Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In de Bijbel komen we regelmatig verhalen tegen over demonen. Vandaag las ik Handelingen 16:16-34 en daarin staat het volgende:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:16 En het geschiedde, als wij tot het gebed heengingen, dat een zekere dienstmaagd, hebbende een waarzeggenden geest, ons ontmoette, welke haar heren groot gewin toebracht met waarzeggen.

17 Dezelve volgde Paulus en ons achterna, en riep, zeggende: Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen.

18 En dit deed zij vele dagen lang. Maar Paulus, daarover ontevreden zijnde, keerde zich om, en zeide tot den geest: Ik gebied u in den Naam van Jezus Christus, dat gij van haar uitgaat. En hij ging uit ter zelfder ure.

19 Als nu de heren van dezelve zagen, dat de hoop huns gewins weg was, grepen zij Paulus en Silas, en trokken hen naar de markt voor de oversten.

Deze demoon vertelde de waarheid over Paulus en Silas. Wat zou Paulus en Silas er toe hebben aangezet om na "vele dagen" pas de demoon uit te drijven? Kunnen we in deze tijden ook nog demonen in mensen herkennen en hoe kunnen we daarmee omgaa?n?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook Jezus had te maken met zulke demonen:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 Na het verlaten van de synagoge ging hij naar het huis van Simon. Simons schoonmoeder had hoge koorts, en ze vroegen Jezus om haar te helpen. 39 Hij boog zich over haar heen en sprak de koorts bestraffend toe. Die verliet haar, en meteen stond ze op en begon voor hen te zorgen. 40 Toen de zon was ondergegaan, brachten de mensen al hun zieken naar hem toe, aan welke kwaal ze ook leden. Hij legde hun een voor een de hand op en genas hen. 41 Hij dreef ook veel demonen uit, die schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!’ Hij sprak hen bestraffend toe en verbood hun iets te zeggen; ze wisten immers dat hij de messias was.

Bij Jezus kan ik me nog wel voorstellen dat Hij niet graag had dat de demonen zeiden dat Hij 'de Zoon van God' was. Nu ik er over nadenk, stond dat voor de joden niet gelijk aan: 'jij bent God!'? Ik denk dat er in dit geval twee redenen zijn, zowel voor de discipelen als voor Jezus: 1) het was niet hun eigen keuze hun status of identiteit te eisen en ze stonden dus de demonen niet toe die te uiten, en 2) de uitspraken van de demonen konden gevaarlijk zijn. Ze hadden misschien wel gelijk, maar anderen in de omgeving zouden het anders kunnen opvatten.

Ik weet niet waarom Paulus en Silas pas later ingrepen. Misschien hadden ze het zelf pas later door? En hoe je dat dan ziet... dat weet ik ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag wat Paulus er toe heeft aangezet staat in vers 18: hij was ontevreden, had er last van, ging er gebukt onder(letterlijk) en dus deed hij toen wat hij deed. Dus ik denk niet dat ze het toen pas doorhadden. Ik bedoel als er iemand schreeuwend achter je aanloopt merk je dat wel. En de tekst geeft mij meer de indruk dat ze het zat zijn dan dat ze een moment van inzicht hebben. Maar ja, de echte motieven en alle details staan er helaas weer niet bij.

Maar dat roept bij mij dan de vraag op: waarom pas na zoveel dagen dit meisje uit deze ellende verlossen? Nu komt het bijna over alsof Paulus het zat word en dan iets goeds doet om het maar op te lossen wat hij ook al eerder had kunnen doen... Alsof hij niet eerder bewogen was met haar, maar haar alleen vervelend vond.

Je laatste vragen dat weet ik allemaal niet. Ik geloof absoluut in demonen en duistere krachten en dat ze ook vandaag nog actief zijn. Maar als het echt op de praktische kant aan komt weet ik het ook allemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Chappo zegt klinkt wel logisch, maar mijns inzien zouden Petrus en Silas niet alleen het meisje bevrijden omdat ze haar zat zijn. Misschien is dit alleen omdat ik beter van hen verwacht. Als je in de naam van Jezus anderen kan helpen doe je dit graag en met een hart vol van geloof. Het waarom zal een vraag blijven, aangezien dit inderdaad niet vermeldt staat.

Over demonen vandaag zijn de meningen verdeeld en dat valt op dit forum ook erg op. Of het echt aan een persoon te zien is, weet ik niet. Maar misschien gaan danoontjes wel veel subtieler te werk. Denk hierbij aan mensen die stemmen horen/dingen zien. Mensen die voor een trein springen. Zelfmoordterroristen. Waarschijnlijk werken ze ook in op mensen die gevoeliger zijn voor depressies, maar dat is giswerk. Over het algemeen zijn demonen moeilijk te "zien", zeker omdat -iets wat ik al eerder zei- we tegenwoordig alle psychologische zaken in hokjes stoppen, terwijl er in Jezus' tijd nog geen psychologen waren en de meeste mensen die zich anders gedroegen afgedaan werden als bezetenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar waren die mensen bezeten of hadden ze een psychische afwijking (en sluiten die elkaar uit)? Voor mij is een psychologische verklaring vaak afdoende om iemands gedrag te verklaren en is er geen demonische bezetenheid voor nodig om b.v. mensen neer te schieten in winkelcentra.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat die twee heel goed samen kunnen gaan. Misschien kunnen demonen de psychische problemen wel versterken. Geen idee, ik zal niet snel roepen dat iemand bezeten is van een demon, omdat ik het moeilijk vind om in te geloven. Maar nogmaals, in Jezus' tijd was dat heel anders en tegenwoordig zijn we gericht op de psyche van de mens. Als iemand iets raars doet, zoals Tristan deed, dan zal er wel een steekje bij hem los zitten. Waar komen dan de demonen in beeld? Jezus zei dat mensen die oprecht in hem geloven demonen kunnen uitdrijven, waarom zou hij dit gezegd hebben als er geen demonen uit te drijven vallen?

Just my thought.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat is iets wat ik me ook wel is afvraag. Waar zit de grens psychologie en religie in deze zaken. Ik vind dat erg lastig. Ik geloof best in psychologische aandoeningen e.d. maar ik geloof ook wel in demonie en alles wat er bij komt kijken. Als ik dan iemand een winkelcentrum in zie lopen en als een gek zie schieten, weet ik niet meer wat ik er van moet maken hoor. Natuurlijk kunnen wij er een mooi labeltje op plakken, maar is dat alles. Iemand mooie theorieën of goede artikelen hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waren die mensen bezeten of hadden ze een psychische afwijking (en sluiten die elkaar uit)? Voor mij is een psychologische verklaring vaak afdoende om iemands gedrag te verklaren en is er geen demonische bezetenheid voor nodig om b.v. mensen neer te schieten in winkelcentra.

Maar zeg je dan niet impliciet dat je demonen te lijf kunt gaan met pilletjes?

Ook ik ben niet heel erg overtuigd van de aanwezigheid van demonen in ons leven. Dat kan natuurlijk part of the deal zijn, dat ze nu iets minder herkenbaar zijn. Daarbij heb je wel van die enge aandoeningen met stemmen in je hoofd die je aanzetten tot kwaad of zelfbeschadiging. Dan is de lijn met demonie weer dun. Laatst was hier trouwens nog een gast op het forum die zei bevrijd te zijn van twee 'demonen': onzekerheid en angst (of iets in die trant). Denken jullie dat dat zo kan werken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waren die mensen bezeten of hadden ze een psychische afwijking (en sluiten die elkaar uit)? Voor mij is een psychologische verklaring vaak afdoende om iemands gedrag te verklaren en is er geen demonische bezetenheid voor nodig om b.v. mensen neer te schieten in winkelcentra.

Maar zeg je dan niet impliciet dat je demonen te lijf kunt gaan met pilletjes?

Ligt er aan hoe demonen te werk zouden gaan. Wanneer ze rommelen met serotineniveau's dan is dat te verhelpen met meer of minder sertonine. In de vorm van pillen. Maar inderdaad, dat is voedsel voor gedachten..
Ook ik ben niet heel erg overtuigd van de aanwezigheid van demonen in ons leven. Dat kan natuurlijk part of the deal zijn, dat ze nu iets minder herkenbaar zijn. Daarbij heb je wel van die enge aandoeningen met stemmen in je hoofd die je aanzetten tot kwaad of zelfbeschadiging. Dan is de lijn met demonie weer dun.
Nou ja. Schizofrenie is ook behandelbaar, het gaat niet helemaal weg. Maar een echte demoon houdt zijn mond niet na een dosis antipsychotica.
Laatst was hier trouwens nog een gast op het forum die zei bevrijd te zijn van twee 'demonen': onzekerheid en angst (of iets in die trant). Denken jullie dat dat zo kan werken?
Je kunt jezelf overwinnen, maar goed. Volgens mij ben ik ook van de grootste geesteswereldonderschatters van Credible..
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zou Paulus en Silas er toe hebben aangezet om na "vele dagen" pas de demoon uit te drijven? Kunnen we in deze tijden ook nog demonen in mensen herkennen en hoe kunnen we daarmee omgaa?n?

De reden dat Paulus en Silas pas na veel dagen de demoon uitdreven, lijkt misschien best wel op de reden dat gelovigen heden ten dage zo lang wachten met demonen uit te drijven en in Jezus' autoriteit te gaan staan om een vervelende situatie te veranderen.

Bij veel gelovigen moet eerst de situatie heel naar worden, voordat ze tot actie overgaan om iets te veranderen in de geestelijke wereld (terwijl ze dat ook eerder hadden kunnen doen).

In deze tijd kunnen gelovigen ook demonen herkennen en deze uitdrijven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.

16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

17 En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken;

18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.

Jezus vervloekte de vijgeboom en vertelde dat gelovigen een berg kunnen bevelen zich te verplaatsen naar de zee. Veel gelovigen hebben te maken met een geestelijke berg in hun leven, maar laten deze gewoon zitten, terwijl ze ook Jezus' naam zouden kunnen gebruiken om de situatie te veranderen.

Er is niet altijd sprake van bezetenheid door een demoon. Soms zijn mensen niet gelijk bezeten, maar wel gebonden of alleen beïnvloed. Demonen kunnen mensen kwellen met angst enz., maar mensen hoeven dan nog niet gelijk bezeten te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat bepaalde mensen wel erg veel zaken op demonen afschuiven. Zaken die bijvoorbeeld een 'fysische' verklaring hebben, zoals psychische ziekten. Of zelfs dingen als 'snurken'. Een beetje vreemd idd, want dan zou je demonen met medische middelen kunnen bestrijden. Ook heb je mensen die zaken van zichzelf een externe oorzaak geven. Bijvoorbeeld, als ik een zondige gedachte krijg, dan is dat meteen een demon die het me influistert. Het geeft een beeld van dat de mens een speelbal tussen goed en kwaad is, en dat is een nogal dualistische opvatting waar het vroege christendom al als dwaalleer zag. Het maakt het natuurlijk niet makkelijker als er dan over 'het vlees' wordt gesproken in de bijbel (je zou dat alles dan nogal gnostisch kunnen interpreteren), maar ook dan is het een aspect van je zelf. De mens heeft in zichzelf een aantrekkingskracht tot dergelijke dingen zitten, daar is geen demon voor nodig. Nog een stapje verder is het als de beslissing om voor de zonde te kiezen ook nog eens wordt afgeschoven op de duistere machten. Op die manier schuif je je verantwoordelijkheid af.

Ik geloof wel dat er gevallen engelen bestaan. Ik vind het ook niets om alles wat in de bijbel met demonen te maken heeft maar meteen van haar metafysische lading te ontdoen (al denk ik dat er best verhalen zijn (ook in de bijbel) waarvan we tegenwoordig een correcte medische verklaring voor zouden hebben en idd niet demonisch was). Ze bestaan, en ik wil best aannemen dat ze mensen wel eens lastig vallen. Maar ik vind wel dat bepaalde christenen de rol van betekenis wel erg groot maken, veel groter maken dan die is. En daarmee zowel de werkelijke oorzaken als de eigen verantwoordelijkheid weg schuiven op iets ontastbaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik weet niet of jullie begrijpen wat er precies in de bijbel staat, maar mensen die stemmen horen en daardoor om zich heen schieten of zelfmoord plegen zijn wel degelijk bezeten of worden sterk beïnvloed door een entiteit! Zoals die Tristan, die hoorde stemmen. Dit zijn geen stemmen van god, maar van het kwaad. Alles wat niet van god is, is van de duivel!

Tovenarij, waarzeggerij, 'stemmen die tot je spreken', dit staat allemaal in de bijbel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of jullie begrijpen wat er precies in de bijbel staat, maar mensen die stemmen horen en daardoor om zich heen schieten of zelfmoord plegen zijn wel degelijk bezeten of worden sterk beïnvloed door een entiteit!

Of hebben een psychose?

Zoals die Tristan, die hoorde stemmen. Dit zijn geen stemmen van god, maar van het kwaad. Alles wat niet van god is, is van de duivel!

Dus alle computer, brood, mandarijnen en kleren kunnen we dus maar beter weg doen? ;)

Tovenarij, waarzeggerij, 'stemmen die tot je spreken', dit staat allemaal in de bijbel!

Tovernarij en waarzeggerij is iets waar je mee moet uitkijken. Het horen van stemmen wil niet zeggen dat dit van Satan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of hebben een psychose?

Waardoor zou een psychose kunnen komen?

Dus alle computer, brood, mandarijnen en kleren kunnen we dus maar beter weg doen? ;)

Het lijkt me dat een computer, brood, mandarijnen en kleren van God komen. Ze kunnen ten goede worden gebruikt. Uiteraard kunnen ze ook ten kwade worden gebruikt. Dingen van God kunnen ten onrechte ten kwade worden gebruikt. Komen kleren van God? Lees maar wat in Gen. 3:21 staat.

Tovernarij en waarzeggerij is iets waar je mee moet uitkijken. Het horen van stemmen wil niet zeggen dat dit van Satan komt.

Waar komen stemmen dan vandaan? Stemmen komen van God, mensen, goede engelen of gevallen engelen. Waar zouden stemmen nog meer vandaan kunnen komen? Als mensen worden gekweld door stemmen, waar zouden deze stemmen dan vandaan kunnen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Eulogia

Dezelfde bron als dat wat de mensen in je dromen laat spreken? Of zijn dromen een poppenkast voor engelen?

Dromen zijn meestal een resultaat van je eigen gedachtes, angsten en verlangens.

Verder ben ik het met Eulogiá eens en het is een goede vraag; waar komen de stemmen vandaan als ze niet van (gevallen) engelen/demonen komen? Is het aannemelijker dat je eigen geest je voor de gek houdt dan dat demonen je iets influisteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Eulogia

Dezelfde bron als dat wat de mensen in je dromen laat spreken? Of zijn dromen een poppenkast voor engelen?

Stemmen in een wakende toestand zijn wat anders dan gebeurtenissen in dromen.

Stemmen in een wakende toestand bij psychotische mensen veroorzaken vaak angst en wanorde en soms geweld en (zelf)doding.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:10a De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen
Link naar bericht
Deel via andere websites
Je hebt het zelf al beantwoord. Het is je eigen geest. Net als dromen het resultaat zijn van je eigen geest. En hallucinaties opgewekt door drugs of andere oorzaken zijn dat ook.

Lekker makkelijk redenering. Hierbij sluit je automatisch demonen buiten terwijl Jezus ons toch voor de kleine duiveltjes waarschuwt. Blijkbaar zat hij fout...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het erg lastig. Als je kijkt naar psychotische aandoeningen (dus hallucinaties etc., iets wat eventueel wel onder het kopje 'bezetenheid' kan vallen), ligt het wel iets genuanceerder en mag je niet overal het etiketje 'Satan' op plakken. Enerzijds: zouden demonen zich inderdaad laten onderdrukken door medicatie? En lang niet alle mensen met psychosen flippen als ze in contact komen met God. Anderzijds: Jezus waarschuwt er zeker voor, en daarbij zie ik best vaak dat mensen ook onder antipsychotica last blijven houden van psychosen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij dergelijke situaties hoeft niet altijd sprake te zijn van bezetenheid. Soms kan je het ook alleen maar 'invloed' noemen; invloed van het kwaad.

Kenmerken van de duisternis zijn: verwarring, angst, onzekerheid, gevoel van minderwaardigheid, verslechtering, (zelf)destructie, verslaving, zonde, dood enz. .

Kenmerken van God zijn: zekerheid, helderheid, rust, geborgenheid, gevoel van eigenwaarde, verbetering, vrijheid, reinheid/heiliging, leven, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij dergelijke situaties hoeft niet altijd sprake te zijn van bezetenheid. Soms kan je het ook alleen maar 'invloed' noemen; invloed van het kwaad.

Kenmerken van de duisternis zijn: verwarring, angst, onzekerheid, gevoel van minderwaardigheid, verslechtering, (zelf)destructie, verslaving, zonde, dood enz. .

Kenmerken van God zijn: zekerheid, helderheid, rust, geborgenheid, gevoel van eigenwaarde, verbetering, vrijheid, reinheid/heiliging, leven, enz. .

Help, ik ben bezeten/heb duiveltjes op mijn schouders. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom? Als je bedoelt dat je (sommige) kenmerken van de duisternis herkent: elke christen kan daarmee te maken krijgen, omdat christenen kinderen van God zijn en satan de kinderen van God wil tegenwerken. Ook kan elke christen afrekenen met deze kenmerken omdat kinderen van God meer dan overwinnaar zijn in Jezus Christus en de duivel op elk terrein in het leven kunnen overwinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk, je zegt ongeveer wat Jezus in de bijbel ons verteld, maar in de praktijk is het toch zwaarder voor ons zwakke mensen. Om even in de strekking van dit topic te blijven; ik neem aan dat demonen je sterker aanvallen des te sterker je geloof is.

Natuurlijk kan je met God's hulp bevrijdt(?) worden, maar toch zijn er nog zoveel christenen die gebukt gaan onder wat je de duisternis noemt. Voor hen lijkt het alsof ze niet kunnen ovewinnen al bidden ze nog zo om verlossing.

Hopelijk snap je ongeveer wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je hebt gelijk, je zegt ongeveer wat Jezus in de bijbel ons verteld, maar in de praktijk is het toch zwaarder voor ons zwakke mensen. Om even in de strekking van dit topic te blijven; ik neem aan dat demonen je sterker aanvallen des te sterker je geloof is.

Natuurlijk kan je met God's hulp bevrijdt(?) worden, maar toch zijn er nog zoveel christenen die gebukt gaan onder wat je de duisternis noemt. Voor hen lijkt het alsof ze niet kunnen ovewinnen al bidden ze nog zo om verlossing.

Hopelijk snap je ongeveer wat ik bedoel.

Ik geloof inderdaad dat demonen meer aanvallen naarmate het geloof van de christen sterker is. Toch is dat niet iets om bang voor te worden. Ik geloof dat de wapens van de gelovigen en de bijstand van God door zijn (engelen)macht ook sterker worden, naarmate de aanvallen van de demonen intensiever zijn.

Overwinning over het kwaad kan vooral worden behaald door genoeg (openbarings)kennis te hebben van Gods woord (Hos. 4:6, Ps. 1:1-4, Joz. 1:8) en Zijn woord te hanteren als zwaard (Ef. 6:17, Luc. 4:4-12).

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid