Spring naar bijdragen

Fotografie - de hardware


Aanbevolen berichten

Er is reeds een fotografietopic waarin mensen hun (of andermans) foto's delen met elkaar. In dat topic kwam voor zover ik gezien heb niet echt de hardware nar voren. Voor het maken van foto's hebben we echter nog steeds fotocamera's nodig. Die zijn er in vele soorten en maten en eigenlijk is er wel voor ieder wat wils.

Waarmee schiet jij je foto's. Welke camera is je droomwens. Welke ervaringen heb je met een bepaald type camera. Kortom een topic waar je naar hartelust over de hardware kan praten.

Ikzelf zal aftrappen.

Ik had tot voor kort een Kodak EasyShare V803.

00116_kodak_easyshare_803.jpg

Helaas is het scherm aan diggelen door verkeerd transport. De camera nam wel aardige foto's en was vriendelijk in gebruik tevens zat er een fijne accu in. Voor de rest een compactcamera zoals alle anderen.

Nu wou ik toch wel wat meer. Een spiegelreflex was mijn uitgangspunt, maar die bleken al snel wel heel groot te zijn en dus zocht ik naar een andere oplossing. Sinds de introductie van de Sony NEX-5 was ik al weg van het formaat van de camera en het leek mij dus wel leuk. Een aantal maanden geleden al eens gekeken naar zo'n ding, maar vond ze toch wel wat duur.

Vandaag bij de fotowinkel geweest om nog eens te gaan kijken. Helaas was de Sony nog even duur, maar ik zag wel een leuk alternatief.

Uiteindelijk is het de Olympus PEN E-PL1 geworden. Ik zit er nu al een uurtje mee te spelen en tot nu toe voelt het goed aan. Het aardige was dat er een 30 dagen niet goed geld terug actie loopt waardoor ik hem nu eigenlijk kan uittesten.

Dit is hem dus:

Olympus-PEN-E-PL1_2.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb behoorlijk wat camera's (fotocamera vind ik een vies woord; een ding voor films heet een filmcamera maar een ding voor foto's heet bij mij gewoon 'camera'). Mijn favorieten zijn mijn Pentax IST dl2 (een DSLR van heel wat jaren terug alweer, maar voor wat ik er mee doe een prima camera) en mijn Canon AE-1 (een SLR uit de jaren '70; toen een prima camera maar nu natuurlijk hopeloos ouderwets, maar ik heb er een knijter van een lens bij, 50mm prime f/1.2, m.i. de beste lens ooit gemaakt, onvoorstelbaar scherp). Ik zou ooit nog weleens een twin-lens reflexcamera (TLR) willen, bijvoorbeeld een Rolleiflex.

rolleiflex-ad2.jpg

Moderne meuk is eigenlijk niet echt aan mij besteed, het is al heel wat dat ik een digitale camera heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben begonnen met een Sony DSC H20. Een erg mooi en fijn, bescheiden camera'tje. Maakt supermooie foto's en ligt lekker in de hand. Echt een aanrader als je een fijne eenvoudige, maar toch goede camera zoekt.

sony%20h20.jpg

Nu heb ik een Nikon D3000. Een bescheiden, maar erg fijne spiegelreflexcamera. Werkt goed, is gebruiksvriendelijk en heeft een overzichtelijk menu.

Ik heb er nu nog een standaard 18-55mm lensje op, maar wil hem gaan uitbreiden met in ieder geval een telelens en een losse flitser.

nikon_d3000.jpg

Ik heb voor Nikon gekozen, omdat het lekkerder in de hand ligt dan een Canon(Canon lijkt me gewoon fijner als je grote handen hebt). Daarbij heeft de Nikon een prettiger menu, dan de Canon (op school hebben we Canons liggen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik heb voor Nikon gekozen, omdat het lekkerder in de hand ligt dan een Canon(Canon lijkt me gewoon fijner als je grote handen hebt). Daarbij heeft de Nikon een prettiger menu, dan de Canon (op school hebben we Canons liggen).

Dat is een goede reden. Ik heb voor mijn moderne camera voor Pentax gekozen omdat ik nog dozenvol lenzen had liggen die daar op passen. En bij Pentax kun je zeer oude lenzen gebruiken in tegenstelling tot Nikon en Canon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft er iemand trouwens ervaring met de telelenzen van Tamron? Ik vind het eng en het lijkt me niets om een soort van universele lens aan te schaffen. Ze zijn alleen wel een stuk goedkoper dan de originele lenzen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat is een goede reden. Ik heb voor mijn moderne camera voor Pentax gekozen omdat ik nog dozenvol lenzen had liggen die daar op passen. En bij Pentax kun je zeer oude lenzen gebruiken in tegenstelling tot Nikon en Canon.

Ja, dat is wel fijn. Scheelt je veel geld. Anders had je weer allemaal nieuwe lenzen moeten aanschaffen.

Wat voor lenzen heb je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm mijn pa is nogal fan van Tamron (Tamron is niet altijd universeel, toch? ik herinner me van beurzen ook wel dat ze zelfs vrij moderne primelezen hebben) en die heeft een exemplaar aangeschaft waarmee je volgens hem "alles kunt". Hij fotografeert er ook concerten mee, dus dat wil wel wat zeggen aangezien dat zo ongeveer het vervelendste is wat er bestaat qua beweging en licht. Het was wel een duur kreng maar als ik zijn foto's zie, ziet het er wel mooi uit. Kun je er niet een keer eentje huren? Dat kan soms bij Nikon wel als je bij een goede fotovakzaak gaat vragen, en ze hebben vast ook wel een Tamron voor je. Verder kan ik er weinig over zeggen, ik weet echt te weinig van moderne lenzen. Maar als je wilt, kan ik het wel een keer aan hem vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet precies hoe dat zit met Tamron, daarom ook "soort van universeel." knipoog_dicht.gif Ze hebben in ieder geval wel een paar lenzen die geschikt zijn voor Nikon.

Als je het aan je vader zou willen vragen, graag! Ben nu wel benieuwd. Zal allicht nog genoeg kosten, maar dan waarschijnlijk alsnog minder dan een Nikon lens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft er iemand trouwens ervaring met de telelenzen van Tamron? Ik vind het eng en het lijkt me niets om een soort van universele lens aan te schaffen. Ze zijn alleen wel een stuk goedkoper dan de originele lenzen.

Niet doen. Mijn vriend heeft met zo'n ding een paar proeffoto's gemaakt en het was knudde.

En waarom hebben jullie allemaal een DSLR? Ik wil ook maar no moneynot_happy.gif

Anyway, ik ben begonnen met een Canon Powershot A580.

canon-powershot-a580.jpg

Prima ding, vooral macro erg goed. Is helaas twee maanden na de garantieperiode overleden doordat er stof/zand/iets vreemds in de lens was gekomen waardoor hij niet meer kon scherpstellen en zoomen. Hele mooie heldere kleuren heeftie ook, en fijne flitsersmile.gif Niet snel overbelicht.

Nu heb ik de oude Fujifilm Finepix van Joëlle. Tis een 6500 fd.

fujifilm_finepix_s6500fd_zoom1.jpg

Een vooruitgang op de Canon, vooral omdat ik zelf sluitertijd en diafragma in kan stellen. Ook véél beter in het donker dan de Canon, maar niet geweldige kwaliteit in vergelijking met de Nikon D60 van mijn vriend. Aangezien ik tegenwoordig ook vooral bandfotografie doe wil ik dan ook graag een DSLR, met een 18-105 mm F/2.8 lens zoals mijn vriend heeft.


Samengevoegd:

Trouwens, bij die tamron lenzen had ik het alleen over de telelenzen. Volgens mij was dat geval van die testfoto's een 600 mm lens. Churchfield heeft namelijk nu een tamron 18-55 f/2.8 (of 18-105) en das een superding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is best leuk om met flutcamera's te werken, die obsessie met beter en duurder en DSLR is nergens goed voor eigenlijk. Iemand die lelijke foto's maakt met superdure apparatuur zal niet mooiere foto's maken met mindere apparatuur, en vice versa. Kijk maar eens naar wat een fotograaf als Richard Billingham heeft gedaan met een spotgoedkoop cameraatje. Ik kan dat adembenemend mooi vinden, door compositie, kleuren, emotie, het verhaal, en niet door de techniek. Buiten dat is het gewoon superleuk om een beetje te pielen met een simpel toestelletje. Ik heb bijv. zo'n Haking. In de jaren '80 had je op een gegeven moment zo'n rage van die dingen (ik herinner me de tv-reclame nog maar ik heb er nooit één gekregen omdat mijn pa het kwats vond), in allerlei kekke kleurtjes, goedkope plastic doosjes waar je foto's mee kon maken. Dat werkt met fixed-focus lens waardoor het best prutfoto's zijn, maar dat heeft ook wel weer wat. Ik voorzie dat er ooit hetzelfde mee zal gebeuren als wat je nu ziet met Polaroid en LOMO, en mensen hebben daar de grootste lol mee en maken de mooiste foto's.


Samengevoegd:

@ nath: Ik spreek hem binnenkort dus dan zal ik eens informatie inwinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, flutcamera's zijn leuk. Ik vind het ook altijd leuk om te experimenteren met gewone wegwerpcamera's. Altijd leuk als je de foto's dan laat ontwikkelen, altijd een verassing wat je tegenkomt. Moet dat weer eens wat vaker gaan doen.

Ik moest van mezelf een DSLR hebben, omdat we op school per se een DSLR moeten gebruiken als we foto's moeten maken. En ik wilde niet afhankelijk zijn van school en het risico kunnen lopen dat soms alle camera's uitgeleend zouden zijn en zo. Anders had ik nu waarschijnlijk nog steeds mijn Sony DSC H20.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom hebben jullie allemaal een DSLR? Ik wil ook maar no money
not_happy.gif

Die van mij is niet zo heel duur hoor. Is ook geen DSLR overigens daar er geen spiegels inzitten, wel een grote sensor. Ze noemen het ook wel een EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeable Lens).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die van mij is niet zo heel duur hoor. Is ook geen DSLR overigens daar er geen spiegels inzitten, wel een grote sensor. Ze noemen het ook wel een EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeable Lens).

Dan is het inderdaad geen DSLR, zonder spiegels.

@HW: als ik zie wat voor foto's ik maak met mijn huidige camera, en met de DSLR van mijn vriend ga ik er echt op vooruit hoorwidegrin.gif De scherpte, kleuren, ruis, lichtgevoeligheid van mijn camera zijn allemaal net niet goed genoeg, en wat er uit de camera van mijn vriend komt als ik die gebruik is echt waaaaay better dan uit mijn eigen camerasmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, technisch ga je natuurlijk vooruit met een (D)SLR. Maar qua onderwerp, kleuren, compositie, enz. maakt het geen bal uit. Jij maakt de foto. Ik vind dat mooi om te zien.


Samengevoegd:

Quote:

Ja, flutcamera's zijn leuk. Ik vind het ook altijd leuk om te experimenteren met gewone wegwerpcamera's. Altijd leuk als je de foto's dan laat ontwikkelen, altijd een verassing wat je tegenkomt. Moet dat weer eens wat vaker gaan doen.

Schreeuwt bijna om een meeting eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, technisch ga je natuurlijk vooruit met een (D)SLR. Maar qua onderwerp, kleuren, compositie, enz. maakt het geen bal uit. Jij maakt de foto. Ik vind dat mooi om te zien.

Kleuren maakt wel degelijk uit. Die sensor van de A580 ving de kleuren prachtig op, met goeie nuances en alles. De Fujifilm heeft nog wel eens de neiging om de kleuren teveel te verzadigen, vooral bij weinig licht. Net als contrast, doetie ook vaak te veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, technisch ga je natuurlijk vooruit met een (D)SLR. Maar qua onderwerp, kleuren, compositie, enz. maakt het geen bal uit. Jij maakt de foto. Ik vind dat mooi om te zien.


Samengevoegd:

[...]

Schreeuwt bijna om een meeting eigenlijk.

Haha, inderdaad. Zou overigens wel erg tof zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kleuren maakt wel degelijk uit. Die sensor van de A580 ving de kleuren prachtig op, met goeie nuances en alles. De Fujifilm heeft nog wel eens de neiging om de kleuren teveel te verzadigen, vooral bij weinig licht. Net als contrast, doetie ook vaak te veel.

Dat bedoel ik dus niet. Ik heb het meer over de keuzes die je daar zelf in maakt. Dus geheel los van techniek. Dat er technische verschillen zijn realiseer ik me wel hoor, vrees niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat bedoel ik dus niet. Ik heb het meer over de keuzes die je daar zelf in maakt. Dus geheel los van techniek. Dat er technische verschillen zijn realiseer ik me wel hoor, vrees niet.

Ah.. Okeewidegrin.gif Ik vond het ook al raar dat je 'kleur' tussen dingen als 'compositie' had gezetwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegenwoordig zie ik nog wel eens moderne camera's in een retro jasje (van Leica bijvoorbeeld). Ik vind het wel wat hebben. smile.gif

Alhoewel, zo retro als die van Dubito hoeft ook weer niet. knipoog_dicht.gif Wel mooi zo'n oude camera. Leuk voor op de schoorsteenmantel oid. Of om te gebruiken voor je eigen trouwrapportage bijvoorbeeld (als tweede camera dan uiteraard).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat van die schoorsteenmantel, dat klopt wel ongeveer. Ik vind hem vooral leuk omdat het een van de weinige tastbare herinneringen aan mijn opa is die ik heb. Er zit zo'n leren omhulsel bij waar zijn naam in staat (zelfde naam als ik) en dat al tig keer opgelapt is.

Verder heb ik alleen nog een simpel ding van Olympus. Ik moet bekennen dat mijn smartphone het meest gebruikt wordt , dus zo'n mooie dure is aan mij niet besteedt

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid