Spring naar bijdragen

Theologie van de Ballingschap


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post, dus hierbij: gegroet! Ik zal me hierna nog wat uitgebreider voorstellen, maar ik ben dus Bento. Ik ben student godsdienstfilosofie en het leek me aardig op dit forum kennis, inzichten, ervaringen te delen die betrekking hebben op levensbeschouwing, religie, theologie, spiritualiteit enzovoorts; allemaal domeinen die mijn begerige interesse wekken. En verder lijkt het me uiteraard leuk jullie beter te leren kennen!

Als eerste post leek het me leuk iets inhoudelijks naar voren te brengen, wat ook gelegenheid zou kunnen geven voor vragen/discussie en jullie moeten maar zeggen of ik daar in geslaagd ben. In ieder geval, momenteel ben ik bezig een opdracht te maken over een boek dat handelt over een zogeheten "Ballingschapstheologie". De schrijver, Daniel L. Smith Christopher, stelt in zijn eerste hoofdstuk dat de antwoorden van het oude Israël op de realiteit van hun ballingschap en diaspora, die hun neerslag hebben gevonden in het Oude Testament, bouwstenen kunnen zijn om de manier waarop de Bijbel Christenen informeert opnieuw te denken/onderzoeken.

Deze stelling heeft zijn context in brede zin in: een algemeen theologisch debat over de verhouding tussen oude tekst en hedendaagse context (tegen de achtergrond van een algemeen postmodern wantrouwen een relatie te leggen tussen de twee); in enge zin in een nieuwe theologische stroming die het belang van de joodse ballingschap en diaspora onder de aandacht van Christenen tracht te brengen.

Zijn de Christenen op dit forum het met deze stelling eens? Ervaren jullie zelfs vormen van ballingschap? Wat voor betekenis geven jullie aan de joodse ballingschap? Zijn er mensen met andere levensbeschouwingen die zulke ervaringen hebben en de oude Bijbelteksten daarom waarderen?

Groeten,

B.

Link naar bericht
Deel via andere websites