Spring naar bijdragen

Abraham op de proef gesteld


Aanbevolen berichten

Ten eerste zeg ik niet dat dieren de zelfde rechten hebben als mensen.

Ten tweede dieren kunnen lijden.

Ten derde dieren zijn ontschuldig, per definitie in de christelijke overtuiging.

God maakt dat niks uit. Dood maken en laten lijden die bende, het zijn maar dieren. Sorry, maar mensen zijn ook maar dieren.

Ontstellend dat je dit kan zeggen. Brrr het geeft mijn rillingen. Zo even het leed van alle dieren goed gepraat. En honderde miljoenen mensen.

Nogmaals, die dieren zijn het slachtoffer van de daden van de slechte mensen, zoals dieren nu ook vaak het slachtoffer zijn van de daden van mensen.

God wilde dat dierenleed niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ten eerste zeg ik niet dat dieren de zelfde rechten hebben als mensen.

Ten tweede dieren kunnen lijden.

Ten derde dieren zijn ontschuldig, per definitie in de christelijke overtuiging.

God maakt dat niks uit. Dood maken en laten lijden die bende, het zijn maar dieren. Sorry, maar mensen zijn ook maar dieren.

Ontstellend dat je dit kan zeggen. Brrr het geeft mijn rillingen. Zo even het leed van alle dieren goed gepraat. En honderde miljoenen mensen.

Nogmaals, die dieren zijn het slachtoffer van de daden van de slechte mensen, zoals dieren nu ook vaak het slachtoffer zijn van de daden van mensen.

God wilde dat dierenleed niet.

Oke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat Abraham bereid was Izaak te offeren, en dat God dat van hem vroeg vind ik ook een erg moeilijk iets. Ik ken Hebreeen 11, en ik weet dat God Izaak heel niet offeren wilde, ik weet dat God dat nooit meer van iemand zal vragen en ik weet dat het uiteindelijk God Zelf was Die Zijn eniggeboren Zoon geofferd heeft, en dat de Zoon liever 'die beker' aan zich voorbij zag gaan, maar 'm toch dronk omdat de Vader het wilde...vanwege mij en jou.

Toch lijkt het zo tegen Gods karakter in te gaan Abraham dat te vragen. Als hij het mij 4000 jaar geleden gevraagd zou hebben zou ik, denk ik, NEE! gezegd hebben.

Met zo'n moeilijk onderwerp heb ik iets van een vooroordeel: Ik weet dat God Liefde is, dat Hij licht is en in Hem in het geheel geen duisternis is. Blijkbaar zijn mijn menselijk verstand en geweten niet in staat God in dit geval te begrijpen en aan Zijn handelen mijn goedkeuring te geven. Wat een paradox!

God kunnen wij niet bevatten; Hij is immers zo veel groter en meer dan wij: SVV Ps 8:4-5 Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;: 5 Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?

Zolang ik niet begrijp hoe God nou zoiets gevraagd kon hebben, onderwerp ik mijn verstand en geweten maar aan God. Job had ook best een punt, maar uiteindelijk zag hij in dat God te wonderbaar voor hem was:

SVV Jb 42:1-3: Toen antwoordde Job den HEERE, en zeide:

2 Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden

3 Wie is hij, [zegt] [Gij], die den raad verbergt zonder wetenschap? Zo heb ik dan verhaald, hetgeen ik niet verstond, dingen, die voor mij te wonderbaar waren, die ik niet wist.

door Reuven » 03 aug 2011 10:13

De vastbinding van Itschak verwijst naar de afgodendienst van de Kaániten. G-d wilde weten of Avraham Hem wilde volgen. Met Avraham begon de afscheiding van het Joodse volk. G-d wil, dat Joden Hem heiligen en Hij heiligt hen dan ook

Abraham, Izaak noch Jakob waren Joden. De nakomelingen van Jakob waren Israelieten, geen Joden. Het is eigenlijk pas in de tijd van David, voordat hij koning over geheel Israel werd dat er een onderscheid tussen Israelieten en die van het Huis van Juda ontstaat:

SVV 2Sa 2:10 Veertig jaren was Isboseth, Sauls zoon, oud, als hij koning werd over Israel; en hij regeerde het tweede jaar; alleenlijk die van het huis van Juda volgden David na.11 Het getal nu der dagen, die David koning geweest is te Hebron, over het huis van Juda, is zeven jaren en zes maanden.

Korte tijd is er dan dus een koninkrijk Juda, waarvan de bewoners toen echter nog geen Joden werden genoemd. Dan wordt David koning over geheel Israel (Ps. 133). Nog later, onder Rehabeam scheurt het koninkrijk definitief (tenminste, tot Christus wederkomt). Maar zelfs dan is er nog geen sprake van Joden of een Joods volk. Pas in 2 Koningen 16 vers 6 wordt er in de Bijbel van 'Joden' gesproken.

Alle Joden zijn Israelieten, maar niet alle Israelieten zijn Joden (Zoals alle Friezen Nederlandrs zijn, maar niet alle Nederlanders Friezen). In de Bijbel is dit onderscheid, Israel en Juda, essentieel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God maakt dat niks uit. Dood maken en laten lijden die bende, het zijn maar dieren. Sorry, maar mensen zijn ook maar dieren.

Mensen zijn niet enkel dieren, maar zijn een symbiose tussen engelen en dieren. Ons lichaam is natuurlijk, tijdelijk en biologisch, maar onze ziel is bovennatuurlijk, eeuwig en geestelijk. Wij staan dus als het ware tussen de engelen en dieren in, hoewel beiden weer onder de mens gesteld zijn en allen onder God. Nochtans is het niet goed een dier onnodig te laten lijden en moeten we dieren redelijkerwijs met respect en waardigheid behandelen, ongeacht waarvoor we ze toepassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God maakt dat niks uit. Dood maken en laten lijden die bende, het zijn maar dieren. Sorry, maar mensen zijn ook maar dieren.

Mensen zijn niet enkel dieren, maar zijn een symbiose tussen engelen en dieren. Ons lichaam is natuurlijk, tijdelijk en biologisch, maar onze ziel is bovennatuurlijk, eeuwig en geestelijk. Wij staan dus als het ware tussen de engelen en dieren in, hoewel beiden weer onder de mens gesteld zijn en allen onder God. Nochtans is het niet goed een dier onnodig te laten lijden en moeten we dieren redelijkerwijs met respect en waardigheid behandelen, ongeacht waarvoor we ze toepassen.

Mijn indruk is dat wanneer god lijden veroorzaakt het allemaal prima is. En als mensen het doen niet. Echter is mijn moraal voor God en mensen gelijk. Het is mij heel duidelijk dat gelovige dit niet hebben. Dit vind ik eng, zeker omdat hun god hun moraal gever is. Alleen zijn eigen moraal is anders....

Link naar bericht
Deel via andere websites
niet zo snel shevan, in de bijbel staat dat god GOED is , per definitie. dus als jij het niet met god mee eens bent dan ben je per definitie slecht. mischien is het weer tijd voor een kruistocht.

Ik beoordeel god met zijn eigen gegeven moraal en dan is hij niet alleen goed. Echter god heeft 2 moralen, zijn gegeven moraal en zijn eigen moraal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
In Genesis 22 1-19 stelt God Abraham op de proef.

Abraham krijgt de opdracht van God om zijn zoon te offeren. En Abraham gaat op pad om de wens van God te vervullen. Abraham vind het blijkbaar binnen de grenzen van zijn God vallen om te vragen om een mensen offer. En is bereid zijn eigen zoon, waarvan hij zoveel houdt, te offeren aan God. Abraham is er van overtuigd dat God zijn zoon als offer wil. Uiteindelijk hoeft Abraham zijn zoon niet te offeren, maar een ram. God beloofd Abraham voor zijn intenties om zijn eigen zoon te doden (offeren) voor God. God is dus duidelijk blij, dat Abraham bereid is zijn zoon te doden voor hem.

Ik heb mij al tijden afgevraagd hoe hier naar gekeken word. Ik bedoel dan niet naar het einde van het verhaal, dat het offer toch niet hoeft, maar naar het begin. Abraham vind het blijkbaar binnen de grenzen van zijn God vallen om te vragen om een mensen offer. Als ik deze vraag stel aan een Christen wordt er altijd gezegd, dit valt niet binnen het karakter van God, een mensen offer. Abraham dacht daar duidelijk anders ove. En God blijkbaar ook, Abraham werd er namelijk rijkelijk voor beloond!

Voordat ik weer wordt beschuldigd, ik ben niet bezig hier om mensen te overtuigen of bevestigin te zoeken. Ik wil graag begrijpen, hoe christenen hier naar kijken.

-----

Persoonlijk denk ik dat de proef die Abraham onderging vooral een symbolische waarde had voor wat er later in werkelijkheid zou gaan gebeuren met de Heiland (Joh. 3:16). In Genesis 22 kunnen we lezen dat God Abraham gebied zijn zoon te offeren op een berg in het land Moria. Over het algemeen wordt aangenomen dat de berg Moria en Golgota dezelfde zijn. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Golgotha). Zeker weten doen we dit niet maar het is wel een interessante gedachte.

Verder zien we dat Abraham zijn zoon het hout voor het brandoffer laat dragen. Waar zien we een dergelijke situatie? Juist, in Johannes 19:16-17 kunnen we lezen dat Jezus zijn eigen kruis draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid