Spring naar bijdragen

Wat als je geen christen bent?


Aanbevolen berichten

Ik vraag me af wat er gebeurd als je geen christen bent.

Ga je dan automatisch naar de hel?

Want dat lijkt me een beetje raar..

Ik heb namelijk niet het idee dat ik beter ben dan bijvoorbeeld mijn zusjes of ouders, dat ik wel naar de hemel zou gaan en zij niet.

En hoe zit het dan met iemand in een ver land die nog nooit van Jezus heeft gehoord? Dan kan hij/zij er toch niets aandoen dat ie geen christen is?

Ik vraag me dus af wat jullie visies hierop zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij buiten je schuld om nog nooit van het christendom gehoord hebt (bijv indianen uit de amazone ofzo) maar wel een goed leven leidt, kun je volgens de katholieke leer toch in de hemel komen. Ik dacht dat je dan een 'anonieme christen' genoemd wordt. Ik weet niet precies of het klopt wat ik zeg maar volgens mij heeft RobertF dit een keer aan me verteld maar wellicht dat ik het verkeerd onthouden heb.

Anders is het als je wel weet van het offer van Christus, weet wat het inhoudt en het bewust de rug toekeert. Dan zou je wel naar de hel gaan. Dacht ik. Verder weet ik het ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt het zogenaamde inclusivisme en het exclusivisme.

Die eerste betekent dat ook mensen die geen christen zijn naar de hemel kunnen gaan, die tweede gaat er vanuit dat enkel de gelovigen naar de hemel gaan.

Veel visies van kerken hebben elementen van allebei in zich. Als je Jezus offer verwerpt, dan ben je verloren, maar het betekent niet dat als je geen christen bent je automatisch naar de hel gaat. Waar die grens ligt verschilt. Uiteindelijk is het God die oordeelt. Maar je hebt visies van dat mensen worden geoordeeld op wat ze weten of bijvoorbeeld dat mensen soms meer geloven dan ze zelf doorhebben, etc.

Tot slot heb je nog de 'alverzoeningsleer' die er vanuit gaat dat iedereen uiteindelijk naar de hemel gaat, maar die wordt door de meeste kerken als dwaalleer gezien.

Ik geloof dat je niet behouden wordt als je Christus willens en wetens verwerpt. Maar dat God iig uiteindelijk zal oordelen over wie wordt behouden en wie niet.

Maar ik kan me zo voorstellen dat een hoop mensen uiteindelijk toch in de hemel komen die misschien niet goed op de hoogte waren van het christendom of een vertekend beeld ervan hebben of er misschien wel nooit/amper over gehoord hebben (inclusief in het westen). Terwijl er wellicht een hoop mensen niet in de hemel zitten waarvan men op aarde denkt dat het zulke geweldige christenen zijn.

En je moet ook maar zo denken, je weet eveneens niet wat er in mensen hun hoofd omging toen ze op het sterfbed lagen. :)

Ik denk persoonlijk dat de hel vooral vol zit met mensen die uiteindelijk als het er op neer komt daar liever zouden zijn dan in de aanwezigheid van God.

Maar het enige waar ik écht zeker van ben is dat het oordeel aan God is en zijn oordeel rechtvaardig zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierover kwam ik een interessant stuk Bijbeltekst tegen:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:41 Petrus vroeg: ‘Heer, is deze gelijkenis alleen voor ons bedoeld of voor iedereen?’ 42 De Heer antwoordde: ‘Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester die de heer zal aanstellen over zijn knechten om hun op tijd het eten te geven dat hun toekomt? 43 Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. 44 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit. 45 Maar als die dienaar bij zichzelf zegt: Mijn heer komt maar niet, en als hij de knechten en dienstmeisjes gaat slaan, zich volvreet en zich bedrinkt, 46 dan komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent, en dan zal hij hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de trouwelozen doen ondergaan. 47 De dienaar die weet wat zijn heer wil, maar geen voorbereidingen treft en niet overeenkomstig zijn wil handelt, zal veel slagen te verduren krijgen. 48 Maar wie niet weet wat zijn heer wil en zo handelt dat hij slaag verdient, zal weinig slagen te verduren krijgen. Van iedereen aan wie veel gegeven is, zal veel worden geëist, en hoe meer aan iemand is toevertrouwd, des te meer zal van hem worden gevraagd.

Dit lijkt niet over ongelovigen te gaan, maar ik denk dat de 'dienaar die niet weet wat zijn heer wil' vergeleken kan worden met de onwetende niet-christen. Voor de christenen is er sowieso meer verantwoordelijkheid dan voor de mensen die het niet hadden kunnen weten. Hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet. Ook in Romeinen 3 staat een tekst over iemand die de wet niet kent maar wel de geboden volgt. Over diegenen zal God oordelen.

Wat annzie zegt, duidt ook op een gevaar: mensen kunnen het evangelie afwijzen. Dat neemt niet weg dat het belangrijk is het wel te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom zou je liever in de hel zijn dan in de aanwezigheid van God? Dat lijkt me een beetje raar.

Als je God nog vreselijker vind dan de hel. De hemel is een plaats in aanwezigheid van God, de hel is een plaats van afwezigheid van God. Ik denk dat de hel ook vanuit christelijk oogpunt bezien daarom ook een vreselijke plek is.

Ik vind wat dat betreft het boekje 'de grote scheiding' van CS Lewis wel mooi. Er is een bus van de hel naar de hemel vol mensen, maar ze keren bijna allemaal weer terug. De ene omdat hij te hoogmoedig is om te erkennen God nodig te hebben, de ander omdat die niet in de zelfde plek wilt zitten als de persoon waar die zo'n hekel aan heeft, etc. Het verhaal is fictie, maar de thema's er in spreken me wel aan.

Ik denk dat als je zo vol bent van jezelf (hoogmoed) dat je geen ander kunt toelaten in je leven, je dan ook op een plaats bent waar je alleen bent met je zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hierover kwam ik een interessant stuk Bijbeltekst tegen:

Wat annzie zegt, duidt ook op een gevaar: mensen kunnen het evangelie afwijzen. Dat neemt niet weg dat het belangrijk is het wel te brengen.

Ik denk dat die mensen ook een probleem kunnen krijgen als je het ze niet had verteld. Als dat hun afkerig maakt dan zal waar ze wel op geoordeeld kunnen worden vast ook niet zo goed zijn. En mocht het evangelie vertekend op hun overkomen, dan denk ik dat dat gegeven vast ook wel later meegenomen zal worden. :)

Nou ja, uiteindelijk weet ik het natuurlijk ook niet. Ik ben de rechter gelukkig niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde het ook vooral als een realisatie: als je verder leest in Lucas 12, zie je dat Jezus zegt dat alles niet koek en ei zal zijn. Het evangelie zal ook vijandschap tot gevolg hebben, tussen vrienden en huisgenoten, en helaas ook familie. Dat kan nooit een excuus zijn het evangelie niet te brengen.

Mensen kunnen om wat voor reden dan ook een hekel aan je hebben omdat je een christen bent. Dat komt omdat het evangelie een scherp tweesnijdend zwaard, het legt de ziel bloot. En sommigen worden daar liever niet mee geconfronteerd. Het is altijd goed als iemand zichzelf aan de kant kan zetten om de liefde van God te ontvangen.

Het mooie is dat, hoe vijandig mensen ook kunnen zijn, ze toch geraakt kunnen zijn door het evangelie. Geduld is dan een goede zaak, bij God zijn alle dingen mogelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik vind dit best wel een lastig punt. Ik ken mensen die niet geloven in God of Jezus, maar wel gewoon vrijwilligerswerk doen. Ik ken mensen die nu een halfjaar in Afrika zijn om daar te helpen met een school bouwen. Ook hier buitenom zie ik ze echt als goede mensen. Vriendelijk, respectvol, houden met mensen rekening enzo.

Maar zoals ik al zei: ze hebben duidelijk gezegd niet in God te geloven. Wat gaat er met deze mensen gebeuren na dit leven? Zal ik ze nog tegenkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik weet het niet, in principe is God vergevingsgezind maar je moet wel wil tonen om je leven op de goede manier te leven. Wat je goede manier is kan over gediscussieerd worden. Of vrijwilligerswerk daarbij hoort weet ik niet, zolang je niets in strijd met de geschriften doet denk ik van wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het eerlijk waar niet. Ik weet niet eens zo zeker of ik zelf wel naar de hemel ga, maar dat zie ik dan wel weer. Ik heb ergens wel het vermoeden, dat de hemel uit zijn voegen zal barsten zo ongeveer, en dat de hel weliswaar bestaat, maar dat het daar niet zo druk is. Maar dat is maar een vermoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even totaal niet toevoegend aan de discussie, maar ik wil het wel even kwijt...

@Ursa, ik ben blij dat je deze bijbeltekst geplaatst hebt, dank :). Ik worstel namelijk zelf ook met dit vraagstuk, ik kan het gewoon niet plaatsen dat een God zo rechtvaardig als de onze, mensen zou veroordelen die geen weet hebben van het evangelie (of het verkeerd begrepen hebben). Niet dat hierbij mijn vraagstuk volledig is beantwoord, maar het schenkt me wel het vertrouwen dat hoe het dan ook zal verlopen allemaal later, God is zowieso rechtvaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Het is goed dat je deze vragen hebt. Ook ik zit eigenlijk met heel vragen, van diverse onderwerpen en hoop door middel van dit forum en gebed antwoord te krijgen. Ik moet zeggen dat al die vragen veel twijfel meebrengt over Jezus en God, maar dat tot nu toe alle vragen wel beantwoord worden. Ik kan jammer genoeg (maar misschien ook positief, dit zal later blijken) geloven zonder over al over na te denken.

Een mooie bijbeltekst over mensen die het evangelie niet gehoord hebben, maar wel de hemel in kunnen gaan is:

Romeinen 2: 12-16:

Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld.

Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. Wanneer namelijk de heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedacht beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Daarboven staat misschien ook nog een mooi tekst (maar ook één waar andere bijbelteksten juist weer tegenoverstaan) namelijk:

Romeinen 2: 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. God maakt geen onderscheid.

Zo kan je stellen dat iedereen die goede dingen doet; goede ontvangt. Maar dan denk ik dat je niet moet vergeten dat al het goede van God komt, en zonder de Geest van God geen enkel goed ding gedaan kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dit best wel een lastig punt. Ik ken mensen die niet geloven in God of Jezus, maar wel gewoon vrijwilligerswerk doen. Ik ken mensen die nu een halfjaar in Afrika zijn om daar te helpen met een school bouwen. Ook hier buitenom zie ik ze echt als goede mensen. Vriendelijk, respectvol, houden met mensen rekening enzo.

Maar zoals ik al zei: ze hebben duidelijk gezegd niet in God te geloven. Wat gaat er met deze mensen gebeuren na dit leven? Zal ik ze nog tegenkomen?

Wat we weten uit de bijbel is dat Jezus de enige weg tot God is. Zijn verlossingswerk is wat ieder mens nodig heeft om gered te worden. Proberen op eigen kracht gered te worden kan geen mens, God heeft namelijk laten zien waaraan een mens moet voldoen om op eigen kracht rechtvaardig te worden, namelijk de wet.

Ik geloof daarnaast dan mensen die nooit het evangelie gehoord hebben zullen geoordeeld worden naar hun daden. Maar zelfs op het moment van sterven van deze mensen geeft God ze wellicht nog een uitweg, wie zal het zeggen. Ik geloof dat God van al zijn kinderen zielsveel houdt, van elk mens en Hij zal er alles aan doen om ze niet verloren te laten gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid