Spring naar bijdragen

Wat vinden we van Harry Potter?


Gast Anon_phpbb

Je mag als christen Harry Potter kijken  

23 leden hebben gestemd

  1. 1. Je mag als christen Harry Potter kijken

    • Ja
      23
    • Nee
      1
    • Ik weet het niet
      0


Aanbevolen berichten

@sola Script, aan je reacties over Harry P te zien. kunnen we er nu ook van uitgaan dat je hele verhaal over dat pokeren compleet uit de duim gezogen is?

Daar hou ik juist een pleidooi om te stoppen met pokeren. En het is peren met appels vergelijken. Zeker Bijbels gezien, maar las dat je geen christen bent, dus dat verbaasd me niks.

Bijbels gezien is het ook niet erg sterk om iemand te diskwalificeren omdat hij geen christen is. HP is in principe niet heel anders dan de sprookjes van Andersen of sprookjes van 1001 nacht, met de kanttekening dat ik het na eerste deel HP wel gezien had. Maar ik geloof dan ook niet sprookjes zoals meeste crediblers wel weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@sola Script, aan je reacties over Harry P te zien. kunnen we er nu ook van uitgaan dat je hele verhaal over dat pokeren compleet uit de duim gezogen is?

Daar hou ik juist een pleidooi om te stoppen met pokeren. En het is peren met appels vergelijken. Zeker Bijbels gezien, maar las dat je geen christen bent, dus dat verbaasd me niks.

Iemand die zo fel reageert op zoiets als Harry potter, dan is het bijna onmogelijk dat je vroeger gewoon aan online pokeren gedaan hebt. Het komt op mij over als een gespeeld persoonlijk "probleem" om te laten zien dat je uit het juiste "christelijke" hout gesneden bent en dat pokeren/gokken het kwaad in deze wereld is. Dit wordt gesterkt doordat ik het hele poker verhaal van je al een jaar of 5 geleden ergens gelezen heb in 1 of ander artikel en door het feit dat je voor je verweer nu het ''niet christelijk'' zijn gebruikt.

Overigens heb ik zelf weinig met Harry potter films al vind ik Daniel radcliffe niet geheel onaantrekkelijk en snap ik werkelijk niet hoe je aan de gedachtekronkel komt dat een sprookje on-Bijbels is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@sola Script, aan je reacties over Harry P te zien. kunnen we er nu ook van uitgaan dat je hele verhaal over dat pokeren compleet uit de duim gezogen is?

Daar hou ik juist een pleidooi om te stoppen met pokeren. En het is peren met appels vergelijken. Zeker Bijbels gezien, maar las dat je geen christen bent, dus dat verbaasd me niks.

Iemand die zo fel reageert op zoiets als Harry potter, dan is het bijna onmogelijk dat je vroeger gewoon aan online pokeren gedaan hebt. Het komt op mij over als een gespeeld persoonlijk "probleem" om te laten zien dat je uit het juiste "christelijke" hout gesneden bent en dat pokeren/gokken het kwaad in deze wereld is. Dit wordt gesterkt doordat ik het hele poker verhaal van je al een jaar of 5 geleden ergens gelezen heb in 1 of ander artikel en door het feit dat je voor je verweer nu het ''niet christelijk'' zijn gebruikt.

Overigens heb ik zelf weinig met Harry potter films al vind ik Daniel radcliffe niet geheel onaantrekkelijk en snap ik werkelijk niet hoe je aan de gedachtekronkel komt dat een sprookje on-Bijbels is.

Dus je noemt me een leugenaar?

Het zou echt twisted zijn als ik zelf niet heb gepokert, klopt, maar dat je daar uberhaubt al aan denkt, zou niet eens bij me opkomen. Zoals de waard is....(projectie).

Waar is dat artikel van 5 jaar geleden? want ik poker pas sinds eind 2007, en dat was voor playmoney (nog geen echt geld).

Ik vind deze bewering erg stuitend. Dit had je voor mijn bekering in mijn gezicht moeten zeggen, ipv achter je computertje op afstand.

En er is een poker-topic, verhuis het dan daarheen, waar ik zoals gezegd nu juist pleit TEGEN poker (voor geld).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tjonge jonge, heeft iedereen irritantjes op ofzo. Vooral SolaScriptura, die vliegt iedereen in de haren als hij/zij niet volgens de christelijke traditie discussieert en het niet met hem eens is.

@SS: je hebt ook niet echt de FAQ gelezen ofzo toen je je registreerde, daar staat dat iedereen hier welkom is als ze zich aan de regels houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbels gezien is het ook niet erg sterk om iemand te diskwalificeren omdat hij geen christen is.

wel als het gaat om een Bijbelse discussie:

1kor 2:

12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.

ef 4:

17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sola Scriptura: MC is geen christen.

dat vreesde ik al, wauw veel niet christenen op dit ''christelijke'' forum. Geen probleem, amar niet zo steigeren en mensen idioten noemen als ze Bijbels zaken weerleggen.

Goed dat ik het weet, dan zal ik geen parels voor de (spreekwoordelijke) zwijnen gooien.

...

Volgens mij zegt dit meer over jou dan over de andere users die je probeert te overtuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbels gezien is het ook niet erg sterk om iemand te diskwalificeren omdat hij geen christen is.

wel als het gaat om een Bijbelse discussie:

1kor 2:

12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.

ef 4:

17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart.

Fil 4:5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

en

1 Kor 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus je noemt me een leugenaar?

Het zou echt twisted zijn als ik zelf niet heb gepokert, klopt, maar dat je daar uberhaubt al aan denkt, zou niet eens bij me opkomen. Zoals de waard is....(projectie).

alleen dat ik je niet geloof omdat ik het verhaal al eerder gelezen heb en als je even googled op dronken amerikanen en pokeren zie je vanaf 2005 overal hetzelfde verhaal ongeveer verschijnen en iedereen maakt winst. Wat ik me dus niet kan voorstellen is dat jij je zo verschrikkelijk druk maakt op harry potter met de meest vergezochte bijbelse argumenten maar pokeren niet echt een probleem vind in allerlei vage bewoordingen.
Waar is dat artikel van 5 jaar geleden? want ik poker pas sinds eind 2007, en dat was voor playmoney (nog geen echt geld).

Ik vind deze bewering erg stuitend. Dit had je voor mijn bekering in mijn gezicht moeten zeggen, ipv achter je computertje op afstand.

En er is een poker-topic, verhuis het dan daarheen, waar ik zoals gezegd nu juist pleit TEGEN poker (voor geld).

Wat je al niet stuitend kan vinden? dat iemand het niet met je eens is en het nogal vergezocht vind dat je woeker winsten maakt met pokeren en je daarop laat voorstaan maar problemen hebt met een harry potter sprookje? Maar blijkbaar is het een verschrikkelijk probleem voor je dat er hier van die " niet christenen " op het forum zitten.. he jakkes... nare mensen. En dan hebben ze ook nog een mening over dingen.. he bah.. |P
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik smeek u, knevel mij opdat ik niet zal spreken. Verban mij van deze wereld. Iemand zijnde zo verduisterd in verstand heeft geen recht van spreken.

Heel fijn om te weten dat christenen niets met niet-christenen te maken willen hebben. Ik heb de geest Gods niet ontvangen... nou, maken dat ik weg kom.

Ben blij dat het grootste gedeelte van de christenen een toch wat andere mening deelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbels gezien is het ook niet erg sterk om iemand te diskwalificeren omdat hij geen christen is.

wel als het gaat om een Bijbelse discussie:

1kor 2:

12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.

ef 4:

17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart.

Fil 4:5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

en

1 Kor 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

die teksten van mij waren inhoudelijk van toepassing op de vraag in hoeverre je Bijbels kan spreken met een niet-christen.

Die van jou zijn mooi, maar random.

bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

precies! ik weet wel wat paulus zou schrijven als hij hier een member was ;)

1 Kor 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

amen! we moeten allen waken, en hoe doen we dat? Door dichtbij Gods Woord te blijven.

en mocht je suggerenen met die tekst dat niemans perfect is en zondevrij, duh..maar is geen reden om dan maar te zwijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

meh overrated, doe mij maar sarah michelle gellar als buffy the vampire slayer.

VAMPIRE slayer? En dat op een christelijk forum? :|

en maar zoeken he..jammer.

Ik keek dit voor mijn bekering in '99. en een poosje erna, mijn punt was de uiterlijke schoonheid van die vrouw, met een knipoog, niet die serie, zoals je ook kan concluderen uit de context van de zin!

sigh..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heel fijn om te weten dat christenen niets met niet-christenen te maken willen hebben. Ik heb de geest Gods niet ontvangen... nou, maken dat ik weg kom.

.

GEEN WOORDEN IN MIJN MOND LEGGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit was in de context van de limiet en vooronderstellingen van een discussie tussen een christen en ongelovige als het aankomt op Bijbelse inhoud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sneaky...en een steek onder water.

Ben blij dat het grootste gedeelte van de christenen een toch wat andere mening deelt.

Niet dat ik je conclusie deel in de zin er voor, maar het geeft te denken dat ongelovigen zo comfertabel en zonder gewetenslast knus in sommige kerken en op forums kunnen zitten. Het ''Gij geheel anders'' principe is soms ver te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hihi, leren we Sola Scriptura toch weer goed kennen nu. Hij doet me ergens ook wel denken aan Barbara van Loo enzo :P

Oh, en SS, volgens mij zit je capslock vast. En met zoveel uitroeptekens moet je ook niet gaan verwachten dat we je nog erg serieus nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fil 4:5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

en

1 Kor 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

die teksten van mij waren inhoudelijk van toepassing op de vraag in hoeverre je Bijbels kan spreken met een niet-christen.

Die van jou zijn mooi, maar random.

Mijn teksten zijn allesbehalve random ze gaan namelijk over omgangsvormen met alle mensen niet alleen met christenen. Niet christenen afdoen als de spreekwoordelijke zwijnen is geen bijbelse omgangsvorm zoals je uit deze teksten kunt afleiden.

bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

precies! ik weet wel wat paulus zou schrijven als hij hier een member was ;)

Dat betwijfel ik want Paulus had de door mij geciteerde teksten direct begrepen.

1 Kor 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

amen! we moeten allen waken, en hoe doen we dat? Door dichtbij Gods Woord te blijven.

en mocht je suggerenen met die tekst dat niemans perfect is en zondevrij, duh..maar is geen reden om dan maar te zwijgen.

Je bent op een forum en onvermijdelijk kom je mensen tegen die het niet met je eens zijn. Zowel christenen als niet-christenen, nu kun je niet-christenen wel bij voorbaat afserveren maar dat is niet conform de omgangsvormen die Paulus ons leert. En het is ook nog eens tegen de FAQ waar gevraagd wordt respectvol te reageren op de andere deelnemers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn teksten zijn allesbehalve random ze gaan namelijk over omgangsvormen met alle mensen niet alleen met christenen. Niet christenen afdoen als de spreekwoordelijke zwijnen is geen bijbelse omgangsvorm zoals je uit deze teksten kunt afleiden.

Het staat er toch echt zo letterlijk in de Bijbel, en ik zei er nog express spreekwoordelijk bij, om een cheapshot te voorkomen.

Dat betwijfel ik want Paulus had de door mij geciteerde teksten direct begrepen.

wauw..check de titel van dit topic, dan deut 18. Denk je echt dat paulus politiek correct en suger-coated zal reageren? (op een christelijk forum of bijv bij een fysieke samenkomst onder de noemer christelijk,zie als voorbeeld eerste verzen van gal 1 hoe fel hij kan zijn)

De omgang met niet christenen, (die hier ook zijn op dit ''christelijke'' forum) is van een andere orde, al was het al omdat onze vooronderstellingen anders zijn.

Wat ik deed wat Bijbels laten zien dat er een beperking en limiet is als het gaat om BIJBELSE discussies. Iemand die mij kent in RL weet dat ik altijd bruggen sla en vriendelijk ben, en probeer te cummuniceren/evangeliseren op deze manier: 2tim2:

23 Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; 24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, 25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende.

maar aangezien we op een CHRISTELIJk forum zijn, ben ik wat scherper, omdat er genoeg onchristelijke forums zijn. als dit een algemeen forum was zou ik ook veel minder scherp zijn en geen of weinig Bijbelteksten aanhalen.

En het is ook nog eens tegen de FAQ waar gevraagd wordt respectvol te reageren op de andere deelnemers.

Dan lees je selectief, want ik heb termen als idioten en baggerbrein langs zien vliegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan lees je selectief, want ik heb termen als idioten en baggerbrein langs zien vliegen.

Hoewel ik dat ook niet kan waarderen, wast andermans vuil jou niet schoon. Daarbij is dat niet gericht aan een deelnemer van dit topic/forum.

Wat valt er te wassen als ik een Bijbelcitaat quote?

Afgezien van het feit dat je voor elke onvriendelijk opmerking wel een bijbelcitaat kan vinden had ik het over de manier waarop je niet-christenen benaderd.

Vanaf hier gaat het weer back on topic mocht je verder nog vragen hebben dan kun je me mailen of een pm sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het, kleine meisjes worden groot, wat gaat de tijd toch snel etc etc.. maar voor mij is Hermione nog steeds dat 'lieve kleine, soms onuitstaanbaar betweterige zusje' uit HP 1 en niet een of andere vamp die alle jongens het hoofd op hol maakt. Maar goed ik heb dan ook de meeste films overgeslagen. Vond de boeken wel vrij goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Harry Potter is leuk! Ik heb alle boeken gelezen en zes van de zeven staan bij mij in de kast (de ontbrekende is deel 1, die moet ik nog eens kopen). Harry Potter is vrij onschuldige fantasy: het goede overwint uiteindelijk het kwaad. Ik denk dat het belangrijk is om je te blijven realiseren dat het een verhaal is, een sprookje zo je wil. Pure fantasie ontsproten uit het brein van een bijstandsmoeder die zich verveelde. Volgens mij moet je er niet zoveel achter zoeken.

Er is echter een ding waar ik niet zo blij van werd en dat is de 'herrijzenis' van hij-die-niet-genoemd-mag-worden. Dat gedeelte (het engste, belangrijkste stuk zit volgens mij in deel 4) vind ik twijfelachtig, occult. Ik las dat stuk toen ik 14 was en ik was behoorlijk geschrokken. Nog steeds vind ik dat een eng, naargeestig gedeelte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb alle boeken in huis en meerdere malen gelezen.

Ik kan prima het onderscheid maken tussen een fantasieverhaal en de werkelijkheid, dus ik heb er geen problemen mee.

Een kind van 6 vind ik niet geschikt om -in ieder geval- de latere delen te zien of te lezen: vanaf The Goblet of Fire kan er volgens mij een aardig nachtmerriegehalte in zitten, en kan nog niet zo goed begrijpen dat het maar een verhaal is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid