Spring naar bijdragen

De bijbel eigenlijk een jodenboek ?


Aanbevolen berichten

hallo iedereen ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik niet anti christenben.

integendeel ik ben juist erg geinterseert in het christendom.

mede daarom het volgenende:

ik heb laast een discusie gehad met een jongen die niet geloofd.

opgegegeven moment zij hij dat de bijbel een joden boek is en dat christenen niet-christenen of joden zijn.

omdat toen jezus op aarde kwam hij joods was en de joden toesprak.

ik stond mond vol tanden: niet aleen omdat ik niet wist of hij wel de waarheid sprak .(omdat ik de bijbel niet gelezen heb)

maar ook omdat ik niet kan geloven dat de miljoenen christenen die het chrisdendom aanhangen het fout zouden hebben en dus eigelijk joden zouden moeten zijn!!!

kan iemand mij vertellen of dit totale onzin is of meschien toch gebaseerd is op waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Nine,

Eerst was de Bijbel alleen voor joden, later ook voor christenen.

Eerst had God vooral een relatie met het Joodse volk, daarna begon God ook een relatie met niet-joden.

De niet-joden die een relatie met God hebben, zijn eigenlijk christen.

Er zijn nu miljarden christenen en de Bijbel is nu vooral een boek voor christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is eerder christelijk te noemen dan Joods. Met de Bijbel bedoelen we namelijk het Oude en het Nieuwe Testament samen. Het oude Testament is ook bekend als de 'Hebreeuwse Bijbel' of de Tenach.

Kortom, de Bijbel bevat ook het heilige boek voor de Joden, de Tenach maar ook meer dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kortom, de Bijbel bevat ook het heilige boek voor de Joden, de Tenach maar ook meer dan dat.

Vanuit Christelijk perspectief bevat de Bijbel de vervolmaking van de Thorah. De Bijbel is een christelijk boek, daar de Christenen de samenstelling hebben gemaakt. Jezus is niet gekomen voor alleen de Joden, maar voor een ieder die gelooft.

Want zozeer heeft God de wereld liefgehad

dat hij de Zoon, de eniggeborene,

gegeven heeft,-

opdat ieder die in hem gelooft

niet verloren zal gaan

maar eeuwig leven mag hebben. (Joh. 3:16)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vanuit Christelijk perspectief bevat de Bijbel de vervolmaking van de Thorah. De Bijbel is een christelijk boek, daar de Christenen de samenstelling hebben gemaakt. Jezus is niet gekomen voor alleen de Joden, maar voor een ieder die gelooft.

Want zozeer heeft God de wereld liefgehad

dat hij de Zoon, de eniggeborene,

gegeven heeft,-

opdat ieder die in hem gelooft

niet verloren zal gaan

maar eeuwig leven mag hebben. (Joh. 3:16)

'Maar ook meer dan dat' doelde ik op het Nieuwe Testament knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let even op de term Joden. Joden zijn afstammelingen van Juda. En is dus maar een klein gedeelte van het volk van Israel. In de tijd van Jezus waren er alleen nog maar afstammelingen van de stam van Benjamin en Juda in Israel. De rest was weggevoerd door de Babyloniers en de Assyriers.

In principe richtte God zich op het volk van Israel en was hetgeen geschreven was ook voor hen bedoeld. Echter konden heidense volken zich ook bekeren tot het volk van Israel en werden die voor vol aangezien door God. Kijk maar naar Rachab de hoer. Deze was een heiden en zelfs een voorouder van Jezus..Zelfde geldt voor Ruth.

In het oude testament wordt al voorspeld dat God ook heidenen (Degene die niet van het volk van Israel was/is) zou gaan roepen. In het nieuwe testament zijn deze twee groepen nu één en bestaan er voor God geen Joden of heidenen of barbaren meer maar is het één volk geworden: Christenen..(Kolossenzen 3:10,11 , Galaten 3:14, Efeze 2:11)

Joden van nu leven simpelweg nog in het verleden omdat ze weigeren te geloven dat Jezus de Messias was die komen zou. Die zitten nu nog te wachten op een messias.

Nu kan een ieder dus een kind van God worden door de wedergeboorte. (Johannes 3:3,5, handelingen 2:38,39 , 1 Corinthe 12:13)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Let even op de term Joden. Joden zijn afstammelingen van Juda. En is dus maar een klein gedeelte van het volk van Israel. In de tijd van Jezus waren er alleen nog maar afstammelingen van de stam van Benjamin en Juda in Israel. De rest was weggevoerd door de Babyloniers en de Assyriers.

Ehh, echt waar? Je bedoelt dus dat de Babylonische ballingschap ALLE inwoners had getroffen en niet alleen de bovenlaag van de bevolking? En die ballingschap werd dus niet in 539 vóór Christus opgeheven door de Perzen die Babylon veroverden? Weet je dat echt zeker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ehh, echt waar? Je bedoelt dus dat de Babylonische ballingschap ALLE inwoners had getroffen en niet alleen de bovenlaag van de bevolking? En die ballingschap werd dus niet in 539 vóór Christus opgeheven door de Perzen die Babylon veroverden? Weet je dat echt zeker?

Zoals je zult weten zijn de stammen van het konikrijk Efraïm eerder weggevoert door de Assyriërs (10 Stammen Rijk) dan de stammen van het koninkrijk Israël (2 Stammenrijk). De laatsten zijn naar mijn weten weggevoerd in verschillende stappen in, ik dacht, 3 wegvoeringen. Eerst de prinsen en notabelen, daarna de rest van het volk. Er werden wel wat mensen achter gelaten, zij werden later de Samaritanen genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ehh, echt waar? Je bedoelt dus dat de Babylonische ballingschap ALLE inwoners had getroffen en niet alleen de bovenlaag van de bevolking? En die ballingschap werd dus niet in 539 vóór Christus opgeheven door de Perzen die Babylon veroverden? Weet je dat echt zeker?

Ja dat weet ik zeker..De mensen die terugkwamen behelste maar hoogstens 2 stammen. De rest was al verdwenen richting Europa voordat Ezra en anderen teruggingen. Verstrooid onder de heidenen zoals de bijbel al had voorspeld. (Bv. Ezechiel 12:15, Nehemia 1:8 , etc)

Google maar eens op de 10 verloren stammen van Israel. Leuke feitjes.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat weet ik zeker..De mensen die terugkwamen behelste maar hoogstens 2 stammen. De rest was al verdwenen richting Europa voordat Ezra en anderen teruggingen. Verstrooid onder de heidenen zoals de bijbel al had voorspeld. (Bv. Ezechiel 12:15, Nehemia 1:8 , etc)

Google maar eens op de 10 verloren stammen van Israel. Leuke feitjes.

Maar daar staat ook heel duidelijk dat 'de Joden' niet alleen afstammen van Benjamin en Juda omdat er veel Israelieten voor de Assyrische wegvoering naar Juda zijn gegaan. Dat had je ook kunnen weten, bijvoorbeeld Job Cohen is uit de stam van Levi. (Cohen = Priester).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Tsja, en zo wordt een simpele, heldere vraag beantwoord op een manier die voor de vragensteller volmaakt onbegrijpelijk wordt. En waarom? Omdat christelijke mythologie weer eens niet onderscheiden wordt van historische werkelijkheid. Heel fijn. Weer iemand het bos in gestuurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tsja, en zo wordt een simpele, heldere vraag beantwoord op een manier die voor de vragensteller volmaakt onbegrijpelijk wordt. En waarom? Omdat christelijke mythologie weer eens niet onderscheiden wordt van historische werkelijkheid. Heel fijn. Weer iemand het bos in gestuurd.

Hoe kun je iemand vragen onderscheid te maken tussen christelijke mythologie en historische werkelijkheid als voor hem dat onderscheid niet bestaat? Zo'n persoon kan jou antwoord niet beantwoorden op een manier die jou aanstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Hoe kun je iemand vragen onderscheid te maken tussen christelijke mythologie en historische werkelijkheid als voor hem dat onderscheid niet bestaat? Zo'n persoon kan jou antwoord niet beantwoorden op een manier die jou aanstaat.

Ik vraag niks. Ik constateer dat dit topic voor de vragenstelster eerder verwarring dan antwoorden zal geven.

Maar wat is nieuw?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Bijbel is eerder christelijk te noemen dan Joods. Met de Bijbel bedoelen we namelijk het Oude en het Nieuwe Testament samen. Het oude Testament is ook bekend als de 'Hebreeuwse Bijbel' of de Tenach.

Kortom, de Bijbel bevat ook het heilige boek voor de Joden, de Tenach maar ook meer dan dat.

Lijkt me toch best duidelijk zonder 'het onderscheid niet te weten tussen christelijke mythologie en de historische werkelijkheid'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar daar staat ook heel duidelijk dat 'de Joden' niet alleen afstammen van Benjamin en Juda omdat er veel Israelieten voor de Assyrische wegvoering naar Juda zijn gegaan. Dat had je ook kunnen weten, bijvoorbeeld Job Cohen is uit de stam van Levi. (Cohen = Priester).

Nou kijk...Dat is dus een afstammeling van een van die Israelieten die nooit meer terug zijn gegaan naar Israel.

Er zullen best wat afstammelingen van andere stammen in Israel (weer) wonen aangezien er veel 'Joden' terug zijn gegaan nadat Israël onafhankelijk is geworden. Maar dat is nog steeds een kleine hoeveelheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In eerste instantie was de bijbel, met name het oude testament voor de joden bedoeld. Bijna alles wat er in de bijbel gebeurd speelt zich ook grootendeels af in Israel en gaat met name de joden aan.

Maar de boodschap die God had voor de joden werd naarmate je verder leest steeds universeler. De heilsboodschap die God ons via zijn woord verkondigt werd een boodschap voor alle mensen op de aarde.

Vandaar de boodschap van Jezus in het nieuwe testament om de boodschap van Gods liefde aan alle mensen te verkondigen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat met 'alle mensen' Jezus in die context alleen maar 'alle joden' bedoeld zou hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In eerste instantie was de bijbel, met name het oude testament voor de joden bedoeld. Bijna alles wat er in de bijbel gebeurd speelt zich ook grootendeels af in Israel en gaat met name de joden aan.

Maar de boodschap die God had voor de joden werd naarmate je verder leest steeds universeler. De heilsboodschap die God ons via zijn woord verkondigt werd een boodschap voor alle mensen op de aarde.

Vandaar de boodschap van Jezus in het nieuwe testament om de boodschap van Gods liefde aan alle mensen te verkondigen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat met 'alle mensen' Jezus in die context alleen maar 'alle joden' bedoeld zou hebben

Joden of Israelieten? Was Abraham een Jood of een Israeliet? En geldt het Oude Testament dan niet voor hem?

Beetje op je jargon letten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid