Spring naar bijdragen

Jezus' doop


Aanbevolen berichten

In Mattheus 3 lezen we dat Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper. Waarom moest Jezus gedoopt worden juist door Johannes? Johannes wilde daar ook niet aan door te zeggen:

14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?

Hoe moeten we dit stuk lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn persoonlijke overweging daarbij is dat Hij zo als het ware (symbolisch) de zonden van alle andere dopelingen op zich nam die in het water gelegen waren. Hij zou zo de doop van Johannes zijn kracht geven, net zoals Hij de offerdienst in de tempel zijn kracht gaf door het Offer aan het Kruis. Zijn doopsel was dus een vooruitzicht op het Offer en zette de toon voor zijn werk op aarde.

Het doopsel van Jezus was dus zijn Openbaring aan de mensen, samen met de komst van de wijzen uit het Oosten en zijn eerste wonder op de bruiloft van Kana.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus ging ons voor in al deze dingen. de doop van Johannes was een doop van bekering. dus hierdoor liet Jezus zien dat een ieder zich moest bekeren van zijn dode werken. vervolgens stierf hij voor ons en stond hij weer op uit de dood. en de doop in de naam van Jezus is de doop met zijn dood en daarna de opstanding in nieuw leven (lees maar rom. 6 en hand. 19: 4 hier laat paulus het verschil zien)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus wilde ook als God in alles gelijk worden aan de mens.

Dat denk ik ook, samen met de post van Thuleen. De doop van bekering die Jezus ondergaat illustreert dat Jezus mens onder de mensen is geworden.

Quote:
Daarnaast toonde Jezus Zijn onderwerping aan de Vader.

Het voorbeeld in alles voor ons.

Maar was het dopen van Jezus een actie ten teken voor de omstanders? En waarom was Johannes huiverig om Jezus te dopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom was Johannes huiverig om Jezus te dopen?

Omdat zoals Johannes zei: "Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?" Hij was voor Hem uitgezonden. Christus is de messias en hij voelde zich niet eens waardig de sandalen van Jezus te dragen.

Ik denk dat Johannes zich te min voelde en de rollen eerder andersom zouden moeten zijn volgens hem. Johannes bracht een boodschap van bekering en was de wegbereider van de Messias. En dan ik me voorstellen dat het voor Johannes voelde alsof Jezus de boel op zijn kop zet wanneer Hij dan tegen Johannes zegt Hem te dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het dopen van Jezus was inderdaad (mede) een actie als teken van de omstanders.

Het gebeuren komt naar mijn mening overeen met de volgende geschiedenis.

Joh. 13

En vóór het Paasfeest, toen Jezus wist, dat zijn ure gekomen was om uit deze wereld over te gaan tot de Vader, heeft Hij de zijnen, die Hij in de wereld liefhad, liefgehad tot het einde. 2 En onder de maaltijd, toen de duivel reeds Judas, Simons zoon Iskariot, in het hart had gegeven Hem te verraden, 3 stond Hij, wetende, dat de Vader Hem alles in handen had gegeven en dat Hij van God uitgegaan was en tot God heenging, van de maaltijd op, 4 en Hij legde zijn klederen af en nam een linnen doek en omgordde Zich daarmede. 5 Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten der discipelen te wassen, en af te drogen met de doek, waarmede Hij omgord was. 6 Hij kwam dan bij Simon Petrus. Deze zeide tot Hem: Here, wilt Gij mij de voeten wassen? 7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat Ik doe, weet gij nu niet, maar gij zult het later verstaan. 8 Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in eeuwigheid! Jezus antwoordde hem: Indien Ik u niet was, hebt gij geen deel aan Mij. 9 Simon Petrus zeide tot Hem: Here, niet alleen mijn voeten, maar ook de handen en het hoofd!

Ik geloof dat bij veel christenen een valse bescheidenheid bestaat. Jezus wil juist een intieme relatie met Zijn menselijke broeders en Hij wil juist dienstbaar zijn aan Zijn broeders en hen zegenen, maar Zijn broeders willen vaak niet van harte dingen van Hem ontvangen en zien zichzelf vaak als onwaardig om met Hem relatie te hebben, terwijl Hij juist maaltijd wil houden met Zijn broeders.

Ps 23,5       

Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen; Gij zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over.

Matth. 26

26 En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. 27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

Op. 3

20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Hoi Leeuw van Venetie,

welkom op Credible. :) Interessante naam! Als je wilt kun je je voorstellen door een topic te maken in het Portaal.

Inhoudelijk:

Is het niet ook een kwestie van gezag? Johannes had geprofeteerd over de Messias. Sterker nog, in hem was een profetie van Jesaja uitgekomen: Daar ging Johannes in de omgeving van de Jordaan verkondigen dat de mensen zich moesten laten dopen en tot inkeer moesten komen, om zo vergeving van zonden te verkrijgen, zoals geschreven staat in het boek met de uitspraken van de profeet Jesaja:

‘Luid klinkt een stem in de woestijn:

“Maak de weg van de Heer gereed,

maak recht zijn paden!

Iedere kloof zal worden gedicht,

elke berg en heuvel geslecht,

kromme wegen recht gemaakt,

hobbelige wegen geëffend;

en al wat leeft zal zien hoe God redding brengt.â€â€™

(Lucas 3:3-6 NBV).

De mensen kenden Jezus nog niet als de persoon die Johannes zou bedoelen. Daarom kun je denk ik ook Jezus' doop zien als een legitimatie van Jezus door Johannes. Johannes ziet natuurlijk wel wie Jezus echt is en acht zich niet waardig Hem te dopen. Jezus' positie wordt nog verder bevestigd door de Heilige Geest die op Hem neerdaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ursa,

wat je zegt is ook juist.Jezus bewerkstelligt ook een vorm van gezag als mensen Hem tijdens de doop herkennen als de Messias en de H.Geest als een duif op Hem zien neerdalen,het is (nog) niet het begin van Zijn prediking maar het begin van een nieuwe tijd die Hij samen met Johannes inluidt als het ware.De doop is dan de vervanging min of meer van de besnijdenis,wat later in het Nieuwe Testament zal blijken (bijv.Handelingen).

Net als bij het reinigingsoffer en de besnijdenis krijgt Jezus'missie een "bedding"binnen Israel,en ook Hij hoort bij degenen die zich voorbereiden op het komende Koninkrijk en zich daarom laten dopen.Met al degenen die zo een nieuw begin willen maken is Jezus solidair.

En die leeuw?De evangelist Marcus heeft een leeuw toegewezen gekregen in de iconografie (iedere evangelist heeft z'n eigen dier als zodanig herkenbaar) en ik heb onlangs zijn graf bezocht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
In Mattheus 3 lezen we dat Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper. Waarom moest Jezus gedoopt worden juist door Johannes? Johannes wilde daar ook niet aan door te zeggen:14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?Hoe moeten we dit stuk lezen?
Eerder haalde Johannes aan dat Degene Die na hem zou komen, hij 't niet waardig was Zijn schoenen na te dragen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
In Mattheus 3 lezen we dat Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper. Waarom moest Jezus gedoopt worden juist door Johannes? Johannes wilde daar ook niet aan door te zeggen:14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?Hoe moeten we dit stuk lezen?
Eerder haalde Johannes aan dat Degene Die na hem zou komen, hij 't niet waardig was Zijn schoenen na te dragen.

Klopt en hoe beantwoord dat de vraagstelling?

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Mattheus 3 lezen we dat Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper. Waarom moest Jezus gedoopt worden juist door Johannes? Johannes wilde daar ook niet aan door te zeggen:14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?Hoe moeten we dit stuk lezen?
Eerder haalde Johannes aan dat Degene Die na hem zou komen, hij 't niet waardig was Zijn schoenen na te dragen.

Klopt en hoe beantwoord dat de vraagstelling?

Nou gewoon dat Johannes zich als een nietig wezen voelt bij de aanwezigheid van Hem Die aarde en hemelen geschapen heeft. Ongeacht dat Hij Zich onze broeders noemt, is er toch een heel verschil met een mens uit de aarde aards als een oppermachtig wezen dat maar hoeft te spreken en het er is.

Hij zou bijvoorbeeld in Zijn grimmigheid kunnen zeggen dat je niet bestaat, en floep.. weg ben je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid