Spring naar bijdragen

Jongere negatief over jeugdwerk eigen kerk


Aanbevolen berichten

jongeren2(2).jpgJongeren hebben een hard oordeel over het jeugdwerk in hun eigen kerkelijke gemeenten. Ze hebben er heel vaak niks aan, zo is hun ervaring. Dat blijkt uit het onderzoek Jong, (goed)gelovig & kerk. De rol van het kerkelijk leven in de belevingswereld van jongeren. Hiervoor werden honderden jongeren en jongvolwassenen (veertien tot en met dertig jaar) uit de breedte van kerken in ons land ondervraagd. De gemiddelde leeftijd van de respondenten was 21 jaar.

Meer dan 80 procent van de jongeren gaf aan nooit iets te hebben (gehad) aan een jongerenwerker of een mentor voor jongeren. Rond de drie kwart geeft aan nooit wat te hebben gehad aan beleid om 16+-jongeren te ondersteunen in hun (geloofs)ontwikkeling of een huisbezoek dat ze vanaf zestien jaar kregen. Rond de 60 procent van de ondervraagde jongeren heeft volgens eigen zeggen nooit wat gehad aan een jeugdouderling, ouderling, leiders of coaches voor jongeren vanaf zestien jaar, kringen/huisgroepen of de soos en het jeugdhonk.

Lees verder bij het Friesch Dagblad
 

Bron: Kerknieuws.nl

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herkenbaar als ik naar de twintigers groep kijk. Maar dat heeft ook te maken in mijn geval dat het als leeftijdsgroep gewoon lastig was. Een deel ging ver weg studeren, verhuizen of jong trouwen en kerken bij de kerk van de wederhelft. Anderen werden zelfstandiger en gingen niet meer naar de kerk. Wat overblijft is een heel erg klein groepje met erg uiteenlopende interesses en noden. Ze hebben nog wel geprobeerd iets van de grond te krijgen, maar dat is niet echt gelukt. Wat dat betreft behoren we tot de ‘verloren generatie’ van de kerk. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na een jaar nu dat ik naar de gemeente ga waar ik ga, weet ik nog steeds 0.0 over onze jeugdgroepen of jeugdwerking. Veel van de jongeren die daar volgens mij aan meewerken, komen niet of nauwelijks naar de "gewone" diensten op zondag. Je ziet bij ons baby's, kinderen en dan volwassenen, geen tieners/pubers en ik ben één van de enige jonge twintigers.

Ik moet wel zeggen dat ik geen behoefte heb om met jeugdwerk bezig te zijn, maar als ik dit zo las, had ik wel zo'n "oh ja, eigenlijk..." moment. Het scheelt ook vast wel dat onze gemeente nog vrij klein is en zeker in vergelijking met vele kerken in NL waarschijnlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid