Spring naar bijdragen

"Protestantse kerken halen het einde van deze eeuw niet"


Aanbevolen berichten

[preview]'Het is zeer onwaarschijnlijk dat de grote protestantse kerken in het Westen het einde van komende eeuw zullen halen, tenminste in de vorm die ze nu hebben'. Dat schrijft theoloog Alister McGrath in zijn boek 'De toekomst van het christendom' dat onlangs in het Nederlands is verschenen. [/preview]

McGrath is priester in de Anglicaanse Kerk en één van de leidende figuren van de evangelische stroming binnen dit kerkgenootschap. In de afgelopen jaren verschenen er van zijn hand diverse boeken.

In 'De toekomst van het christendom' stelt hij vast dat in de afgelopen eeuw veel veranderingen plaats vonden in de samenleving en dat de protestantse kerken (en ook de Anglicaanse Kerk) de aansluiting met de samenleving verloren. 'Uitgaande van de huidige trends kan de komende ontwikkeling van deze kerkgenootschappen enkel beschreven worden als – op zijn best – stagnatie, maar waarschijnlijker als ernstige afbrokkeling van ledenaantal, invloed en macht'.

Volgens McGrath gaan de Rooms-Katholieke Kerk, de pinksterbeweging, de evangelische beweging en de oosterse orthodoxie de toekomst van de kerk bepalen. Deze kerken weten namelijk wel aan te sluiten bij de samenleving. Zo profileert de Rooms-Katholieke Kerk zich sinds Vaticanum II (1962-65) als een moderne kerk en daarnaast heeft zij veel macht omdat zij de grootste kerk is en omdat zij een echte wereldkerk is.

De pinkster- en evangelische beweging voldoen in een grote behoefte omdat zij een geloof presenteren dat zich focust op een 'directe, onmiddellijke ervaring van God, en vermijdt daarbij de nogal droge en verstandelijke vormen van het christendom'. De pinksterbeweging wordt in de toekomst de grootste rivaal van Rome, en dus niet de protestantse kerken, aldus McGrath.

Bron: ANP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het boek in het Nederlands in mijn bezit, gedrukt in het jaar 2000. Dus 'onlangs' vergeleken met de eeuwigheid of met het bestaan van het menselijk soort wellicht. knipoog_dicht.gif

Het boek gaat voor het grootste deel over wat 'Evangelicalism' is, dus is het wel zinvol te vermelden wat evangelicalisme volgens McGrath is.

Evangelicalism vormt een zeer groot gedeelte binnen het orthodoxe protestantisme. Binnen de Anglicaanse kerk is dat vooral een groot deel van de orthodoxe vleugel van de Low church, maar Evangelicalisme is ook een beweging binnen de Luterse en Gereformeerde kerk. Niet de hele kerk, maar wel wat groter dan alleen het evangelich werkverband. En daarnaast natuurlijk nog baptisten en andere evangelische gemeenten.

McGrath kondigt dus niet het einde van het protestantisme aan, maar hij denkt dat de evangelische beweging de toekomst heeft binnen het protestantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat hier een waarheid in schuilt. Ik merk het in mijn kerk ook, ongeveer 2/3 van de mensen heeft grijs haar. Dat opzichzelf hoeft niets te betekenen maar zijn amper jongeren/kinderen in de kerk. Als het zulk slecht weer is dat veel oudere mensen de kerk niet uitgaan dan is de halve kerk gelijk leeg. Ik ben bang dat het er over een paar jaar werkelijk zo uit zal zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid