Spring naar bijdragen

Kinderbijbel deel 2


Aanbevolen berichten

Ik kan mijn oude topic niet meer vinden, dus ik start even een nieuwe. Allereerst mag je hier natuurlijk alles spuien wat je kwijt wilt over kinderbijbels. Maar ik heb ook een concreet probleem wat ik eigenlijk aan jullie wil voorleggen. Ik ben inmiddels serieus begonnen met het produceren van een kinderbijbel. En ik heb een beetje hulp nodig. Wat het uiteindelijk wordt, moet nog blijken, maar ik heb het volgende idee:

Ik wil randkerkelijke en niet-kerkelijke (maar geïnteresseerde) kinderen én ouders (maar dat deel staat hier even niet centraal, het gaat in ieder geval een soort parallelbijbel worden) bereiken. Daarom laat ik een meester op een doorsnee basisschool in de loop van het schooljaar honderdvijftig bijbelverhalen vertellen aan laten we zeggen een groep 6. Ik ga er van uit dat deze kinderen 0 weten. Nou is een verhaal vertellen niet zo moeilijk, maar hoe vertel je eigenlijk aan kinderen van acht tot twaalf jaar wie God is? Dus kinderen die niet christelijk opgevoed worden. Ik vind dat toch wel vrij essentieel, en ik heb dat in geen enkele kinderbijbel (ik heb er veel) gelezen tot op heden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mij valt vaak op dat de meeste kinderen het helemaal niet zo moeilijk vinden om zich iets bij God voor te stellen.

Tenzij hun ouders ze nooit iets bijgebracht hebben over godsdienst. Op mijn werk heb ik zo'n kind een keer moeten uitleggen wat een god is. Ik heb er maar een mens dat op de wolken woont en hééél veel dingen kan wat gewone mensen niet kunnen van gemaakt. Of het over kwam weet ik niet.. Maar met behulp van tekeningen kun je al heel veel duidelijk maken is mijn ervaring. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is iets in de vorm van een stripverhaal niet wat, zoals dit bijvoorbeeld? Kinderen zijn erg visueel ingesteld. Maar ik weet niet hoe goed je kunt tekenen...

Met plaatjes kun je misschien veel duidelijker maken wie God is (kijk maar om je heen).

Plaatjes komen er wel bij, maar nee een stripverhaal is niet de opzet. Overigens heb ik al wel redelijk helder welke bijbelverhalen er wel en niet in gaan komen, dus in principe moet het wel goedkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze: http://www.bijbel.net/wb/?b=11

Net bij het koffiedrinken na de kerkdienst zijn er weer wonderen gebeurd. Een stichting voor geloofsopvoeding aan seculiere kids (ofzo), een illustrator! Er rust echt zegen op dit project blijkbaar. Meer volgt.

Iria, jij bent toch godsdienstlerares? Hoe zou jij aan kinderen uitleggen wie God is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid