Spring naar bijdragen

Kijk van christenen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Moet een verslag maken over godsdienst en wil graag hulp.

we hebben het over 5 verschillende soorten christenen

a. traditioneel of orthodox

b. liberaal of modern

c. religie als bron van inspiratie

d. belang hechten aan de reliqueze rituelen

e. mensen zonder religie

zouden mensen de volgende vragenlijst willen beantwoorden

wat is je kijk op Avondmaal?

wat is je kijk op Doop?

wat is je kijk op Huwelijk?

wat is je kijk op Jezus?

wat is je kijk op Vader(God)?

wat is je kijk op de Heilige Geest?

wat is je kijk op het leven van een christen?

zet a.u.b ook je keuze van a,b,c,d,e erbij

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moet een verslag maken over godsdienst en wil graag hulp.

we hebben het over 5 verschillende soorten christenen

a. traditioneel of orthodox

b. liberaal of modern

c. religie als bron van inspiratie

d. belang hechten aan de reliqueze rituelen

Ik zou mijzelf in de bovenste 4 categorieën willen plaatsen.

zouden mensen de volgende vragenlijst willen beantwoorden

wat is je kijk op Avondmaal?

Geen kijk op. Ik vier geen avondmaal daar ik geen protestant ben.

wat is je kijk op Doop?

De doop is sacramenteel en kan aan een ieder toegediend worden, dus ook aan baby's.

wat is je kijk op Huwelijk?

Het kerkelijk huwelijk is sacramenteel en kan door mensen niet ontbonden worden. Je trouwt tot letterlijk de dood de partners scheidt. Het kerkelijk huwelijk is enkel voor man en vrouw, en burgerlijk huwelijk is zoals de wet het bepaald.

wat is je kijk op Jezus?

Jezus Christus is God de Zoon.

wat is je kijk op Vader(God)?

De Vader is ook God.

wat is je kijk op de Heilige Geest?

Ook de Heilige Geest is God

(kort samengevat geloof ik dus in de triniteit of heilige drie-eenheid)

wat is je kijk op het leven van een christen?

Gehoor geven aan Christus in doen en laten en in woorden en gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op Credible! Ik zal eens kijken of ik je vragen kan beantwoorden.

Moet een verslag maken over godsdienst en wil graag hulp.

we hebben het over 5 verschillende soorten christenen

a. traditioneel of orthodox

b. liberaal of modern

c. religie als bron van inspiratie

d. belang hechten aan de religieuze rituelen

e. mensen zonder religie

Weet je 't zeker dat je het niet over soorten mensen hebt? Persoonlijk schaar ik c/d/e niet per se onder christenen. Ook mist de optie 'evangelisch (of charismatisch)', die tussen a en b in kan. Zelf kies ik voor A.

wat is je kijk op Avondmaal?

Het Avondmaal of de Maaltijd van de Heer is voeding voor iedere christen. In deze maaltijd gedenken we het offer van Christus en de verzoening die daardoor gekomen is. Ik vind het altijd erg mooi dat ik als zondaar mag aanschuiven en genade ontvangen, om gesterkt weer verder te gaan.

wat is je kijk op Doop?

Het tweede Sacrament, uitgevaardigd door Jezus. Op basis van het geloof van de ouders mogen ook de kinderen gedoopt worden, om zo opgenomen te worden in het verbond tussen God en Zijn kerk.

wat is je kijk op Huwelijk?

Afzien en lijden. :# Nee, gekheid. Het huwelijk is voor God de manier om twee mensen te koppelen in liefde voor elkaar en voor Hem, opdat ze samen Hem mogen dienen.

wat is je kijk op Jezus?

Jezus is de Zoon van God, die voor ons aan het kruis gestorven is om onze zonden weg te nemen en verzoening te bereiken tussen God en mens. Ook is Hij het Woord, de Logos, waardoor het universum geschapen is.

wat is je kijk op Vader(God)?

God de Vader, Schepper en onderhouder van het heelal, innig verbonden met Zijn Zoon, Hij die alles in de hand houdt. Hij die heilig is en de zonde haat. Hij die ons liefheeft met een innige liefde.

wat is je kijk op de Heilige Geest?

'Derde Persoon' van de Drie-eenheid, Geest van God die werkzaam is in deze wereld. Jezus heeft ons de Geest gezonden als Trooster. Hij is het die het geloof in ons werkt en voor ons bidt als wij het niet meer kunnen.

wat is je kijk op het leven van een christen?

De mens is geschapen als beeld van God en bedoeld om met God om te gaan. Dat zijn we ooit verloren maar door het offer van Jezus mogen we weer tot God komen. Ik denk dat christen-zijn neerkomt op worden zoals God je bedoeld heeft. Christenen mogen God volgen in zekerheid dat Hij er voor hen zal zijn. Zo ervaar ik het zelf ook: ik kan altijd weer bij God terecht. En eens zullen we bij Hem zijn en Hem kennen zoals we zelf ook gekend zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
we hebben het over 5 verschillende soorten christenen

a. traditioneel of orthodox

b. liberaal of modern

c. religie als bron van inspiratie

d. belang hechten aan de reliqueze rituelen

e. mensen zonder religie

Ik denk dat ik dan het beste in b pas, en ik kom vanuit a. Waarom deze verdeling trouwens? Heb je daar een motivatie voor?

wat is je kijk op Avondmaal?

Daarbij gedenk ik het feit dat Jezus voor mijn (onze) zonden is gestorven.

wat is je kijk op Doop?

Ik ben - zeg maar - van de doop op geloof, alhoewel ik de kinderbesprenkeling niet veroordeel. De doop is een bevestiging van je keuze voor Jezus.

wat is je kijk op Huwelijk?

Het huwelijk zoals wij het kennen is een door mensen bedacht ritueel. Als twee mensen voor elkaar kiezen en elkaar trouw zijn, is dat al een huwelijk.

wat is je kijk op Jezus?

Hij is de Zoon van God en Hij heeft ons verlost.

wat is je kijk op Vader(God)?

God is onze schepper.

wat is je kijk op de Heilige Geest?

De Heilige Geest helpt je in en door dit leven.

wat is je kijk op het leven van een christen?

Een christen probeert zo veel mogelijk op Jezus te lijken, op de mens zoals God die oorspronkelijk heeft geschapen. Dat is alleen verrekte moeilijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Traditioneel en orthodox hoeft niet altijd samen te gaan, evenals modern en liberaal.

Check! Ik ben best orthodox denk ik, maar zeker niet traditioneel.

wat is je kijk op Avondmaal?

Avondmaal is een instelling van Jezus(sacrament) waarin de gelovige door zichtbare tekenen het lijden van Jezus Christus herdenkt. En daarnaast is het ook iets wat christenen samen vieren dus het heeft iets samenbindends, gemeenschappelijks..

wat is je kijk op Doop?

Doop is ook een instelling van God(sacrament). Ik zie het als teken en zegel van het Nieuwe verbond in Jezus en of je het aan volwassenen of kinderen bedient laat ik in het midden.

wat is je kijk op Huwelijk?

Huwelijk lijkt me lastig :P Maar is denk een van de belangrijkste instellingen van God. Hierin word zichtbaar wat onvoorwaardelijke liefde betekent. Hierin worden kinderen voortgebracht en in liefde opgevoed. Ik denk dat trouw(levenslang) dan ook heel belangrijk is, omdat je anders deze zaken gelijk schaad. Verder denk ik dat het huwelijk alleen bedoelt is voor een man en een vrouw.

wat is je kijk op Jezus?

Jezus is de Zoon van God. Jezus is God. Jezus is de verlosser van de wereld. Jezus stierf voor onze zonden. Jezus is Koning der koningen. Jezus komt ooit terug. Jezus regeert voor altijd. Jezus is zonder zonden. Dan heb je het wel zon' beetje denk ik :)

wat is je kijk op Vader(God)?

De Vader is God. Hij is de Schepper van alles wat leeft en bestaat.

wat is je kijk op de Heilige Geest?

De Heilige Geest is God. Hij is het die Gods heil aan ons mensen komt brengen. Hij wil in onze harten wonen en de liefde van God in ons uitstorten.

wat is je kijk op het leven van een christen?

Het is zo makkelijk, dat het het lastigste is wat er is.

Verder val ik dus in cathegorie A zoals ik hierboven al aangaf. En ik ben ook van mening dat d/e niet echt onder de noemer 'christen' valt en ook met c heb ik wel wat problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moet een verslag maken over godsdienst en wil graag hulp.

we hebben het over 5 verschillende soorten christenen

a. traditioneel of orthodox

b. liberaal of modern

c. religie als bron van inspiratie

d. belang hechten aan de reliqueze rituelen

e. mensen zonder religie

zouden mensen de volgende vragenlijst willen beantwoorden

wat is je kijk op Avondmaal?

wat is je kijk op Doop?

wat is je kijk op Huwelijk?

wat is je kijk op Jezus?

wat is je kijk op Vader(God)?

wat is je kijk op de Heilige Geest?

wat is je kijk op het leven van een christen?

zet a.u.b ook je keuze van a,b,c,d,e erbij

Ik ben orthodox.

- Het avondmaal betreft de viering van het Nieuwe Verbond tussen God en de gelovige. De gelovige eet brood dat het verbroken Lichaam van Jezus Christus is en drinkt druivensap/wijn dat het vergoten bloed van Christus is. De gelovige gedenkt dat Jezus in dit leven verlossing, genezing/gezondheid, voorspoed, bescherming, rust, vrede, blijdschap enz. heeft gegeven.

- Een (jong)volwassene laat zich in water onderdompelen na geloof/bekering en onderwerpt zich daarmee aan Jezus.

- Het huwelijk is een verbond tussen een man en een vrouw waarbij ze zichzelf aan elkaar onderwerpen en ze sluiten dat verbond tot eer van God.

- Jezus is de Zoon van God Die het volmaakte offer heeft gebracht om God en de mens met elkaar te verzoenen, zodat de mens weer in dit leven leeft in vrijheid, genezing/gezondheid, voorspoed, bescherming, rust, vrede, blijdschap, enz. .

- De Vader is de Schepper van hemel en aarde Die zoveel houdt van de wereld dat Hij Zijn Zoon opofferde om weer contact te hebben met de mensen die Hij als Zijn kinderen beschouwd.

- De Heilige Geest is de Geest van God die op en in Jezus was en ook in gelovigen is. De Heilige Geest kan ook op gelovigen komen (Doop in de Heilige Geest), waarna deze gelovigen functioneren in de charismata (genadegaven) als tongentaal, profetie, genezingen, enz. .

- Een christen leeft voor God en geeft zijn/haar leven op voor God, leeft voor Hem, heeft een relatie met Hem en doet Zijn wil op aarde, in navolging van Jezus Die eerst Gods wil op aarde deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Traditioneel en orthodox hoeft niet altijd samen te gaan, evenals modern en liberaal.

Check! Ik ben best orthodox denk ik, maar zeker niet traditioneel.

Waarin komt dat zeker niet-traditionele tot uiting?

Dat ik niet van de zwarte pakken(of nog leuker:toga's), oude psalmen, strakke zondagsrust, traditionele kerkdiensten en dat soort zaken ben... Dat is in principe wel de traditie waar ik uit kom, maar zo ben ik zelf niet echt. Dus ik beschouw mezelf niet echt als traditioneel in dat opzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moet een verslag maken over godsdienst en wil graag hulp.

we hebben het over 5 verschillende soorten christenen

a. traditioneel of orthodox

b. liberaal of modern

c. religie als bron van inspiratie

d. belang hechten aan de reliqueze rituelen

e. mensen zonder religie

Vooruit dan maar, ook maar een e-tje in je enquête dan....

wat is je kijk op Avondmaal?

Een ritueel dat al sinds het oudste begin van het christendom een belangrijke plaats inneemt. Gelovigen geven hiermee uiting aan de betekenis die de centrale persoon van het christendom, Jezus van Nazareth voor hen heeft. (hier speciaal: het Lijden en Sterven van Christus)

wat is je kijk op Doop?

Een ander ritueel, dat zelfs nog ouder is. Het wordt gebruikt om nieuwelingen (dit kunnen zowel nieuwgeborenen als volwassen zijn) toe te laten treden tot het Verbond met God.

wat is je kijk op Huwelijk?

Een verbintenis tussen twee mensen, traditioneel man en vrouw die daarmee aan de buitenwereld te kennen geven dat ze bij elkaar willen horen

Wat is je kijk op Jezus

Een mens die ongeveer 2000 jaar geleden een aantal jaren rondtrok als rabbi door Galilea en de romeinse provincie Judea en daar een grote schare volgelingen verzamelde. Volgens de overlevering is hij onder het prefectuur van pontius pilatus gekruisigd in ergens rond het jaar 33-36 na Christus

wat is je kijk op Vader(God)?

Een naam die veel mensen geven aan de gevoelens die opkomen als je aan het nadenken bent over het overweldigend grote, onkenbare universum in relatie tot het kleine individu

wat is je kijk op de Heilige Geest?

Altijd een beetje het derde wiel aan de wagen.

wat is je kijk op het leven van een christen?

De meesten die ik ken zijn hele aardige mensen. Soms roepen ze wat rare dingen zoals die meneer Camping in Californië . Maar niet- christenen doen dat ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat ik niet van de zwarte pakken(of nog leuker:toga's), oude psalmen, strakke zondagsrust, traditionele kerkdiensten en dat soort zaken ben... Dat is in principe wel de traditie waar ik uit kom, maar zo ben ik zelf niet echt. Dus ik beschouw mezelf niet echt als traditioneel in dat opzicht.
Oude wijn in nieuwe zakken dus? ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

A.

wat is je kijk op Avondmaal?

Het Avondmaal is teken en zegel van het Verbond.

wat is je kijk op Doop?

In de Doop worden we vermaand en verzekerd dat Christus voor onze zonden gestorven is. Daar hoeven we dus niet aan te twijfelen. Zoals het waterbad ons uitwendig wast, zo wast het bloed van Christus onze zonden weg. Wat mij betreft maakt het niet ontzettend veel uit of dit bij zuigelingen of bij volwassenen gebeurt, al is er wel een verschil natuurlijk.

wat is je kijk op Huwelijk?

Ik zie het huwelijk niet als sacrament. Ik vind het goed en mooi als mensen trouwen i.p.v. ongehuwd samenwonen maar ik weet uit ervaring dat het leven soms anders loopt. Wel geloof ik volledig in eeuwige trouw, zelfopoffering, onderling respect en navolging, ook in je relatie die geen huwelijk is. Daar is in deze wereld een groot gebrek aan.

wat is je kijk op Jezus?

Jezus Christus is de Zoon van God, de Zaligmaker, die mijn zonden heeft weggenomen.

wat is je kijk op Vader(God)?

De Vader is de Schepper.

wat is je kijk op de Heilige Geest?

De Heilige Geest is met de Vader en de Zoon eeuwig en altijd God. Ik geloof ook dat de Heilige Geest mij gegeven is.

wat is je kijk op het leven van een christen?

‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Jezus zei hem: ‘ U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.’ Matt. 22

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid