ook wel, aan de andere kant was er al genoeg belastinggeld van mij heengegaan.

Duurzaam? Een Toyota Prius schijn ook duurzaam te zijn, ik zou er nog niet in willen rijden al kreeg ik geld toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Duurzaam? Een Toyota Prius schijn ook duurzaam te zijn, ik zou er nog niet in willen rijden al kreeg ik geld toe.

Naast ethiek speelt ook esthetiek een rol.

Het grappige is dat de Prius een gedrocht is om te zien en de productie van de accu's ook nog eens een ramp is voor het milieu en dat die na een x aantal jaren ook nog eens afgeschreven zijn en er nieuwe in moeten. Het zou me niets verbazen als een Prius in een levensduur van zo'n 15 jaar veel schadelijker is gebleken voor het milieu als bijvoorbeeld een Golf Bluemotion.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Duurzaam? Een Toyota Prius schijn ook duurzaam te zijn, ik zou er nog niet in willen rijden al kreeg ik geld toe.

Naast ethiek speelt ook esthetiek een rol.

Het grappige is dat de Prius een gedrocht is om te zien en de productie van de accu's ook nog eens een ramp is voor het milieu en dat die na een x aantal jaren ook nog eens afgeschreven zijn en er nieuwe in moeten. Het zou me niets verbazen als een Prius in een levensduur van zo'n 15 jaar veel schadelijker is gebleken voor het milieu als bijvoorbeeld een Golf Bluemotion.

O.k. Ik vond de Prius ook niet esthetisch verantwoord en hoewel het offtopic is, vond ik het wel interessant om te lezen over eventuele toekomstige gebreken van de auto.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me ook vaak af in hoeverre het geloof het privéleven moet bepalen.

Geloof heeft denk ik juist met het priveleven te maken. Het geeft fundament aan je ethische referentiekader.

Je draagt verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt. Ook waarin je investeert (in dit geval is dat de bank).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Naar mijn weten is Triodos een sofische bank, zou voor sommigen hierom wellicht niet thuis horen in een CHr. levenswandel.

ASN.. Ik heb daar een spaarrekening die ik gebruik als girorekening.

Het is een spaarrekening met een (variabel)rentepercentage van 2,3 procent waarmee je vrij geld mee kunt opnemen en betalen.

In plaats van jaarlijks voor je betaalrekeing te betalen krijg je hier dus een leuk cadeau bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid