Spring naar bijdragen

karikatuur kerk/denominatie


Aanbevolen berichten

Het is wel frappant dat het christendom sinds de Reformatie en de uitvinding van Sola Scriptura meer uiteen is gevallen in aparte kerkjes/denominaties dan daarvoor.
Volgens mij heeft dat niet met Sola Scriptura te maken, maar met de 'afschaffing' van autoriteit, wat weer meer te maken heeft met het modernisme, waar de reformatie een kindje van is.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is wel frappant dat het christendom sinds de Reformatie en de uitvinding van Sola Scriptura meer uiteen is gevallen in aparte kerkjes/denominaties dan daarvoor.

Er zijn altijd al valse leren geweest, en denk je dat de duivel stil zit als er zo`n mooie hervorming komt tot eer van God en zijn woord?

En in de laatste dagen zullen er zeker niet minder valse leren zijn, zie de waarschuwingen van Jezus en Paulus.

Het veranderd niks aan de Bijbel en de noodzaak om die te lezen, kennen en als maatstaaf te gebruiken.

Joz 1,8

Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Hos 4,6

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.

2tim3 14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.

2pet 120 Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

*

Dit gaat al aardig oftopic nu, laten we deze discussie staken of nog beter; verhuizen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn altijd al valse leren geweest, en denk je dat de duivel stil zit als er zo`n mooie hervorming komt tot eer van God en zijn woord?

Gelukkig is er nog de Gereformeerde Gemeente in Nederland waar de boodschap van vrije genade gepreekt wordt, God bewaard zijn kerk en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen. De rest ... tsja, need I say more
Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heeft dat niet met Sola Scriptura te maken, maar met de 'afschaffing' van autoriteit, wat weer meer te maken heeft met het modernisme, waar de reformatie een kindje van is.

Dat heeft juist veel met elkaar met te maken denk ik. Luther legde het gezag bij het individu dat met goed geweten de bijbel leest tegen het gezag van de kerk. Ik zou zelf de Reformatie, door het afschaffen van het gezag van de kerkelijke traditie en de nadruk op de individuele geloofsbeleving, als een voorloper van de moderniteit willen beschouwen ipv. het kindje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het veranderd niks aan de Bijbel en de noodzaak om die te lezen, kennen en als maatstaaf te gebruiken."

Dat we de Bijbel moeten lezen en als maatstaf moeten gebruiken beaam ik dan ook van harte. Het gaat me erom dat het idee van De Schrift als enige maatstaf nogal een naïef idee is, om verschillende redenen die je inmiddels wel bekend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
tsja, need I say more

thats my cue om te zeuren over de mix van nederlands en engels taalgebruik :P;)

Nee hoor....joke,..HEAR HEAR!

k d8 laat ik SS's :+ spreken, mssch -O- krijg ik dan _O_ antwoord. :Z

:):):):):):):)

zo ging dat dan, in die goeie ouwe klok van glim & gouwe tiffies

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is wel frappant dat het christendom sinds de Reformatie en de uitvinding van Sola Scriptura meer uiteen is gevallen in aparte kerkjes/denominaties dan daarvoor.
Volgens mij heeft dat niet met Sola Scriptura te maken, maar met de 'afschaffing' van autoriteit, wat weer meer te maken heeft met het modernisme, waar de reformatie een kindje van is.

Lijkt mij ook. En nieuwe middelen waardoor ideeën makkelijker verspreid werden (ok, ook dat kun je met het modernisme samen laten vallen). Voor de reformatie er was had je al proto-protestantse groepen. De Waldenzen bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weet wel het een en ander van theologie en denominaties.

In deze strip word de kern goed geraakt, dit is een strip van mensen die geen christen zijn, dus word ons een spiegel voorgehouden.

Los van het feit dat ik de humor geniaal vind en de strip zelf ook lees in mijn vrije tijd, is het doel van de post om jullie ook de spiegel voor te houden en jullie te vragen wat jullie er van vinden. Is het alleen funny, of hebben ze ook een punt?

Zelf vind ik dat we de bijbel als maatstaaf moeten nemen, en niet wat vinden of wensen hoe God moet zijn.

De strip:

http://www.giantitp.com/comics/oots0081.html

Hoi Sola,

beetje late reactie, zag dit topic pas vandaag. Je hebt een goede smaak, deze strip is werkelijk geniaal. (Net als Asterix en Obelix, Calvin en Hobbes, Peanuts, het zijn gewoon allemaal verschillende genres .)

De webcomic Order of the Stick heeft erg veel diepgang. Er zit een episch verhaal achter dat al 850+ pagina's en minstens vijf jaar doorloopt, terwijl de strip begon als puur een komische parodie op dungeons en dragons. Maar vanaf aflevering 100 ongeveer werd het veel en veel meer dan dat en heeft het verhaal zich grandioos ontwikkeld. (Al zou je het wel wat langzaam kunnen noemen, je moet wel van de lange adem zijn om het te waarderen) Het thema goed en kwaad zit diep verankerd in het verhaal. Er zijn verschillende soorten kwaad, en verschillende soorten 'goed' (ingame komt dit met het 'alignment' systeem tot uitdrukking.) Goede personen kunnen om allerlei redenen soms kwaadaardige daden plegen, en andersom. Stripfiguren die dit uitbeelden zijn oa Belkar, Roy, Miko, Elan en Nale en Redcloak en Xykon. Zij varieren van puur goed tot puur evil.

Wat deze grap betreft....... goede grappen zijn vaak een gechargeerde versie van de werkelijkheid. Deze grap vond ik erg goed, vooral dat stukje over Reformed en Orthodox....

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid