Spring naar bijdragen

Strijd om Tilburgse kerkklok niet ten einde


Aanbevolen berichten

[preview]De jarenlange strijd tussen de Tilburgse pastoor Harm Schilder en gemeente en omwonenden over het luiden van de kerkklok van zijn Margarita Mariakerk voor de vroege mis is voorlopig nog niet voorbij. De pastoor is van plan om naar de Raad van State te stappen, omdat de bestuursrechter in Breda hem woensdag in het ongelijk stelde en oordeelde dat een gemeenteraad mag zeggen hoe hard een kerkklok mag klinken. [/preview]

Volgens de uitspraak van de rechter op woensdag mag de pastoor de kerkklok van de Margarita Mariakerk niet ongedempt elke werkdag om 07.15 uur luiden voor het vroege gebed. De gemeenteraad was volgens de rechtbank bevoegd om te bepalen dat het geluid van de kerkklok voor 07.30 uur niet harder mag zijn dan 80 decibel. De rechtbank is het niet eens met de pastoor dat beperking van het geluid belijdenis van godsdienst onmogelijk maakt. De pastoor heeft de regels overtreden en het college heeft terecht opgetreden, aldus de uitspraak.

Pastoor Schilder sprak woensdag over een 'dijkdoorbraak' en een 'zwarte dag voor de verdraagzaamheid'. "Ik ben bereid om in hoger beroep te gaan maar we willen het vonnis nog goed bestuderen. Ik weet niet waar het eindigt, maar ik vertrouw nog steeds op een goede afloop.''

Ook het bisdom Den Bosch betreurt de uitspraak. Een woordvoerder van het bisdom zegt dat het klokluiden voor een eredienst een goede traditie is. "Deze traditie wordt door de uitspraak van de rechter beïnvloed."

De strijd tussen de pastoor enerzijds en de omwonenden en de gemeente anderzijds duurt inmiddels vier jaar. Een eerdere procedure werd door de pastoor gewonnen.

Omwonenden reageerden woensdag opgelucht op de uitspraak. "We hebben de rust die we jarenlang hebben gemist, voorlopig weer terug", aldus een buurtbewoner en lid van het voormalige actiecomité tegen de kerkklok. De gemeente wenst geen woorden meer vuil te maken aan de kwestie en wacht af: "Alles over deze zaak is al gezegd.''

Bron: ANP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die pastoor leeft echt in zijn eigen wereldje en maakt misbruik van het recht om te luiden. Het is niet maatschappelijk verantwoord in een multiculturele samenleving om dit zo vaak te doen om 7.15. Benieuwd hoe tolerant hij zelf zou zijn als er minaretten in zijn achtertuin zouden staan. Het hele dorp wakker maken schept geen band met God, zijn intenties worden alleen begrepen door degenen die sowieso al open staan voor dit gebaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff, het lijkt me langs beide kanten best overdreven. Hoeveel lawaai maakt zo'n kerkklok nu helemaal. Ik heb jaren vlakbij verschillende kerken gewoond en ik vond het nu niet bepaald de grootste overlast die je je maar kan voorstellen, zo'n minuutje klokgelui. Maar ik vind het ook best overtrokken dat die pastoor doet alsof z'n hele eredienst afhangt van die bel, alsof mensen die naar de mis willen dat plots niet meer kunnen of doen als ze geen kerkklok mee hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 21 oktober 2010 09:37:14 schreef Iriacynthe het volgende:

Pfff, het lijkt me langs beide kanten best overdreven. Hoeveel lawaai maakt zo'n kerkklok nu helemaal. Ik heb jaren vlakbij verschillende kerken gewoond en ik vond het nu niet bepaald de grootste overlast die je je maar kan voorstellen, zo'n minuutje klokgelui. Maar ik vind het ook best overtrokken dat die pastoor doet alsof z'n hele eredienst afhangt van die bel, alsof mensen die naar de mis willen dat plots niet meer kunnen of doen als ze geen kerkklok mee hebben.

Ik heb jarenlang onder de Dom van Utrecht gewoond. Ieder kwartier dat gepingel en twee keer uur zware klokslagen. Ik hoorde er na een tijdje niks meer van.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid