Spring naar bijdragen

Vraag je je wel eens af...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

...wat je zou doen in zo'n situatie?

In de film \"House of 9\" (hier te zien: link )worden 9 mensen opgesloten in een huis. Willekeurige mensen, die elkaar niet kennen. De verhaallijn is in feite vrij simpel: ze zitten in een spelletje. De winnaar kan vijf miljoen winnen. Tot het spel voorbij is kunnen ze er niet uit. De uitgang opent op het moment dat er nog één overlevende is.

De rest van de verhaallijn is zo voorspelbaar dat het nauwelijks een spoiler is, maar voor het geval dat het iemand zou storen toch in een blokje

Spoiler:

er vallen 8 doden. Nummer negen mag met vijf miljoen naar buiten, maar dan blijkt achter de uitgang een nieuwe afgesloten omgeving te zijn, waar nog 8 mensen zitten, ieder met een zak met daarin vijf miljoen. Einde film.

Of het een aardige film is of niet, wat je bij het einde nog kan verzinnen, etc., dat is niet de vraag van dit topic. De vraag is wel: probeer je eens zo goed mogelijk in te leven in deze situatie. Wat zou je doen, denk je? Zou het nog uitmaken wie de andere 8 zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik zou me met de vijf miljoen uit de voeten proberen te maken voordat ik vermoord wordt door een ander. Maargoed, het hele feit dat ik daar vijf miljoen heb zal ws ook wel betekenen dat ik medeplichtig ben aan toch zeker één iemand zijn dood. En dan zou ik misschien toch liever zelf doodgaan dan iemand vermoorden.

En hoe bedoel je: zou het uitmaken wie die andere 8 zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik de rest ervan zou proberen te overtuigen dat het allemaal waanzin is en dat het beter is om een andere manier te vinden om er met z'n allen uit te komen. Ik bedoel, het is waarschijnlijk dat er mensen zullen zijn die je gaan missen, die naar je (laten) zoeken en die je wellicht na verloop van tijd ook zullen vinden. Die 5 miljoen vind ik dan verder niet zo heel interessant, los van het feit dat een schoon geweten mij heel wat meer waard is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In aanmerking genomen dat ik nogal een lafaard en een slappeling ben, zou ik denk ik in deze volgorde de volgende dingen proberen:

- Onderhandelen met de rest, proberen samen te ontsnappen

- Als dat mislukt: een pact maken met één of een paar van de anderen

- Desnoods proberen in mijn eentje te ontsnappen

- Hopen dat iedereen elkaar afmaakt en dat ze mij vergeten

- In een hoekje zitten huilen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af hoe je zo verziekt kunt zijn door de idee van het zaligmakende geld dat je jezelf in een huis laat opsluiten voor vijf miljoen terwijl je weet dat de kans groot is dat je het niet overleeft én terwijl je weet dat je dus moet zien te overleven ten koste van 8 anderen. Dus ik zou niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen omdat ik de kans vrij klein acht dat ik in zo'n situatie verzeild zou raken.

En als ik er toch in verzeild zou raken, zou het voor mij denk ik wel uitmaken wie mijn 'tegenstanders' zijn. Ik zou niet snel iemand iets aan kunnen doen en misschien zou ik proberen samen te spannen met enkelen in het huis of met alle (tijdelijke) bewoners.

Er zijn overigens wel meer films die eenzelfde soort thematiek hanteren. Interessant wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou het nog uitmaken wie de andere 8 zijn?

Als het allemaal onbekenden zijn, denk het niet nee.

Als ik er met mijn hele gezin zou zitten zou de situatie ineens nogal anders worden, en zou ik wellicht tot heel nare dingen in staat zijn als iemand aan mijn kinderen komt. Van het idee krijg ik al nachtmerries nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In aanmerking genomen dat ik nogal een lafaard en een slappeling ben, zou ik denk ik in deze volgorde de volgende dingen proberen:

- Onderhandelen met de rest, proberen samen te ontsnappen

- Als dat mislukt: een pact maken met één of een paar van de anderen

- Desnoods proberen in mijn eentje te ontsnappen

- Hopen dat iedereen elkaar afmaakt en dat ze mij vergeten

- In een hoekje zitten huilen

Dat is ook vrij realistisch voor mij eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik zou me met de vijf miljoen uit de voeten proberen te maken voordat ik vermoord wordt door een ander.

dat is geen optie. Je kan alleen met die vijf miljoen weg als de rest dood is.

Quote:
Maargoed, het hele feit dat ik daar vijf miljoen heb zal ws ook wel betekenen dat ik medeplichtig ben aan toch zeker één iemand zijn dood. En dan zou ik misschien toch liever zelf doodgaan dan iemand vermoorden.

dat dus ja smile.gif

Quote:
En hoe bedoel je: zou het uitmaken wie die andere 8 zijn?

Pakweg als daar een bekende bij zit, of ouderen, Ajax-aanhangers, rolstoelers, Josti-bandleden, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]dat is geen optie. Je kan alleen met die vijf miljoen weg als de rest dood is.

[...]dat dus ja
smile.gif

[...]

Pakweg als daar een bekende bij zit, of ouderen, Ajax-aanhangers, rolstoelers, Josti-bandleden, etc.

Ahja. Bekenden zou het een stuk moeilijker maken, net als ouderen, rolstoelers en josti-bandleden. Of het Ajax of Feyenoordaanhangers zijn kan mij niet schelen. Maargoed, ik denk dat 'in een hoekje zitten huilen' uiteindelijk wel de goede beschrijving zal zijn, aangezien ik niemand zou vermoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil helemaal geen vijf miljoen. Ik zou denk ik dus helemaal niks doen, ik zou wachten tot iemand het geld wint zodat ik naar buiten kan. In de tussentijd zou ik misschien op zoek gaan naar een koffiezetapparaat en een praatje met deze of gene maken.

Zoals Kurt zegt is het inderdaad een opvallend patroon in films, dat opgesloten worden met allerlei mensen en dan e.o.a. trucje doen. Hij deed me ook meteen denken aan Cube.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

In aanmerking genomen dat ik nogal een lafaard en een slappeling ben, zou ik denk ik in deze volgorde de volgende dingen proberen:

- Onderhandelen met de rest, proberen samen te ontsnappen

- Als dat mislukt: een pact maken met één of een paar van de anderen

- Desnoods proberen in mijn eentje te ontsnappen

- Hopen dat iedereen elkaar afmaakt en dat ze mij vergeten

- In een hoekje zitten huilen

widegrin.gif

ik ben iets te rationeel voor de eerste paar stappen vrees ik. Dus ik zou, als de situatie onafwendbaar zou zijn gebleken, onmiddelijk over gaan naar de stap "in een hoekje zitten huilen" vrees ik.

Ik zou overigens wel wensen dat ik dapper genoeg zou zijn om mijn leven te geven hoor, liefst met wat stichtende woorden er nog bij. Maar laat me maar eerlijk zijn, zo dapper ben ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn belangstelling voor vijf miljoen is ook gering maar trek je het wat breder dan een spel en kijk je naar de wereldbevolking en de verdeling van schaarse goederen en welvaart dan is ons gedrag redelijk voorspelbaar: wij doden ook die andere acht door wapens te leveren, voedsel en gezondheidszorg te onthouden etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou overigens wel wensen dat ik dapper genoeg zou zijn om mijn leven te geven hoor, liefst met wat stichtende woorden er nog bij. Maar laat me maar eerlijk zijn, zo dapper ben ik niet.

Ja, daar heb ik ook over nagedacht. Ik zou het (weer hoop ik) willen doen als ik daarmee de rest zou kunnen redden. Maar dat is hier niet het geval. Wie heeft er baat bij als ik ergens ga staan en zeg: neem mij maar het eerste? Dus inderdaad: in een hoekje huilen komt het vermoedelijk op neer.

In elk geval ben ik véél te schijterig om me op zo'n moment over dat geld druk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil helemaal geen vijf miljoen. Ik zou denk ik dus helemaal niks doen, ik zou wachten tot iemand het geld wint zodat ik naar buiten kan. In de tussentijd zou ik misschien op zoek gaan naar een koffiezetapparaat en een praatje met deze of gene maken.

Ik wil best vijf miljoen, maar niet op die manier en niet omdat ik denk dat geld zo zaligmakend is dat ik er voor zou willen moorden. En als ik ooit de beschikking krijg over zo veel geld, zal ik ongetwijfeld heel veel weggeven.

Quote:
Zoals Kurt zegt is het inderdaad een opvallend patroon in films, dat opgesloten worden met allerlei mensen en dan e.o.a. trucje doen. Hij deed me ook meteen denken aan
.

Cube vond ik overigens best aardig - al is de uitwerking niet altijd geweldig. Is van die film ook niet een heel matig tot zelfs slecht tweede deel gemaakt? Ik vind de films uit de Saw-reeks overigens ook wel wat hebben van dit principe - hoewel weer heel anders, maar het trucje is vergelijkbaar. Daarvan vond ik de eerste twee delen wel heel sterk trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er even over nagedacht en ik zou het werkelijk waar nóóit over mijn hart kunnen verkrijgen om iemand bewust te vermoorden, dus ook niet in zo'n situatie. Alleen het idee zorgt er al voor dat ik waarschijnlijk nachtmerries ga krijgen vannacht. knipoog_dicht.gif Ik zou me zeer waarschijnlijk overgeven aan de anderen, nadat ik heb geprobeerd om ze om te praten (wat vermoedelijk niet lukt) en nadat ik inderdaad in een hoekje heb zitten huilen.widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of mijn overlevingsdrang en angst groter zouden zijn dan mijn morele opvattingen op dat moment. Zo niet, dan zou ik mezelf waarschijnlijk laten vermoorden. Zou ja: dan zou ik zelf moorden, vrees ik. Maar niet voor het geld, eerder uit angst voor de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik vraag me af hoe je zo verziekt kunt zijn door de idee van het zaligmakende geld dat je jezelf in een huis laat opsluiten voor vijf miljoen terwijl je weet dat de kans groot is dat je het niet overleeft én terwijl je weet dat je dus moet zien te overleven ten koste van 8 anderen. Dus ik zou niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen omdat ik de kans vrij klein acht dat ik in zo'n situatie verzeild zou raken.

Even voor de helderheid van de film: die mensen zitten daar niet vrijwillig. En eigenlijk is die vijf miljoen ook irrelevant, want ze kunnen er hoe dan ook niet uit, totdat er nog maar één over is.

Quote:
En als ik er toch in verzeild zou raken, zou het voor mij denk ik wel uitmaken wie mijn 'tegenstanders' zijn. Ik zou niet snel iemand iets aan kunnen doen en misschien zou ik proberen samen te spannen met enkelen in het huis of met alle (tijdelijke) bewoners.

Er zijn overigens wel meer films die eenzelfde soort thematiek hanteren. Interessant wel.

ja, in zekere zin draait, bijvoorbeeld, Sophies Choice om dezelfde kwestie bijvoorbeeld.

(de bedoelde scene:

)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of mijn overlevingsdrang en angst groter zouden zijn dan mijn morele opvattingen op dat moment. Zo niet, dan zou ik mezelf waarschijnlijk laten vermoorden. Zou ja: dan zou ik zelf moorden, vrees ik. Maar niet voor het geld, eerder uit angst voor de dood.

Die angst voor de dood komt bij mij pas nadat ik zo iemand heb vermoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Als het allemaal onbekenden zijn, denk het niet nee.

Als ik er met mijn hele gezin zou zitten zou de situatie ineens nogal anders worden, en zou ik wellicht tot heel nare dingen in staat zijn als iemand aan mijn kinderen komt. Van het idee krijg ik al nachtmerries
nosmile.gif

Nou ja, tel House of 9 op bij Sophies Choice, en je hebt je nachtmerrie-scenario te pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik wil helemaal geen vijf miljoen. Ik zou denk ik dus helemaal niks doen, ik zou wachten tot iemand het geld wint zodat ik naar buiten kan.

Nee, dat is geen optie. ALLEEN de laatste overlevende kan naar buiten.


Samengevoegd:

Quote:

Ik weet niet of mijn overlevingsdrang en angst groter zouden zijn dan mijn morele opvattingen op dat moment. Zo niet, dan zou ik mezelf waarschijnlijk laten vermoorden. Zou ja: dan zou ik zelf moorden, vrees ik. Maar niet voor het geld, eerder uit angst voor de dood.

Eigenlijk is die vijf miljoen ook meer een storende factor in het verhaal, want het feit dat je er niet uit kan tot er acht mensen dood zijn doet al genoeg.

Maar goed, het ging me niet om de kwaliteit van het verhaal smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, maar als je het geld weglaat, blijft het andere punt staan. Als ik zou handelen naar wat ik nu denk dat goed is, zou ik niemand vermoorden. Maar als mijn overlevingsdrang en mijn angst voor de dood groter blijken te zijn dan dat besef, vrees ik dat ik toch het leven van de anderen zou proberen te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar waarom zou iedereen persé dood moeten? Of is er iets van een deadline, dat als er op een bepaald tijdstip nog geen winnaar is, iedereen sowieso dood gaat? Anders zou het best nog wel mogelijk zijn om met 9 mensen een beperkte samenleving op te bouwen. Je bent dan wel een hoop van je vrijheid kwijt, maar iig nog niet je leven. En leven met het idee van een x aantal doden op je geweten lijkt me ook niet bepaald prettig.

Want waarom net zo gestoord willen worden als de persoon die je dit aandeed? Van Saw staat me iig ook al bij (heb de films niet gezien), dat de slachtoffers uit de eerdere films, de daders uit de vervolgfilms werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid