Spring naar bijdragen

wake up call (shocking)


Aanbevolen berichten

Wist niet goed waar deze te plaatsen, move maar als het door de mods nodig word geacht.

Deze preek was voor mij een eyeopener.

Deze voorganger sprak voor jeugd bijeenkomst van een grote baptistenkerk in de U.S.A.

Meer dan 5000 jongeren.

De preek verloopt op een andere manier dan die de meeste hadden verwacht.

Als je geen zin hebt om de hele preek te bekijken, check dan alleen even van minuut 7:40 tot 14:50.

Vind je het niks? Leave it at that, maar denk dat de meeste christenen wel verder kijken ;).

EDIT: titel aangepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou je ook kunnen vertellen wat die schokkende boodschap is?

Zo dat heb je snel gedaan...

Heb liever dat mensen dat zelf beluisteren, maar voornamelijk dat het christelijke geloof zo traditioneel en mainstream is geworden in de USA, zo in de cultuur/tijdsgeest gebakken dat veel mensen met een fopspeen en valse veiligheid naar de hel gaan. (die paar minuten die ik al aangaf zegt eigenlijk alles, maar hoop dat mensen echt de preek beluisteren en feedback geven).

Denk dat het hier in nederland niet veel anders is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo dat heb je snel gedaan...

Ik type snel. En heb de video niet bekeken. Ga geen tijd verspillen als ik zelfs geen flauw idee heb wat er gezegd wordt.

Heb liever dat mensen dat zelf beluisteren, maar voornamelijk dat het christelijke geloof zo traditioneel en mainstream is geworden in de USA, zo in de cultuur/tijdsgeest gebakken dat veel mensen met een fopspeen en valse veiligheid naar de hel gaan. (die paar minuten die ik al aangaf zegt eigenlijk alles, maar hoop dat mensen echt de preek beluisteren en feedback geven).

Denk dat het hier in nederland niet veel anders is...

Niet echt schokkend dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die preek heb ik al eens eerder gezien en ook vrijwel helemaal uitgekeken. Het is een vrij forse donderpreek tegen het vooral Amerikaanse idee dat je al gegarandeerd gered zou zijn als je een enkel zondaarsgebed tot God richt. Paul preekt in het filmpje over Matteüs 7,13-27, met als kernzin 7,16a: "Aan hun vruchten zul je ze kennen." Of, zoals hij het zegt: "You will know... them... bij... their... FRUITS!" Hij benadrukt dat als het christelijk leven geen goede vruchten voortbrengt, je dan niet zeker hoeft te zijn van je redding. Hij begint ook gelijk met een stevige reprimande: "Velen van jullie zullen naar de hel gaan." Hij geeft daarvoor aan dat na de smalle poort, dus na de bekering, het smalle pad volgt, dus het verdere leven. Ook zegt hij dat de gelijkenis van het huis op de rots en op het zand gaat over wel of niet gered worden. Zelf gebruikt hij de gelijkenis van een vrachtwagen. Als je zegt door een vrachtwagen overreden te zijn, dan zal niemand je geloven als je er nog heel gewoon bijloopt als altijd. En Jezus is toch véél meer dan een vrachtwagen, aldus Paul.

Hij brengt de preek redelijk volgens de regelen der spreekkunst, dus met herhalingen, emoties op gepaste wijze, veel intonatie, variaties in hard en zacht spreken en een heldere boodschap die hij uitdiept. De preek is vooral gericht op de situatie van het christendom in Amerika en is niet één op één toepasbaar in Nederland. Het idee dat je na één gebedje al gegarandeerd een plekje in de hemel hebt, is hier naar mijn weten niet zo wijd verspreid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op Credible is het wel de bedoeling dat je eigen stelling/mening/discussiepunt formuleert eventueel ondersteund door een link. Maar argumenteren door middel van links is niet de bedoeling. Nu heb je je stelling inmiddels wel toegelicht dus je kan het nu laten staan maar denk er de volgende keer even aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou je ook kunnen vertellen wat die schokkende boodschap is?
Hij is een echte conservatieve, southern baptist uit Amerika. Hij is ook een aantal keer in Nederland geweest. Zo ver ik weet wordt hij in Reformatorische kring ook nogal ' veel' beluisterd.

Een van de dingen die ik behoorlijk belangrijk vond is dat hij meer lijkt uit te gaan van de theologie van het kruis en niet van de theologie van de glorie. Hij spreekt bijvoorbeeld over de bekeringen in van 'evangelicals' je doet een gebed, en God verhoord gebeden dus ben je dan gered. Je laat je dopen en hebt een goed leven. Voor hem is er echter meer belangrijk. Het zondaar weten, het overtuigd zijn. Ik kan een heel eind met hem meekomen, hooguit niet zo in dat stuk over 'dat je als christen zichtbaar moet zijn' ik zie me niet lopen in een beige broek met blouse en scheiding in mijn haar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou je ook kunnen vertellen wat die schokkende boodschap is?
Hij is een echte conservatieve, southern baptist uit Amerika. Hij is ook een aantal keer in Nederland geweest. Zo ver ik weet wordt hij in Reformatorische kring ook nogal ' veel' beluisterd.

Een van de dingen die ik behoorlijk belangrijk vond is dat hij meer lijkt uit te gaan van de theologie van het kruis en niet van de theologie van de glorie. Hij spreekt bijvoorbeeld over de bekeringen in van 'evangelicals' je doet een gebed, en God verhoord gebeden dus ben je dan gered. Je laat je dopen en hebt een goed leven. Voor hem is er echter meer belangrijk. Het zondaar weten, het overtuigd zijn. Ik kan een heel eind met hem meekomen, hooguit niet zo in dat stuk over 'dat je als christen zichtbaar moet zijn' ik zie me niet lopen in een beige broek met blouse en scheiding in mijn haar.

Hij is op zich wel conservatief. Ik heb deze man zelf echt voor uren en uren geluisterd, maar hij is toch wel wat anders dan soms de rechtse christenen in Nederland. Qua theologische standpunten is hij vaak lekker gereformeerd(op de doop na als baptist ofc :P), maar qua beleving geeft hij echt een ander geluid dan ik vaak uit die hoek hoor. En dat is ook precies de reden waarom ik hem wel echt mag, theologisch zit het meeste echt wel goed in elkaar, maar het is gelukkig niet zo gort en gort droog. Hij zit vaak een beetje op de lijn van Piper, Driscoll, MacArthur en dat soort mensen.

En voor zover ik weet word hij in Nederland ook in evangelische kringen best veel geluisterd, ik hoor het tenminste best nog wel is van mensen. Verder is het bij hem wel aan te raden om hem wat breder te luisteren, want hij is nogal iemand die graag in superlatieven preekt en dan krijg je soms een verkeerd beeld als je 1 preek hoort. Er staan ook wel interviews met hem op youtube waar hij iets over de achtergrond van deze preek geeft en ook van andere zaken.

Even inhoudelijk? Heb je hem letterlijk horen zeggen dat je bepaalde kleding moet dragen als christen? Hij is wel erg van sobere en bescheiden kleding en wil daar nog wel is op inhakken, maar verder is altijd best vrij volgens mij. Ik weet nog dat hij vorige zomer in Nederland was en in een interview in het ND vertelde hij dat hij maar een pak aandeed, want de mensen waren hier zo netjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is lang geleden dat ik het geluisterd heb. Volgens mij was de zinsnede 'walk like the world, talk like the world, listen the music of the world' e.d.

Dat zegt hij inderdaad ja, maar of hij daarmee nu gelijk wil zeggen dat een beige broek, blouse en scheiding verplicht is... :) Hij is er wel best radicaal in, hij is echt tegen al het wereldse enzo, maar verder wel aardig vrij. Al blijft dat altijd zo'n lekker lastig spanningsveld..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid