Spring naar bijdragen

Mogen vrouwen spreken in de kerk?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af of vrouwen mogen spreken in de gemeente.

In timotius staat duidelijk van niet, maar als we dan naar galaten 2,28 kijken staat er dat voor God iedereen gelijk is.

En ik heb laatst het verhaal gehoord over de vervolging in China, veel mannen werden afgevoerd en vermoord en dus namen vrouwen de rollen in de kerk over. Opmerkelijk is dat de kerk ontzettend gezegend werd, en dan denk ik als God het niet zou wou, dan zou hij de kerk toch ook niet zegenen?

Wat denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gelukkig ben je zelf vrouw
puh2.gif

haha inderdaad!

bedankt, ik zal het even nalezen!


Samengevoegd:

Quote:

Nee, vrouwen zijn dom en hebben nooit iets nuttigs te zeggen, daarom hebben ze geen recht van spreken.

clown.gif
Sorry

trouwens, ik ben zelf ook een vrouw.

& ik zit hier een beetje mee, want waarom zouden vrouwen wel taken als ondagschool mogen doen maar geen preken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

er is een verschil tussen preken en onderwijzen in de gemeente,

preken in de bijbel is altijd het evangelie verkondigen, en daar is geen beperking op voor vrouwen.

als paulus zegt dat vrouwen niet mogen onderwijzen of heersen over mannen, betekent dat niet dat ze minder zijn, of ongelijk, dat betekent dat er een reden is dat God man en vrouw verschillend gemaakt hebben, voor verschillende doeleinden.

de rede word in timoteus ook gegeven, hij verwijst terug naar de schepping, naar adam en eva en dat eva eerst werd misleid.

Ik heb zelf alleen nog niet begrepen waarom dat de reden is dat vrouwen niet mogen onderwijzen, wellicht dat iemand paulus zijn uitleg kan toelichten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

er is een verschil tussen preken en onderwijzen in de gemeente,

preken in de bijbel is altijd het evangelie verkondigen, en daar is geen beperking op voor vrouwen.

Ik vind dat eerlijk gezegd een nogal kunstmatige tweedeling. Preken is immers een vorm van onderwijzen. De persoon in kwestie citeert een bijbelpassage, geeft exegese en vertelt hoe je als gelovige dit moet toepassen in je leven. Dat klinkt mij in de oren als onderwijs.

Andersom geldt dat natuurlijk net zo goed als ouders of leiding van de kindernevendienst kinderen onderricht geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de katholieke Kerk mogen vrouwen rustig spreken in de Kerk. Ze mogen gewoon lezingen houden, catechese verrichten, evangeliseren, ook namens de Kerk het woord voeren in de media, indien daartoe aangesteld natuurlijk, voorgaan in gebeden en tijdens vergaderingen of discussies van zich laten horen. Ze mogen alleen geen sacramenten toedienen en dus ook geen officiele homilie houden. Net zoals de meeste mannen dat ook niet mogen, daar enkel geestelijken dat mogen.

Tijdens de Mis dienen vrouwen dus te zwijgen, maar mannen ook, behoudens dan het meezingen en het antwoorden op bepaalde gebeden. De celebrant heeft dan immers het woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid