Spring naar bijdragen

Paus bezoekt Duitsland


Aanbevolen berichten

Paus Benedictus XVI komt donderdag aan in Berlijn voor een vierdaags bezoek aan zijn vaderland. Het is het eerste staatsbezoek dat de paus aan Duitsland brengt. Het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk leidt ook de Heilige Stoel, de staatsrechtelijke kant van de kerkelijke leiding in Vaticaanstad.

Het bezoek wordt overschaduwd door onvrede onder veel Duitse rooms-katholieken over de houding van de leiding van de kerk die ze te traditioneel of ouderwets vinden. Bijna 150 theologen in Duitstalig Europa hebben recent om ingrijpende versoepelingen van de regels van de kerk gevraagd, onder meer ten aanzien van echtscheiding, homoseksualiteit, het priesterdom en de rol van leken. De Duitse roomse kerk is daarnaast ook zwaar door misbruikschandalen getroffen.

De Duitse president en gastheer Christian Wulff heeft kort voor de komst van de paus beklemtoond dat hij hoopt dat de kerk de houding jegens gescheiden en hertrouwde gelovigen verandert. Wulff is zelf twee keer getrouwd. De katholieke kerk staat niet toe dat gescheiden mensen ter communie gaan.

Circa 24,6 miljoen Duitsers, ongeveer een derde van de bevolking, hangen het rooms-katholieke geloof aan.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lekker negatief artikel, veel negatiever kon het refo dagblad het zeker niet schrijven. Maar goed, de katholieke Kerk (en niet alleen in Duitsland) is moreel zwaar getroffen door de schandalen. Refo dagblad vergeet het even in perspectief te plaatsen. Ook in de luthers-evangelische kerk stapelen misbruik schandalen zich op en die kerk (maar bijvoorbeeld ook de PKN) noteren al jaren ledenverliezen waarmee ze jaloers kunnen zijn op de katholieke Kerk.

Voor de rest is het artikel inhoudelijk om te huilen, een soort van Telegraaf stijltje.

Daadwerkelijke nuttige info:

http://www.catholica.nl/archief/19989/g ... pausbezoek

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lekker negatief artikel, veel negatiever kon het refo dagblad het zeker niet schrijven. Maar goed, de katholieke Kerk (en niet alleen in Duitsland) is moreel zwaar getroffen door de schandalen. Refo dagblad vergeet het even in perspectief te plaatsen. Ook in de luthers-evangelische kerk stapelen misbruik schandalen zich op en die kerk (maar bijvoorbeeld ook de PKN) noteren al jaren ledenverliezen waarmee ze jaloers kunnen zijn op de katholieke Kerk.

Voor de rest is het artikel inhoudelijk om te huilen, een soort van Telegraaf stijltje.

Daadwerkelijke nuttige info:

http://www.catholica.nl/archief/19989/g ... pausbezoek

Het dagblad heet het Reformatorisch Dagblad, niet het Refo dagblad. Get your facts straight ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Lekker negatief artikel, veel negatiever kon het refo dagblad het zeker niet schrijven. Maar goed, de katholieke Kerk (en niet alleen in Duitsland) is moreel zwaar getroffen door de schandalen. Refo dagblad vergeet het even in perspectief te plaatsen. Ook in de luthers-evangelische kerk stapelen misbruik schandalen zich op en die kerk (maar bijvoorbeeld ook de PKN) noteren al jaren ledenverliezen waarmee ze jaloers kunnen zijn op de katholieke Kerk.

Voor de rest is het artikel inhoudelijk om te huilen, een soort van Telegraaf stijltje.

Daadwerkelijke nuttige info:

http://www.catholica.nl/archief/19989/g ... pausbezoek

Het dagblad heet het Reformatorisch Dagblad, niet het Refo dagblad. Get your facts straight ;)

Lekker belangrijk. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lekker negatief artikel, veel negatiever kon het refo dagblad het zeker niet schrijven. Maar goed, de katholieke Kerk (en niet alleen in Duitsland) is moreel zwaar getroffen door de schandalen. Refo dagblad vergeet het even in perspectief te plaatsen. Ook in de luthers-evangelische kerk stapelen misbruik schandalen zich op en die kerk (maar bijvoorbeeld ook de PKN) noteren al jaren ledenverliezen waarmee ze jaloers kunnen zijn op de katholieke Kerk.

Voor de rest is het artikel inhoudelijk om te huilen, een soort van Telegraaf stijltje.

Daadwerkelijke nuttige info:

http://www.catholica.nl/archief/19989/g ... pausbezoek

Het dagblad heet het Reformatorisch Dagblad, niet het Refo dagblad. Get your facts straight ;)

Lekker belangrijk. ;)

Dan kun je het net zo goed gewoon correct schrijven, imho.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Lekker belangrijk. ;)

Dan kun je het net zo goed gewoon correct schrijven, imho.

Zodra zij een normaal artikel schijven over het pausbezoek aan Duitsland zal ik het aanpassen.

Dat heet toch 'kwaad met kwaad vergelden'. Wat kan jou die krant überhaupt schelen, er zullen daar vast wat antipapisten op de redactie zitten. Dan wat? Laat ze lekker, het is niets nieuws onder de zon.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kun je het net zo goed gewoon correct schrijven, imho.

Zodra zij een normaal artikel schijven over het pausbezoek aan Duitsland zal ik het aanpassen.

Dat heet toch 'kwaad met kwaad vergelden'. Wat kan jou die krant überhaupt schelen, er zullen daar vast wat antipapisten op de redactie zitten. Dan wat? Laat ze lekker, het is niets nieuws onder de zon.

Daar heb je op zich een punt. Ware het niet dat er al eeuwen binnen de reformatorische zuil een vijandsbeeld jegens de katholieke Kerk wordt geschapen. Met waarheidsbevinding heeft het helemaal niets van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na Vat. II heeft de katholieke Kerk de hand uitgestoken naar andere denominaties. Oa anglicanen, lutheranen en oosters-orthodoxen hebben die uitgestoken hand aangenomen en zijn in gesprek gegaan. Calvinisten over het algemeen echter niet, die blijven liever in een vijandsbeeld hangen.

Lutheranen en Anglicanen weten dan ook niet wat ze geloven. Wij wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na Vat. II heeft de katholieke Kerk de hand uitgestoken naar andere denominaties.

De meer vijandige geluiden binnen de RKK zijn ook vaak van mensen die ook wel de nodige kritiek hebben op VatII.

Calvinisten over het algemeen echter niet, die blijven liever in een vijandsbeeld hangen.

Er zijn ook oecumenische projecten geweest van Hervormden, gereformeerden en de RKK. Zo ken ik een gemeenschappelijk kerkgebouw wat de PKN (en voorheen twee groepen die nu in de PKN zitten) en de RKK samen gebruiken en ook wel gezamenlijke dingen in organiseren. Erediensten zijn overigens wel gescheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gereformeerden en hervormden zijn toch calvinisten? Internationaal wordt de stroming zo aangeduid. Je kunt ook overal over vallen. Wat me brengt bij het artikel in het Refodagblad: ik vind het wel meevallen met de negativiteit. Zeker voor een krant uit die hoek. Er is nu eenmaal veel verzet tegen de katholieke kerk en dat komt zeer prominent naar voren. Moet je dat dan maar gewoon verzwijgen? Het nieuws is niet dat de paus een land bezoekt, dat doet hij aan de lopende band. Het nieuws ligt in dat wat dit bezoek uniek en speciaal maakt. Helaas is dat nu iets negatiefs. Het is aan de paus om te zorgen dat daar positief nieuws tegenover komt te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zodra zij een normaal artikel schijven over het pausbezoek aan Duitsland zal ik het aanpassen.

Dat heet toch 'kwaad met kwaad vergelden'. Wat kan jou die krant überhaupt schelen, er zullen daar vast wat antipapisten op de redactie zitten. Dan wat? Laat ze lekker, het is niets nieuws onder de zon.

Daar heb je op zich een punt. Ware het niet dat er al eeuwen binnen de reformatorische zuil een vijandsbeeld jegens de katholieke Kerk wordt geschapen. Met waarheidsbevinding heeft het helemaal niets van doen.

De reformatorische zuil bestaat nog maar sinds 'kort' (oprichting SGP vind ik een goed begin van 'de zuil'). 'Wij' kunnen er weinig aan doen dat 'de kerk' 'de valse leer' aanhangt, wanneer 'zij' terugkeren naar 'de ware leer' en stoppen 'vijanden van God, de ware kerk en vrije genade' te zijn is er geen sprake meer van 'het scheppen van een vijandsbeeld'.

*kucht*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lekker belangrijk. ;)

Dan kun je het net zo goed gewoon correct schrijven, imho.

Zodra zij een normaal artikel schijven over het pausbezoek aan Duitsland zal ik het aanpassen.

Wat zeg je van dit artikel?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_590344

(de titel is afkomstig van een uitspraak van een Lutheraan, trouwens... en is vast niet bedoeld om de mening van de redactie over de kwestie aan te duiden... de paus "moet" namelijk niets... maar het stuk staat wel bol van de positieve verwachting i.m.o.)

Volgens mij wordt hier de mening van zowel Lutheraan als Benedictus redelijk 'neutraal' weergeven (dat beiden aan het woord zijn in het RD vind ik al een prachtig teken van een "nieuwe tijd", overigens)... Met aandacht voor het "sola fide", dat weer wel, maar dat mag je een Refo in mijn ogen ook niet kwalijk nemen... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zodra zij een normaal artikel schijven over het pausbezoek aan Duitsland zal ik het aanpassen.

Wat zeg je van dit artikel?

Dat ziet er al een stuk beter uit. Het Reformatorisch Dagblad kan het dus schijnbaar wel.

Blijkbaar wel!! NB: het citaat in de openingspost lijkt een samenvatting van een artikel te zijn... Tenminste: ik zag een veel uitgebreider artikel staan op de website van het RD (d.d. 21-9)...

Gefeliciteerd met je 10000e bericht, trouwens.... |P|P|P

(Daar ben ik nog lang niet... -O--O--O- )

Link naar bericht
Deel via andere websites
NB: het citaat in de openingspost lijkt een samenvatting van een artikel te zijn... Tenminste: ik zag een veel uitgebreider artikel staan op de website van het RD (d.d. 21-9)...

Het artikel was niet groter vanmorgen op moment van plaatsen hier, dan wat ik geplaatst heb. :)

O.k. Ik dacht dat dit de bron van het stukje was: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_590005

blijkbaar niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid