Spring naar bijdragen

Zendingreizen naar Afrika


Aanbevolen berichten

Het is wat mij is opgevallen, waar ik ben geweest is het enige rustpunt in de chaos die er heerst de katholieke kerk en diverse moslim organisaties met onderwijs, opvoeding en gezondheidszorg. Waarom, omdat ze er al 50 jaar zitten inclusief de mensen voor wie het al tientallen jaren een roeping is op die plek een verschil te maken en die daarvoor alles hebben achtergelaten. Daar heb ik ENORM respect voor en nee ik ben niet katholiek en geen moslim.

Niet de snelle relatief dure zendings/evangelisatie reizen waar de meest fantastische niet onderbouwde, niet na te trekken, zaken gebeuren brengt mensen nader tot het geloof. Als je leest op dit forum hoe mensen tot het geloof gekomen zijn, dan heeft dit vaak jaren geduurd met veel studie, discussieren en ''tegenslagen''. Als jij gelooft dat er vervolgens een groepje zendelingen even in een weekje of in een paar dagen in volslagen chaotische gebieden de hele bevolking tot geloof brengen, wonderen verrichten etc.. waar we vervolgens niks meer over horen, dan is dat je goed recht. Maar in mijn ogen volstrekt ongeloofwaardig.

Overigens zijn het tegenwoordig de Moslims die in grote gebieden in Afrika voor gezondheidszorg, opvang en onderwijs zorgen, de Islam is dan ook de snelst groeiende Godsdienst. Waarom, omdat de nadruk ligt op de basis behoeften van mensen en niet op het verzorgen van een instant bevrediging door het zogenaamd bewerkstelling van de meest fantastische wonderen.

Ik vermoedde al dat je je mening baseerde op één situatie die jou bekend is. Ik weet van heel andere situaties. Traditionele en niet-traditionele protestanten brengen het evangelie er al eeuwen en hebben er talloze permanente kerken, ziekenhuizen, weeshuizen, scholen en hulpprojecten opgezet. Er zijn miljoenen evangelische christenen in Afrika, dus de evangelisatie en zending heeft wel degelijk een stabiel resultaat opgeleverd.

Ik suggereer niet dat mensen gemakkelijk tot geloof komen. Mensen komen tot geloof en worden uit hun familie verstoten of worden aangevallen door moslims.

In Zuid-Amerika staan de evangelische christenen er ook om bekend dat ze de structuur van de landen totaal veranderen en dat mensen tot geloof komen, dat ze rijker worden, dat criminaliteit en verslaving verdwijnen enz. . Waarom zou dat in Afrika anders zijn?

Wereldwijd groeit het christendom sneller dan de islam. De islam groeit voornamelijk snel door een geboorteoverschot. Het niet-traditionele protestantisme groeit veel harder dan het algemene christendom en de islam. Ik ben benieuwd naar jouw eventuele onderbouwing van de groei van de islam in Afrika en dat de islam daar de snelst groeiende godsdienst zou zijn. Ik weet wel van een miljoenengroei van het niet-traditionele protestantisme.

Ogbomosho.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Uiteindelijk blijven het ervaringen die elkaar tegenspreken. De ervaring van Quest herken ik zelf ook en hoor ik ook terug van mensen die in zulke streken zijn geweest.

Inderdaad heeft het wel eens met persoonlijke ervaringen te maken. Ik weet van mijn voorganger die een paar weken naar Afrika ging om er te preken en zieken te genezen, maar hij deed dat wel door dat te doen bij bestaande kerken, waardoor de hoorders en genezen mensen niet aan hun lot zouden worden overgelaten als hij weer weg ging.

Paulus reisde ook meermalen door Azië en Europa; soms bleef hij ergens een paar jaar, soms maar een paar dagen; maar net zoals de Geest hem dat opdroeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in principe niks tegen de opkomst van evangelicaals protestantisme en ik geloof ook niet dat ze weinig doen voor de mensen. In Zuid-Amerika denk ik dat pentecostals wel veel projecten hebben om de levensomstandigheden van mensen te verbeteren. Je moet het gewoon per geval bekijken om te kunnen oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat mensen genezen gaat er bij mij alleen niet in... Heb ik altijd wat vaag gevonden aan deze zending werkers.

Maar goed ik ben nog al saai...heb ook helemaal niet met oecemenische vieringen zoals taize en andere gemaakte dingen in de kerk.

Met oecumenische vieringen, Taizé en andere gemaakte dingen in de kerk heb ik ook niet zoveel.

Genezingen door gelovigen is echter nogal Bijbels en zover ik weet hebben katholieken ook genezingen gedaan vanaf het begin van de jaartelling tot de dag van vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb in principe niks tegen de opkomst van evangelicaals protestantisme en ik geloof ook niet dat ze weinig doen voor de mensen. In Zuid-Amerika denk ik dat pentecostals wel veel projecten hebben om de levensomstandigheden van mensen te verbeteren. Je moet het gewoon per geval bekijken om te kunnen oordelen.

Ik heb ook niets tegen de katholieke missie en met name het charismatische katholicisme.

Ik was ook benieuwd naar onderbouwing (van anderen) met betrekking tot Afrika, want ik kan alleen maar oordelen vanuit mijn eigen stroming die projecten heeft op meerdere continenten, waaronder Afrika: link .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb in principe niks tegen de opkomst van evangelicaals protestantisme en ik geloof ook niet dat ze weinig doen voor de mensen. In Zuid-Amerika denk ik dat pentecostals wel veel projecten hebben om de levensomstandigheden van mensen te verbeteren. Je moet het gewoon per geval bekijken om te kunnen oordelen.

Ik heb ook niets tegen de katholieke missie en met name het charismatische katholicisme.

Ik was ook benieuwd naar onderbouwing (van anderen) met betrekking tot Afrika, want ik kan alleen maar oordelen vanuit mijn eigen stroming die projecten heeft op meerdere continenten, waaronder Afrika: link .

Wel de missie van uit Rooms Katholieke oogpunt komt voor mij wat meer werkelijk over. Ze bidden voor de mensen... en eigenen hun zelf de genezing niet toe.

Ik geloof niet in die missie vieringen waarin predikers beweren mensen te kunnen genezen en meer van dat soort gekheid rond bazuinen.

Aan de andere kant zal deze manier van evangeliseren in afrika beter aanslaan. Zwarte voedoe is daar ook normaal

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onderstaand nieuwsbericht bewijst wel wat in cijfertjes:

AFRIKAANSE KATHOLIEKE KERK IN DE FRONTLINIE IN STRIJD TEGEN AIDS

BRUSSEL (KerkNet/Fides) – Met een 1.000-tal katholieke ziekenhuizen en een 5.000-tal medische centra staat de katholieke Kerk in de frontlijn van de opvang van aidspatiënten op het Afrikaanse continent. Daarnaast beheert zij via de kloosterorden en congregaties nog eens een 800-tal weeshuizen voor kinderen met hiv. Katholieke parochies vervullen bovendien vaak een primordiale rol inzake bewustwording van de aidsproblematiek.

Wereldwijd staat de katholieke Kerk in voor ruim een kwart van de zorgverstrekking aan aidspatiënten. In Afrika loopt dat percentage zelfs op tot 40%. In vele afgelegen gebieden is de katholieke Kerk de enige hulpverstrekker.

(Kerknet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb in principe niks tegen de opkomst van evangelicaals protestantisme en ik geloof ook niet dat ze weinig doen voor de mensen. In Zuid-Amerika denk ik dat pentecostals wel veel projecten hebben om de levensomstandigheden van mensen te verbeteren. Je moet het gewoon per geval bekijken om te kunnen oordelen.

Ik heb ook niets tegen de katholieke missie en met name het charismatische katholicisme.

Ik was ook benieuwd naar onderbouwing (van anderen) met betrekking tot Afrika, want ik kan alleen maar oordelen vanuit mijn eigen stroming die projecten heeft op meerdere continenten, waaronder Afrika: link .

Wel de missie van uit Rooms Katholieke oogpunt komt voor mij wat meer werkelijk over. Ze bidden voor de mensen... en eigenen hun zelf de genezing niet toe.

Ik geloof niet in die missie vieringen waarin predikers beweren mensen te kunnen genezen en meer van dat soort gekheid rond bazuinen.

Aan de andere kant zal deze manier van evangeliseren in afrika beter aanslaan. Zwarte voedoe is daar ook normaal

Paulus genas ook zelf mensen, al gaf hij aan dat hij dat niet uit zichzelf deed, maar door Gods kracht. Evangelischen genezen ook mensen, maar geven ook daarvoor God de eer.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Nu geschiedde het, dat de vader van Publius met ingewandskoortsen te bed lag; en Paulus ging tot hem en deed een gebed, en hij legde hem de handen op en genas hem.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het mooi dat verschillende kerken vanuit hun geloof in Christus aan ontwikkelingswerk doen en proberen om het evangelie te planten. Persoonlijk zie ik niet zoveel in een onderlinge wedstrijd en proberen andermans werk te ondermijnen. Dat maakt het evangelie niet geloofwaardiger. Als ik ooit in zulke landen zou werken zou ik eerder proberen om samenwerking en vriendschap met pentecostals te zoeken dan concurrentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onderstaand nieuwsbericht bewijst wel wat in cijfertjes:

AFRIKAANSE KATHOLIEKE KERK IN DE FRONTLINIE IN STRIJD TEGEN AIDS

BRUSSEL (KerkNet/Fides) – Met een 1.000-tal katholieke ziekenhuizen en een 5.000-tal medische centra staat de katholieke Kerk in de frontlijn van de opvang van aidspatiënten op het Afrikaanse continent. Daarnaast beheert zij via de kloosterorden en congregaties nog eens een 800-tal weeshuizen voor kinderen met hiv. Katholieke parochies vervullen bovendien vaak een primordiale rol inzake bewustwording van de aidsproblematiek.

Wereldwijd staat de katholieke Kerk in voor ruim een kwart van de zorgverstrekking aan aidspatiënten. In Afrika loopt dat percentage zelfs op tot 40%. In vele afgelegen gebieden is de katholieke Kerk de enige hulpverstrekker.

(Kerknet)

Dit zegt alleen nog maar wat over de katholieken en dan met name op het gebied van hiv/aids. Dit zegt nog niet zoveel over evangelischen (en traditionele protestanten).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het mooi dat verschillende kerken vanuit hun geloof in Christus aan ontwikkelingswerk doen en proberen om het evangelie te planten. Persoonlijk zie ik niet zoveel in een onderlinge wedstrijd en proberen andermans werk te ondermijnen. Dat maakt het evangelie niet geloofwaardiger. Als ik ooit in zulke landen zou werken zou ik eerder proberen om samenwerking en vriendschap met pentecostals te zoeken dan concurrentie.

Daar ben ik het nogal mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het mooi dat verschillende kerken vanuit hun geloof in Christus aan ontwikkelingswerk doen en proberen om het evangelie te planten. Persoonlijk zie ik niet zoveel in een onderlinge wedstrijd en proberen andermans werk te ondermijnen. Dat maakt het evangelie niet geloofwaardiger. Als ik ooit in zulke landen zou werken zou ik eerder proberen om samenwerking en vriendschap met pentecostals te zoeken dan concurrentie.

Als het zo gaat is het inderdaad mooi. Maar ik heb vreselijke dingen gezien en gehoort vroeger... waardoor ik toch met terughoudendheid naar protestanse missie werk kijk...

Eigenlijk naar het proetsnasme op zich

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zegt alleen nog maar wat over de katholieken en dan met name op het gebied van hiv/aids. Dit zegt nog niet zoveel over evangelischen (en traditionele protestanten).

Dit zegt meer over jou, dat jij hier geen relatie tussen ziet.

Daarnaast zijn bij mij geen cijfers bekend van andere denominaties, dus als je ze hebt om hiermee te vergelijken zijn ze meer dan welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg niet dat alles goed gaat. Veel heeft ook te maken met cultuurclashes. Ik ken ook verhalen van missionarissen waaraan wonderen worden toegeschreven (waaronder lopen over water, wonderware visvangsten en opwekkingen uit de dood). Niet zelden geven deze missionarissen zelf aan dat hier wel wat op valt af te dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zegt alleen nog maar wat over de katholieken en dan met name op het gebied van hiv/aids. Dit zegt nog niet zoveel over evangelischen (en traditionele protestanten).

Dit zegt meer over jou, dat jij hier geen relatie tussen ziet.

Daarnaast zijn bij mij geen cijfers bekend van andere denominaties, dus als je ze hebt om hiermee te vergelijken zijn ze meer dan welkom.

Zover ik weet, zijn de katholieken in de meerderheid onder de christenen in Afrika. Daarom is het ook niet raar als zij een groot deel van het werk op het gebied van hiv/aids doen. Traditionele protestanten doen ook een groot deel van het zendingswerk en medische hulp. Het zwaartepunt bij evangelischen ligt mogelijk meer bij bovennatuurlijke genezing, al doen evangelischen ook aan hulp op het gebied van de medische wetenschap. Over deze (aspecten van de) protestanten staat niets in het artikel dat je aanhaalde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over deze (aspecten van de) protestanten staat niets in het artikel dat je aanhaalde.

Klopt, daarom wacht ik ook op cijfers door jou aangeleverd. Ik had namelijk de indruk dat je bewijzen wou, of in ieder geval het objectief wou bekijken. Immers Quest ging enkel af op zijn eigen ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij stelt Eulogia nergens dat katholieken niets presteren in de missiegebieden.

Ik weet wel zeker dat Eulogia dat niet stelt, althans niet in dit topic (en daarbuiten weet ik niet). Ik zeg ook niet dat hij dat stelt.

In zijn gesprek met Quest kreeg ik echter de indruk dat hij het onderwerp eens objectief wou bekijken, en dan kom je al snel in de cijfers te zitten. Blijkbaar heb ik mij vergist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij stelt Eulogia nergens dat katholieken niets presteren in de missiegebieden.

Ik weet wel zeker dat Eulogia dat niet stelt, althans niet in dit topic (en daarbuiten weet ik niet). Ik zeg ook niet dat hij dat stelt.

In zijn gesprek met Quest kreeg ik echter de indruk dat hij het onderwerp eens objectief wou bekijken, en dan kom je al snel in de cijfers te zitten. Blijkbaar heb ik mij vergist.

Volgens link waren er 126 miljoen evangelische/pinkster-christenen in Afrika (en volgens link 139 miljoen katholieken) in het jaar 2000. Het getal van 126 miljoen lijkt me niet overeenkomen met de karikatuur van Quest dat evangelischen het continent veelvuldig zouden binnenrennen en de hoorders na hun snelle vertrek weer in vertwijfeling zouden achterlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid