Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Genesis 1:26

Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht."

Dat zouden wij nooit gekund hebben als God ons niet de gave van technisch inzicht gegeven had.

Doordat wij gereedschappen, wapens en medicijnen ontwikkeld hebben zijn wij de natuur (zo goed als) overstegen en heersen wij inderdaad over de planeet.

Toen we geschapen werden, heersten we over de natuur. Daarnaast, ik zal het nog opzoeken, vraag ik me af of heersen (heerschappij, overheersen, de baas spelen, temmen) wel de inhoud is van wat er bedoel is in Genesis. We zijn de kroon op de schepping, Gods oogappel, maar slechte heersers geworden.

Daarnaast zien we een te groot onderscheid tussen onszelf en de natuur. We hebben het idee dat we de natuur moeten temmen en vervangen door cultuur, de natuur hoeft niets te doen, ze overwoekert alles wat wij ondernemen. Wij moeten continue strijden om te 'cultiveren', terwijl dat niet nodig is.

Quote:
Valt het te ontkennen dat wij met onze groeiende capaciteiten qua kennis en techniek de rol van heersers over onze planeet steeds meer over nemen van God? Komen we met onze groeiende macht niet steeds dichter bij Zijn gelijkenis?

We zijn Zijn gelijkenis, dat hoeven we niet te worden. Daarnaast wilden we 'als Hem' zijn wat de zondeval 'veroorzaakte'.

Quote:
Ik zie dagelijks wel tekens van technologische evolutie. Facebook en twitter beginnen dominante vormen aan te nemen in onze sociale cultuur. Misschien is op den duur de Singularity inderdaad wel mogelijk.

Als dat de singularity gaat bepalen heeft het weinig te maken met ver'gevolueerde' techniek waarbij de ontwikkeling 'continuously' is. Een Twitteresque Singularity is een Singularity waarbij we allemaal continue, non-stop onzin lopen te spuien (deels knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tjah... dan komen we uit op een verschil in interpretatie,

ik wil evolutietheorie niet ontkennen, dat is een essentieel onderdeel in de discussie over onze technologische ontwikkeling.

In zekere zin evolueert techniek namelijk in symbiose met onze perceptie. De mens heeft de computer uitgevonden, de computer heeft de mens programmeertaal geleerd en de mens leert de computer nieuwe dingen. Een continu proces waarbij "survival of the fittest" geldt voor de beste technologische ontwikkeling van mens en machine.

Quote:
We zijn Zijn gelijkenis, dat hoeven we niet te worden. Daarnaast wilden we 'als Hem' zijn wat de zondeval 'veroorzaakte'.

Ok, maar dat is ook meer spiritueel dan perceptioneel, elke keer als ons bewustzijn groeit, of dat nu met camera's en interconnectieve media is zien we de wereld meer door Zijn ogen.

Wat de zondeval betreft: dat lijkt me een gerechtvaardige angst voor de aanhangers van technologische evolutie. Het is niet alleen regenbogen en zonnestralen wat de techniek ons brengt. Die gedachte doet mij beseffen dat het érg belangrijk is om mensen op te voeden met de regel dat techniek met de juiste intenties gebruikt dient te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Borsko, Ik ben het in zekere zin met je eens. God heeft aan Zijn menselijke schepsels hele grote mogelijkheden gegeven om te heersen en te domineren. Deze woorden worden vaak negatief uitgelegd, maar het is wel degelijk Gods bedoeling dat we onze talenten goed gebruiken en uitbuiten en onze wil opleggen aan het leven om ons heen. Er zijn twee mogelijkheden: de mens is slachtoffer en speelbal van de wereld om hem/haar heen, of de mens heerst over de omstandigheden. Daarbij is het belangrijk om verstandig met de omgeving om te gaan. Kernenergie kan voor goede en slechte doelen worden gebruikt en het is aan de mens om er goed mee om te gaan. Ook is het belangrijk om geen roofbouw op de planeet te plegen enz. .

De mens heeft de legitieme mogelijkheid om te zorgen voor een goede gezondheidszorg en om de wetenschap aan te wenden voor zover die ten goede komt aan de menselijke gezondheid, prestaties, levensduur enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies. Vertel me liever waar je het niet eens mee bent dan hebben we een discussie knipoog_dicht.gif

De filosofie van Google komt op den duur aardig in de buurt van een Alziend Oog, we mogen best ontzag hebben voor de kennis die dit bedrijf bezit. Uit onze morele lessen zouden we wel moeten weten dat geen enkel persoon met verkeerde intenties het machtige technologische potentieel dat zo'n bedrijf heeft onder controle mag hebben. (gelukkig is zelfs hun bestuur redelijk toegankelijk/open-source)

Daarom is het misschien zelfs noodzakelijk dat we Mark Zuckerburg, Steve Jobs en andere 'ondergoden der technologie' goed in de gaten blijven houden. Zij zijn degenen die ons de juiste of verkeerde kant op kunnen leiden in onze digitale culturele ontwikkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid