Spring naar bijdragen

Hoe leg je 'hoop' uit aan kinderen?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik ben natuurlijk verschrikkelijk laat, maar het lukt me niet om mijn 'praatje' voor in de ochtenddienst morgen in te korten.

Het komt er op neer dat ik aan (jonge) kinderen in 2 of 3 zinnen moet uitleggen wat 'hoop' betekent. In zo eenvoudig mogelijke taal dus graag.

Ik kom er niet goed uit, heeft iemand 'heel toevallig' het pasklare antwoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk aan 'iets goeds/leuks verwachten'. Als je jarig wordt, hoop je als kind een leuk cadeau te krijgen. Zo kan een kind ook goede dingen verwachten van de vader als het jarig wordt, maar kan het ook goede dingen verwachten van God de Vader, omdat Hij het beste wil voor Zijn kinderen.

Hopelijk kan je hier iets mee. Zo niet, dan kan ik de post misschien nog wat aanvullen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt ook een beetje aan het zinsverband.

Hopen kan zijn dat je graag zou willen dat iets gebeurd, of juist niet, als in; 'ik hoop dat het morgen niet gaat regenen.'

Maar je kan ook zeggen; 'Christus is mijn hoop.' Dat is meer in de zin van dat je in Hem gelooft en vertrouwd, dat je op Hem terug kan vallen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar aanleiding van de post van dingo:

Het is ook van belang of je de hoop van de wereld wil behandelen of de hoop van christenen: de hoop van de wereld is uiterst onzeker en de hoop van christenen betreft een sterke verwachting van hetgeen God gaat geven. De christelijke hoop is nog net geen geloof. Geloof is een stellige overtuiging, hoop is een sterke verwachting die kan resulteren in geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Iedereen erg bedankt voor de input!

De insteek van Eulogia met 'hoop' als 'iets goeds verwachten' is voor mij in dit geval het meest toepasselijk denk ik, als de gesprekjes net anders lopen dan ik zelf bedenk, spelen de andere reacties vast ook een rol.

Bedankt voor het meedenken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid