Spring naar bijdragen

Hoe kijken jullie aan tegen palliatieve sedatie?


Aanbevolen berichten

Kortom, eigenlijk vind je dat jezelf er ook geen standpunt over kan innemen omdat je het zelf niet hebt meegemaakt. Evengoed is dat dan zo voor politici die erover in debat moeten gaan en wetten hierover moeten maken. Als we dat eens door zouden trekken naar andere dingen dan gaat dan nog heel interessant worden denk ik. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als ik in het ziekenhuis langs de terminale afdeling kom en zie hoeveel pijn sommige mensen week in en week uit moeten doormaken, dan kan ik niet begrijpen dat er mensen zijn die ze vertellen dat ze het nog maar even moeten volhouden en maar moeten hopen op een wonder. Jezus stierf een vreselijke dood, maar dat is niks vergeleken met de pijn die sommige mensen hier doormaken. Longkanker in combinatie met een zenuwaandoening waardoor elke ademhaling aanvoelt als een zweepslag op je borst. Wie zijn wij dan om te bepalen of die persoon wel of niet palliatieve sedatie mag? Ik vind dat je daar pas over mag beslissen als je zelf, of een dierbare van jou, in zo eenzelfde positie zit. Als je al je eigenwaarde en trots ziet wegvaren omdat je je eigen kont niet eens meer kan afvegen van de pijn, en je maar niet kan stoppen met kwijlen omdat het inslikken van speeksel aanvoelt alsof iemand een mes door je keel haalt. Als je dat doormaakt, en nog steeds vind dat palliatieve sedatie 'slecht' is, pas dan zal ik luisteren naar waarom je dat zo vind.

Ik vind niet dat mensen nog maar even moeten volhouden. Volhouden heeft te maken met het dragen van pijn en ziekte, terwijl het niet de bedoeling is om pijn of ziekte te dragen. Jezus heeft pijn en ziekten gedragen en het is niet de bedoeling dat mensen nog pijn en ziekten dragen. Het draait ook niet om hopen op een wonder, maar geloven in een wonder. Geloven is iets anders dan hopen. Geloven is een 'zeker weten'.

Jezus' lijden was vele malen erger dan wat deze mensen meemaken. Jezus heeft elke ziekte en pijn gedragen en ging naar de hel en weer terug. Hij droeg elke angst, kwelling, ellende, verdriet enz. die er maar ooit is geweest en zal zijn. De complete toorn op alle zonden die er uit geweest waren en die nog komen, droeg Hij. Elke fout, misdaad, moord, verkrachting, marteling, genocide enz. en de straf die daarbij hoort, kwam op Hem.

Heb. 4:15

Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kortom, eigenlijk vind je dat jezelf er ook geen standpunt over kan innemen omdat je het zelf niet hebt meegemaakt. Evengoed is dat dan zo voor politici die erover in debat moeten gaan en wetten hierover moeten maken. Als we dat eens door zouden trekken naar andere dingen dan gaat dan nog heel interessant worden denk ik. :)

Oke, laat ik dat anders formuleren:

Als jij je niet kan inleven in de situatie van deze mensen, en ze vertelt dat ze het nog maar even moeten volhouden omdat jij vind dat palliatieve sedatie immoreel omdat dat zo staat in de Bijbel (waar veel andere mensen niet in geloven), dan mag je daarover geen beslissingen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij je niet kan inleven in de situatie van deze mensen, en ze vertelt dat ze het nog maar even moeten volhouden omdat jij vind dat palliatieve sedatie immoreel omdat dat zo staat in de Bijbel (waar veel andere mensen niet in geloven), dan mag je daarover geen beslissingen maken.

Kortom; als je een mening hebt die anders is dan die van jou op dit onderwerp dan mag je die mening niet uitspreken en politici mogen daarop geen beleid maken. Vat ik het zo goed samen? Het heeft overigens niets met 'niet kunnen inleven' te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kortom, eigenlijk vind je dat jezelf er ook geen standpunt over kan innemen omdat je het zelf niet hebt meegemaakt. Evengoed is dat dan zo voor politici die erover in debat moeten gaan en wetten hierover moeten maken. Als we dat eens door zouden trekken naar andere dingen dan gaat dan nog heel interessant worden denk ik. :)

Oke, laat ik dat anders formuleren:

Als jij je niet kan inleven in de situatie van deze mensen, en ze vertelt dat ze het nog maar even moeten volhouden omdat jij vind dat palliatieve sedatie immoreel omdat dat zo staat in de Bijbel (waar veel andere mensen niet in geloven), dan mag je daarover geen beslissingen maken.

Ik zal niet zeggen dat mensen iets moeten volhouden. Ik heb daarnaast een groot inlevingsvermogen. Ik vond het ronduit verschrikkelijk te lezen wat je schreef. Die gruwel verandert echter niets aan mijn mening. Ik geloof in genezing door Christus. Zelfs als mensen moeite hebben met het geloven in genezing, geloof ik dat ze nog aan God kunnen vragen of Hij hen weg wil nemen en dat Hij hen uit hun lijden kan verlossen door hen te laten inslapen, waardoor ze in Zijn paradijs komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet zeggen dat mensen iets moeten volhouden. Ik heb daarnaast een groot inlevingsvermogen. Ik vond het ronduit verschrikkelijk te lezen wat je schreef. Die gruwel verandert echter niets aan mijn mening. Ik geloof in genezing door Christus. Zelfs als mensen moeite hebben met het geloven in genezing, geloof ik dat ze nog aan God kunnen vragen of Hij hen weg wil nemen en dat Hij hen uit hun lijden kan verlossen door hen te laten inslapen, waardoor ze in Zijn paradijs komen.

En hoe weet jij dan of het niet een deel van God's plan was voor deze mensen om een eervolle en pijnloze dood te sterven dankzij palliatieve sedatie?

Als je blinde darm is gescheurd ga je toch ook niet wachten tot God je geneest? Dan ga je toch gelijk naar het ziekenhuis voordat je ingewanden geïnfecteerd raken? God wil dan toch dat je gebruik maakt van hedendaagse technologie die ervoor zorgt dat die blinde darm eruit wordt gehaald en alles wordt schoongemaakt?

En net zo min kunnen terminaal zieke mensen die in constante pijn leven wachten tot God ze eindelijk laat sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet zeggen dat mensen iets moeten volhouden. Ik heb daarnaast een groot inlevingsvermogen. Ik vond het ronduit verschrikkelijk te lezen wat je schreef. Die gruwel verandert echter niets aan mijn mening. Ik geloof in genezing door Christus. Zelfs als mensen moeite hebben met het geloven in genezing, geloof ik dat ze nog aan God kunnen vragen of Hij hen weg wil nemen en dat Hij hen uit hun lijden kan verlossen door hen te laten inslapen, waardoor ze in Zijn paradijs komen.

En hoe weet jij dan of het niet een deel van God's plan was voor deze mensen om een eervolle en pijnloze dood te sterven dankzij palliatieve sedatie?

Als je blinde darm is gescheurd ga je toch ook niet wachten tot God je geneest? Dan ga je toch gelijk naar het ziekenhuis voordat je ingewanden geïnfecteerd raken? God wil dan toch dat je gebruik maakt van hedendaagse technologie die ervoor zorgt dat die blinde darm eruit wordt gehaald en alles wordt schoongemaakt?

En net zo min kunnen terminaal zieke mensen die in constante pijn leven wachten tot God ze eindelijk laat sterven.

Ik geloof niet dat het Gods plan is dat mensen 'een eervolle en pijnloze' dood sterven dankzij palliatieve sedatie. Ik geloof dat palliatieve sedatie/zorg een alternatief kan zijn voor euthanasie. Ik geloof echter dat het Gods plan is dat een patiënt geneest, waardoor palliatieve sedatie niet nodig is. Ik geloof niet in ongeneeslijke ziekten. God kan en wil elke ziekte genezen.

Ik geloof niet dat mensen die in constante pijn leven, hoeven te wachten tot God ze eindelijk laat sterven. Ik geloof dat mensen kunnen vragen of God hen thuis haalt en dat ze dan direct inslapen en bij Hem zijn.

Daarnaast zeg ik niet dat het verkeerd is om gebruik te maken van de medische wetenschap, voor degenen die dat willen, als het gaat om genezing van ziekten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet in ongeneeslijke ziekten. God kan en wil elke ziekte genezen.

Maar jij en ik weten allebei dat ongeneeslijk zieken bijna nooit beter worden. Vandaar de term "ongeneeslijk". Ja, er zijn uitzonderingen, maar die bevestigen de regel.

Je kan niet altijd alleen maar op God blijven wachten. Ik vind een dergelijke vorm van religie erg gevaarlijk, want deze uitspraak slaat daar namelijk op: "Give a man a fish and he'll eat for a day, teach a man how to fish and he'll eat for a lifetime, give a man religion and he'll die praying for a fish." Als ik een kind met kanker zie wiens ouders geloven dat God hem zal genezen en ze dus elke vorm van behandeling weigeren, dan heb ik erg weinig vertrouwen in de toekomst van de mensheid. Of als een Jehova's Getuige op de operatie tafel sterft omdat hij heeft aangegeven dat het tegen zijn religie is om bloed van een ander te accepteren.

Als je op die manier gaat vertrouwen op God dan is dat niets minder dan gevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet in ongeneeslijke ziekten. God kan en wil elke ziekte genezen.

Maar jij en ik weten allebei dat ongeneeslijk zieken bijna nooit beter worden. Vandaar de term "ongeneeslijk". Ja, er zijn uitzonderingen, maar die bevestigen de regel.

Je kan niet altijd alleen maar op God blijven wachten. Ik vind een dergelijke vorm van religie erg gevaarlijk, want deze uitspraak slaat daar namelijk op: "Give a man a fish and he'll eat for a day, teach a man how to fish and he'll eat for a lifetime, give a man religion and he'll die praying for a fish." Als ik een kind met kanker zie wiens ouders geloven dat God hem zal genezen en ze dus elke vorm van behandeling weigeren, dan heb ik erg weinig vertrouwen in de toekomst van de mensheid. Of als een Jehova's Getuige op de operatie tafel sterft omdat hij heeft aangegeven dat het tegen zijn religie is om bloed van een ander te accepteren.

Als je op die manier gaat vertrouwen op God dan is dat niets minder dan gevaarlijk.

Mensen die volgens de medische wetenschap als 'ongeneeslijk ziek' zijn bestempeld, kunnen door God wel worden genezen.

Het is ook niet de bedoeling op God te blijven wachten. God heeft genezing al gegeven. Het is aan de mens om die genezing in ontvangst te nemen.

Uitspraken die je citeert, moet je niet geloven. Volgens de Bijbel is het belangrijk om ijverig te zijn en te vissen. Je weet zelf vast wel dat de discipelen van Jezus zelf vissers waren en soms dagen en nachten op het meer waren om vissen te vangen.

Met Jehova's Getuigen heb ik niets te maken.

Gelovigen hebben de vrijheid om gebruik te maken van de medische wetenschap en van doktoren enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet zeggen dat mensen iets moeten volhouden. Ik heb daarnaast een groot inlevingsvermogen. Ik vond het ronduit verschrikkelijk te lezen wat je schreef. Die gruwel verandert echter niets aan mijn mening. Ik geloof in genezing door Christus. Zelfs als mensen moeite hebben met het geloven in genezing, geloof ik dat ze nog aan God kunnen vragen of Hij hen weg wil nemen en dat Hij hen uit hun lijden kan verlossen door hen te laten inslapen, waardoor ze in Zijn paradijs komen.

En hoe weet jij dan of het niet een deel van God's plan was voor deze mensen om een eervolle en pijnloze dood te sterven dankzij palliatieve sedatie?

Als je blinde darm is gescheurd ga je toch ook niet wachten tot God je geneest? Dan ga je toch gelijk naar het ziekenhuis voordat je ingewanden geïnfecteerd raken? God wil dan toch dat je gebruik maakt van hedendaagse technologie die ervoor zorgt dat die blinde darm eruit wordt gehaald en alles wordt schoongemaakt?

En net zo min kunnen terminaal zieke mensen die in constante pijn leven wachten tot God ze eindelijk laat sterven.

Ik geloof niet dat het Gods plan is dat mensen 'een eervolle en pijnloze' dood sterven dankzij palliatieve sedatie. Ik geloof dat palliatieve sedatie/zorg een alternatief kan zijn voor euthanasie. Ik geloof echter dat het Gods plan is dat een patiënt geneest, waardoor palliatieve sedatie niet nodig is. Ik geloof niet in ongeneeslijke ziekten. God kan en wil elke ziekte genezen.

Ik geloof niet dat mensen die in constante pijn leven, hoeven te wachten tot God ze eindelijk laat sterven. Ik geloof dat mensen kunnen vragen of God hen thuis haalt en dat ze dan direct inslapen en bij Hem zijn.

Daarnaast zeg ik niet dat het verkeerd is om gebruik te maken van de medische wetenschap, voor degenen die dat willen, als het gaat om genezing van ziekten.

je visie raakt kant noch wal

ik heb nog nooit iemand zien genezen, alleen langzaam versukkelen, tot iemand waarvan het leven absoluut geen kwaliteit meer had.

met moeder hebben we het besluit to pallitatieve sedatie gedeeltelijk genomen, als een bezoek aan een ziekenhuis die persoon helemaal laat instorten, vindt ik het niet meer dan normaal dat er geen ziekenhuisbezoeken meer worden afgelegt.

veel success ale je vader of moeder in zo een situatie zit.

ik denk dat je op dat moment totaal geen raadt weet met de sitautie, want alles waarin je gelooft conclicteert dan. geloven in God, en egoistisch zijn, of een menselijk besluit nemen. ik denk dat je het niet aan kan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet in ongeneeslijke ziekten. God kan en wil elke ziekte genezen.

Maar jij en ik weten allebei dat ongeneeslijk zieken bijna nooit beter worden. Vandaar de term "ongeneeslijk". Ja, er zijn uitzonderingen, maar die bevestigen de regel.

Je kan niet altijd alleen maar op God blijven wachten. Ik vind een dergelijke vorm van religie erg gevaarlijk, want deze uitspraak slaat daar namelijk op: "Give a man a fish and he'll eat for a day, teach a man how to fish and he'll eat for a lifetime, give a man religion and he'll die praying for a fish." Als ik een kind met kanker zie wiens ouders geloven dat God hem zal genezen en ze dus elke vorm van behandeling weigeren, dan heb ik erg weinig vertrouwen in de toekomst van de mensheid. Of als een Jehova's Getuige op de operatie tafel sterft omdat hij heeft aangegeven dat het tegen zijn religie is om bloed van een ander te accepteren.

Als je op die manier gaat vertrouwen op God dan is dat niets minder dan gevaarlijk.

helemaal mee eens

Link naar bericht
Deel via andere websites

je visie raakt kant noch wal

Waarom?

ik heb nog nooit iemand zien genezen, alleen langzaam versukkelen, tot iemand waarvan het leven absoluut geen kwaliteit meer had.

Ik heb velen zien genezen.

veel success ale je vader of moeder in zo een situatie zit.

ik denk dat je op dat moment totaal geen raadt weet met de sitautie, want alles waarin je gelooft conclicteert dan. geloven in God, en egoistisch zijn, of een menselijk besluit nemen. ik denk dat je het niet aan kan

Mijn ouders zullen zulke situaties niet meemaken. Daarnaast kan ik elke situatie aan in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb velen zien genezen.

Ik heb veel meer ongeneeslijke zieken langzaam en pijnlijk zien doodgaan dan dat ik miraculeuze genezingen ben tegengekomen. Nu ik erover nadenk heb ik dat zelfs nog nooit meegemaakt. Na een half jaar stage in het ziekenhuis heb ik zowel gelovigen als niet gelovigen langzaam zien doodgaan. Sommigen konden er niet meer tegen en kozen voor euthanasie. Anderen bleven hopen op een wonder van God, maar tevergeefs, en zij stierven een dood die je niemand wilt toewensen. Ik heb ze tijdens hun laatste dagen God zien smeken om genade, om genezing, en het is hartverscheurend om dan te zien dat er niks gebeurd. Misschien leg jij dat van je af met gedachten als "ach, waren waarschijnlijk geen goede christenen", want ik kan deze uitspraak van jou maar niet uit mijn hoofd zetten: "God heeft genezing al gegeven. Het is aan de mens om het in ontvangst te nemen." Wat bedoelde je daar nou in hemelsnaam mee? Ik heb mensen zien schreeuwen om genade. Die mensen waren bereid om alles te doen om die genezing in ontvangst te nemen. Wat konden ze nou nog meer doen? Ik denk dat het goed voor jou zou zijn om eens buiten die veilige vertrouwde kring te stappen om eens te zien hoe het er echt in de wereld aan toe gaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid