Spring naar bijdragen

Zondag Gaudete


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wie vandaag in een katholieke kerk naar de mis ging, heeft wellicht gezien dat de liturgische kleur van de dag roze is. Dat zien we slechts twee maal per jaar: op zondag gaudete, de derde zondag van de advent, en op zondag laetare, de vierde zondag van de vasten.

Zondag gaudete wordt zo genoemd naar het eerste woord van het Introïtus (zowel in het oude missaal, als in het nieuwe), genomen uit Filipenzen 4:4-6):

Gaudete in Domino semper / Verheugt u in de Heer te allen tijde.

De liturgische kleur, roze, is een samengaan van de litrugische kleuren paars (vastentijd, adventstijd en missen voor overledenen) en wit (o.a. Pasen en Kerst).

Ik zit alleen met één vraag: waarom is de liturgische kleur roze op deze dag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Isodorusweb is het geen officiele kleur.

Quote:
Isodorusweb schreef het volgende:

Betekenis van de kleur Roze

De kleur roze wordt vrij weinig gebruikt. Het is eigenlijk geen officiële liturgische kleur. Het komt voor op de derde zondag van de Advent (Gaudete-zondag) en op de vierde zondag van de passietijd (Laetare). Roze is een tussenkleur voor het licht dat voorzichtig doorbreekt: het verzacht het paars van de Advent of de Vastentijd met het wit van de aankomende feesten (Pasen of Kerstmis).

Lijkt erop dat er niet echt een waarom is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Omdat het bijna Pasen/Kerst is maar nog wel vasten/advent en dus mengen ze de kleuren en dan wordt het roze? Volgens mij heb je het antwoord zelf al gegegeven
puh2.gif

Volgens mij heb je dan mijn vraag niet zo goed gelezen. De andere adventszondagen is de liturgische kleur paars. Dus waarom precies deze roze?


Samengevoegd:

Quote:

Volgens Isodorusweb is het geen officiele kleur.

[...]Lijkt erop dat er niet echt een waarom is...

Isodorusweb geeft gewoon geen antwoord. Want waarom is de volgende zondag de kleur dan weer paars?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Is het niet zo dat deze kleur gebruikt wordt op het moment dat je precies op de helft van de Avdents- of Veertigdagentijd bent en een soort vooruitblik is op datgene wat komen gaat (kerst of pasen)?

ik geloof het wel ja, maar dan toch: de hele adventsperiode is een vooruitblik op Kerst, en idem voor vasten/Pasen. Waarom dan alleen halverwege dat roze?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt er op deze adventszondag behalve dat 't een adventszondag is nog iets anders herdacht? Heeft deze zondag nog een andere liturgische betekenis? Ik noem maar wat; de ontmoeting van Maria met Elisabeth of zo?

Ik kwam overigens ook nog toevallig tegen dat deze zondag speciaal gewijd is aan de devotie tot Maria van Guadelupe, dat zou kunnen verklaren dat er een 'menging' is van Advent met een Mariafeest, (dus roze).

Verder uit de lezingen van vandaag de 'voltooiing' van het oude verbond door Johannes de Doper als feestelijke aangelegenheid naast het vooruitblikken op Kerst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens deze site link is het dat wel geweest.

St-Maartensvasten

Vroeger was het in de kerk heel gebruikelijk om in een tijd van boetedoening te vasten. In de Advent werd meestal een aantal dagen per week gevast. Het vasten begon op 11 november, het feest van Sint Maarten. Daarom werd het vasten tijdens de Advent ook wel 'St.-Maartensvasten' genoemd.

Inkeer

Het boetekarakter van de Advent is in de loop van de tijd enigszins naar de achtergrond geraakt. De Advent is tegenwoordig vooral een periode van inkeer en Gebed. De grote vragen van Dood, leven en Verrijzenis worden tijdens de Advent overwogen in het Officie en in het individueel gebed van de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wordt er op deze adventszondag behalve dat 't een adventszondag is nog iets anders herdacht? Heeft deze zondag nog een andere liturgische betekenis? Ik noem maar wat; de ontmoeting van Maria met Elisabeth of zo?

Nee, de Evangelielezing van vandaag is de scene van Johannes die vanuit de gevangenis laat vraag of Jezus de Messias is.


Samengevoegd:

Quote:

Volgens deze site
is het dat wel geweest.

St-Maartensvasten

Vroeger was het in de kerk heel gebruikelijk om in een tijd van boetedoening te vasten. In de Advent werd meestal een aantal dagen per week gevast. Het vasten begon op 11 november, het feest van Sint Maarten. Daarom werd het vasten tijdens de Advent ook wel 'St.-Maartensvasten' genoemd.

Inkeer

Het boetekarakter van de Advent is in de loop van de tijd enigszins naar de achtergrond geraakt. De Advent is tegenwoordig vooral een periode van inkeer en Gebed. De grote vragen van Dood, leven en Verrijzenis worden tijdens de Advent overwogen in het Officie en in het individueel gebed van de gelovigen.

ok, dus dan zou de oorsprong zijn dat een mens toch eens een keer moet eten. Maar aan de andere kant, zondagen zijn volgens mij nooit vastendagen, ook niet in vastenperiodes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Er is wel iets met roze en paars op de één of andere manier. In concentratiekampen hadden homo's roze óf paarse driehoekjes. Misschien wilden ze iets wat op paars lijkt?

Ja, roze is gekozen omdat het paars (de kleur van advent) en wit (de kleur van kerst) mengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was zowel gisteravond als vanmorgen in de kerk en bij beiden hadden ze het over de kleur roze. En er werd uitgelegd dat het roze is omdat de adventskleur paars is en omdat we al een beetje dichter bij het Licht van Jezus zijn gekomen, is het roze. (Want licht paars is hetzelfde als roze...? Volgens mij is dat gewoon nog steeds lichtpaars maar goed. Het zal wel symbolisch zijn. puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zowel de derde zondag van de adventstijd als de vierde zondag van de vastentijd hebben een blijde insteek. De introïtus van de adventszondag jubelt dat we ten alle tijde blij in de Heer moeten zijn en de introïtus van de vastenzondag jubelt dat allen die Jeruzalem liefhebben moeten juichen en zich om haar verheugen.

Wellicht is het zo een bemoediging op de weg van bezinning en vasten, dat we niet vergeten dat het vooral blijde tijden mogen zijn, van hoop en verwachting. Misschien daarom ook het roze, omdat het een vrolijke kleur is, vrolijker dan gewoon lichtpaars, maar nog niet zo vrolijk als het wit of goud van kerst of pasen. Ook is de kleur roze duidelijker te onderscheiden van zowel het paars als het wit dan lichtpaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Isidoriweb.nl: Betekenis van de kleur Roze

De kleur roze wordt vrij weinig gebruikt. Het is eigenlijk geen officiële liturgische kleur. Het komt voor op de derde zondag van de Advent (Gaudete-zondag) en op de vierde zondag van de passietijd (Laetare). Roze is een tussenkleur voor het licht dat voorzichtig doorbreekt: het verzacht het paars van de Advent of de Vastentijd met het wit van de aankomende feesten (Pasen of Kerstmis).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid