Spring naar bijdragen

Veel Amerikanen geloven in Scheppingsverhaal


Aanbevolen berichten

Vier op de tien Amerikanen geloven in het Scheppingsverhaal zoals dat staat beschreven in Genesis 1. Dat blijkt uit een onderzoek van het gerenommeerde onderzoeksbureau Gallup onder meer dan 1000 Amerikanen.

De ondervraagden werden drie verklaringsmodellen voor het ontstaan van de wereld voorgelegd: mensen zijn geëvolueerd met behulp van God, mensen zijn geëvolueerd zonder hulp van God en God heeft de mens ongeveer 10.000 jaar geleden geschapen.

Het Darwinistische model – dat God niet hielp bij de evolutie – is niet populair onder Amerikanen: minder dan 20 procent kan zich hier in vinden. Het aantal Amerikanen dat gelooft in Genesis 1 en het aantal Amerikanen dat gelooft in evolutie met behulp van God is ongeveer even groot.

Meer dan de helft van de mensen die wekelijks naar de kerk gaat, gelooft in het Scheppingsverhaal, maar ook een kwart van de mensen die nooit naar de kerk gaat, gelooft daar in. De evolutietheorie van Darwin wordt vooral gedeeld door mensen die nooit in de kerk zitten, al is het aantal niet-kerkgangers dat er van overtuigd is dat God wel meehelpt, groter.

Bron: Kerknieuws

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus was ook al zo naïef om te geloven in het verhaal van Jona en het zeemonster.

Matth. 12

40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten. 41 De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier. 42 De koningin van het Zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te horen, en zie, meer dan Salomo is hier.

43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin. Alzo zal het ook gaan met dit boze geslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 22 december 2010 11:09:26 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Dat zal dan ongetwijfeld, maar wellicht kun jij mij de ogen openen zodat ik kan zien dat Jezus dit zonder twijfel letterlijk nam.

Oh, maar je leest weer zo beperkt. Ik zeg nergens, evenmin als Eulogia dat in zijn reactie doet, niet dat er geen twijfel over kan bestaan dat Jezus dit letterlijk nam, slechts beweer ik dat het van een beperkt leesvermogen getuigt om te beweren dat er op geen enkele wijze in deze tekst kan worden gelezen dat Christus de geschiedenis van Jona letterlijk nam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 23 december 2010 01:38:45 schreef Machiavelli het volgende:

[...]

Oh, maar je leest weer zo beperkt. Ik zeg nergens, evenmin als Eulogia dat in zijn reactie doet, niet dat er geen twijfel over kan bestaan dat Jezus dit letterlijk nam, slechts beweer ik dat het van een beperkt leesvermogen getuigt om te beweren dat er op geen enkele wijze in deze tekst kan worden gelezen dat Christus de geschiedenis van Jona letterlijk nam.

Fijn, dan geef je nu precies het punt aan wat ik (zij het wat overdrijvend) ook aan wou geven. Waarvoor dank. Dat is overigens niet beperkt lezen, dat is een overduidelijke reactie uitlokken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid