Spring naar bijdragen

Ben jij een pestkop, de meeloper, de zwijger of… het slachto


Aanbevolen berichten

Is het verstoppen van iemands tas pesten of plagen? De tas verstoppen van je beste vriend of van die jongen die altijd al in de maling wordt genomen, zijn twee verschillende dingen. Die beste vriend van je kan er vast wel om lachen. Maar die jongen die altijd gepest wordt, waarschijnlijk niet…

Wanneer beide partijen een grapje kunnen waarderen, praat je over plagen. Wanneer ‘het slachtoffer’ de actie niet als leuk ervaart, is het pesten. Pesten is vaak een groepsproces. Het pesten wordt door de groep in stand gehouden en niemand voelt zich persoonlijk verantwoordelijk. In zo’n groep zijn verschillende ‘personages’ te benoemen: de pestkop (degene die pest), de helper (probeert het slachtoffer te helpen), de meeloper (pest mee met de pester), de zwijger (kijkt zwijgend toe) en natuurlijk de zondebok/het slachtoffer (degene die wordt gepest).

Waarom pesten?
Bij Chris (www.chris.nl) komen veel vragen binnen over pesten. Vaak belt of mailt er iemand die gepest wordt. Het komt ook voor dat iemand die zélf veel pest, contact legt met Chris omdat hij of zij problemen heeft en daar met iemand over wil praten. Eén van de redenen waarom iemand pest, kan dus zijn omdat hij of zij zélf problemen heeft. Het komt ook voor dat een pester het moeilijk vindt om te stoppen met zijn of haar gedrag. Wanneer je eenmaal de rol van pester hebt gekozen, heb je een bepaalde positie in de groep. Pesters kunnen zo bang zijn om die positie kwijt te raken, dat ze doorgaan met pesten.

Cyberpesten
Cyberpesten of ‘digitaal pesten’ is de nieuwste vorm van pesten. Er wordt het pesten via internet mee bedoeld. Het slachtoffer krijgt dan bijvoorbeeld kwetsende of bedreigende e-mailtjes of wordt lastiggevallen via de chat of Hyves. Het komt zelfs voor dat er pagina’s met (bewerkte) foto’s, video’s of persoonlijke gegevens van het slachtoffer op internet geplaatst worden.

Gevolgen van pesten
Iemands leven zuur maken voor je eigen lol is niet alleen kinderachtig, maar maakt ook meer kapot dan je denkt. Er zijn veel tieners die eenzaam zijn en zichzelf waardeloos voelen doordat ze gepest worden. Veel van deze tieners voelen zich vernederd, durven niemand meer te vertrouwen en zien er elke dag tegenop om bijvoorbeeld naar school te gaan. Zelfs op latere leeftijd hebben veel van hen nog problemen doordat ze zijn gepest. Geen kleinigheidje dus.

Maak het verschil!
Jíj kunt het verschil maken in pestsituaties om je heen en zorgen dat het pesten stopt. Hoe? Dat hangt van jouw rol af. Hier volgen wat tips!

Meelopers, zwijgers en helpers:
Stop met meepesten. Zorg dat je het slachtoffer écht helpt en roep de hulp van bijvoorbeeld een volwassene in. Pesten is een groepsproces: als er niemand meeloopt en zwijgt, houdt het pesten vaak vanzelf op.

Pesters:
Stop ermee en bied je excuses aan. Zoek vrienden bij wie je geen ‘stoer’ gedrag hoeft te vertonen om erbij te horen. Pest je omdat je zelf problemen hebt? Zoek hulp. Ga naar je tiener- of jeugdleider of zoek een andere volwassene die je vertrouwt. Je kunt ook contact opnemen met Chris.
Tips voor slachtoffers
Recht je schouders, hou je hoofd omhoog, laat je niet meer naar beneden trekken door anderen en praat met iemand over je probleem. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar hóe moeilijk het ook is: neem je ouders, een tiener- of jeugdleider of een leraar in vertrouwen. Je kunt ook contact opnemen met Chris. Voel je jezelf machteloos of waardeloos? Lees Psalm 139. In deze psalm lees je hoe bijzonder God jou heeft gemaakt.

Contact met Chris
1. Bellen: (0800) 63 123 00
2. Mailen:  help@chris.nl
3. Chatten: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige dat je met die bijbeltekst kan is je er achter verschuilen, het lost niks op, het doet niks en het helpt niet tegen pesten. Denk dat iemand die gepest wordt een oplossing wil en geen troost en met een bijbeltekst zielig in een hoekje zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 06 juli 2011 03:46:59 schreef Quest het volgende:

Het enige dat je met die bijbeltekst kan is je er achter verschuilen, het lost niks op, het doet niks en het helpt niet tegen pesten. Denk dat iemand die gepest wordt een oplossing wil en geen troost en met een bijbeltekst zielig in een hoekje zitten.

Je kunt in zo'n geval meer met Psalm 58.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mogen ook zij dan niet zo hun nood uitschreeuwen naar God? Ik ben zelf ook getreiterd en ik kan je wel meedelen dat zo'n psalm 139, hoe mooi ook, mij toen helemaal niets zei, toen klasgenoten dagelijks ervoor wilden zorgen dat ik mij een sukkel, een kneus en een niet-persoon voelde, waar zij mee mogen doen wat zij willen. Daar zijn kindertjes dan héél bedreven en sluw in.

De psalm zou me dan zelfs eerder ontmoedigen, omdat het zo verschrikkelijk haaks stond op de realiteit. Dat ik me juist in die tijd liet dopen had meer te maken met dat ik maar gewoon doorzette en dat niet eens de gedachte in mij opkwam om God vaarwel te zeggen. Pas later zag ik Gods bescherming, maar niet door een psalm als psalm 139. Nu nog heb ik niet dezelfde gevoelens bij die psalm als dat veel christenen schijnen te hebben. Het zij maar zo.

Een psalm als psalm 58 kan, in al zijn woede, dan misschien juist een vorm van troost en opluchting zijn, omdat immers de gevoelens die dán wellicht bij je leven ook verwoord worden in de Schrift en dus niet weggemoffeld hoeven worden met vrome praat. Als je onrecht wordt aangedaan, dan mag je dat uitroepen naar God en mag je Hem vragen of Hij eens récht wil doen. Zodat je, als je niet te beschadigd bent door het getreiter, vervolgens daarop kunt vertrouwen, dat God recht zál doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid