Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

Ik ben begonnen met het lezen van de bijbel bij Lucas. Dit boek heb ik nu uit.

Welk boek raden jullie aan om in verder te gaan lezen?

Door al die boeken in dat geweldige grote/dikke boek, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de bijbel nog nooit eerder gelezen. Tips zijn welkom! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan hetzelfde nog een keer lezen in een andere stijl door nu Mattheüs, Marcus of Johannes te gaan lezen (dan lees je veel dezelfde dingen) of je kan verder de diepte in duiken en Handelingen gaan lezen. (Daarna kan je chronologisch de rest gaan lezen, van 1 Korintiërs tot aan Openbaringen.)

Edit: hetzelfde advies dus als degenen hiervóór gaven :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Idem.

Wat vond je van Lucas?

Oké, dankjewel!

Ik vind Lucas een erg mooi boek! Ook goed te begrijpen trouwens!

Vooral om een beeld te krijgen van het leven van Jezus en om te beseffen wat hij voor ons gedaan heeft..

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK. Zoals ik al eerder zei, Handelingen gaat verder waar Lucas ophoudt. Het behandelt o.a.:

* Hemelvaart

* Pinksteren

* De eerste gemeente in Jeruzalem

* De zendingsreizen van Paulus en anderen

Het idee is hetzelfde: Lucas wil graag een zo accuraat mogelijk verslag geven van de gebeurtenissen na Jezus' leven en opstanding.

Een andere optie is de brief van Paulus aan de Romeinen waarin hij de christelijke leer uiteenzet. Kan soms wel ingewikkeld zijn, mede door de zinscontructies die Paulus gebruikt. 1 Korinthiërs is ook een goede optie; minder theoretisch, mooi en toepasbaar in het dagelijks leven.

Als je trouwens vragen hebt tijdens het lezen, schroom niet om hier een topic te openen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou denk Johannes of Romeinen aanraden. Romeinen zet inderdaad kort het christelijk geloof uiteen. Is soms inderdaad wel heel erg lastig, maar behandelt echt bijna alles. Johannes vind ik zelf ook altijd prachtig, het gaat over Jezus, maar Johannes beschrijft de dingen toch wel echt anders dan bijv. Lukas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[Offtopic]Ik vind het zo mooi dat ondanks de verschillen in denominaties er toch veel universaliteit en kennis over de bijbel is hier op het forum.. [/offtopic]

Blijf inderdaad nog even in het NT hangen. Lucas, Matteus en Marcus worden de synoptici genoemd. Zij geven echt een beschrijving van de essentie van Jezus' leven en bevatten hierdoor ook veel overeenkomsten. Johannes valt daarbuiten, dus als aanvulling zou ik na handelingen Johannes lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het evangelie van Johannes vind ik een mooie omdat het m.i. de drie andere evangeliën aanvult. Maar, als je graag wilt dat het verhaal verder gaat, dan raad ik je Handelingen aan. Dat is eigenlijk het vervolg van het evangelie van Lucas (dezelfde schrijver en mogelijk van oorsprong het tweede deel van dezelfde tekst).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie tips! Hier kan ik wel wat mee.

Ik denk dat ik eerst verder ga in Handelingen, omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar hoe het verdere verloop in de bijbel staat. (Ik ken het verhaal van Jezus eigenlijk alleen door verhalen van anderen en wil me hier meer in verdiepen) Ik ben wel van plan om Mattheus en Marcus ook nog te gaan lezen, maar ik denk dat ik daar niet doorheen kom als ik net Lucas gelezen heb. Dit omdat er waarschijnlijk veel hetzelfde in staat (dan lijkt het net of ik het al gelezen heb, maar toch ook weer niet), dus misschien doe ik dat later nog.

Als ik vragen heb, dan horen jullie het zeker!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het feit dat je in Lucas bent begonnen, ipv in Genesis of door gewoon ergens de Bijbel open te slaan, geeft mij het idee dat je in eerste instantie Jezus wilt leren kennen. Dan zou ik toch eerst nog (een van) de andere evangeliën (Mattheus, Marcus of Johannes) lezen, zodat je nog meer over Hem te weten komt. Soms staan er idd dezelfde verhalen in, soms net even anders of totaal andere verhalen.

Maar wel mooi dat je dit doet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het feit dat je in Lucas bent begonnen, ipv in Genesis of door gewoon ergens de Bijbel open te slaan, geeft mij het idee dat je in eerste instantie Jezus wilt leren kennen. Dan zou ik toch eerst nog (een van) de andere evangeliën (Mattheus, Marcus of Johannes) lezen, zodat je nog meer over Hem te weten komt. Soms staan er idd dezelfde verhalen in, soms net even anders of totaal andere verhalen.

Maar wel mooi dat je dit doet!

Ik ben in de eerste instantie met Lucas begonnen omdat ik die tip meegekregen had van verschillende mensen. Maar de reden die jij noemt zit daar natuurlijk ook achter. :) Ik zal even nadenken over jouw tip. Misschien dat ik dat ook wel ga doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid