Spring naar bijdragen

Wat spreekt 'de' jongeren aan?


Aanbevolen berichten

Na aanleiding van dit bericht op de FP: http://frontpage.credible.nl/nieuws/169 ... -kerk.html

Ik denk dat het nogal kan verschillen per jongere wat hem/haar precies aanspreekt aan de invulling van een kerkdienst. Het zal best dat verhoudingsgewijs er een bepaalde voorkeur bestaat voor iets, maar dat wilt niet zeggen dat er vervolgens jongeren zijn die daar helemaal niet om staan te springen.

Zo zie je een enorme actieve groep jongeren in een enorme grote kerk met fantastische muzikanten die uit de nieuwste aanvulling van opwekking zingen, waarin de mensen met hun handen in de lucht in aanbidding staan, de predikant een enerzijds orthodoxe boodschap verkondigd waarin Christus centraal staat, maar anderzijds het op een hippe manier de aandacht van de luisteraars weet vast te houden. En dan na de preek gelegenheid biedt om langs het kruis te lopen en neer te knielen.

En tegelijk heb je jongeren die naar de kerk gaan in een traditionele kerk. Dat zou je af kunnen doen met dat het gewoonte is of dat ze niks anders gewend zijn. Toch, er zijn jongeren die niet eens kerkelijk waren tot ze gereformeerd werden, of katholiek werden. En als je ze hoort, dan spreekt hen juist de oude traditie, het orgel, de oude latijnse muziek, etc. hun aan. Niet alleen jongeren zonder kerk, maar er zijn zelfs jongeren die een eerder beschreven kerk gewend zijn en over gestapt zijn naar een traditionelere kerk.

En dan heb ik het nog niet eens over verschillen tussen jongeren die een megakerk opzoeken of juist een kleine gemeente met veel persoonlijk contact zoeken, of waar de één zoekt naar veel tekekenen en wonderen en de ander het juist afstotend ervaart.

Mijn stelling is dan ook dat wat ‘de jongeren’ aanspreekt eigenlijk ook maar een deel van de jongeren betreft. En dat zoals met mensen wel vaker het geval is, dat mensen ook verschillend zijn op dit vlak.

Hoe kun je als kerk al die verschillende jongeren bereiken? Of is het onvermijdelijk dat er verschillende kerken zullen bestaan voor verschillende mensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het idd onvermijdelijk is dat er verschillende kerken blijven bestaan. Mensen zullen namelijk altijd verschillende voorkeuren hebben voor muziek, indeling vd dienst, manier van preken en dergelijke. Wat wat mij betreft wel zou moeten kunnen uiteindelijk, is dat die verschillende kerken in leer allemaal hetzelfde zijn, en alleen anders zijn in de manier waarop ze die leer overbrengen. Maar dat is een beetje toekomstmuziek, en misschien zelfs utopisch, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk trouwens ook dat als je je als kerk je veel te veel laat beïnvloeden door wat 'de' jongeren aantrekt er ook jongeren ironisch genoeg buiten de boot gaan vallen. Ik denk dat er ook niks mis mee is om te polsen wat 'jongeren' aanspreekt, maar het is denk ik ook wel goed om te beseffen dat jongeren onderling ook best kunnen verschillen en dat het beeld misschien opgaat voor een meerderheid (of opgaat voor wie communicatief in het voordeel is) maar dat het niet voor iedereen geldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is vaak niet alleen een valkuil voor kerken, maar voor alle bedrijven e.d. die jongeren willen aanspreken. Ze staren zich dan zo blind op wat 'de hedendaagse jongere' aanspreekt, dat ze vergeten dat ook jongeren mensen zijn, en dus ook allemaal verschillend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet spreken voor alle andere jongeren. Maar ik weet wel dat veel van mijn leeftijdsgenoten niet meer naar de kerk gaan omdat ze zich niet kunnen identificeren met de preken, mede doordat ze vaak zelf geen enkele kennis van de bijbel hebben.

Ik mis zelf jongerengroepen in mijn omgeving waarmee ik erover kan praten, vandaar ook dat ik dat hier op het forum zoek.

Wat betreft diversiteit, misschien dat jongeren door het bomen het bos niet meer zien? Veel mensen met wie ik om ga hadden buiten katholiek en protestants misschien hooguit nog van jehova's getuigen gehoord, maar daarbij hield het dan ook wel op. Ik kan me ook wel goed voorstellen dat als je al twijfels hebt om te gaan, dat je door de grote diversiteit ook geen idee hebt waar je dan precies heen moet gaan. Bovendien denk ik dat veel jongeren bang zijn dat er veel over ze geoordeelt zal worden, onder het mom ''de jeugd van tegenwoordig''. En dan heb je nog het punt aanzien en reputatie, dat ik christen ben heeft me er bepaald niet populairder op gemaakt in mijn klas, veel klasgenoten vinden me ouderwets of wereldvreemd, zonder uberhaupt te vragen naar hoe ik dan precies over de dingen denk. Ik hoop natuurlijk dat dit dan toevallig alleen voor mijn klas geldt en dat veel mensen het als anders hebben ervaren. Maar ook binnen mijn vriendenkring zijn er een aantal mensen die sinds ze weten dat ik mij heb bekeerd, niks meer van zich hebben laten horen, omdat ze mijn keuze niet snappen.

Wat voor mij de doorbraak gaf om toch de stap te nemen was een periode van terugslag, waarin ik mijn troost in bidden en praten met/tegen God vond. Toen ik daarna ook nog een vriend kreeg die zelf christen was en zijn gemeente mij enorm beviel heb ik mijn volle hart gegeven.

Ik hoop in ieder geval dat jongeren weer enthousiast kunnen worden gemaakt over het geloof, en ik doe mijn best om mijn vrienden van hun negatieve beeld af te helpen zonder mijzelf of het geloof op te dringen. Mijn oplossing voor onbegrip is op dit moment, mensen gewoon vragen om eens een keer mee te gaan en het zelf te ervaren.

Ik heb geen oplossing voor het probleem, maar misschien zijn ''open kerkavonden'' gericht op jongeren een idee? Als die er al niet zijn? Ik zou dan eerder geneigd zijn ook een andere gemeente eens te bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf kom ik sinds ongeveer twee jaar wekelijks in de dichtsbijzijnde katholieke kerk. Ik ben zelf niet kerkelijk opgevoed, maar het is wel zo dat mijn ouders mij vroeger wel mee namen naar katholieke kerken om even een kaarsje op te steken, dus dat heeft misschien ook wel een rol gespeeld. De kerk waar ik kom is wel een kerk met een behoorlijk grote jongerengroep, maar de eerste tijd dat ik er kwam heb ik enkel de 'gewone zondagmissen' bezocht en niet de activiteiten/vieringen van de jongerengroep.

In de kerk waar ik kom is zowel ruimte voor traditie en wat meer traditionele Missen als voor vieringen waarbij wat meer ''enthousiaste liederen'' (ik weet ff geen betere benaming) worden gezongen. Ik voel me zelf toch meer thuis bij die traditionele Missen. Hoewel het enthousiasme van anderen aanstekelijk werkt en ik er zelf ook soms wel enthousiast en blij van word, heb ik niet het gevoel dat het voor mij de essentie van het geloof raakt. Ik heb het gevoel dat ik God meer vind in de stilte en de rust van een traditionele Mis dan in een Mis (of dienst) waar dit ontbreekt.

Maar God is natuurlijk uiteindelijk overal, en dat ik het gevoel heb Hem niet overal te vinden, zegt waarschijnlijk vooral iets over mij en vrij weinig over God of de viering waar ik ben.

Toen ik me meer ging verdiepen in de verschillende soorten kerken, waren voor mij ook de sacramenten en de leer (hoewel ik met dit laatste ook zo nu en dan wel moeite had) van de katholieke kerk belangrijk, maar ik denk niet dat dat het was wat me in eerste instantie aansprak.

Ik ben wel blij dat ik in een kerk kom waar verschillende manieren van vieren terugkomen. Zo nu en dan vind ik het jammer dat ze niet wat meer traditionele liederen zingen, maar ik geniet wel heel erg van de aanwezigheid van veel jongeren. En ik denk dat het goed is dat er binnen één kerk voor al deze manieren van beleven plaats is. Zo kunnen veel mensen zich samen thuisvoelen in dezelfde kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb geen oplossing voor het probleem, maar misschien zijn ''open kerkavonden'' gericht op jongeren een idee? Als die er al niet zijn? Ik zou dan eerder geneigd zijn ook een andere gemeente eens te bezoeken.

Opzich zijn dat mooie initiatieven vind ik. :)

Maar toen ik een tijdje terug eens een laagdrempelige open dienst die meer op jongeren gericht was bezocht was ik aan het denken gezet door een opmerking van iemand. Het zijn namelijk mooie initiatieven, maar daarmee heb je ook het risico dat wanneer iemand het idee heeft van 'dat lijkt me iets', dat de reguliere dienst dan misschien een beetje tegen kan vallen omdat die net weer wat anders is dan verwacht. Niet te min ben ik positief er over hoor, maar die keerzijde heeft het ergens wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk het bij mezelf trouwens ook dat waar bepaalde jongeren blij worden van een opwekkingsconferentie met de nieuwste opwekkingsliederen en een spetterend optreden van de opwekkingsband ik dat wordt van een kerkdienst in een gotische kerk met middeleeuwse gezangen en een hoop wierook. :# Maar goed, ik ben dan ook een gestoorde mediëvist. ;)

Als ik op pinksteren moest kiezen tussen opwekking of een Lutherse hoogmis in de Thomaskirche waar ze JS. Bach muziek spelen, dan kies ik voor dat laatste. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jongeren zijn nét mensen.;)

Ik heb het gevoel dat dat precies is wat mensen vaak over het hoofd zien;) Ik heb vaak het gevoel dat alles dat speciaal voor jongeren is een beetje op een kunstmatige manier opgeleukt is! Of het nu gaat om schoolboeken, websites of een viering in een kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jongeren zijn nét mensen.;)

Ik heb het gevoel dat dat precies is wat mensen vaak over het hoofd zien;) Ik heb vaak het gevoel dat alles dat speciaal voor jongeren is een beetje op een kunstmatige manier opgeleukt is! Of het nu gaat om schoolboeken, websites of een viering in een kerk.

Dat idee heb ik ook ja. Alleen al daarom ga ik dus bijvoorbeeld bijna nooit naar 'jongeren'-dingen, omdat het zo kunstmatig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, doelgroepen... als je in de kerk rekening gaat houden met alle doelgroepen ben je uiteindelijk met niets anders bezig. Ouderen, studenten, dertigers, kinderen, enz. enz. Als ik kijk naar mijn gemeente, zitten daar best veel studenten. Hoe haal je die er bij? Opwekking, bandje, goede preken? Of moet je ze maar een beetje laten dobberen? Immers, ze zitten toch in een soort adolescente fase waar ze dingen uitproberen, beetje shoppen hier en daar.

Het doel van erediensten is God dienen. Niet om bepaalde doelgroepen zich thuis te laten voelen. Tuurlijk betekent 'God dienen' niet automatisch psalmen + orgel, daar kun je over nadenken en in gesprek gaan hoe je je dienst vormgeeft. Geef je jongeren de ruimte zich op God te richten, daar komen ze voor (als het goed is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat net nog eventjes over dit onderwerp na te denken en ik denk dat traditionelere vieringen jongeren soms ook wel minder aanspreken omdat ze niet zo goed begrijpen wat ze vieren. Ik heb zelf altijd op een school gezeten waar vakken als kunstgeschiedenis en de geschiedenis van verschillende culturen en religies veel aandacht krijgen. Hierdoor begreep ik toen ik voor het eerst naar een Mis ging eigenlijk best goed wat er gebeurde. Dat dit niet voor iedereen zo is begreep ik pas toen ik eens iemand meenam naar de kerk.

Ik denk dat (naam)christelijke scholen voor kerken misschien wel een plek zijn om jongeren te bereiken. Bijvoorbeeld door te vragen eens een godsdienstles te besteden aan het onderwerp liturgie en deze les te laten geven door een docent die weet waar hij het over heeft of iemand vanuit een kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gevaar is anderzijds weer dat het 'God dienen' vooral betekent dat het zich richt op een bepaalde generatie die graag wilt dat het zo blijft omdat het nu net dat geen is wat hun aanspreekt. En je loopt het risico dat er een 'verloren generatie' ontstaat. Er is kindernevendienst voor de kinderen, er is een kerkdienst voor de oudere mensen en de tieners/twintigers hebben niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zat net nog eventjes over dit onderwerp na te denken en ik denk dat traditionelere vieringen jongeren soms ook wel minder aanspreken omdat ze niet zo goed begrijpen wat ze vieren.

Daar heb je denk ik erg gelijk in. Rituelen komen maar saai, doods en betekenisloos over als je niet weet wat het nou eigenlijk is. Ik ben riten mede door mijn studie enorm gaan waarderen. Ook als je een liturgie in haar geheel ziet en de verschillende facetten die ze heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Olorin: Dat kan een gevaar zijn inderdaad. Waar ik zelf als 'twintiger' wel aan hecht zijn inhoudelijk goede preken. Die zijn er gelukkig nog wel, al worden er ook dingen verteld waar ik weinig mee kan.

Overigens ook pas later meer begrip gekregen voor de ideeën achter de liturgie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid