Spring naar bijdragen

Op zondag verplicht werken alle gebieden worden toeristisch?


Aanbevolen berichten

Een kennis van mij werkt bij de Albert Heijn. Hij is verplicht om op een zondag te gaan werken. Nu las ik een artikel in het AD van 18 augustus 2011 dat mensen met een tijdelijk contract niet op zondag willen werken ontslag krijgen. Eigenlijk is het geen ontslag omdat het contract niet wordt verlengd of het is een contract die op elk minuut van de dag stop gezet kan worden. Volgens secretaris van Sociala Zaken Pieter Verhoog weet je dat als je in de detailhandel werkt flexibel moet zijn. Het lijkt er op dat hij van mening is dat je gewoon op de rustdag moet gaan werken christen of niet! Ik werk al weer een paar jaar in de uitzendkracht wereld en vind op sommige punten dat ik onrechtvaardig behandeld wordt. Het neemt volgens mij steeds meer toe dat je werkt zonder vaste contracten.

Wat vinden jullie? Gewoon maar op zondag werken? Ik heb het niet over beroepen die noodzakelijk zijn om op zondagen te werken zoals in de zorg et cetera.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus voor jouw is de rustdag ook werken? In de Bijbel staat 6 dagen zult gij werken. De 7e dag is de rustdag. Zaterdag hebben wij overigens ook meestal vrij dat terzijde. Maar dan nog niet te spreken van sabbatical.

Ideaal, kun je de sabbat vieren op de bijbelse rustdag: de laatste dag van de week. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat er een beetje flauw aan is, is dat er bepaalde afspraken zijn die mensen beschermen die zondag niet willen werken en ik heb het idee dat die afspraken omzeilt worden. Je kunt er over discussiëren of die afspraken er moeten zijn of niet, maar omzeilen van afspraken vind ik niet ‘koosjer’. ;)

Ik ben overigens zelf voor een sluiting van winkels op zondag. Nu hoeft niet perse alles dicht van mij, zeker niet dingen die op recreatie gericht zijn (café, restaurant, touristische sector) of zoiets als een avondwinkel, maar een onderbreking in de week waar het land tot rust komt ervaar ik wel als iets positiefs. Een 24 uurs economie vind ik niet de bedoeling. Wat mij betreft is zondag dan een ideale dag, aangezien dat traditioneel in Nederland een rustdag geworden is. Sluit tevens aan op de behoefte van een hoop christenen die niet op die dag willen werken en ook op niet-christenen die zondag toch als een vrije dag beschouwen duur hun culturele achtergrond. Een Joodse winkelier zou z’n deuren op zaterdag kunnen sluiten en kan me voorstellen dat afhankelijk van het soort en omvang van het bedrijf die wel zondag dan de deuren kan openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus voor jouw is de rustdag ook werken? In de Bijbel staat 6 dagen zult gij werken. De 7e dag is de rustdag. Zaterdag hebben wij overigens ook meestal vrij dat terzijde. Maar dan nog niet te spreken van sabbatical.

Ach kom, je doet net of we het zo zwaar hebben in Nederland. Ik werk in het onderwijs van maandag t/m vrijdag en vaak werk ik op zondag ook nog ja en op zaterdag doe ik vaak wat in en om huis. Maar waar hebben we het dan over? Ik werk zo'n 10 uur per dag en op zondag dan ook een paar uurtjes gemiddeld.

Vroeger, toen werkte de mensen pas hard en veel en vooral ook heel lang. En nu nog bestaat een werkdag in sommige landen uit 12+ uur en die hebben echt geen twee dagen weekend. Fijn hoor als je de zondag vrij bent maar in sommige beroepen is dat nou eenmaal niet zo vanzelfsprekend. De supermarkt hier is op en van 1 t/m 5 uur geloof ik. Genoeg tijd dus om 's ochtends nog rustig naar de kerk te gaan en ook nog om uit te slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer je geloofd dat de sabbatsgeboden van toepassing zijn dan accepteer je het beëindigen van je cOntract. Wanneer je de zondag als rustdag ziet en op die dag niet wil werken accepteer je het beëindigen van je contract. Wanneer je beide meningen niet bent toegedaan, wat is dan het probleem? Ik ben opgegroeid met een religieus onderbouwde zondagsheiliging. Niet werken, dag van God. Geen wasje doen, niet computeren e.d.

Het religieuze deel geloof ik niet meer, de zondag is niet de sabbath. Toch zal ik niet werken op zondag, omdat ik die dag appart wil zetten van de andere dagen. Ik ga na de kerk, doe geen was en ooit als ik kinderen heb wordt er geen huiswerk gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een kennis van mij werkt bij de Albert Heijn. Hij is verplicht om op een zondag te gaan werken. Nu las ik een artikel in het AD van 18 augustus 2011 dat mensen met een tijdelijk contract niet op zondag willen werken ontslag krijgen. Eigenlijk is het geen ontslag omdat het contract niet wordt verlengd of het is een contract die op elk minuut van de dag stop gezet kan worden. Volgens secretaris van Sociala Zaken Pieter Verhoog weet je dat als je in de detailhandel werkt flexibel moet zijn. Het lijkt er op dat hij van mening is dat je gewoon op de rustdag moet gaan werken christen of niet! Ik werk al weer een paar jaar in de uitzendkracht wereld en vind op sommige punten dat ik onrechtvaardig behandeld wordt. Het neemt volgens mij steeds meer toe dat je werkt zonder vaste contracten.

Wat vinden jullie? Gewoon maar op zondag werken? Ik heb het niet over beroepen die noodzakelijk zijn om op zondagen te werken zoals in de zorg et cetera.

Ik zou gewoon op zondag werken. De zondag is niet hetzelfde als de Shabbat. Daarnaast heb ik nog wel een mening over (het houden van) de Shabbat, maar die vind ik minder relevant in deze discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook opgegroeid met een geloof dat de zondag =/= sabbat is en ik ook niet de sabbat hoef te vieren. Wel ben ik opgevoed met een besef dat wekelijkse kerkgang belangrijk is en dat je bij voorkeur van de zondag geen werkdag maakt. Maar ik kon prima tv kijken, dingen met vrienden doen of een ijsje kopen op zondag. We zijn ook wel eens uit eten gegaan op zondag, geen probleem allemaal.

Ik denk over de zondag denk ik niet veel anders dan waar ik mee opgevoed ben. In die overtuiging ben ik juist gesterkt. Dat ik bijvoorbeeld negatief tegenover de koopzondag sta is ook eigenlijk vooral vanuit een seculiere motivatie die dichter bij de SP staat dan de SGP.

Link naar bericht
Deel via andere websites

6dagen werken, de 7e rust. Maakt het dan wat uit of je vrijdag,zaterdag, zondag, maandag, dinsdag en woensdag werkt en donderdag rustdag houdt i.p.v. zondag? 1 dag in de week rustdag. Wat mij betreft maakt het me niet uit welke dag ik niet werk, zolang het er maar 1-tje is. Zaterdag/Zondag het is traditie en het is makkelijk als je samen je geloof wilt uitdrukken. Goed voor de gemeenschapszin, niet persé noodzakelijk voor het eren van God en een goede relatie met Hem, dat doe je toch het meest in je binnenkamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid