Spring naar bijdragen

Bijzondere gaven/ geesten zien


Aanbevolen berichten

Een vriendin van me heeft me gisteravond in vertrouwen genomen dat ze al lange tijd geesten/verschijningen 'ziet'.. Ook heeft ze vaak dat ze pijnen van mensen in haar nabije omgeving (maar ook vreemden) 'voelt'.. ze wordt dus letterlijk lichamelijk ziek.. ze heeft uiteraard moeite met dit alles en bezoekt sinds juli 1 x per week een psychiater..

Zij is onchristelijk, maar ik vroeg me af of iemand me advies kan geven of er ook christelijke boeken/mensen zijn die advies geven over hoe je, als christen, met dit soort dingen om moet gaan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tsja, het enige dat ik zou kunnen zeggen is dat ik denk dat deze vriendin bevrijdingspastoraat nodig zou hebben, want dit lijkt me niet heel natuurlijk. Maar dan moet ze dat uiteraard wel willen.

mjah probleem is dat ze niet christelijk is.. en ze 'het zien van mensen/geesten' soms (!) als positief ervaart..

Ik zou hr graag een boekje geven ofzo waarin uitgelegd wordt wat gevaren hiervan zijn.. dat ze dat eerst es rustig leest ofzo..

Ik vind het zelf allemaal erg eng.. en ik denk dat ze er alles aan moet doen om van deze 'gave' af te komen. Maar tegelijkertijd weet ik niet echt hoe ze dat aan zou moeten pakken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

mag ik het doen voor je satyricus?

eerst wou ik zeggen dat ik het mooi vind om te lezen hoe je haar situatie beschrijft vanuit geloof.

ik wou graag zeggen dat als zij het verder als positief ziet men dat zou moeten accepteren. ik heb zelf door mijn psychische fases heen een waardevole kant van het leven ontdekt die mij moed heeft ingesproken op allerlei anierenen reeele wegen.. ik ga binnenkort op mijzelf wonen en en sluit een periode van 7 jaar psychiatrie daar mee af. maar als die zeven jaar mij werden ontnomen zou ik alles doen om ze terug te krijgen, of dat nu met of zonder de nadelen is miss liefst wel met, gewoon weer net zo echt...

ik denk dat het aan de individu waar het om gaat aan is om er iets aan te veranderren of niet of iets mee te doen of niet. als er verder geen duidelijke problemen zijn of hulpvraag is denk ik dat er anders benadart moet worden ten opzichte van wat ze beleeft. de feiten. ipv het is niet goed en bla bla bla.

zeker ano 2011 zou men beter moeten weten dan te bestempellen of titellen als negatief iets..

gezien de huidige veranderingen binnen de psychiatry omtrent derg. zaken zou als het onhadelbaar word een schatkist met opties opengetrokken moeten worden naast medicatie.

ik ga iemand anders toch ook niet zeggen dat ik de reactie zo erg vindt dat je een pilletje in moet nemen wat niet veel soeps is en verder niks??

zelf denk k dat een echt goede behandeling omtrent personen met zaken omtrent het geestelijke en psychische bahandelt zouden moeten worden ingaand op de inhoud. en dan aan de hand daarvan verder behandellen. het is toch nog steeds westers/christen om reeel te zijn en eerlijk vanuit positieve benadering naar alk/ieder mens ook als het aangaande manifestaties en gaves van de geest gaat, juist zeker dan...

maar dat terzij denk ik dat als zij al in contact is met een psychiater en zo dat het vast niet helemaal verkeerd zal gaan of zo, maar ook dan denk ik dat er een schatkist aan bahandeling/omgang mogelijk zou moeten zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

@satyricus

zou je dat kunnen toelichten

Ik ben het deels eens met de reactie van xounstear. Hoewel ik toch het idee heb dat psychiatrie niet de oplossing is voor deze kwesties. Er bestaat gelukkig naast de eenzijdige christelijke doctrine ook nog zoiets als het oosterse spiritualisme, bijvoorbeeld boedhisme waarin dit soort ervaringen al eeuwen bekend zijn en niet bestempelt worden als negatief of gevaarlijk of zelfs geheel ontkend worden, omdat het feitelijk en wetenschappelijk niet bewezen kan worden. Wellicht zou die vriendin zich eens wat meer hierin kunnen verdiepen.

Ik zeg overigens niet dat ik een voorstander ben van oosterse religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, misschien moet ze er mee leren leven. Ik denk niet direct dat het 'demonisch' is ofzo. Je hoort wel vaker van mensen die hypergevoelig zijn of 'geesten' zien. En wat HW zegt, er kan een psychische verklaring achter zitten. Is zo'n hypergevoeligheid niet een illusie? D.w.z. dat je denkt dat je andermans pijn voelt. Ook als het echt is, geen prettige last om te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of zo'n 'gave' meteen als bovennatuurlijk betiteld zou moeten worden. We hebben allemaal het vermogen tot empathie, meeleven met andere mensen (de ene mens meer dan de ander). Wat als iemands empathisch vermogen zo ontwikkeld is dat diegene iets meekrijgt van pijn van anderen? En dan heb ik het nog louter over biologie/neurologie. Het hoeft niet meteen iets van de Grote Boze satan te zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar de grens van natuurlijk en bovennatuurlijk ligt, is voor buitenstaanders niet altijd makkelijk te bepalen.

Ik ken iemand die kon voorspellen wanneer iemand zou overlijden en dat kwam ook uit. Die persoon was daar niet blij mee en is vrij gekomen van deze 'gave'.

Ik zie de OP als bovennatuurlijk, maar ik ken de persoon niet en beoordeel het maar op de informatie die ik heb. Anderen kunnen er iets anders uit concluderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me af of zo'n 'gave' meteen als bovennatuurlijk betiteld zou moeten worden. We hebben allemaal het vermogen tot empathie, meeleven met andere mensen (de ene mens meer dan de ander). Wat als iemands empathisch vermogen zo ontwikkeld is dat diegene iets meekrijgt van pijn van anderen? En dan heb ik het nog louter over biologie/neurologie. Het hoeft niet meteen iets van de Grote Boze satan te zijn...

mjah dat pijnen-gedoe zie ik niet meteen als een 'slecht' iets.. al merk ik wel dat zij er geen macht over heeft en het haar op negatieve manier beinvloedt.. zo is ze suicidaal geworden en durft zij zich niet meer in grote groepen te begeven.. het heeft dus een negatieve invloed op haar leven.

Maar wat ik enger vind is de verschijningen van (dode) mensen.. Ze kan verder geen contact hiermee leggen, maar ze ziet ze, en ze ziet dat die 'wezens' haar zien.. dat maakt haar soms doodsbang, maar soms ook niet (zo ziet ze bv een overleden opa.. en dat vindt ze dan niet eng voelen..)

Maar mijn vraag is vooral of er boeken/mensen zijn die uitleggen wat dit is en hoe je ermee om zou moeten gaan. Graag vanuit een christelijk standpunt gezien..


Samengevoegd:

Quote:

Het is jammer om te zien dat gelovigen altijd dit soort topics als gevaarlijk en slecht betitelen en nooit een vraagteken achter hun bekrompen standpunten zetten

jij bent nu wel degene die even makkelijk oordeelt dat ik zo'n bekrompen standpunt heb,.

Jij kent het meisje niet en je ziet niet wat deze gebeurtenissen met haar doen.. Ik denk dat jij, die op een afstand staat en dus niet getuige is van alle problemen die dit met zich meebrengt, niet echt een gefundeerd oordeel kan geven dat dit een positief iets is in haar geval.


Samengevoegd:

Quote:

Weet je ook wat haar psychiater hiervan zegt? Heeft ze een diagnose gekregen bijvoorbeeld die deze verschijningen zou kunnen verklaren?

nee nog steeds geen diagnose.. ik krijg t idee dat t enige wat ze bij die psychiater doet, is vertellen over wat ze ziet en voelt.. Wat opzich voor haar al een hele grote stap is.. ze heeft het lange tijd voor zich gehouden. Zo durft ze haar ouders bv niet in te lichten omdat die het meteen af zouden doen als 'onzin'..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar mijn vraag is vooral of er boeken/mensen zijn die uitleggen wat dit is en hoe je ermee om zou moeten gaan. Graag vanuit een christelijk standpunt gezien..

Een heel goed boek, geschreven vanuit een christelijk standpunt, is "Als het licht duisternis is" van Rianne van der Smitte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, misschien moet ze er mee leren leven. Ik denk niet direct dat het 'demonisch' is ofzo. Je hoort wel vaker van mensen die hypergevoelig zijn of 'geesten' zien. En wat HW zegt, er kan een psychische verklaring achter zitten. Is zo'n hypergevoeligheid niet een illusie? D.w.z. dat je denkt dat je andermans pijn voelt. Ook als het echt is, geen prettige last om te dragen.

NEE! en zeker niet als echt het puntje bij het paaltje komt.

fysieke pijn en hoe voel je dat dan?

ik ben heel wat gewend tot het tranen bij de eerste keer dat ik een spijkerpunt of gat in mn hand voelde.

dat is zon beetje mn enigste paranormale fysieke klacht die ik heb gehad..

paulus, here a kiss if you feel pain really r and realer if it's a fact that can be measured


Samengevoegd:

Quote:

Tja, misschien moet ze er mee leren leven. Ik denk niet direct dat het 'demonisch' is ofzo. Je hoort wel vaker van mensen die hypergevoelig zijn of 'geesten' zien. En wat HW zegt, er kan een psychische verklaring achter zitten. Is zo'n hypergevoeligheid niet een illusie? D.w.z. dat je denkt dat je andermans pijn voelt. Ook als het echt is, geen prettige last om te dragen.


Samengevoegd:

sry ik kan begrijpem dat mijn reactie onduidelijk was maar ik zou op mijn beurt paulus een kus geven en zeggen het is je eigen pijn..


Samengevoegd:

of dat nu wel of geen verschil maakt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Post + reacties weggehaald. Posts met dergelijke inhoud passen niet in het subforum Geloof Algemeen en zijn überhaupt niet erg toepasselijk op een christelijk forum.



Quote:


Zij is onchristelijk, maar ik vroeg me af of iemand me advies kan geven of er ook christelijke boeken/mensen zijn die advies geven over hoe je, als christen, met dit soort dingen om moet gaan..


Graag hier gehoor aan geven. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid