Spring naar bijdragen

wat is het teken(s) van verbintenis tussen God en zijn volk


Aanbevolen berichten

Waarom mag alleen de Schrift de inspiratiebron zijn? Waar staat dat expliciet in de Schrift beschreven?
bovendien is het zo dat je van andere kinderen van God ook veel kunt leren als ze al overleden zijn maar wel iets geschreven hebben

als de schrift de basis is voor ons christenen, laat dat dan het uitgaanspunt zijn, en als je dat niet wil ook prima!!

je hoeft niet te reageren. !!? als je uit een ander vaatje wil tappen , het is een open topic!!!!

persoonlijk vind ik ,zelfs als je uit een ander vaatje tapt, het onderbouwd moet zijn met texten uit de schrift,is het dat niet is het dat niet is het voor mij niet relevant, mischien maak je er dan iemand anders blij mee

2 tim 3 vers 16

16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige verbintenis tussen de mens en God is Christus Jezus. Hij is de middelaar van het verbond. De Weg, De Waarheid en het Leven. Zijn Namen zijn Koninklijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid Vredevorst. Hij is de Zoon der mensen, de Zone Gods, de Zoon van David.

In het bloed van Hem, het teken van de verbintenis tussen God en Zijn volk. Geuit in de sacramenten van Doop (afwassing, wedergeboorte) en Avondmaal (heenwijzing, gedachtenis en eenwording) zijn de symbolen van dit teken.

P.s de verwijzing naar die schriftplaats zegt niet enkel wat over de Bijbel maar kan breder gezien worden. Ik geloof dat voorbeelden van het geloof, zowel genoemd in de Bijbel (David, Simson, Abraham), de groten in de genade, maar ook daarbuiten, mannen als Augustinus, de apostolische vaders, reformatoren e.d. Ook zaken schreven die door God ingegeven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het teken is het ontvangen van de Heilige Geest.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het teken is het ontvangen van de Heilige Geest.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

Ik zou dat zelf meer zien als een bewijs en/of vrucht van, maaarrr... Inderdaad de Heilige Geest is ook een teken, alleen had ik een wat andere definitie in mijn hoofd ;) Het is en en. De Geest getuigt, de Geest maakt deel, zonder de Geest is de bloedstorting van Christus enkel een historisch feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Waarom mag alleen de Schrift de inspiratiebron zijn? Waar staat dat expliciet in de Schrift beschreven?
bovendien is het zo dat je van andere kinderen van God ook veel kunt leren als ze al overleden zijn maar wel iets geschreven hebben

als de schrift de basis is voor ons christenen, laat dat dan het uitgaanspunt zijn, en als je dat niet wil ook prima!!

je hoeft niet te reageren. !!? als je uit een ander vaatje wil tappen , het is een open topic!!!!

persoonlijk vind ik ,zelfs als je uit een ander vaatje tapt, het onderbouwd moet zijn met texten uit de schrift,is het dat niet is het dat niet is het voor mij niet relevant, mischien maak je er dan iemand anders blij mee

2 tim 3 vers 16

16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

ik bedoelde te zeggen dat er door oudvaders ook veel is geschreven over hoe je kunt geloven... voor mij is de bijbel ook de belangrijkste bron van mijn geloof maar om mijn geloof te blijven voeden en nieuwe dingen te blijven ontdekken lees ik wel eens oudvaders...!!!

maar ik denk dat de basis aan het kruis ligt... en alles wat er omheen hoort

en nee ik heb geen zin om uit de bijbel te onderbouwen... ik zal dat heus wel eens doen maar ik heb op dit moment gewoon geen zin om daar over na te denken...

en hoekan je als je uit een ander vaatje tapt onderbouwen met woorden uit het eerste vaatje???

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het teken is het ontvangen van de Heilige Geest.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

Ik zou dat zelf meer zien als een bewijs en/of vrucht van, maaarrr... Inderdaad de Heilige Geest is ook een teken, alleen had ik een wat andere definitie in mijn hoofd ;) Het is en en. De Geest getuigt, de Geest maakt deel, zonder de Geest is de bloedstorting van Christus enkel een historisch feit.

De antwoorden sluiten elkaar in mijn ogen inderdaad niet uit, maar kunnen als aanvullingen op elkaar worden gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het teken is het ontvangen van de Heilige Geest.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

En dit :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een paar goed overdachte antwoorden gelezen van

Jullie zoals het kruis ! En de heilige geest ! Zuivere antwoorden echt waar !! Maar maak er is een woordstudie op een computerbijbel hierover!!zo gebeurt !!en dan krijg je ook andere specefiek genoemde tekenen van verbintenis Als het niet lukt zal ik morgen er een aantal texten hier plaatsen .

Uw broeder in geloof PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk geen antwoord op je vraag, omdat je schrijft over een woordstudie, maar ik dacht nog een keer terug aan dit topic en bedacht me toen dat je het vraagstuk op verschillende manieren kan benaderen en misschien doelde Raido daar ook wel op. De volgende tekst lijkt me ook een teken van verbintenis tussen God en Zijn volk. (Overigens meen ik dat er meerdere tekenen van verbintenis tussen God en Zijn volk (kunnen) zijn.)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

Een teken van een verbintenis met Jahweh, is het leven voor Hem verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou hier zijn ze dan!! kijk wat je er mee doet!!

deut 6 vers 4

4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. 8 Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn

deut 11 vers13

13 Indien gij nu aandachtig luistert naar de geboden, die ik u heden opleg, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt en Hem dient met uw ganse hart en uw ganse ziel, 14 dan zal Ik de regen voor uw land op zijn tijd geven, de vroege en de late regen, zodat gij uw koren en uw most en uw olie kunt inzamelen, 15 en Ik zal op uw veld gras geven voor uw vee, zodat gij kunt eten en verzadigd worden. 16 Neemt u ervoor in acht, dat uw hart zich niet laat verlokken, zodat gij afwijkt, andere goden dient en u voor hen nederbuigt. 17 Dan zou de toorn des HEREN tegen u ontbranden en Hij zou de hemel toesluiten, zodat er geen regen komt, de bodem zijn opbrengst niet geeft en gij weldra te gronde gaat in het goede land, dat de HERE u geven zal. 18 Maar gij zult deze mijn woorden in uw hart en in uw ziel leggen; gij zult ze tot een teken op uw hand binden en zij zullen een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.

ezechiel 20 vers 18

18 Toen zeide Ik tot hun zonen in de woestijn: Wandelt niet naar de inzettingen van uw vaderen, onderhoudt hun verordeningen niet en verontreinigt u niet met hun afgoden. 19 Ik ben de HERE, uw God, wandelt naar mijn inzettingen en onderhoudt naarstig mijn verordeningen. 20 Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, uw God ben.

exodus 31 vers 12

12 De HERE zeide tot Mozes: 13 Gij dan, spreek tot de Israëlieten: maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heilig. 14 Gij zult de sabbat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, zal zeker ter dood gebracht worden, want ieder die daarop werk verricht, zal uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten. 15 Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. 16 De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden, door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. 17 Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.

jesaja 56 vers 1

1 Zo zegt de HERE: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt de HERE van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken. 8 Het woord van de Here HERE, die de verdrevenen van Israël bijeenbrengt, luidt: Ik zal daartoe nog meerderen bijeenbrengen, dan er reeds toegebracht zijn.

u behoort((mijn mening)) tot het volk van God ,Gods heilige natie.Uit de heidenen ge,ent,in en binnen gebracht in het volk van God, U bent de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, De israelieten waren Gods uitverkoren Volk !!!! voor WAT!!!!! niets anders, dan om een voorbeeld te zijn, bij de volken om u heen.

U bent nu israeliet !!! u bent net zo veel israeliet, als adam en eva ,letterlijke israelieten waren nog niet uitgevonden zij hadden de en sabbat al gekregen, en uit de hof van eden zeker ook de rest van de wetten.

Dit is het idee, zoals ik denk dat het gelezen moet worden, mischien bent u het er niet mee eens, maar ik heb het idee u niet willen onthouden!!!

vriendelijke groet; u broeder in geloof PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites
nou hier zijn ze dan!! kijk wat je er mee doet!!

deut 6 vers 4

4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. 8 Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn

deut 11 vers13

13 Indien gij nu aandachtig luistert naar de geboden, die ik u heden opleg, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt en Hem dient met uw ganse hart en uw ganse ziel, 14 dan zal Ik de regen voor uw land op zijn tijd geven, de vroege en de late regen, zodat gij uw koren en uw most en uw olie kunt inzamelen, 15 en Ik zal op uw veld gras geven voor uw vee, zodat gij kunt eten en verzadigd worden. 16 Neemt u ervoor in acht, dat uw hart zich niet laat verlokken, zodat gij afwijkt, andere goden dient en u voor hen nederbuigt. 17 Dan zou de toorn des HEREN tegen u ontbranden en Hij zou de hemel toesluiten, zodat er geen regen komt, de bodem zijn opbrengst niet geeft en gij weldra te gronde gaat in het goede land, dat de HERE u geven zal. 18 Maar gij zult deze mijn woorden in uw hart en in uw ziel leggen; gij zult ze tot een teken op uw hand binden en zij zullen een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.

ezechiel 20 vers 18

18 Toen zeide Ik tot hun zonen in de woestijn: Wandelt niet naar de inzettingen van uw vaderen, onderhoudt hun verordeningen niet en verontreinigt u niet met hun afgoden. 19 Ik ben de HERE, uw God, wandelt naar mijn inzettingen en onderhoudt naarstig mijn verordeningen. 20 Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, uw God ben.

exodus 31 vers 12

12 De HERE zeide tot Mozes: 13 Gij dan, spreek tot de Israëlieten: maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heilig. 14 Gij zult de sabbat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, zal zeker ter dood gebracht worden, want ieder die daarop werk verricht, zal uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten. 15 Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. 16 De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden, door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. 17 Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.

jesaja 56 vers 1

1 Zo zegt de HERE: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt de HERE van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken. 8 Het woord van de Here HERE, die de verdrevenen van Israël bijeenbrengt, luidt: Ik zal daartoe nog meerderen bijeenbrengen, dan er reeds toegebracht zijn.

u behoort((mijn mening)) tot het volk van God ,Gods heilige natie.Uit de heidenen ge,ent,in en binnen gebracht in het volk van God, U bent de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, De israelieten waren Gods uitverkoren Volk !!!! voor WAT!!!!! niets anders, dan om een voorbeeld te zijn, bij de volken om u heen.

U bent nu israeliet !!! u bent net zo veel israeliet, als adam en eva ,letterlijke israelieten waren nog niet uitgevonden zij hadden de en sabbat al gekregen, en uit de hof van eden zeker ook de rest van de wetten.

Dit is het idee, zoals ik denk dat het gelezen moet worden, mischien bent u het er niet mee eens, maar ik heb het idee u niet willen onthouden!!!

vriendelijke groet; u broeder in geloof PvH

Israeliet, net als Adam en Eva????????? Letterlijke Israelieten waren nog niet uitgevonden???? Kan dat dan?? Wazig verhaal als je het mij vraagt.. (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Israeliet, net als Adam en Eva????????? Letterlijke Israelieten waren nog niet uitgevonden???? Kan dat dan?? Wazig verhaal als je het mij vraagt..

Hoi saint eve

Wat ik bedoel te zeggen is: Heel vaak wordt gezegd, dat de wet der 10 geboden, en met name de sabbat, gegeven is aan de Joden en of israelieten!!!

en daarom niet voor ons van belang is.

Wat ik wil aangeven is dat de sabbat ,en de (wet, na de hof van Eden) al gegeven was aan Adam en Eva en daar wordt nog niet gesproken van Joden en israelieten, die waren er nog niet. Dus de wet telt voor alle mensen ,wat voor afkomst je ook hebt, samen zijn we het uitverkoren volk, israeliet of uit de heidenen er is geen onderscheid . Dus u bent net zoveel isaraeliet als ik, of heiden als ik. _O-

de israelieten worden gods uitverkoren volk genoemd, wij horen ook tot Gods uitverkoren volk, in ons handelen en denken ook israeliet

misschien komt het het een beetje rot me strot uit, maar als je langzaam leest ,begrijp je mijn bedoeling wel denk ik.

groetjes PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites
Israeliet, net als Adam en Eva????????? Letterlijke Israelieten waren nog niet uitgevonden???? Kan dat dan?? Wazig verhaal als je het mij vraagt..

Hoi saint eve

Wat ik bedoel te zeggen is: Heel vaak wordt gezegd, dat de wet der 10 geboden, en met name de sabbat, gegeven is aan de Joden en of israelieten!!! en daarom niet voor ons van belang is.

1. SCHREEUW NIET ZO!!!

Joden en Israëlieten zijn twee. Heidenen, de Kerk, Gods Volk het zijn allemaal verschillende termen met overlappende betekenissen.

Adam was de zoon van God. De Bijbel begint 'algemeen' en spitst zich in verschillende verbonden en wetten steeds meer toe op Israël. Via Noach, Abraham, Izak, Jakob/Israël. God bewaard een volk, een stamlijn waar de Messias uit geboren moet worden.

Wat ik wil aangeven is dat de sabbat ,en de (wet, na de hof van Eden) al gegeven was aan Adam en Eva en daar wordt nog niet gesproken van Joden en israelieten, die waren er nog niet. Dus de wet telt voor alle mensen ,wat voor afkomst je ook hebt, samen zijn we het uitverkoren volk, israeliet of uit de heidenen er is geen onderscheid . Dus u bent net zoveel isaraeliet als ik, of heiden als ik. _O-
Dat heb je dan mis. De termen zijn niet per definitie inwisselbaar, omwisselbaar of hetzelfde.

Israël, Jakob en zijn afstammelingen, later waren daar echter zo goed als enkel Joden, afstammelingen van Juda van over, zijn Gods uitverkoren volk. De heidenen worden daar onderdeel van wanneer zij geloven in de Messias, Jezus Christus. We worden ingeplant en wij hoeven ons niet te houden aan de wetten van het Joodse Volk, omdat we niet Joods zijn. Zij hoeven zich daar niet meer aan te houden, omdat de wetten volbracht zijn in Christus de Messias. Je mag ze wel houden, ze zijn echter niet heilsnoodzakelijk.

De wet van Mozes (onderdeel van veel meer wetten) is een weergave 'de wet die is ingegraveerd in de harten van mensen' en samengevat kan worden als 'Heb u naaste lief als uzelf en God boven alles'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen (bijna) weet dat er nog een grote verdrukking gaat plaatsvinden.

Waarbij je het teken aan Hooft en hand krijgt van het beest die zijn kracht krijgt van de duivel.

Dat teken is een na geaapt teken van wat Het lam geeft aan zijn vollk die bij hem staan op de berg sion de 144000 daar wordt een tweestrijd beschreven opebaring 13 zonder stoppen doorlezen in hoofdstuk 14

De bijbel geeft zelf aan wat dat teken is

De texten heb ik al voor een gedeelte gegeven een stukje terug.

Natuurlijk weet ik dat lang niet iedereen het met mij eens is, en dat geeft ook niets.

Over dit onderwerp is veel wind van leer.

Ik wil geen gelijk halen. Maar ik heb het verteld opdat je het herkent als het daar is

Ik heb geleerd door de jaren , dat als er een raadsel is in openbaring

Dat de bijbel zelf de sleutel geeft voor het oplossen er van.

Veel mensen of boeken hebben daarvoor eigen oplossingen bedacht

Voorbeeld : zeeën zijn volkeren en naties . Bomen zijn de hoogste van het land, het volk is als het groene gras

Zoek zelf de texten maar op want ik doe dit vanaf de telefoon.

Ben toch voorstander van zelf studeren

Groeten uw broeder pvh

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

De sabbat is Gods zegel én teken tussen Hem en Christenen (Jood en bekeerde heiden dus)

"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben."
Ezechiël 20:20

De Israëlieten plaatsten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren. Zo zullen Gods kinderen in deze tijd het teken dragen, dat God heeft bepaald. Zij zullen in harmonie met Gods heilige wet leven. Een teken wordt geplaatst op ieder van Gods volk evenals een teken werd geplaatst boven de deuren van de Hebreeuwse woningen om het volk te bewaren voor de algemene ondergang. God zegt: “Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.†(Ezech. 20:12).

Iedereen in deze wereld is het eigendom van de Here, door schepping en door verlossing. Ieder persoonlijk moet zich voor zijn leven verantwoorden. Heeft hij God gegeven wat Hem toekomt? Heeft hij alles overgegeven wat van Hem is als zijn gekocht eigendom? Allen die de Here liefhebben als hun deel in dit leven, zullen door Hem worden geleid en zullen het teken, het zegel van God ontvangen, dat laat zien dat zij Gods bijzonder eigendom zijn. De gerechtigheid van Christus zal voor hen uitgaan en de heerlijkheid des Heren zal hun achterhoede zijn. De Here beschermt iedereen die Zijn zegel draagt.

Immers:

“De Here zei tot Mozes: Gij dan, spreek tot de Israëlieten: Maar Mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de Here ben, die u heilig... Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de Here geheiligd: ieder die daarop werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.†(Exodus 31:12-13; 15-17).

Geldt nu de Sabat van het 4e gebod ook voor ons, als Christenen? Ja, zeker, immers Jezus zegt zelf dat:

21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gijlieden, noch op dezen berg, noch te Jeruzalem, den Vader zult aanbidden.

22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.

Johannes 4

Deze erkenning van God is van de grootste waarde voor ieder mens. Allen die Hem liefhebben en dienen zijn heel kostbaar in Zijn ogen. Hij wil dat zij daar staan, waar de ware vertegenwoordigers van de waarheid zullen zijn, zoals deze is in Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid