Spring naar bijdragen

Geen dienst in St. Paul


Aanbevolen berichten

In de Londense St. Paul's Cathedral wordt vandaag een kerkdienst zonder gelovigen gehouden. De kathedraal is gesloten vanwege de Occupy-protesten die op het plein voor de kerk worden gehouden, maar is als staatskerk wettelijk verplicht elke zondag diensten uit te voeren. Vandaar dat die vandaag besloten zijn.

De leiding van St. Paul's nam vrijdag het besluit de deuren te sluiten, voor het eerste sinds de Blitz, de Duitse luchtaanvallen op Londen in de Tweede Wereldoorlog.

Brandgevaar
De brandweer had geklaagd dat de demonstranten de bereikbaarheid van het gebouw bemoeilijkten. Bovendien is het risico op brand groter door de kookplaatjes en vuurtjes die de actievoerders gebruiken.

"Daarnaast is het kamp een gezondheidsrisico, niet alleen voor onze medewerkers en bezoekers, maar ook voor de demonstranten zelf", stelde de dominee van de kerk.

Kerst
Het Occupy-protest is voor de deuren van St. Paul's neergestreken, omdat het geplande protest bij de Londense beurs verboden werd.

De kerk heeft de betogers opgeroepen hun protest elders te voeren, maar de leiding van de betogers heeft gezegd nog minstens tot Kerst te willen blijven zitten.

Wel is er elders in de stad een tweede kamp opgeslagen om de drukte bij St. Paul's iets te verlichten.

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen ik een paar dagen geleden bij St. Paul's was zag er allemaal niet zo indrukwekkend uit. Ik vraag me af of de situatie intussen zó drastisch veranderd is of dat er wat anders aan de hand is.

Ik heb verschillende filmpjes gezien over die beweging in verschillende landen, en ik kan mij niet aan de indruk intrekken dat het een nogal vreemd gezelschap is. Ik vraag me dus af of het niet gedaan is omdat de veiligheid van de kerkgangers niet gegarandeerd kon worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt wel mee denk ik. Volgens mij zijn het vooral jongvolwassenen/studenten die in tentjes bij elkaar zitten en op de gitaar spelen. Dat het in sommige landen is geëscaleerd heeft deels te maken met de omstandigheden in die landen en de aanwezigheid van een militante anarchistische beweging die de protesten heeft gebruikt om te rellen in combinatie met gewelddadig politieoptreden. Volgens mij is dat Engeland echt niet aan de hand hoor.

Een paar dagen geleden ben ik gewoon tussen die tentjes doorgelopen zonder dat ik zelfs maar ben aangesproken. Dus geweld tegen de kerkgangers lijkt me een beetje vergezocht. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat ze bang zijn dat mensen bij een eventuele ontruiming ín de kerk zouden gaan en dat ze er dan mee zitten. Verder zou ik het niet echt weten.

Ja al die drukte voor de deur is natuurlijk niet alles. Dat dan weer wel. Maar het afschilderen als gewelddadig of wat dan ook lijkt me echt nogal overtrokken. Die woordvoerders van St. Paul's hebben het ook nergens over gewelddadige protesteerders ofzo. Alleen over lichtontvlambare kookplaatjes enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De reden die ze in het bericht noemen waarom het gesloten is doet me ook niet denken aan een geweldsdreiging:

De brandweer had geklaagd dat de demonstranten de bereikbaarheid van het gebouw bemoeilijkten. Bovendien is het risico op brand groter door de kookplaatjes en vuurtjes die de actievoerders gebruiken.

"Daarnaast is het kamp een gezondheidsrisico, niet alleen voor onze medewerkers en bezoekers, maar ook voor de demonstranten zelf", stelde de dominee van de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn denk ik vooral geïrriteerd dat aanwezigheid van de demonstranten de toegang tot de kerk bemoeilijkt waardoor er minder bezoekers komen. St. Paul's vraagt namelijk net als alle anglicaanse kathedralen een behoorlijk bedrag voor een toegangskaartje, ik geloof 17P voor een volwassene. Dat is denk ik hun grootste probleem. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze zijn denk ik vooral geïrriteerd dat aanwezigheid van de demonstranten de toegang tot de kerk bemoeilijkt waardoor er minder bezoekers komen. St. Paul's vraagt namelijk net als alle anglicaanse kathedralen een behoorlijk bedrag voor een toegangskaartje, ik geloof 17P voor een volwassene. Dat is denk ik hun grootste probleem. :#

Volgens mij kan je de diensten in St. Pauls gewoon gratis bijwonen... Dat was in ieder geval 11-12 jaar geleden wel zo toen ik eens in de achterste banken aanschoof voor het bijwonen van een van de "evensongs"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De diensten kun je natuurlijk gratis bijwonen. Maar ook dan wordt je wel in de gaten gehouden of je de kans niet aangrijpt om al teveel van het kerkgebouw te gaan bekijken. ;)

Persoonlijk denk ik dat er mogelijk andere motieven meespelen. St. Paul's is natuurlijk een gigantisch gebouw dat moeilijk te onderhouden is en er geen vele tonnen in vanuit het bedrijfsleven. Er is ook een raad van "Friends of St. Paul's" waar niet weinigen inzitten uit het hoge bedrijfsleven van Londen. De keuze om nu de deuren te sluiten als statement tegen de demonstranten komt volgens sommigen uit die hoek. Het is namelijk een nogal drastisch statement omdat het iedere keer in combinatie met WOII wordt genoemd.

Het is natuurlijk maar een theorie maar geheel onwaarschijnlijk lijkt die me nu ook weer niet... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren was er blijkbaar een flashmob van mensen die bij elkaar kwamen voor Saint Paul's om daar samen de Evensong te bidden met de demonstranten. Zo wilden ze blijkbaar de kerk laten zien dat er geen enkele belemmering is om diensten te houden en protesteerden ze tegen wat veel mensen zien als een politiek statement van St. Paul's. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid