Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Deze week las ik Numeri 14, waarin het volk mort over hun lot in de woestijn en dat ze terug willen naar Egypte. In het hoofdstuk viel mij de volgende passage op:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:20 De HEER antwoordde: ‘Ik zal vergeving schenken, zoals je vraagt. 21 Maar zo waar ik leef en de hele aarde vervuld is van de majesteit van de HEER, 22 niemand van degenen die mijn majesteit gezien hebben en de wonderen die ik in Egypte en in de woestijn heb verricht, en die mij nu al tien keer op de proef gesteld hebben door mij niet te gehoorzamen, 23 zal het land zien dat ik hun voorouders onder ede heb beloofd. Niemand van hen die mij hebben afgewezen krijgt het te zien. 24 Maar mijn dienaar Kaleb, die door een andere geest bezield was en mij volkomen trouw is geweest, hem zal ik naar het land brengen waar hij geweest is, en zijn nakomelingen zullen het bezitten.

Mij viel het getal tien op in vers 22, zou daar achter een betekenis liggen, zoals in de Schrift getallen vaker een betekenis hebben. Ook valt het me in dit stuk op dat Kaleb genoemd wordt en dat die door een andere geest werd bezield. Welke geest is dat en waarom wordt Kaleb benoemd hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat Kaleb 1 van de 2 verspieders was die met goed nieuws terugkwamen uit het beloofde land terwijl de overige 10 verspieders met negatief nieuws kwamen. Kaleb zag geen probleem omdat hij op God vertrouwde om hun de overwinning te schenken, de andere zagen dat niet en klaagde dat het niet mogelijk was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deze week las ik Numeri 14, waarin het volk mort over hun lot in de woestijn en dat ze terug willen naar Egypte. In het hoofdstuk viel mij de volgende passage op:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:20 De HEER antwoordde: ‘Ik zal vergeving schenken, zoals je vraagt. 21 Maar zo waar ik leef en de hele aarde vervuld is van de majesteit van de HEER, 22 niemand van degenen die mijn majesteit gezien hebben en de wonderen die ik in Egypte en in de woestijn heb verricht, en die mij nu al tien keer op de proef gesteld hebben door mij niet te gehoorzamen, 23 zal het land zien dat ik hun voorouders onder ede heb beloofd. Niemand van hen die mij hebben afgewezen krijgt het te zien. 24 Maar mijn dienaar Kaleb, die door een andere geest bezield was en mij volkomen trouw is geweest, hem zal ik naar het land brengen waar hij geweest is, en zijn nakomelingen zullen het bezitten.

Mij viel het getal tien op in vers 22, zou daar achter een betekenis liggen, zoals in de Schrift getallen vaker een betekenis hebben. Ook valt het me in dit stuk op dat Kaleb genoemd wordt en dat die door een andere geest werd bezield. Welke geest is dat en waarom wordt Kaleb benoemd hier?

Wat betreft de geest waarmee Kaleb werd bezield:

In de Bijbel komen wel vaker dergelijke bewoordingen voor.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7Want God heeft ons niet gegeven een geest van lafhartigheid, maar van kracht, van liefde en van bezonnenheid.

Vaak wordt een onderscheid gemaakt tussen goddelozen die een geest van angst hebben en gelovigen die een geest van moed hebben. Het gaat om een soort hartsgesteldheid. Deze geest van moed of hartsgesteldheid komt natuurlijk voort uit de Heilige Geest. Ze zijn ook met elkaar 'verweven'. De kenmerken van de Heilige Geest kunnen zich manifesteren op meerdere manieren, bijvoorbeeld moed, kracht, liefde, zachtmoedigheid. Alle kenmerken van de Heilige Geest kunnen zich manifesteren in de gelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij was lid van de stam van Juda, dus was hij wel Joods..

Numeri 34,19

Dit zijn hun namen: voor de stam Juda Kaleb...

Hij wordt ook wel Kenniziet genoemd. Geen idee wat dat is.

Jozua 14,14

Hebron heette destijds Kirjat-Arba, naar Arba, de grootste reus onder de Enakieten. Omdat Kaleb, een Kenizziet, een zoon van Jefunne, op de HEER, de God van Israël, was blijven vertrouwen, kregen hij en zijn nageslacht Hebron als grondgebied, tot op de dag van vandaag. Hiermee eindigde de oorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens veel commentatoren betekent tien inderdaad niet letterlijk tien, maar gewoon: heel erg veel. Wat betreft die geest, het staat er al bij: Kaleb was God volkomen trouw geweest. Trouw en moedig, niet bezield door de slechte geest van de lafhartigheid zoals de andere verspieders. Waarom Jozua niet genoemd werd weten we niet. John Wesley suggereert dat Jozua niet 'onder het volk was' op dat moment, maar constant bij Mozes, en dat hij een andere positie innam dan Kaleb ten opzichte van het volk. Blijkbaar was het voor Jozua vanzelfsprekender dat hij niet zou twijfelen. Dat zou verklaren waarom zij niet in één adem genoemd worden. Calvijn zegt, dat Kaleb waarschijnlijk Jozua overtuigd heeft, en als het ware de aanvoerder was van hun tweeën, dus dat hem de meeste eer toekomt. Je kunt er allerlei kanten mee op; punt is dat we gewoon niet kunnen weten waarom de auteur dit zo gedaan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het getal 10 kwam ik het volgende nog tegen:

Het getal 10 drukt de verantwoordelijkheid van de mens uit tegenover God: de tien woorden van de wet, Ex. 20 en 34; Deut. 4:13; het geven van de tienden, Gen. 14:20: 28:22; 1 Sam. 8:15; tien dagen op de proef, Dan. 1:12; Openb. 2:10; tien slaven en tien ponden, Luc. 19:13; tien horens, Openb. 17:3 enz.

Bron

Kaleb blijft mij bezig houden welke geest hem dan dreef, het wordt niet heel duidelijk met verwijzingen naar Schriftplaatsen, waarin het woord "geest" in voorkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kaleb blijft mij bezig houden welke geest hem dan dreef, het wordt niet heel duidelijk met verwijzingen naar Schriftplaatsen, waarin het woord "geest" in voorkomt.

Ik geloof dat het betekent dat hij werd geïnspireerd door de Heilige Geest.

Een aantal verspieders had een geest van angst, Kaleb had een moedige geest. (Hetzelfde zie je terug in de kerk. Er zijn gelovigen die de hele weg met God gaan en er zijn gelovigen die het op een gegeven moment opgeven, omdat de omstandigheden te gevaarlijk lijken en ze niet kunnen voorstellen dat God hen daaruit kan redden. Terwijl God heeft belooft in Zijn woord dat Hij hen zou uitredden, net zoals Hij had belooft dat het land met reuzen van de Israëlieten zou worden. Het onmogelijke kan Hij mogelijk maken als mensen Hem maar vertrouwen.)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Gij zult zeggen tot allen die kunstvaardig zijn, welke Ik met een geest van wijsheid vervuld heb, dat zij de klederen van Aäron maken, om hem te heiligen, om voor Mij het priesterambt te bekleden.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 en wanneer dan de geest der jaloersheid over hem komt, zodat hij jaloers wordt ten aanzien van zijn vrouw, terwijl zij zich verontreinigd heeft, of wanneer de geest der jaloersheid over hem komt, zodat hij jaloers wordt ten aanzien van zijn vrouw, terwijl zij zich niet verontreinigd heeft

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Omdat dan een uitnemende geest en kennis en verstand, uitlegging van dromen, onthulling van verborgenheden en ontwarring van knopen in hem gevonden wordt, in Daniël, aan wie de koning de naam Beltesassar gegeven heeft, laat dan nu Daniël geroepen worden en hij zal de uitlegging te kennen geven.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid