Spring naar bijdragen

Voorbereiding op doop


Aanbevolen berichten

Kan iemand mij iets meer uitleggen over de voorbereiding op de doop?

Ik ben pas kort bij het geloof, en wil dus eerst veel leren vóór ik mij laat dopen.

Ik las iets over catechumeen? Is dit verplicht? Wat houdt het precies in?

Is het alleen bij de katholieke kerken gebruikelijk?

Sorry voor de overvloed aan vragen, maar zoals ik al zei, ik wil nog veel leren :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan iemand mij iets meer uitleggen over de voorbereiding op de doop?

Ik ben pas kort bij het geloof, en wil dus eerst veel leren vóór ik mij laat dopen.

Ik las iets over catechumeen? Is dit verplicht? Wat houdt het precies in?

Is het alleen bij de katholieke kerken gebruikelijk?

Sorry voor de overvloed aan vragen, maar zoals ik al zei, ik wil nog veel leren :)

De enige voorbereiding die ik je zou aanraden, is het volgende te lezen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:26 En een engel des Heren sprak tot Filippus en zeide: Sta op en ga tegen de middag de weg op, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza. Deze is eenzaam. 27 En hij stond op en ging. En zie, een Ethiopiër, een kamerling, een rijksgrote van Kandake, de koningin der Ethiopiërs, haar opperschatbewaarder, was naar Jeruzalem gegaan om te aanbidden; 28 en hij was op de terugweg en las, in zijn wagen gezeten, de profeet Jesaja. 29 En de Geest zeide tot Filippus: Treed toe en voeg u bij deze wagen. 30 En Filippus liep snel erheen en hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zeide: Verstaat gij wat gij leest? 31 En hij zeide: Hoe zou ik dit kunnen, als niet iemand mij de weg wijst? En hij verzocht Filippus in te stappen en naast hem te komen zitten. 32 En het gedeelte van de Schrift, dat hij las, was dit:

Gelijk een schaap werd Hij ter slachting geleid;

en gelijk een lam stemmeloos is tegenover de scheerder,

zo doet Hij zijn mond niet open.

33 In de vernedering werd zijn oordeel weggenomen:

wie zal zijn afkomst verhalen?

Want zijn leven wordt van de aarde weggenomen.

34 En de kamerling antwoordde, en zeide tot Filippus: Ik vraag u, van wie zegt de profeet dit? Van zichzelf of van iemand anders? 35 En Filippus opende zijn mond, en uitgaande van dat schriftwoord, predikte hij hem Jezus. 36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.] 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water gekomen waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap. 40 Maar Filippus bleek te Asdod te zijn; en hij trok rond om het evangelie te prediken aan alle steden, totdat hij te Caesarea kwam.

Zoals je kan lezen, hoef je helemaal geen lange voorbereiding te doen, maar als je gelooft, kan je je direct laten dopen.

Er staan tal van voorbeelden in de Bijbel waarbij mensen tot geloof kwamen en zich meteen lieten dopen.

In theorie zou je je vandaag nog kunnen laten dopen (als zal dat in de praktijk lastig te organiseren zijn op zo'n korte termijn, met het Nederlandse klimaat. In de praktijk kan je doop bv. binnen een paar weken plaatsvinden.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke duidelijk.

Ik wil wel graag gedoopt worden, maar heb besloten dat ik eerst graag een bijbelstudie wil volgen, om daadwerkelijk alle teksten te begrijpen. Gelukkig helpt mijn schoonmoeder (tevens voorganger van mijn kerk) me heel goed, dus zal ik veel aan haar kunnen vragen.

Ik wil er gewoon echt voor 500% achter staan om het zo maar te zeggen, en in mijn ogen is dopen iets wat pas gebeurd als je ook als christen kunt leven. En om aan mijn eigen eisen te voldoen wil ik eerst meer kennis vergaren.

Misschien een beetje een verwarrende uitleg, en ik denk dat het voor iedereen anders is, maar zo ervaar ik het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het woord perfect nooit gebruikt.

Niemand is perfect, dat streef ik ook niet na.

Maar ik wil mij niet laten dopen voordat ik in ieder geval de bijbel begrijp.

Ik vind dat ik dan pas weet wat er ''van me verwacht word''.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee maar ook 'gewoon' al christen leven is al donders moeilijk. Ik probeer mezelf al 5 jaar het vloeken af te leren en ik ben nog geen stap verder. Maargoed, het lezen van de evangeliën, handelingen en brieven is dan wel een goede voorbereiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan iemand mij iets meer uitleggen over de voorbereiding op de doop?

Ik ben pas kort bij het geloof, en wil dus eerst veel leren vóór ik mij laat dopen.

Ik las iets over catechumeen? Is dit verplicht? Wat houdt het precies in?

Is het alleen bij de katholieke kerken gebruikelijk?

Sorry voor de overvloed aan vragen, maar zoals ik al zei, ik wil nog veel leren :)

Van Wikipedia: Een catechumeen of doopleerling is binnen het christendom iemand die zich voorbereidt op zijn doopsel (en/of vormsel). Je kan er het woord catechese in herkennen, het opvoeden tot geloof.

Alhoewel je het woord catechumeen denk ik voornamelijk in de katholieke Kerk tegen zult komen is er voor de traditionele protestantse kerken een zelfde status.

Kerken die de doop serieus nemen zullen je eerst de tijd geven om serieus zelfonderzoek te doen. Ze zullen je hierbij begeleiden, veelal door bijeenkomsten met mensen die net zoals jou gedoopt willen worden (of belijdenis willen doen bijvoorbeeld). Ze zullen je ook onderwijzen in wat het nou precies inhoud allemaal. Zo'n traject duurt veelal een jaar.

Je geeft aan precies te weten wat het nou allemaal betekend wat er in de Bijbel staat. Ik denk dat dat wat ambitieus is. Zelfs met een universitaire studie theologie zul je dat niet bereiken. En dat hoeft ook helemaal niet. Het begrijpen van de Bijbel is niet hetzelfde als geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je mijn woorden te letterlijk neemt. Misschien dat ik het beter uit kan leggen als dat ik wil weten wat er in staat, het is niet zo dat ik alles door en door wil kunnen begrijpen want dat is inderdaad overambitieus. Maar hoe kan ik een preek begrijpen als ik de bijbel niet eens gelezen heb?

Het is meer dat ik me wil verdiepen in de bijbel, niet elk woord weten en begrijpen.

Ik wil meer ''achtergrondinformatie'' om het zo maar te zeggen.

Ik heb ook nog het punt dat ik in zo'n kleine gemeente kom dat ik de enige ben die nog niet gedoopt is, dus ik heb ook niet echt iemand met wie ik erover kan praten, en in mijn kerk zijn ook geen leeftijdsgenoten die het wel recentelijk hebben gedaan. De laatste die gedoopt is, was al 4 jaar geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is een Alpha cursus dan iets voor je?

Dat heb ik zelf gedaan, en daar kun je over alles praten. De mensen die daar heen gaan willen vaak zelf ook dingen leren, dus er is ruimte voor vragen, ook als je minder thuis bent in de Bijbel.

Op dit moment doe ik zelf een Emmaüs cursus. Ook hier is ruimte voor veel vragen, en leren we met zijn allen de Bijbel beter kennen. Ik ben daar wel de enige die niet met het geloof opgevoed is, maar in de gesprekken word dat door sommige mensen juist als positief ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je mijn woorden te letterlijk neemt. Misschien dat ik het beter uit kan leggen als dat ik wil weten wat er in staat, het is niet zo dat ik alles door en door wil kunnen begrijpen want dat is inderdaad overambitieus. Maar hoe kan ik een preek begrijpen als ik de bijbel niet eens gelezen heb?

Als het goed is hoef je de Bijbel niet gelezen te hebben om te begrijpen wat een voorganger op je over wil brengen. Maar ik begrijp je, en denk ook dat het goed is als je je verdiept in de Bijbel. Weet echter wel dat de Bijbel voor vele interpretaties vatbaar is. Het is dus echt geen eenduidig boek wat makkelijk door te lezen is.

Het is meer dat ik me wil verdiepen in de bijbel, niet elk woord weten en begrijpen.

Ik wil meer ''achtergrondinformatie'' om het zo maar te zeggen.

Ik heb ook nog het punt dat ik in zo'n kleine gemeente kom dat ik de enige ben die nog niet gedoopt is, dus ik heb ook niet echt iemand met wie ik erover kan praten, en in mijn kerk zijn ook geen leeftijdsgenoten die het wel recentelijk hebben gedaan. De laatste die gedoopt is, was al 4 jaar geleden.

Laat de dominee/priester/diaken/voorganger na de dienst/viering eens weten wat er in jouw hoofd speelt. Waarschijnlijk zul je een datum plannen voor een rustig gesprek en dan hoor je wel hoe of wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel erg belangrijk dat je een beetje oponderzoek uitgaat als je merkt dat je tot geloof komt. De Catechese volgen is een goede manier om in een kleine groep de kerkelijk leer door te nemen en je vragen te stellen.

Ook is het belangrijk een Bijbel studie in de zelfde gemeente/ kerk te volgen...en ook daar je vragen te stellen...iedere gemeente, kerk, sekte, geen religie maar een levende relatie met christus mensen...interperteren de Bijbel allen geheel anders.

Opzoek gaan naar het geen jou geloof doet groeien.

Voor mijn catechese periode ben ik toen een tijd het klooster in gegaan...genieten van de rust...maar ook momenten om goed na te denken.

Gesprekken met broeders aldaar... Meer vragen stellen...

Zo kwam ik er beetje bij beetje achter waar ik me het meeste thuis voelde .....

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Fee

Misschien dat zoiets wel iets is :) Ik zal me erop oriënteren.

Het probleem is dat van mijn kerk wel een bijbelstudie is, maar dat ik zelf in de kop van Noord-Holland woon, en mijn kerk in Almere is, bovendien is woensdagavond mijn vaste werkavond en redt ik het als ik al op een andere dag werk niet met school.

Vandaar dat het een beetje lastig is en ik hier mijn vragen dan stel.

Ik kan ook altijd met mijn schoonmoeder zoeken naar een oplossing :)

In ieder geval bedankt :)

@ Thorgem

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat om hoe ik dingen persoonlijk ervaar, niet wat ik als maatstaaf zie.

En ik zal zeker even gaan praten over dopen en hoe hun mij daarin kunnen begleiden. Zal wel goed komen :)

@ Peaches

Bijzonder lijkt me dat, die rust. Het lijkt me ook heerlijk zal ik eerlijk zeggen.

Alleen zou ik dan tijdelijk moeten stoppen met mijn studie, en dat is redelijk moeilijk op dit moment.

Mag ik vragen hoe je erbij kwam zo'n periode in te lassen? Werd het van je verwacht of mocht je zelf een keuze maken en kon je ook gelijk gedoopt worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Elvira:

Ik denk dat je met dit soort vragen toch echt naar je voorganger zult moeten. Het is aan de gemeente waar jij je bij wilt aansluiten om jou goed voor te bereiden, want dit is hun verantwoordelijkheid. Je kunt zelf beginnen met het lezen van iets als dit leesrooster met highlights van de Bijbel, en misschien een inleidend boek aanschaffen en lezen. Ik vond zelf het Handboek christelijk geloof van Alister McGrath destijds erg prettig. Ik kwam niet 'vers' in het christelijk geloof binnen maar ik had wel een opfriscursus nodig zeg maar. Dit boek geeft een heel heldere uitleg van de belangrijkste thema's binnen het christendom, en ook de geschiedenis van het christendom door de eeuwen heen. Leuke plaatjes ook.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je vragen hebt ofzo, mag je ze altijd hier stellen of mij (of wie dan ook) mailen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips, ik zal me zeker even na overleg oriënteren.

De voorgangers van mijn kerk zijn tevens mijn schoonouders dus wat dat betreft heb ik een heel warm contact en weet ik zeker dat zij mij goed zullen begeleiden en vragen beantwoorden. Maar door de afstand is het soms een beetje lastig, vandaar de vragen hier op het forum. Ik wil zelf altijd enigzins voorbereid zo'n gesprek in gaan.

Ik lees zelf in een jongerenbijbel, met veel uitleg en voetnoten, moet zeggen dat dat wel erg prettig leest. Vooral de vragen in betrekking tot het dagelijks leven die tussen de teksten staan zorgen ervoor dat ik het makkelijker in context kan plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel de bedoeling ja, maar ik zit nu net in het eerste jaar van mijn opleiding in Alkmaar, dus dan is Almere een beetje onhandig. Bovendien zou ik dan met mijn vriend moeten gaan samenwonen want in mijn eentje kan ik niet zowel studie als woning betalen. En daar wachten we liever nog een tijdje mee.

Maar ik wil zeker in Almere gaan wonen :)

Wat betreft voorbereiding, ik denk dat dat voor iedereen iets persoonlijks is, misschien doet iedereen het wel, maar de een minder uitgesproken dan de ander. En uiteindelijk gaat het erom dat je met heel je hart achter je geloof staat, alleen wil ik ook nog het een en ander weten voordat ik me laat dopen. Ik vind het voor mezelf een hele bijzonder en belangrijke stap, waar ik dus ook heel bewust mee om wil gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Elvira,

De voorbereiding op mijn doop (rooms-katholiek) duurde ruim een half jaar. Ik heb een stuk of zes gesprekken met de pastor gehad, compleet met 'huiswerk' en heb een brief moeten schrijven aan de bisschop waarin ik mijn motivatie om gedoopt te willen worden gaf.

Wat leestips:

Dit voelt als een bekentenis, maar het boek 'Katholicisme voor dummies' heeft me (nog vóór de gesprekken met de pastor) een hoop details geleerd. Hoewel je dat boek misschien niet serieus zou nemen, heeft het een Nihil obstat (een officiële formule om aan te geven dat een boek geen dogmatische of morele fouten bevat) en is het door Amerikaanse predikanten samengesteld.

Verder staat er in 'Geloof onder woorden. Katholiek basisboek voor volwassenen' een hoop verrijkende stof, maar dat is wel wat langdradiger om te lezen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes en inzicht gewenst! |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een goed, vertrouwelijk en mooi gesprek gehad met onze voorgangers, ik heb hun mijn ''visie'' verteld en erover gesproken waarom ik gedoopt wil worden. Ze hebben mij erg veel verteld over de betekenis van dopen, het belang ervan en dat ik in principe vrij ben om mij te laten dopen wanneer ik het wil. Omdat ze mij zo vaak meemaken dat ze ''weten'' dat ik er klaar voor ben.

Ik heb besloten om eerst de bijbel helemaal te lezen, en god te vragen mij het verlangen te geven wanneer hij vindt dat het mijn tijd is om gedoopt te worden. Misschien zal het binnen enkele maanden zijn, misschien duurt het nog een aantal jaar.

Ik heb gisteren twee ontzettend inspirerende diensten bijgewoond, die mijn wil om gedoopt te worden alleen maar groter hebben gemaakt, mijn geloof en verlangen naar kennis zijn zo enorm gegroeid. Ik heb een prachtig woord ontvangen, waar ik veel mee kan en ook veel mee wil doen. Dus wie weet kan ik jullie over een tijdje een datum vertellen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom ik een tijd naar het klooster ging? Opzoek naar inspiratie om mijn Vormsel motivatie te schrijven was 1 van de redenen.

Andere is dat ik het erg serieus neem... geloof moet geheel bij mij passen...Ik heb daar ook in alle rust kunnen lezen in verschillende boeken van geestelijke begeleiders binnen de RK Kerk.

Wat erg prettig was...dat ik een gesprek kon aanvragen om mijn vragen te stellen aldaar en werd ik geholpen met uitleg van bv Bijbel teksten en Katechismus.

En natuurlijk ook de rust, devotie tijdens de gebeden en Mis...Het is heel anders dan in een gewone Kerk.

Je studie stoppen hoeft trouwens niet hoor...je bent ook een weekendje welkom in het klooster.

Sommige kloosters organiseren Psalm weekenden of uitleg over hoogfeesten van de kerk.. Van alles.

Trouwens als je op zou bellen met de vraag of je een weekendje vragen mag stellen zou dat waarschijnlijk ook geen punt zijn...Bv in Aarle Rixtel....Ik hoor veel goede dingen over ene zr Madeleine daar

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus je gaat nu de hele Bijbel lezen?

Ja. Misschien zou delen van de bijbel lezen volstaan. Maar ik wil het graag helemaal gelezen hebben, om een eigen beeld te vormen. Bovendien is het dan ook makkelijker om gerichte vragen te stellen aan mijn voorgangers over dingen die me nog niet duidelijk zijn en het lijkt me nogal moeilijk om te zeggen welke stukken ik dan wel moet lezen vóór mijn doop en welke niet. In mijn ogen zou het er wel uit gelaten zijn, als het niet belangrijk genoeg zou zijn om te lezen, je in te verdiepen of op zijn minst over te horen.

Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat ik door de bijbel een keer te lezen meteen een goede christen ben en alles weet wat erin staat. Maar door notities te maken over wat voor mij onduidelijk is of waar ik graag meer over wil weten wordt het voor mij makkelijker om een ''volledig'' beeld te krijgen. Misschien praat ik in raadsels, maar het is soms moeilijk voor mij te verwoorden wat ik nu precies bedoel zonder achteraf te worden gewezen op dingen die ik heb gezegd wat ik misschien niet zo letterlijk bedoelt heb.

Dus als mensen 'aanstoot' nemen aan wat ik hier gezegd heb, of me met mijn eigen woorden om de oren willen gaan slaan, I'm not perfect, I'm still learning en ik probeer mijn eigen gevoelens uit te drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid